tpau Posted April 2, 2015 Posted April 2, 2015 Snyggt! Vilken härlig känsla det ska ha varit! /T Quote
rollexe Posted August 6, 2015 Author Posted August 6, 2015 Nu var det länge sedan jag uppdaterade. Har idag skickat formen till karossen till återvinningen. Nu är det bara att passa in karossdelarna. Quote
vedde Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 Var det för att säkerställa att det blir en one -off eller för att det vore jobbigt att tjäna pengar på att hyra ut den till någon annan? Quote
rollexe Posted August 6, 2015 Author Posted August 6, 2015 Alla former är inte klara och dörrar ska göras, efter det så är det troligt att det blir en riktig form för att kunna plasta flera karosser. Quote
rollexe Posted August 11, 2015 Author Posted August 11, 2015 Har sålt bubblan och köpt en ny andrabil, den har varit avställd i fem år så det har varit lite jobb att få den godkänd av besiktningen. Men det ska bli lite mera tid till bygget nu. Ger ett litet smakprov med karossen på. 1 Quote
Tabac Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Din andrabil ser ju väldigt fin ut. Den nya plastkarossen har vissa linjer jag tycker mig känna igen från andra sportvagnar. Kan det vara Maserati ?? Och så tänker jag på några bilmärken jag har sett på LeMans. Quote
rollexe Posted December 7, 2015 Author Posted December 7, 2015 Då var det länge sedan man skrev här på forumet men bygget har kommit framåt. Chassit svetsat, slipat och målat och nu är det på gång att klä in chassit i aluminium. Vad har ni haft mellan chassit och aluminiumet, jag tänkte ha Biltemas karossers tätning det borde väll fungera. Har provat att popnita på en bit för att se hur det ser ut och tycker längden på niten borde räcka. Quote
Jörgen Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Jag kört med Julas svarta fog/lim patroner sitter som berget nu i 5 säsonger. Niten ser bra ut ,kör på det. J Quote
rollexe Posted December 18, 2015 Author Posted December 18, 2015 Då blev det en båt istället!! Många nitar blir det!! Quote
rollexe Posted February 2, 2016 Author Posted February 2, 2016 Har börjat jobba med instrumentpanelen, blir att bygga i trä för att sen plasta av. Det är kul att montera saker för sista gången men det tar tid med allt smått. 1 Quote
rollexe Posted February 12, 2016 Author Posted February 12, 2016 Nu är pluggen till instrument brädan klar, bara att plasta. 1 Quote
Rikard Larsson Posted February 12, 2016 Posted February 12, 2016 Snyggt! Ser väldigt mycket mer riktig bil ut än en vanlig seven-instrumentbräda. Har du bestämt instrument? Quote
rollexe Posted February 12, 2016 Author Posted February 12, 2016 Det blir saab 9000 original mätarhus, då vet man att allt fungerar. Skulle egentligen vilja ha saab 95 mätarhus (är lite rundare)om det bara var att plugga i men tror inte det fungerar. Quote
rollexe Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Jobbar med rutramen och instrumentbrädan. Vill att det ska fungera innan jag monterar för mycket. Mycket att fundera kring men ger ett smakprov på hur det kommer se ut. Finns det någon som kan flockning av instrumentbrädor vid Stockholms området? 2 Quote
rollexe Posted February 24, 2016 Author Posted February 24, 2016 Har en fundering på avgassystemet. Jag har tänkt att bygga avgassystemet med katalysator och ljuddämpare för att klara DB kraven, för att senare bygga ett nytt när hk kanske blir fler än 150. Funderingen är kring katalysatorn tror jag läst att jag inte behöver den då det är ett amatörbyggt fordon. Om jag besiktar med katalysator så antar jag att jag måste ha en på det nya avgassystemet. Hur har ni gjort? Med eller utan katalysator? Quote
Rikard Larsson Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 Utan. Av kostnadsskäl, estetik och utrymme. Quote
Dulte Posted February 24, 2016 Posted February 24, 2016 X dE. ser C Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
