Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

Jag kör MSII V3.0 med extrakoden till min Suzukispis.

Erfarenheten därifrån säger att man skall akta sig för lågimpediva spridare. De skapar störningar som är svåra att komma till rätta med. Tror det gäller även MS1. Det är samma grundkort.

/Peter

Tack! Bra att veta!

Opelns är ju högohm (16ohm har jag för mej) men man vet ju inte om man behöver byta och då är det ju bra att veta ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

SAAB:s Röda är också hög ohmiga och volvo:s flesta. Men SAAB är vanliga, 350cc/min

Men Engelsmännen kör med Cream original till 225 hkr säger de. med högre tryck.

Link to comment
Share on other sites

SAAB:s Röda är också hög ohmiga och volvo:s flesta. Men SAAB är vanliga, 350cc/min

Men Engelsmännen kör med Cream original till 225 hkr säger de. med högre tryck.

Antar och hoppas att det går att se dutycycle i MS programvaran? Då får man ju svar på vad som behövs :)

Siktar väl till slut på runt 200hk, så med lite tur kanske original räcker till då.......

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan se Dutycycle i MS (åtminstone i MS2 extrakoden)

Mycket ungefärligt:

För en typisk Bensinmotor borde 360 CC/min räcka till ca 200 hk med max 80% dutycycle under förutsättning att man höjer bränsletrycket från 3 bar till 3,5 (då ger de ca 390 CC/min). Det är inte bra att höja trycket för mycket då sabbar man sprutbilden.

Med MS2 Extra kan man skicka ett antal testpulser till spridarna. Jag tror det går även med MS1 (möjligen får man ladda ned någon specialvariant av programmet). Då kan man provköra en spridare i taget i ett mätrör för att se att de flödar lika. Om en spridare flödar mindre än de andra kan man inte se att den cylindern går för magert på lambdan med ev spikning som följd :banghead:

/Peter

Link to comment
Share on other sites

saabs röda orginal räcker till ca 262 hkr :lol: så dina racker nog.

sitter i alla turbo 2,0-2,3 l

jörgen

150 Opelhästar är väl ungefär lika mycket som 210 SAAB-hästar??? ;) :D :D :D

Då kan man provköra en spridare i taget i ett mätrör för att se att de flödar lika. Om en spridare flödar mindre än de andra kan man inte se att den cylindern går för magert på lambdan med ev spikning som följd :banghead:

/Peter

Bra tanke. Det är ju som du säger aningen svårt att se om 1 cylinder går snålt med gemensam lambdasond. Funderar faktisk lite på om man kanske skulle montera uttag för avgastemp när systemet ändå skall byggas om......

Vill ju samtidigt inte köra för stora spridare. Ser på jobbet ibland att lågfartsdelen får problem när det sitter rejäla spridare i.... finns ju en gräns för hur kort öppettid dom kan ha ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett inspel......

Kan du inte ha dubbla uppsättningar av spridare. Obs vikten bara.

Det var i någon tråd kan varit r Anders i Västerås och hans byggtråd. Där resonerades det om att ha extra spridare som kom in i bilden när fart eller belastning eller något annat som tex tristess från föraren så påkallade.

Kolla den tråden kanske något intressant att hämta där.

Link to comment
Share on other sites

Det kan eventuellt vara skillnad mellan MS1 och MSII på hur korta pulser man kan styra ut.

Skillnaden mellan 1 och II är endast MSII dotterkortet som monteras på processorplatsen på ett MS1. MIn Länkhttp://www.diyautotune.com/catalog/cpu-megasquirtii-daughterboard-p-86.html

Jag kör tändning också från MSet. Använder VAGs Coil on plug spolar. Smidig lösning. Man kan köra "wasted spark" och man slipper lösa spolar och drivkretsar och annat junk. Bara att ansluta jord och +12v till COPen och dra en logiksignal från sprutet. Vet inte om just VAGs COP går att få till så de passar på åpehl motorn.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

BMW M3 ger 321hkr och har 250cc spridare vid 3 bar=214 hkr på 4 cyl..

min har 226 cc spridare o gav 193hkr vid 90% dutycycle och 3 bar. engelsmännen kör 3,5 bar.

