jonasw Posted July 8, 2012 Author Posted July 8, 2012 Nu går motorn riktigt bra! Drar fint från 2500 men vad händer då, kopplingen börjar slira vid ca 4500 :banghead: Har inte tid :mad: Quote
Rikard Larsson Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Japp, då var det bestämmt, min bil ska bli helsvart :thumbsup: Quote
jonasw Posted July 28, 2012 Author Posted July 28, 2012 Jag har schimsat tryckplattan med 1mm brickor, när den nu slirade så provade jag att plocka bort dom helt men även om jag spännde upp vajern max så fick jag inte kopplingen att frikoppla. Tänkte prova stoppa dit brickor på 0,5mm men frågar här först om det finns några andra tankar. Har 1,8 svänghjul och tryckplatta och jag tror lamellen är från sierra Quote
cealm Posted July 28, 2012 Posted July 28, 2012 Jag använde ett icke svarvat svänghjul samt begagnad tryckplatta och begagnad lamell på V8an. Lite över tomgång så slirade den. Efter att ha svarvat svänghjulet, ny lamell, ny tryckplatta och nytt urtrampningslager så slirar inget längre. Borde gjort detta från början för då hade jag sluppit ett urlyft och ett ilyft av motor och växellåda. Quote
jonasw Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 Kopplingen funkade bra tills motorn började gå riktigt bra. Vid 4000 sticker varvet snappt till 6000. Men det funkar inte utan schims, antar att lamellen är lite för tjock, har lyft ur och i motorn några gånger nu så det börjar gå snabbt :angry: Om det inte funkar med tunna shims så får det bli en svarvning Quote
Thomas Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 hur mycket frigång är det under tryckplattan när bultarna är släppta. man kan mäta när tryckplattan ger mest press med en hydraulpress Quote
jens92 Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 För att kolla hur du bör schimsa så finns en guide hur man tryckprovar på sävarturbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=10267 Det är detta Thomas pratar om :) Quote
jonasw Posted July 30, 2012 Author Posted July 30, 2012 Tackar! Det var riktigt bra info :thumbsup: Quote
Thomas Posted July 30, 2012 Posted July 30, 2012 den har jag länkat till tidigare. en mycket bra beskrivning är det. Quote
jonasw Posted August 17, 2012 Author Posted August 17, 2012 (edited) Sådär, nu har jag bytt till rätt lamell och en ny tryckplatta. Passade på att svarva av några kilo på svänghjulet :) Har gjort några 0-100 repor och det funkar bra (4,6 sek) Har också monterat ett raceline tråg för att öka oljevolymen,(tur jag lättade svänghjulet..) Beställde från raceline i tisdags och sa att det var bråttom då jag tänkte testa sviestad på måndag. Leverans i morse :notworthy: Edited August 17, 2012 by jonasw Quote
jonasw Posted August 21, 2012 Author Posted August 21, 2012 (edited) Första bankörningen på 4:a hjul, kul! Hängde med riktikt bra och lyckades även med en liten piruett :) Men min LSD diff verkar inte funka nått vidare, spann på inner hjulet varje gång jag gick ner på 2:an i de skarpare kurvorna, fick köra på trean istället.. Hur testar men funktionen på en LSD? Edited August 21, 2012 by jonasw Quote
Peter M Posted August 21, 2012 Posted August 21, 2012 Första bankörningen på 4:a hjul, kul! Hängde med riktikt bra och lyckades även med en liten piruett :) Men min LSD diff verkar inte funka nått vidare, spann på inner hjulet varje gång jag gick ner på 2:an i de skarpare kurvorna, fick köra på trean istället.. Hur testar men funktionen på en LSD? Antar att du har en original viscodiff. Viscodiffen har en tendens att släppa. Min släppte när den blev varm och det gör tydligen din också. Du har ju redan testat funktionen och och kommit fram till att den är för klen för bankörning. Har hört med andra som inte haft minsta problem med viscodiff, men det kan ju vara olika hur man upplever funktionen så det ska man ta med en nypa salt. En riktig diffbroms är att föredra, men det kostar flis. Quote
