Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Din tryckregulator ser snygg och trevlig ut. En sådan behöver jag...

Var har du köpt den och vad heter den?

Den har det exotiska namnet F1z och finns på KL-Racing. Sen om den är så bra som den ser ut vet jag inte..... ;)

Här finns den: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/branslesystem/btr/-bransletrycksregulator-f1z-.html

Link to comment
Share on other sites

Yes! Nuså, nu lever den igen :)

Efter nån veckas tokläsande om VR-signaler osv hittade jag rätt i dag.... fick till slut till en riktigt snygg triggersignal och då slog den igång direkt :)

Så nu är receptet VR-sensor för varvtal och kamsensor för arbetstakt, så den går fullt sekventiellt på tändningen :)

Kvar är såklart att börja mappa allting, men bara att den startade direkt så fort alla parametrar var satta, kändes väl "rätt ok" kan man säga :)

OCH, det som tjuter är bränsletrycksregulatorn...... ska den hålla på sådär åker den ut direkt : D :D :D

Och en bild på slutliga triggersignalerna :)

IMG_1536.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kul! Grattis!

En liten fågel viskade att det är annat på gång också. :D

Tack tack :) Annat på gång???? Hmmmmm.... nu förstår jag iiiingenting ;) :D unsure.gif

Tummen upp för den lyckade uppstarten. Snyggt jobbat. :notworthy:

Rapportera gärna om den skrikande tryckregulatorn. Det lät inte så kul.

Tack! Nej, ska den låta sådär så blir den inte långvarig :D

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att det är precis tokroligt att glo i loggar? ;)

För den som pysslar med Megasquirt kan jag varmt rekommendera att betala för både TunerStudio och MegaLog Viwer..... riktigt kompetenta programvaror!!!

Nåja, har börjat kika på del 2 av installationen nu och sitter alltså med tändning, bränsle och ve-tabeller.....

Vad tror Thomas (ja, självklart är alla välkomna med råd såklart.... ) om den här ignitionmappen som utgångspunkt? Det finns ju egentligen ingenting klart därute i cyberspace för just C20XE'n, utan jag har gått rätt mycket på Thomas' råd om maxtändningen.

Höjde tändningen i startläget till ca 12 grader och den startar betydligt lättare nu än dom 9 jag hade initialt....

tkurva1.jpg

Link to comment
Share on other sites

du kan ha mer på tomgågng men kanske inte behövs. Engelsmännen kör så de plussar på 30 grader(pga högt vacuum) på tomgång utöver det som är alltså 42 i ditt fall. jag sänkte där men ingen skillnad.

Men Carneborn säger att vid 4000rpm ska man passa sig o inte ha mer än 16-18grader. jag har 21 eller 22 men ska sänka. Och så säger han från 5000-6000 rpm mellan 22-25 grader och gradvis upp mot 30 grader på fullvarv.

Jag kan säga dig hur originalmotorn har det på full gas.

1800-16,5 2200-18,8 2600-20,3 2920-23,3 3200-24 3800-18,8 4200-20,3 4600-19,5

5000-20,3 5600-22,5 6000-20,3 6400-23,3

på tomgång med vacuum i insuget så ligger det på 600-12 1000-15,81400-21,8

De här motorerna är inte spikningsbenägna utan tål rätt bra komp. o tändning men det brukar märkas i bänk att effekten sjunker om man har för mycket förtändning. så en avgastemp vore inte fel.

Link to comment
Share on other sites

Tack :)

Jo, ska testa att lägga på nån grad mer på tomgång och se vad det gör med vacuumet.... men han går betydligt lugnare och stabilare med mer än dom 9 jag hade innan.....

Tabellen sträcker sej bara till 7K ännu så länge, men det är bra att veta att den tål mer än 24 däruppe.

Nu *måste* jag beställa ARP-bultarna ;)

Link to comment
Share on other sites

Kanske dum fråga men du mappar på spjäll läge ? i och med att du inte har ett plenum numera med separat throttle .

Tändningskurva hittad jag på locostbuilders.co.uk (pjay Duratec 190 hk Tiger S6) – den var upplagd juni månad 2011 Jag valde den beroende på hans förklaring. "I decided to work on the basis of a maximum of 26 degrees advance because of the design of the combustion chamber/spark plug position etc. (although I'm not an expert)". Den tändkurva som fanns i Tunerstudio hade upp till 38 graders förtändning och det känns inte rätt.