rollexe Posted March 18, 2016 Author Posted March 18, 2016 Då blir det utan katalysator. Snart klar med rutram och instrumentbräda. 2 Quote
rollexe Posted May 12, 2016 Author Posted May 12, 2016 Blir lite jobbat då och då. Jobbar med fronten, byggt frontramen med kylare och gångjärn. Hela fronten blir bultbar för att bygget ska rymmas i garaget. Målet för sommaren är att fästa karossen mot ramen. 1 Quote
rollexe Posted June 4, 2016 Author Posted June 4, 2016 Nu går det stänga fronten på bilen, låsen är på plats. Även rullat ut den för att se hur det blir. 4 Quote
rollexe Posted November 30, 2016 Author Posted November 30, 2016 Då var det länge sedan det blev uppdaterat, har varit ett garage bygge imellan. Blir bra att ha ett garage på 40m2. Karossen passas in mot ramen och har skurit upp för dörrarna och börjat plasta igen sidorna mot ramen. Har påbörjat renovering av alla cylindrar till broms och koppling, känd bra då allt är löst. Är mindre roligt att göra det när bilen är klar. Oljekylaren har fått nya slangar och kopplingar, var på swedol och hittade en lösning. Målet är kvar att bilen ska gå att köra med kaross på till sommaren, fast karossen kommer inte vara slipad eller lackad. Quote
rollexe Posted October 19, 2017 Author Posted October 19, 2017 Dax för en uppdatering av bygget. Har nu startat upp bilen och provkört den lite för att se så allt fungerar. Jobbar med karossen och inpassning av gångjärn och låsningar. Det börjar se ut som en bil fast mycket återstår. Hoppas att alla karossdelar kommer på bilen innan vintern. Tyvärr bara en bild, hur gör jag lättast för att ladda flera bilder? 2 Quote
rollexe Posted November 16, 2017 Author Posted November 16, 2017 Tittar på hur jag ska göra med framlysena, undrar lite på placeringen av hel och halvljuset. Det står i Sfro bygghandbok att hellyset inte får vara utanför halvljuset. Tror att det finns bilar som har det original. Har jag tolkat det rätt att jag inte får ha hellyset ytters? Quote
Rikard Larsson Posted November 20, 2017 Posted November 20, 2017 Så har jag tolkat det också. Kan inte minnas att jag sett någon originalbil med helljuset ytterst. Quote
rollexe Posted March 14, 2020 Author Posted March 14, 2020 Vårens första provtur. Vilken härlig känsla. IMG_6807.mov 2 1 Quote
Giuseppe Posted March 14, 2020 Posted March 14, 2020 Gôtt att se. Måste vara en härlig känsla. Nu vill vi se mera 🙂 Quote
Johan Lekås Posted March 17, 2020 Posted March 17, 2020 On 2020-03-14 at 14:42, rollexe sade: Vårens första provtur. Vilken härlig känsla. IMG_6807.mov 👍👍👍 Mera bilder! 1 Quote
rollexe Posted March 17, 2020 Author Posted March 17, 2020 här kommer lite bilder😀 börjar pricka av saker inför sfro2 och då är bla blinkers fram monterat provisorisk för att uppfylla kraven på höjd. Det tar mycket tid att anpassa alla saker när vissa saker inte är planerade från början och att bygget ska vara ett locost. 2 Quote
daromer Posted March 17, 2020 Posted March 17, 2020 Skön känsla när listen krymper? 🙂 Snyggt jobbat Quote
rollexe Posted March 27, 2020 Author Posted March 27, 2020 Har limmat framrutan med Biltemas vindrutelim och hoppas att det fungerar. Har problem med att tempgivare inte fungerar och har en fråga om det skulle gå att testa den genom att kolla om det blir olika resistans när den ligger i vatten som jag ändrar tempen på för att se om resistansen ändras? Eller finns andra sätt för att kolla om den är hel? Quote
LUPUS Posted March 27, 2020 Posted March 27, 2020 Resistans funkar ! Har du artikel nummer eller vet exact motor modell finns det nog i felsöknings manualen Quote
Jörgen Granberg Posted March 27, 2020 Posted March 27, 2020 Jag har testat detta tidigare då jag hade problem med tempmätaren på en 9000 2,0ltt. Den ändrar ohm ganska mycket beroende på temperatur. Om jag inte minns fel så ändrades utslaget från typ 2300ohm när den var kall ner till typ 100ohm när den blivit riktigt varm. Använder du mätarhuset från 9000? Om du gör det så är det inte ovanligt med dåliga lödningar på baksidan av tempmätaren som kan resultera i död mätare eller hängande nål. Quote