therealpinto Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 Man kan mäta momentet som viskodiffen bromsar med för att konstatera om den är sliten. Men en standard Sierra viskodiff bromsar för lite för att klara att överföra moment om ett hjul är i luften. Det finns ju egentligen två sätt att åtgärda saken, antingen så fixar man "grundfelet" som är att innerhjulet tappar marktryck, eller så stoppar man i en diffbroms som överför moment även med ett hjul i luften (eller nästan i luften). Det är ju i så fall en ramplamelldiff som gäller (Gripper, ZF, Tran-X-i-konkurs etc.), och det är som sagt inte billigt. För att hålla hjulen i marken kan man kolla på lite andra saker. Till att börja med ska man se till att bakhjulen kan fjädra ut ordentligt (normalt sett minst cirka 60 mm utfjädring från ride height). Man kan testa att öka krängstyvheten fram också, med viss risk för understyrning. En mellanlösning är att skaffa sig en renoverad och "uppspänd" viskodiff, den kan orka hålla emot om man inte har så mycket effekt och om det bara vill spinna litegrann. /Gustaf Quote
jonasw Posted August 22, 2012 Author Posted August 22, 2012 Tack för svaren. Nej den spinner inte lite grann utan rejält (trodde först det var kopplingen igen) Ska prova att justera fjädring, den var rejält mjuk nu så den behöver ses över. Sen skulle det vara intressant med en uppsänd diff, vart hittar man sådana? Quote
therealpinto Posted August 22, 2012 Posted August 22, 2012 Det finns en firma i England, Gearboxman, som fixar det. Jag fick min renoverad av dem. Jag tror att MAXX Tuning i Sverige också kan ordna det. Min diff tajtades upp ordentligt men den släppte fortfarande på innerhjulet i tajta kurvor. Fast det gör även Quaifediffen jag bytte till senare, så grundorsaken är ju att chassit inte fungerar som det ska (än). /Gustaf Quote
jonasw Posted August 22, 2012 Author Posted August 22, 2012 Det finns en firma i England, Gearboxman, som fixar det. Jag fick min renoverad av dem. Jag tror att MAXX Tuning i Sverige också kan ordna det. Min diff tajtades upp ordentligt men den släppte fortfarande på innerhjulet i tajta kurvor. Fast det gör även Quaifediffen jag bytte till senare, så grundorsaken är ju att chassit inte fungerar som det ska (än). /Gustaf Supertack för den infon!! Blir att skicka iväg diffen när jag ska uppgradera resten av bilen i vinter Quote
Peter M Posted September 14, 2012 Posted September 14, 2012 Har du koll på polariteten på VVT-solenoiden? Jag har försökt få fram info om det med inte lyckats. Quote
jonasw Posted September 15, 2012 Author Posted September 15, 2012 Har du koll på polariteten på VVT-solenoiden? Jag har försökt få fram info om det med inte lyckats. He Jag ställde den frågan till omex och fick följande svar: Yes connect the red/yellow wire straight to the solenoid, when active this will be the solenoid earth so you will have to give it a 12v supply, I believe it doesn’t matter which way they go. Han verkar inte tvärsäker så man kanske ska kolla med någon ford expert. Jag har ställt in min att slå på vid 2000 rpm och det funkar bra. Quote
jonasw Posted October 5, 2012 Author Posted October 5, 2012 Min motor blir till salu under vintern, finns möjlighet till provkörning innan jag lyfter ur Quote
Peter M Posted October 6, 2012 Posted October 6, 2012 Min motor blir till salu under vintern, finns möjlighet till provkörning innan jag lyfter ur Va? Är du inte nöjd med motorn? Vad ska du stoppa i nu då? Quote
jonasw Posted October 6, 2012 Author Posted October 6, 2012 Va? Är du inte nöjd med motorn? Vad ska du stoppa i nu då? Jo den är mycket bra men jag har ju en till i delar som jag ska bygga ihop och fila lite på :revs: Quote
