Jump to content

Recommended Posts

  • 4 months later...
Posted

Nu var det länge sedan jag uppdaterade. Har idag skickat formen till karossen till återvinningen. Nu är det bara att passa in karossdelarna.

post-4678-143886250074_thumb.jpgpost-4678-143886251245_thumb.jpg

Posted

Var det för att säkerställa att det blir en one -off eller för att det vore jobbigt att tjäna pengar på att hyra ut den till någon annan?

Posted

Alla former är inte klara och dörrar ska göras, efter det så är det troligt att det blir en riktig form för att kunna plasta flera karosser.

Posted

Har sålt bubblan och köpt en ny andrabil, den har varit avställd i fem år så det har varit lite jobb att få den godkänd av besiktningen. Men det ska bli lite mera tid till bygget nu. Ger ett litet smakprov med karossen på.

post-4678-143931861651_thumb.jpgpost-4678-143931864496_thumb.jpgpost-4678-143931866669_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Din andrabil ser ju väldigt fin ut. Den nya plastkarossen har vissa linjer jag tycker mig känna igen

från andra sportvagnar. Kan det vara Maserati ?? Och så tänker jag på några bilmärken jag har sett

på LeMans.

  • 3 months later...
Posted

Då var det länge sedan man skrev här på forumet men bygget har kommit framåt. Chassit svetsat, slipat och målat och nu är det på gång att klä in chassit i aluminium.

post-4678-144951915285_thumb.jpg

Vad har ni haft mellan chassit och aluminiumet, jag tänkte ha Biltemas karossers tätning det borde väll fungera. Har provat att popnita på en bit för att se hur det ser ut och tycker längden på niten borde räcka.

post-4678-144951932738_thumb.jpg

Posted

Jag kört med Julas svarta fog/lim patroner sitter som berget nu i 5 säsonger.

Niten ser bra ut ,kör på det.

J

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Har börjat jobba med instrumentpanelen, blir att bygga i trä för att sen plasta av. Det är kul att montera saker för sista gången men det tar tid med allt smått.

post-4678-145444258489_thumb.jpg

post-4678-145444259778_thumb.jpg

post-4678-145444264284_thumb.jpg

post-4678-145444265927_thumb.jpg

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Det blir saab 9000 original mätarhus, då vet man att allt fungerar. Skulle egentligen vilja ha saab 95 mätarhus (är lite rundare)om det bara var att plugga i men tror inte det fungerar.

  • 2 weeks later...
Posted

Jobbar med rutramen och instrumentbrädan. Vill att det ska fungera innan jag monterar för mycket. Mycket att fundera kring men ger ett smakprov på hur det kommer se ut. Finns det någon som kan flockning av instrumentbrädor vid Stockholms området?

post-4678-145615641678_thumb.jpg

post-4678-14561564267_thumb.jpg

  • Like 2
Posted

Har en fundering på avgassystemet. Jag har tänkt att bygga avgassystemet med katalysator och ljuddämpare för att klara DB kraven, för att senare bygga ett nytt när hk kanske blir fler än 150. Funderingen är kring katalysatorn tror jag läst att jag inte behöver den då det är ett amatörbyggt fordon. Om jag besiktar med katalysator så antar jag att jag måste ha en på det nya avgassystemet. Hur har ni gjort? Med eller utan katalysator?

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Blir lite jobbat då och då. Jobbar med fronten, byggt frontramen med kylare och gångjärn. Hela fronten blir bultbar för att bygget ska rymmas i garaget. Målet för sommaren är att fästa karossen mot ramen.

309a4a8b853ae1ed46eb34c4b95407b0.jpg

44e3cb3ff3f81aca81a23455a50add1d.jpg

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Nu går det stänga fronten på bilen, låsen är på plats. Även rullat ut den för att se hur det blir.

12aadd8aad80d100b3d3e6546f1ea6f7.jpg

9ab63a34e8d48e1ea66c267f5f13a0d9.jpg

  • Like 4
  • 5 months later...
Posted

Då var det länge sedan det blev uppdaterat, har varit ett garage bygge imellan. Blir bra att ha ett garage på 40m2. Karossen passas in mot ramen och har skurit upp för dörrarna och börjat  plasta igen sidorna mot ramen. Har påbörjat renovering av alla cylindrar till broms och koppling, känd bra då allt är löst. Är mindre roligt att göra det när bilen är klar. Oljekylaren har fått nya slangar och kopplingar, var på swedol och hittade en lösning. Målet är kvar att bilen ska gå att köra med kaross på till sommaren, fast karossen kommer inte vara slipad eller lackad.

 

IMG_3951.JPG

IMG_4062.JPG

IMG_4082.JPG

IMG_4194.JPG

IMG_4195.JPG

IMG_4196.JPG

  • 10 months later...
Posted

Dax för en uppdatering av bygget. Har nu startat upp bilen och provkört den lite för att se så allt fungerar. Jobbar med karossen och inpassning av gångjärn och låsningar. Det börjar se ut som en bil fast mycket återstår. Hoppas att alla karossdelar kommer på bilen innan vintern. Tyvärr bara en bild, hur gör jag lättast för att ladda flera bilder?

 

50BE8AFC-C009-4951-8328-3DD0ABB13E6E.jpeg

  • Like 2
  • 4 weeks later...
Posted

Tittar på hur jag ska göra med framlysena, undrar lite på placeringen av hel och halvljuset. Det står i Sfro bygghandbok att hellyset inte får vara utanför halvljuset. Tror att det finns bilar som har det original.