SparkAdvanceTable_Duratec.jpg

Jag har tänkt använda denna till min Duratec - förhoppningsvis borde den fungera - tändningskurvan är framtagen efter motorbromsning - jag har lika motor som han

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Kanske dum fråga men du mappar på spjäll läge ? i och med att du inte har ett plenum numera med separat throttle .

Nejdå, jag mappar på belastning..... samtliga trottelhus är anslutna till ett soppafilter modell större som utjämnar vacuumet :) Verkar fungera riktigt bra!

Som det är nu pulsar det på max 1/2 kPa på tomgång....

Tändningskurva hittad jag på locostbuilders.co.uk (pjay Duratec 190 hk Tiger S6) – den var upplagd juni månad 2011 Jag valde den beroende på hans förklaring. "I decided to work on the basis of a maximum of 26 degrees advance because of the design of the combustion chamber/spark plug position etc. (although I'm not an expert)". Den tändkurva som fanns i Tunerstudio hade upp till 38 graders förtändning och det känns inte rätt.

SparkAdvanceTable_Duratec.jpg

Jag har tänkt använda denna till min Duratec - förhoppningsvis borde den fungera - tändningskurvan är framtagen efter motorbromsning - jag har lika motor som han

kenneth

Tack. Också ganska "snäll" kurva! Kände likadant som du, att den kurvan som var satt i TunerStudio var lite väl aggresiv... runt 38-40 grader kändes inte bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur tydligt det syns, men MAP-plotten är ju ganska centrerad :)

kpa2.jpg

hej baging

jag har kopplat exakt som du men jag tror att på - basic setup - more engine constans - skall primary ignition load inte vara alfa -N utan speed density - om du kollar skalan i din ignition table så har du ignition load i % på den som jag har lagt upp är skalan i Kpa. "Tror" att du har fel på den inställningen. Vi får hjälpas åt - jag har samma problem som dig, så tillsammans kommer nog vi att få till det.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Ok, ett bensin filter blink.gif ja ja funkar det så är det ju kanon ,

Jag sitter ju på en massa saab mappar men de har du väl ingen större nytta av då de bara är lite rätt runt tomgång misstänker jag

Link to comment
Share on other sites

hej baging

jag har kopplat exakt som du men jag tror att på - basic setup - more engine constans - skall primary ignition load inte vara alfa -N utan speed density - om du kollar skalan i din ignition table så har du ignition load i % på den som jag har lagt upp är skalan i Kpa. "Tror" att du har fel på den inställningen. Vi får hjälpas åt - jag har samma problem som dig, så tillsammans kommer nog vi att få till det.

kenneth

Nejdå, den är ställd på Speed Density och disable på secondary engine load. Kollade vad som hände med ign-mappen om man ändrar till Alpha-N, men benämningen på stapeln är samma oavsett, dvs det står fortfarande Engine Load %...

Som det är just nu känns det kanon! Funkar som det är tänkt för stunden :) Bara det blir lite varmare ute kanske man kan kolla hela uppvärmningscykeln utan att gasa ihjäl sej själv i garaget ;)

Enda som jag tyckte kändes lite märkligt var att jag behöver köra ganska låga VE-värden (37-38 vid 60kPa/800rpm) för att den inte skall feta på sej för mycket på tomgång..... lät faktisk lambdan och VE-analyzern i TunerStudio göra jobbet och det känns trots allt som att det stämmer...

Hittade en VE-tabellgenerator på nätet och kör man in dom siffror som maskin borde kunna ge, så stämde den genererade mappen bra mot den verkliga i slutändan, så det är nog ganska nära i alla fall då..... :)

J*vlas det för dej? På vilket sätt??

Ok, ett bensin filter blink.gif ja ja funkar det så är det ju kanon ,

Jag sitter ju på en massa saab mappar men de har du väl ingen större nytta av då de bara är lite rätt runt tomgång misstänker jag

Ja, ett stooort soppafilter i tjock hårdplast. Typ 10cm långt och 7cm dia :) Blev en bra utjämningsburk :)

Tack, men jag tror jag har koll på ign-mappen nu..... för stunden är den ju bara "grov". Får köra den noggrannare när bilen rullar igen :)

Nu börjar det bli intressant på riktigt Baging! :racesmile:

Exakt!!!! Gissa om jag trivs ;)

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, den är ställd på Speed Density och disable på secondary engine load. Kollade vad som hände med ign-mappen om man ändrar till Alpha-N, men benämningen på stapeln är samma oavsett, dvs det står fortfarande Engine Load %...