jonasw Posted December 1, 2012 Author Posted December 1, 2012 Börjat lite med nya motorn, roligt :) Svetsade en motorställning Vet någon på vilka Sierra modeller det satt öppna diffar med 3,92 i utv? Det var väl inget kunden valde utan det måste ju varit vissa modeller som levererades med sådana? Quote
therealpinto Posted December 3, 2012 Posted December 3, 2012 Jag tror enda 3.92 var med diffbroms i DOHC 4x4. I Scorpio satt 3.91:1 i DOHC (manuell) men då är det 7,5" diff. Gustaf Quote
jonasw Posted December 3, 2012 Author Posted December 3, 2012 Enligt en tabell på Westfield club Sweden finns denna: 85GG 4006 DC - AXLE ASY-RR LWHD & B 3.92 Sierra/Granada/Scorpio typ 2, den ska enligt tabellen sitta på Sierra från 87-93. Men jag tror jag behåller min orginal 3,92:1 LSD diff och byter ut visco paketet mot en Quaife. Hade annars tänkt att sälja den komplett. Quote
therealpinto Posted December 4, 2012 Posted December 4, 2012 Jodå, men som sagt bara i 4x4 DOHC såvitt jag vet. Det är i alla fall bara där jag hittat den utväxlingen. Jag fick göra precis som du när jag byggde ihop min Quaifediff, en klump från 4x4 DOHC med viskodiff (så jag har en viskoenhet "över"). /Gustaf Quote
jonasw Posted December 4, 2012 Author Posted December 4, 2012 Tack! Då behöver jag inte lägga mer energi på att leta :) Quote
jonasw Posted January 12, 2013 Author Posted January 12, 2013 Står inte still med uppgraderingar men mesta tiden går åt att få tag på rätt grejor.. Lite blankt har det blivit iallafall Imorgon blir det garageträff, ska bli kul att höra alla planer Quote
jonasw Posted January 14, 2013 Author Posted January 14, 2013 Lite mer bling fixat medans man väntar på delar till motor mm form gjuten provmonterad Quote
vedde Posted January 14, 2013 Posted January 14, 2013 Vackert! Fan va folk är duktiga med kolfiber! /Fredrik Quote
jonasw Posted January 15, 2013 Author Posted January 15, 2013 Är ju inte så avanserad gjutning, har inte vakumsugit men det blir rätt lätt och ser fint ut :) Quote
Christer J Posted January 20, 2013 Posted January 20, 2013 Jag får tacka för den lilla titten i ditt garage i helgen. Alltid inspirerande och kul att titta på andras bilar. Nu ska det bli lite mer fart i mitt garage också. Christer J. Quote
Kilkenny Posted January 20, 2013 Posted January 20, 2013 Coolfiber är coolt. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
jonasw Posted January 24, 2013 Author Posted January 24, 2013 Jag får tacka för den lilla titten i ditt garage i helgen. Alltid inspirerande och kul att titta på andras bilar. Nu ska det bli lite mer fart i mitt garage också. Christer J. Tack själv. Jag fick äntligen tummen ur och röjde upp i min elhärva :icon_oops: Det kan ju hända ett fler elproffs kommer förbi.. Quote
jonasw Posted February 9, 2013 Author Posted February 9, 2013 (edited) Äntligen kan man börja skruva ihop motorn. Beställde delarna av TG racing i början av oktober, väntade och väntade, han sa hela tiden att det var på G :banghead:/>/> . Avbeställde efter nyår och köpte delarna själv i Florida och hade dom hemma på två veckor inkl lite strul i tullen :thumbsup:/>/> . Har mätt upp stakarna och ska mäta in spelet i vevstakslagren. Har ni tips på något mer att tänka på vid monteringen? Edited February 9, 2013 by jonasw Quote
Thomas Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Menar du KL racing? Tips att tänka på det beror lite på hur hemma du är på det innan. Men Mät kolvringsspelet (för sug eller överladdat) sätt inte ringgapen ovanför varandra kolvbultslåsen med öppning upp eller nerpekat. Smörj in allt noga med motorolja. På lagren brukar jag ta STP utblandat med motorolja. Sedan är det rätt moment med en bra momentnyckel eller sträckmätare där man mäter skruvens längd. före o efter dragning. kolvarna på rätt håll.Kolla gärna på uppsticket på kolvarna vid blockplanet så det inte blir överraskning där. Fyll oljapumpen och filtret med olja när du sätter ihop så suger den upp oljan snabbare vid start. Quote