En 4 ventilstopp kan gå magrare än 2 ventils på sin toppeffekt. det har han som bänkkör på Dynapac rullarna märkt. original opel ger 214cc vid 2,5 bar.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Ett inspel......

Kan du inte ha dubbla uppsättningar av spridare. Obs vikten bara.

Det var i någon tråd kan varit r Anders i Västerås och hans byggtråd. Där resonerades det om att ha extra spridare som kom in i bilden när fart eller belastning eller något annat som tex tristess från föraren så påkallade.

Kolla den tråden kanske något intressant att hämta där.

Klart intressant tanke. Ser det på Honda CBR1000RR, där man kör en spridare bakom spjällen och en spridare som pekar rakt ner i insugstratten. Tanken är bl.a. att den övre går in vid högre varv för bättre leverans....

Blir ju dock lite krångligt med dubbla fuelrails osv, men det är en intressant tanke. Sen vet man ju inte om det verkligen behövs på en motor som bara varvar 7000rpm mot Hondans 16000 :)

Hondan adderar däremot inte extra bränsle vad jag kan förstå, utan byter spridare vid bestämt varv/belastning. Körde den i bänken helt original med "tyst" originalsystem på..... 187 hk på bakhjulet :blink:

Dom kan det där Japanerna ;)

2004_injector_config.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kan eventuellt vara skillnad mellan MS1 och MSII på hur korta pulser man kan styra ut.

Skillnaden mellan 1 och II är endast MSII dotterkortet som monteras på processorplatsen på ett MS1. MIn Länkhttp://www.diyautotune.com/catalog/cpu-megasquirtii-daughterboard-p-86.html

Jag kör tändning också från MSet. Använder VAGs Coil on plug spolar. Smidig lösning. Man kan köra "wasted spark" och man slipper lösa spolar och drivkretsar och annat junk. Bara att ansluta jord och +12v till COPen och dra en logiksignal från sprutet. Vet inte om just VAGs COP går att få till så de passar på åpehl motorn.

/Peter

Ah, ok.... tolkar det ungefär som att det vid behov går att uppgradera till ett MSII?

Finns ju fördelar så klart och borde ge "snyggare" gång/respons.....

Hmm... har 4st Kawa COP liggande på firman. Kan ju vara värda att kolla upp ;)

Får se vad som dimper ner i brevlådan snart :)

Hmmm.... vill ha!! :)

KinlserTopFeedBisimoto.jpg

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Hmmm... intressant lösning. Man får en välblandad mix men hur påverkas responsen av det där? Borde inte den första och eventuellt även andra tändningen per cylinder vara felblandad vid växlande lastförhållanden?

Link to comment
Share on other sites

F1 kör också ute vid trattarna men som sagt det är fördel vid höga varvtal. ju lägre varvtal ju närmre ventilen med spridaren. Så eg, skulle den flyttas med varvtalet. och man behöver ha lågfartsdelen mellan spjäll o ventil.

Link to comment
Share on other sites

Jag har plockat bort "STV" och svarvat pluggar och pressat i mina GSX-R trottelhus. Tyvärr fungerar inte länkarna längre i min byggtråd, men kan leta upp en bild när jag kommer hem om det är intressant.

Link to comment
Share on other sites

Jag har plockat bort "STV" och svarvat pluggar och pressat i mina GSX-R trottelhus. Tyvärr fungerar inte länkarna längre i min byggtråd, men kan leta upp en bild när jag kommer hem om det är intressant.

Kanon! Har du någon bild på installationen vore det intressant att se ja :)

Misstänkte nästan att STVn måste plockas bort.... blir väl aningen krångligt att styra den med ett MS :D

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Jag har Alfa Romeo (75) gummin passa kanon. sedan har jag svarvat pluggar till spridarhålen.

STV hålen körde jag i polymerlim. sitter som berget och där är inga belastningar.

Link to comment
Share on other sites

Hittar ingen jättebra bild på pluggarna, men den här bilden visar en del. Gummi mellan insug och trottelhusen är VAG original som råkade passa perfekt.

post-696-0-01638000-1297286877_thumb.jpg

Ok, det skall inte vara några problem. F*n vad snyggt det blir :)

Jag har Alfa Romeo (75) gummin passa kanon. sedan har jag svarvat pluggar till spridarhålen.