rollexe Posted March 29, 2020 Author Posted March 29, 2020 Tack för tipset👍 Givaren fungerar men har ingen matarström in till mätarhuset, ska kolla vad som hänt från säkring 17 till mätarhuset. Ibland är man inte så smart, har haft felsökning på en varningslampa som varnar för låg bromsvätskenivå. Alla kablar verkade vara rätt och förstod inte felet. Sen efter letande så kommer jag på att jag luftade bromsarna och att nivån var för låg och allt fungerade som det skulle, bara att fylla på bromsvätska så slocknade lampan.😃 3 Quote
rollexe Posted May 15, 2020 Author Posted May 15, 2020 Har plastat bakkofångaren och monterat den. Jobbar även med dörren innan jag gör andra sidan. Så en bild blir det😃 2 Quote
rollexe Posted May 17, 2020 Author Posted May 17, 2020 Idag hämtade jag ut ett efterlängtat paket. Ser bra mycket bättre ut efter att jag monterat spacers för att fylla ut hjulhuset. Före och efterbilder. Quote
daromer Posted May 17, 2020 Posted May 17, 2020 Snyggt Vilka köpte du från? Ska beställa själv och verkar ligga på ca 1000sek för 2 st Quote
rollexe Posted May 18, 2020 Author Posted May 18, 2020 Jag köpte på spacer.se. Mina var dyrare då jag omvandlade bultcirkeln. Enkelt på hemsidan och snabb lev och såg riktigt bra ut när de kom.👍 Quote
sorin Posted May 18, 2020 Posted May 18, 2020 Jag fick inte ha specers av min SFRO gubbe på min 500 Maxi bygge 😞 😞 Quote
Rikard Larsson Posted May 18, 2020 Posted May 18, 2020 Bultade spacers ska väl inte vara något problem? Jag har både fram och bak och besiktningsmannen sa inget om det. Quote
sorin Posted May 18, 2020 Posted May 18, 2020 (edited) Vet inte om mina räknas som bultade . Ska sitta fast med två M8 försänkta skruv och är 12mm bräda men jag fick inte ha dem . Edited May 18, 2020 by sorin Quote
Rikard Larsson Posted May 18, 2020 Posted May 18, 2020 Nä, det där är ju lite skillnad. Bultade sitter med alla 4/5 hjulbultar/muttrar i navet. Quote
daromer Posted May 18, 2020 Posted May 18, 2020 Bultade var ok för mig med. Har inte ställt frågan om vanliga. Quote
rollexe Posted May 24, 2020 Author Posted May 24, 2020 Jobbar vidare med karossen och har nu bara diffuser på bakkofångaren kvar och en ev vinge, har inte bestämt om jag ska ha någon. Monterade provisorisk sidkjolarna och tycker att det blir en viktig detalj. Haft bilen ute i det fria för att se hur det blev med spacers. 3 Quote
Siduna Posted November 11, 2020 Posted November 11, 2020 Nä, det där är ju lite skillnad. Bultade sitter med alla 4/5 hjulbultar/muttrar i navet.Jag förstår inte skillnaden? Alla spacers sitter väl med hjulbultarna när hjulet är monterat?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted November 11, 2020 Posted November 11, 2020 (edited) Spacern hålls med ett skruvförband i axeln och hjulet sitter sen med ett annat förband i spacern. Detta sättet är ok, det ändrar inte belastningsfallet på skruvarna. Att bara klämma fast en skiva med hål i mellan hjulet och axeln ger helt andra lastfall och krav på skruvarna om det ska fungera säkert. Edited November 11, 2020 by Kjelland28 Quote
Siduna Posted November 11, 2020 Posted November 11, 2020 Spacern hålls med ett skruvförband i axeln och hjulet sitter sen med ett annat förband i spacern. Detta sättet är ok, det ändrar inte belastningsfallet på skruvarna.De sitter alltså innanför skivorna?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted November 11, 2020 Posted November 11, 2020 Nej de sitter utanpå, i den tomma hålen du ser där drar du med med den bult eller mutter du annars dragit hjulet med sen drar du fast hjulet på de hjulbultarna som sticker ut ur spacern Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.