jonasw Posted February 9, 2013 Author Posted February 9, 2013 Menar du KL racing? Tips att tänka på det beror lite på hur hemma du är på det innan. Men Mät kolvringsspelet (för sug eller överladdat) sätt inte ringgapen ovanför varandra kolvbultslåsen med öppning upp eller nerpekat. Smörj in allt noga med motorolja. På lagren brukar jag ta STP utblandat med motorolja. Sedan är det rätt moment med en bra momentnyckel eller sträckmätare där man mäter skruvens längd. före o efter dragning. kolvarna på rätt håll.Kolla gärna på uppsticket på kolvarna vid blockplanet så det inte blir överraskning där. Fyll oljapumpen och filtret med olja när du sätter ihop så suger den upp oljan snabbare vid start. Menade TG Racing :thumbsdown: Tack för tipsen! Quote
jonasw Posted February 23, 2013 Author Posted February 23, 2013 Efter strul med fräsning av blocket så ska jag bestämma mig för tjocklek på toppackning. Har kontrollmätt head cc och kan räkna fram kompet. Hur högt vågar man ligga. Ska i första hand köra bana och det blir inte många mil på vägen. Ska använda arp toppbultar och har smidda stakar med arp. Vad råder ni? Quote
Thomas Posted February 25, 2013 Posted February 25, 2013 Det beror på kamaxlarna också. överlapp m.m. Snälla kammar tål inte lika mycket C/R som de vildare med mkt overlap. Motorn spikar lättast på lägre varv och är kompet för högt och hög fyllnadsgrad där så spikar det. Kammar med mer overlap ger inte så hög kompression/fyllnadsgrad på lägra varv Quote
Morty Posted February 25, 2013 Posted February 25, 2013 Jag kör 12,3:1 på min Audi motor, men håller mig till E85 än så länge. Har pratat med två personer som båda mappar bilar på rullande landsväg och båda ansåg att det borde fungera med 98 på min bil. Nu är inte motorkaraktären så att man ligger och fiskör på varvtal under 2000 i heller. Quote
Thomas Posted February 25, 2013 Posted February 25, 2013 Över 12,5:1 brukar man sällan gå på en trimmad gatmotor. Quote
jonasw Posted March 5, 2013 Author Posted March 5, 2013 Tänkte mig ett komp på ca 11,8:1, ska räkna på det när jag får tillbaka blocket på torsdag, sen ska jag beställa lämplig packning. Har fått ihop diffen med Quife LSD. (Har nu en komplett diff 7" 3,62:1 med visko LSD till salu..) Quote
jonasw Posted March 16, 2013 Author Posted March 16, 2013 Nylackad ventilkåpa och lite kolfiber :prop:/>/> , var tvungen att lägga på den i väntan på min toppackning. Insuget med plastade och upprätade kanaler Har gjort nya fästen till några spännrullar Quote
DomiSeven Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Jag ligger lite efter med trådarna här men sitter och läser ikapp, så här kommer ett Grattis till godkänd sfro1, sfro2 och besiktning! ;) Kul motor, vad är det för orginaleffekt på st170? Kommer du till Kinnekulle? Quote
jonasw Posted March 16, 2013 Author Posted March 16, 2013 Jag ligger lite efter med trådarna här men sitter och läser ikapp, så här kommer ett Grattis till godkänd sfro1, sfro2 och besiktning! ;)/> Kul motor, vad är det för orginaleffekt på st170? Kommer du till Kinnekulle? Tack! St170 har 170hk, hoppas på lite över 200 i min. Ska köra en del bana i sommar och jag hoppas Kinnekulle passar i semesterkalendern :) :) Quote
jonasw Posted April 15, 2013 Author Posted April 15, 2013 Äntligen har allt kommit på plats, fick toppackning från USA i fredags och nu är motorn komplett och startad. Låter som minst 200hk :prop:/> Quote
Sleiper Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Grymt vackert! :) Ska bli intressant att höra hur stor skillnad det kommer att bli med uppgraderingarna. man vet ju inte, kan bli att någon kopierar receptet :racesmile: Quote
Peter M Posted April 16, 2013 Posted April 16, 2013 Najs! Antar att du inte ska suga luft direkt bakom motorn när du är klar. Varm luft stjäl hästkrafter. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.