Som det är just nu känns det kanon! Funkar som det är tänkt för stunden :) Bara det blir lite varmare ute kanske man kan kolla hela uppvärmningscykeln utan att gasa ihjäl sej själv i garaget ;)

Enda som jag tyckte kändes lite märkligt var att jag behöver köra ganska låga VE-värden (37-38 vid 60kPa/800rpm) för att den inte skall feta på sej för mycket på tomgång..... lät faktisk lambdan och VE-analyzern i TunerStudio göra jobbet och det känns trots allt som att det stämmer...

Hittade en VE-tabellgenerator på nätet och kör man in dom siffror som maskin borde kunna ge, så stämde den genererade mappen bra mot den verkliga i slutändan, så det är nog ganska nära i alla fall då..... :)

J*vlas det för dej? På vilket sätt??

Ja, ett stooort soppafilter i tjock hårdplast. Typ 10cm långt och 7cm dia :) Blev en bra utjämningsburk :)

Tack, men jag tror jag har koll på ign-mappen nu..... för stunden är den ju bara "grov". Får köra den noggrannare när bilen rullar igen :)

Exakt!!!! Gissa om jag trivs ;)

Här kommer lite funderingar

om ignition table har skalan i % så tycker jag att då borde tändningen styras av TPS

om ignition table har skalan i Kpa så tycker jag att tändningen skall styras av MAP

Jag hade ställt Alpha-N och "trodde" att tändningen skulle styras av TPS - nu så här efteråt vill jag hellre att tändningen skall styras av MAP - det innebär att jag måste ställa om (basic setup - more engine constans) till speed density (nu har jag alpha-N). Hela megasquirt är väl egentligen byggt för att i första hand styras av MAP men om man har vassa kammar så kan man köra med TPS

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite funderingar

om ignition table har skalan i % så tycker jag att då borde tändningen styras av TPS

om ignition table har skalan i Kpa så tycker jag att tändningen skall styras av MAP

Jag hade ställt Alpha-N och "trodde" att tändningen skulle styras av TPS - nu så här efteråt vill jag hellre att tändningen skall styras av MAP - det innebär att jag måste ställa om (basic setup - more engine constans) till speed density (nu har jag alpha-N). Hela megasquirt är väl egentligen byggt för att i första hand styras av MAP men om man har vassa kammar så kan man köra med TPS

kenneth

Exakt! Har du inte hysteriska överlap på kammarna skall du nog köra MAP. Största orsaken är att med elaka kammar, så får du dåligt/inget insugsvacuum på tomgång/låga varv. Mapsensorn får spel och det enda sättet då är att mappa mot trottelposition, dvs Alpha-n, så du har helt rätt i dina funderingar...

Enklast är väl att bara ställa om till MAP i engine constants och kika i loggen för att se vad som händer? Lägg på en generell mapp på VE så skall det nog fungera rätt ok från start....

En grej att tänka på bara... se till att du utjämnar vacuumet bara. Tar du en slang från en av insugsportarna kommer det pulsera för mycket... Koppla ihop alla 4 till en ledning som i sin tur går till en "lagom" stor behållare så blir det en lugn och stadig signal!! :)

Ett råd är att du kör in dej på TunerStudio.... Tycker den är mycket enklare att jobba med än MegaTune.....

Link to comment
Share on other sites

Exakt! Har du inte hysteriska överlap på kammarna skall du nog köra MAP. Största orsaken är att med elaka kammar, så får du dåligt/inget insugsvacuum på tomgång/låga varv. Mapsensorn får spel och det enda sättet då är att mappa mot trottelposition, dvs Alpha-n, så du har helt rätt i dina funderingar...

Enklast är väl att bara ställa om till MAP i engine constants och kika i loggen för att se vad som händer? Lägg på en generell mapp på VE så skall det nog fungera rätt ok från start....

En grej att tänka på bara... se till att du utjämnar vacuumet bara. Tar du en slang från en av insugsportarna kommer det pulsera för mycket... Koppla ihop alla 4 till en ledning som i sin tur går till en "lagom" stor behållare så blir det en lugn och stadig signal!! :)

Ett råd är att du kör in dej på TunerStudio.... Tycker den är mycket enklare att jobba med än MegaTune.....

Har dragit ihop vacuumet till en liten "behållare" på 60 ml - hittade den volymen på nätet - av en som hade testat med flera olika storlekar. Har köpt Tunerstudio och Ve Analyz - är mycket imponerad på programmet trots att jag aldrig sysslat med insprutning tidigare

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag körde för några år sedan med ett soppa filter som Baging gör o det funkade bra på att jämna ut pulserna.

Mitt MBE jag kör med nu har ingen MAP sensor utan kör trottel o vevaxel/varvtal o luft o vatten temp.