STV hålen körde jag i polymerlim. sitter som berget och där är inga belastningar.

Asch, sålde 75 V6an för ett tag sedan.... skulle behållit insugsgummina ;)

Link to comment
Share on other sites

Hittar ingen jättebra bild på pluggarna, men den här bilden visar en del. Gummi mellan insug och trottelhusen är VAG original som råkade passa perfekt.

post-696-0-01638000-1297286877_thumb.jpg

Morty,

vilken GSXR(slagvolyn? Årsmodell?) är det de trottelhusen kommer från?

Link to comment
Share on other sites

Pac, trottelhusen kom från en GSX-R 1000 - 02:a.

Jag har också svarvat pluggar till spridarhålen som jag satte snabbkopplingar till 4mm slang för att kunna mäta undertrycket enkelt. Att tänka på är att pluggarna till spridarhålen måste förankras på något sätt. Om man skulle få baktändning så skjuter de iväg som projektiler annars.

Link to comment
Share on other sites

För stunden är det lite annat som krävt uppmärksamhet..... håller ju på med elsystemet bl.a. och i dag fick jag dels klart en reläplatta och testat TIG'en skarpt på bilen för 1a gången :)

Inte helt lätt att sy ihop 0.6 med 2mm men det gick rätt ok :)

Har gamla panelen på plats som mall och dummy för att hitta placeringar som känns rätt och så fort det är klart, kommer den användas som mall till den nya...

Nu sitter en plåt som håller ljusrelä, tutrelä och huvudbrytare på baksidan av instrumentpanelen. Muttrar svetsade på baksidan så man har en rimlig chans att kunna lossa allting utan att plocka isär hela bilen :)

Känns som detta kan funka helt ok, det är ju ingen raketforskning så det räcker säkert som det ser ut....

post-3582-0-24855500-1297545813_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där blir sketabra :thumbsup: Tig är kung!

Hahaha, ja, TIG'en ja..... själv är jag mera på....hmmm.....noob-nivå ;) :D

Du, jag måste få provsitta dina stolar på nästa fikaträff..... sugen ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, då har paketet anlänt med ett st MS1 ver 2.2 med MS Extra 029y4 och labbandet kan börja :)

Initialt problem.... rpm-potten på stimulatorkortet ger inget utslag. Får kolla om det beror på hårdvara eller extrakoden.... inte helt lätt att hitta den info man söker i berget av dokumentation ;)

Känns som det kan ta tid detta :D :D :D

post-3582-0-04883500-1297855919_thumb.jpg

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Jag kan mäta på min simulator vilken resistans jag har på vilka stift när jag ändrar rpm poten för min funkar med samma version av mjukvara du har

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

KAN ha hittat problemet..... har en diod på MS1an som heter D8. Gräver man tillräckligt djupt, står det att den måste vara byglad för att få varv att funka med stimulatorn.... :blink:

Diodens funktion skall tydligen vara "needed if your ignition system has a large offset bias - most systems do not have such a bias."

MS1an själv fungerar, det vet jag. Har kört motorcykeln själv som den suttit i, så den biten är nog lugn....

Ska gå ner i garaget och hämta lödkolven nu ;)

Link to comment
Share on other sites

Då så.... då är elsystemet uppgraderat och moderniserat med en så exotisk detalj som..... reläer!!! Det var tydligen overkill med reläer från början, för det fanns inte ett enda... :)

Nu sitter det relä på tuta, elfläkt och p-ljus... allting funkar som det ska, så det känns lite bättre nu efter att fått röja upp i ormboet.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var ju bra att det gick att få till. Fungerade mitt elschema och ljusfunktionerna som du tänkte dig, eller ändrade du något?

Det fungerade perfekt!! Enda jag ändrade på var, som du föreslog, att flytta ljusaktiveringen till generatorn och så satte jag parkeringsljuset på ett eget relä som också drar från generatorn. Har inte separata matare till höger/vänster sidor, så den "tyska" funktionen blev ju meningslös :)

Link to comment
Share on other sites

Den tyska kopplingen duger ändå inte på SBP, det var ju ändå bara för att utnyttja parkeringsfunktionen i spaken. Jag kopplade ihop mina utgångar på spaken, så går parkeringen åt båda hållen. Skiljde med säkringar efter relät i stället.