Har jag tolkat det rätt att jag inte får ha hellyset ytters?

  • 2 years later...
Posted

här kommer lite bilder😀

börjar pricka av saker inför sfro2 och då är bla blinkers fram monterat provisorisk för att uppfylla kraven på höjd. Det tar mycket tid att anpassa alla saker när vissa saker inte är planerade från början och att bygget ska vara ett locost.
 

C43DDC14-BA74-4E4B-A861-862692CAEB20.jpeg

14F383A3-0BA3-4166-9944-F11649A833F2.jpeg

E91DA91B-3B0C-4302-AFA6-6788FAF97836.jpeg

ED50731E-0FC5-4259-8C24-F280AB999B99.jpeg

3F0E8E4F-8D79-4D3D-A9D2-367580306F3E.jpeg

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Har limmat framrutan med Biltemas vindrutelim och hoppas att det fungerar. Har problem med att tempgivare inte fungerar och har en fråga om det skulle gå att testa den genom att kolla om det blir olika resistans när den ligger i vatten som jag ändrar tempen på för att se om resistansen ändras? Eller finns andra sätt för att kolla om den är hel? 

C3A4EA07-4F20-40D2-AEE4-626C9778E121.jpeg

Posted

Resistans funkar ! 

Har du artikel nummer eller vet exact motor modell finns det nog i felsöknings manualen 

Posted

Jag har testat detta tidigare då jag hade problem med tempmätaren på en 9000 2,0ltt. Den ändrar ohm ganska mycket beroende på temperatur. Om jag inte minns fel så ändrades utslaget från typ 2300ohm när den var kall ner till typ 100ohm när den blivit riktigt varm. Använder du mätarhuset från 9000? Om du gör det så är det inte ovanligt med dåliga lödningar på baksidan av tempmätaren som kan resultera i död mätare eller hängande nål.

Posted

Tack för tipset👍
Givaren fungerar men har ingen matarström in till mätarhuset, ska kolla vad som hänt från säkring 17 till mätarhuset. Ibland är man inte så smart, har haft felsökning på en varningslampa som varnar för låg bromsvätskenivå. Alla kablar verkade vara rätt och förstod inte felet. Sen efter letande så kommer jag på att jag luftade bromsarna och att nivån var för låg och allt fungerade som det skulle, bara att fylla på bromsvätska så slocknade lampan.😃

  • Haha 3
  • 1 month later...
Posted

Har plastat bakkofångaren och monterat den. Jobbar även med dörren innan jag gör andra sidan. Så en bild blir det😃

BA768D32-CCA9-4C7C-9EBE-C82CA8811F53.jpeg

  • Like 2
Posted

Idag hämtade jag ut ett efterlängtat paket. Ser bra mycket bättre ut efter att jag monterat spacers för att fylla ut hjulhuset. Före och efterbilder.

4363BB24-80A3-4E77-97D1-B177345D8D52.jpeg

FA638C55-7833-4597-9E37-745488293538.jpeg

6784F90F-2BA7-4A75-BC67-23A8D472B9D0.jpeg

Posted

Jag köpte på spacer.se. Mina var dyrare då jag omvandlade bultcirkeln. Enkelt på hemsidan och snabb lev och såg riktigt bra ut när de kom.👍

Posted

Jag fick inte ha specers av min SFRO gubbe på min 500 Maxi bygge 😞 😞 

Posted (edited)

Vet inte om mina räknas som bultade . Ska sitta fast med två M8 försänkta skruv och är 12mm bräda men jag fick inte ha dem . 

IMG_1545.JPG

Edited by sorin
Posted

Jobbar vidare med karossen och har nu bara diffuser på bakkofångaren kvar och en ev vinge, har inte bestämt om jag ska ha någon. Monterade provisorisk sidkjolarna och tycker att det blir en viktig detalj. Haft bilen ute i det fria för att se hur det blev med spacers.

7F9B5C53-01A4-4D28-86D6-7BD4CB206A66.jpeg

3189FB18-DA38-47B2-94C4-1725BE0EF723.jpeg

  • Like 3
  • 5 months later...
Posted
Nä, det där är ju lite skillnad. Bultade sitter med alla 4/5 hjulbultar/muttrar i navet.

Jag förstår inte skillnaden? Alla spacers sitter väl med hjulbultarna när hjulet är monterat?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Posted (edited)

EIBACH Spårviddsbreddning VW,AUDI,SKODA S90-1-05-006 

Spacern hålls med ett skruvförband i axeln och hjulet sitter sen med ett annat förband i spacern. Detta sättet är ok, det ändrar inte belastningsfallet på skruvarna. Att bara klämma fast en skiva med hål i mellan hjulet och axeln ger helt andra lastfall och krav på skruvarna om det ska fungera säkert. 

Edited by Kjelland28
Posted
shopping?q=tbn:ANd9GcRLcFe6wUcM5qAuIYTTt50pBEy45igy-Bfd0yE28kQMvMwM96Pskc_tG_Rk-ngt_U3Gqia8CoYnicc&usqp=CAc 
Spacern hålls med ett skruvförband i axeln och hjulet sitter sen med ett annat förband i spacern. Detta sättet är ok, det ändrar inte belastningsfallet på skruvarna.

De sitter alltså innanför skivorna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Posted

Nej de sitter utanpå, i den tomma hålen du ser där drar du med med den bult eller mutter du annars dragit hjulet med sen drar du fast hjulet på de hjulbultarna som sticker ut ur spacern  

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...