Man kan på höga varv ha hög tändning när man släpper av på gasen för då blir det låg fyllnadsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Man kan på höga varv ha hög tändning när man släpper av på gasen för då blir det låg fyllnadsgrad.

Det där får du förklara lite.... vad skulle fördelen vara????

Link to comment
Share on other sites

Kikade lite på MSet och där kan man ju köra "primary ign load type" som MAP och "secondary ign load type" som Alpha.N eller tvärtom..... rent praktiskt skulle man alltså kunna välja var i registret man vill köra MAP alt. Alpha-N...... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kanske inte så kul att länka till ett annat forum men grabbarna på skogenracing kan det mesta när det kommer till MS!

Här är en länk till deras guide om mega squirt. Denna läste jag mycket i när jag mappade min bil samt ställde frågor.

Mikael där har även på första sidan i tråden lagt ut en länk på några start mappar. Kanske kommer någon av dem till nytta.

http://skogenracing.editboard.com/t4980-stora-megasquirt-traden-guider-fragor-etc

Mvh

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kanske inte så kul att länka till ett annat forum men grabbarna på skogenracing kan det mesta när det kommer till MS!

Här är en länk till deras guide om mega squirt. Denna läste jag mycket i när jag mappade min bil samt ställde frågor.

Mikael där har även på första sidan i tråden lagt ut en länk på några start mappar. Kanske kommer någon av dem till nytta.

http://skogenracing....ider-fragor-etc

Mvh

Henrik

Oj! Det gör absolut ingenting! Det kan man inte läsa för mycket om ;)

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Oj! Det gör absolut ingenting! Det kan man inte läsa för mycket om ;)

Tack!

Så lite så! Står mycket vettigt och är en är guide med ett gäng stora fördelar.

Dels är den på svenska

Det finns Mycket bilder och många frågor och svar.

Och hittar man inte det man söker så kan man alltid fråga någon på forumet. "Mikael" brukar vara snabb på att svara och är mycket kunnig på MS! :)

Mvh

Henke

Link to comment
Share on other sites

jo med förtändnings ökning vid motorbroms/gassläpp. Molekylerna är inte så täta mot varann Fyllnadsgraden minskar ju då och inre kompressionen blir låg och då brinner det långsammare och man tidigarelägger tändning för att inte elda i avgasröret. Jämför med lågkompad turbo motor. Äldre bilar skötte detta med vacuumförställning i fördelaren och modernare via ECU:n.

Originalkurvan på XE har vid t.ex. vid gassläpp från 2600rpm och uppåt 30 grader så det höjs mellan 8-10 grader original. men man kan säga så här att ju högre varv 5000-8000 o ingen gas ger ju mer undertryck än vid t.ex. 2000rpm och ju mer undertryck ju mer kan man förtända.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

jo med förtändnings ökning vid motorbroms/gassläpp. Molekylerna är inte så täta mot varann Fyllnadsgraden minskar ju då och inre kompressionen blir låg och då brinner det långsammare och man tidigarelägger tändning för att inte elda i avgasröret. Jämför med lågkompad turbo motor. Äldre bilar skötte detta med vacuumförställning i fördelaren och modernare via ECU:n.

Originalkurvan på XE har vid t.ex. vid gassläpp från 2600rpm och uppåt 30 grader så det höjs mellan 8-10 grader original. men man kan säga så här att ju högre varv 5000-8000 o ingen gas ger ju mer undertryck än vid t.ex. 2000rpm och ju mer undertryck ju mer kan man förtända.

Ok, men vad är förtjänsten? Inte bara mindre eld i avgasröret va??? ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Lägre temp i avgasröret som kan bränna ur ljuddämpare och kola ur röret. och man håller förbränningen igång i motorn. På en Turbomotor så kan man hålla igång turbon o man tänder i röret.

men egentligen är det oftast så marginellt att det inte spelar någon roll,kanske lite på avgasemossioner.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Lägre temp i avgasröret som kan bränna ur ljuddämpare och kola ur röret. och man håller förbränningen igång i motorn. På en Turbomotor så kan man hålla igång turbon o man tänder i röret.

men egentligen är det oftast så marginellt att det inte spelar någon roll,kanske lite på avgasemossioner.

Ahhh, ok! Då förstår jag. Mest för att hålla laddtrycket uppe då alltså.... Iofs är det ju inga nackdelar resten du beskriver, men samtidigt inget att lägga ner mängder av jobb på :)

Tack för förklaringen!!!