Link to comment
Share on other sites

Använder VAGs Coil on plug spolar. Smidig lösning. Man kan köra "wasted spark" och man slipper lösa spolar och drivkretsar och annat junk. Bara att ansluta jord och +12v till COPen och dra en logiksignal från sprutet. Vet inte om just VAGs COP går att få till så de passar på åpehl motorn.

/Peter

Asch.... dom Kawaspolarna jag hade behöver effektbox, så blev det lite fel.... vet du från vilken bil dina spolar kommer från? Klart intressant alternativ! :)

Link to comment
Share on other sites

Spolarna är från en audi 1.8T vet ej årsmodell, men de finns på en massa av VAGs bilar.

VAG Numret är: 06B 905 115

Jag har med denna formen:

post-1216-0-85539900-1298529117_thumb.jpg

Finns också som ser ut såhär:

post-1216-0-80894400-1298529210_thumb.jpg

Finns lite info här. Inte din version av MS, men går kanske att anpassa.

http://home.comcast.net/~whaussmann/MS_woh/VW_1.8tCoilPacks_v3.htm

Kontaktstyckena heter:

Housing VAG 4B0 973 724 (alt 1J0 973 724), Pins 000 979 141 (alt 000 979 133A alt 000 979 225A), Rubber boot 6X0 971 921A

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Spolarna är från en audi 1.8T vet ej årsmodell, men de finns på en massa av VAGs bilar.

VAG Numret är: 06B 905 115

Jag har med denna formen:

post-1216-0-85539900-1298529117_thumb.jpg

Finns också som ser ut såhär:

post-1216-0-80894400-1298529210_thumb.jpg

Finns lite info här. Inte din version av MS, men går kanske att anpassa.

http://home.comcast....oilPacks_v3.htm

Kontaktstyckena heter:

Housing VAG 4B0 973 724 (alt 1J0 973 724), Pins 000 979 141 (alt 000 979 133A alt 000 979 225A), Rubber boot 6X0 971 921A

/Peter

Perfekt! Tack för infon.... får fortsätta bläddra i dom "få" dokument som finns tilll MS'en ;) :)

vill du inte köra "Wasted Spark" (4 spole)

Jodå, det är inga problem.... kan tänka mej att köra låst fördelare också. Vill bara få grepp om detta nu, innan det börjar skruvas :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det kom först när man "skrotade" fördelaren och man slapp då dyra fördelarlock o rotor samt slitage på detta. Den gnista om skjuter på avgas är förlusten försumbar. man förlorar mer på att hoppa mellan rotor och lock.

Jag skrotade min fördelare och satte dit sådan.

I mitt sprut finns tändförstärkare men i vissa andra t.ex. vissa Megasquirt så för man har en förstärkare/modul och då används i de flesta fall Ford Edis.

här är en bild på en modell

http://www.sbdev.co.uk/Electrical/HT%20Leads/2L_HTLeads_Coils.htm

MSD Ford http://download.telematica.gr/MSD/8241.pdf

De spolarna har ju bara hälften så många tändningar per spole och hinner ladda upp sig bättre på höga varv.

Det är 2 separata ihopbyggda spolar. 1-4 och 2-3

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

I mitt sprut finns tändförstärkare men i vissa andra t.ex. vissa Megasquirt så för man har en förstärkare/modul och då används i de flesta fall Ford Edis.

Om man har en VB921 IGBT (va med i tidigare kit) ignition driver installerad i sitt MS så kan man byta den mot en Bosch BIP373 Ignition Modules i sin MS (följer med i nya kit)och på så sätt köra sin ignition coil direkt utan EDIS system.

Här finns lite mer å läsa

http://www.diyautotune.com/tech_articles/using_bosch_bip373s_with_megasquirt.htm

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Oftast handlar det om pengar i produktionsbilar/ MC. Klart det är billigare att ha en spole till två stift. Stiften är oftast kopplade på varsin ände av spolen som matas i mitten på lindningen.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...