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, ok! Då förstår jag. Mest för att hålla laddtrycket uppe då alltså.... Iofs är det ju inga nackdelar resten du beskriver, men samtidigt inget att lägga ner mängder av jobb på :)

Tack för förklaringen!!!

Jag vill veta hur man gör för att det ska smälla och leva fan när man släpper gasen. :P

Hjälpte en bekant med hans gamla Ferrari och i instruktionsboken stod hur man skulle skruva på förgasarna för att få till ett ordentligt smatter vid motorbromsning. (Extremt seriös instruktionsbok.) B)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill veta hur man gör för att det ska smälla och leva fan när man släpper gasen. :P

Hjälpte en bekant med hans gamla Ferrari och i instruktionsboken stod hur man skulle skruva på förgasarna för att få till ett ordentligt smatter vid motorbromsning. (Extremt seriös instruktionsbok.) B)

Hahaha, jag kan erkänna villigt att jag heller inte skulle ha så mycket emot sånt där ballt turbo-avslag-brinnersomf*n-i-röret ;) :D :D

Italienare vet ju vad som får hjärtat att ticka lite extra, så det förvånar mej inte alls :D

Link to comment
Share on other sites

Hjälpte en bekant med hans gamla Ferrari och i instruktionsboken stod hur man skulle skruva på förgasarna för att få till ett ordentligt smatter vid motorbromsning. (Extremt seriös instruktionsbok.) B)

:D

Link to comment
Share on other sites

Jo, ser det när jag mappar hojar på jobbet.... vanligt problem i den miljön....

Motsatsen borde ju bli att med alldeles för fet blandning på avslag bör man ju kunna elda rätt friskt i röret utan att det smäller?? :)

Link to comment
Share on other sites

Huvva!!! Inga respiratorbilar i min tråd!!! ;) :D :D

Nåja, efter lite mekande med MS'et känns allting rätt ok..... småsaker kvar att reda upp bara. Bl.a. tappar den synk mellan triggerhjulen vid 3200 rpm, men det skall nog gå att lösa med lite pillande :)

I övrigt är det förvånande hur bra den går med bara initiala mappningen på uppvärmningen. Har ju ingen tomgångsmotor, så den får gå på PWM under uppvärmningsfasen. Sen känns det som att den drar för lite vacuum på tomgång? 82kPa är i tröttaste laget, så jag får nog kika så den inte tar tjuvluft nånstans...

Förresten Thomas: Var kommer insugsgummina från?

En liten filmsnutt från tomgångsjusteringen kan man ju bjuda på också ;)

*edit* Ja just det... den där Kinesiska regulatorn vetef*n..... förutom att den låter illa (fast det har minskat rejält nu), så slår den såpass att man inte kan se trycket.... som det är nu vet jag bara att jag har mellan 3 och 4 ;) :D

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Insugsgummina är Alfa Romeo.

Ett pendlande bränsletryck kan du ju inte ha. skruva isär regulatorn och se vad det är för fel.eller stryp på returslangen för att se vad som händer, lite försiktigt bara.

Link to comment
Share on other sites

Insugsgummina är Alfa Romeo.

Ett pendlande bränsletryck kan du ju inte ha. skruva isär regulatorn och se vad det är för fel.eller stryp på returslangen för att se vad som händer, lite försiktigt bara.

Ok, tack. Ska nog fixa ett par nyare ;)

Nej, trycket måste fixas... nålen slår så man inte hinner se den :D

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på bränsletrycket, kollar du på den kinesiska odämpade? minimanometern, eller har du nån riktig inkopplad nånstans? Med rörledningar så finns det inget som fjädrar och då spridarna slår så blir det tryckstötar. Många bilar har en liten tryckackumulator för att jämna ut pulserna.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar inte lappen m,ed Alfa gumminas res-ne. Tror det var alfa 75 men Panzer vet då jag lånade 4 nya av honom och köpte 4 till honom.

Misstänkte 75..... ser precis ut som dom :) Tack!

Tänkte på bränsletrycket, kollar du på den kinesiska odämpade? minimanometern, eller har du nån riktig inkopplad nånstans? Med rörledningar så finns det inget som fjädrar och då spridarna slår så blir det tryckstötar. Många bilar har en liten tryckackumulator för att jämna ut pulserna.

Bra tanke! Kikar ju på den manometern som sitter på BTRen, men skall nog koppla in en riktig så man ser hur det ser ut under drift innan jag byter :)

Original satt ju ingen "dämpklocka", men å andra sidan var det gummislang då.....

En tanke i sammanhanget: Om jag då kör pumpen utan att starta så slipper jag ju reaktionerna från spridarna och borde få ett stabilt värde att läsa?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...