Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

... Lättare att justera totala längden nu, när det mest hänger på trattlängden :)

Nja... du har ju en riktigt fin konicitet som kan bli svår att bibehålla i tratten om du inte vet trattlängden från början. Om man skall bibehålla koniciteten kan man inte göra justerbara trattar eftersom justerbara trattar bygger på att du har parallella väggar någonstans. Vill man ha koniska trattar blir varje trattlängd unik.

Fast, jag har en idé för hur vi skall få till det. Om du tar reda på hur lång den kortaste tratten skulle kunna vara så skall jag börja fila på hur vi får snygga koniska trattar MED justermöjligheter. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ska man köpa färdiga 52mm så har Jenvey (ej variabel längd) Man kan göra själv också men många som säljs som trattar i sverige är ett rakt rör med koning sista 15-20mm.Inte vad jag kallar tratt.

Link to comment
Share on other sites

Förstår precis vad ni menar...... KL's trattar är ju raka en bit, så där blir det ju som Pac säger.... konisk, rak, konisk..... ;)

Om man nu frångår problemet att man ska ha justerbara/rörliga trattar blir det ju i vilket fall som helst en noggrann uppmätning av den exakt längden som behövs. Så jag behöver först och främst få fram durationen på kammen.....

Hittade en kalkylator som kanske kan vara intressant ;)

Runner length calc

Och en bild på KL' "trattar" ;)

post-3582-0-36722300-1323605182_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jenvey hade ju en trevlig PDF med måttsatta "ritningar" på sina trattar :)

Jag vet. Jag har köpt från dem.

Tänk på att insugslängden brukar man räkna från ventilen ut till trattens mynning. Så 100mm ligger i toppen.

Här är andra formler

http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf

Och här en förenklad version

http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/raknare2.html

Link to comment
Share on other sites

De där känns som rediga kompromisser, men det blir kanske så?. Men å andra sidan har vi inte plats för riktiga horn. Här är en tråd där en kille tillverkar ett horn, kallat "kugel wellen" som funkar fantastiskt väl: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72304. Tyvärr blir de både långa och breda för låga frekvenser.

Jag satt och försökte fundera ut vilka frekvenser det blir, men villar bort mig... :banghead: En 4-cyl motor som går med 1000 varv/minut, hur många gånger per sekund öppnar och stänger insugsventilerna på cylinder 1 då? :icon_oops:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att insugslängden brukar man räkna från ventilen ut till trattens mynning. Så 100mm ligger i toppen.

Jo, har även för mej att man brukar mäta från bortre kanten på ventiltallriken, eller har jag fel där???

De där känns som rediga kompromisser, men det blir kanske så?. Men å andra sidan har vi inte plats för riktiga horn. Här är en tråd där en kille tillverkar ett horn, kallat "kugel wellen" som funkar fantastiskt väl: http://www.hififorum...TOPIC_ID=72304. Tyvärr blir de både långa och breda för låga frekvenser.

Jag satt och försökte fundera ut vilka frekvenser det blir, men villar bort mig... :banghead: En 4-cyl motor som går med 1000 varv/minut, hur många gånger per sekund öppnar och stänger insugsventilerna på cylinder 1 då? :icon_oops:

Det blir fint Pac, trattar av spånskivor!!!! ;) :D :D :D

Skämt åsido, ni HiFi-killar har en något annan nivå på saker och ting ;)

Link to comment
Share on other sites

Det blir fint Pac, trattar av spånskivor!!!! ;) :D :D :D

Skämt åsido, ni HiFi-killar har en något annan nivå på saker och ting ;)

Spånskivor??? hehehe, nej det är inte så praktiskt. :D

2Zoll400Hz_schraeg_medium.jpg

de kan se ut så här också, nu kanske det börjar likna något? ;)

8,3

En som gör orgelpipor är nog duktig på det.

8,3 Hz är jäkligt lågt. Ett horn avstämt till den frekvensen blir gigantiskt. Det blir till att göra något som flödar OK.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Pillandet fortsätter.... nu är i alla fall bränslet färdigkopplat och testkört. Tääk, inga läckor alls på 1a försöket ;) :)

Vi får väl se hur länge den pimpade regulatorn håller, men nu står den på 3,5 bar och snart skall jag kolla volymen i spridarna vid det trycket....

1.jpg

Sen känns det som att gaswirefästet har en godkänd funktion. Harley står för wiren och det känns kanon så långt.

Kvar är att snygga till både fästet och "trottelrullen" så det blir lite mer presentabelt! :)

2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som att kabeln inte går helt rakt ut ur fästet mot "trottelrullen".

Jag har sett det på en annan bil. Resultatet där blev att den med med jämna mellanrum gnagde av wiren mot kanten på röret som wiren kommer ur vid fästet.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som att kabeln inte går helt rakt ut ur fästet mot "trottelrullen".

Jag har sett det på en annan bil. Resultatet där blev att den med med jämna mellanrum gnagde av wiren mot kanten på röret som wiren kommer ur vid fästet.

/Peter

Jodå, det är lugnt. Wiren är slak så den reser sej lite på rullen, men bra observerat!!! Tack!! :)

Link to comment
Share on other sites

Spånskivor??? hehehe, nej det är inte så praktiskt. :D

2Zoll400Hz_schraeg_medium.jpg

de kan se ut så här också, nu kanske det börjar likna något? ;)

8,3 Hz är jäkligt lågt. Ett horn avstämt till den frekvensen blir gigantiskt. Det blir till att göra något som flödar OK.

Men det var väl vid 1000rpm? och det är lite lågt att göra avstämningen på ta runt 50-55Hz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vilka spridare/injektorer skall du köra med? Vet du vilka som passar?

En annan fundering som du säkert har svar på: Hayabusa TBna har en recessen som spridaren sitter i. Portmatchar du den emot insugröret så att insugsröret har samma recess? Du skulle inte kunna ta en bild så att tom en TB-newbie som jag förstår? :icon_oops:

P.S. Det är det här jag menar...

mp2u035094-2006-suzuki-hayabusa-throttle-body-5.jpg

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

En annan fundering som du säkert har svar på: Hayabusa TBna har en recessen som spridaren sitter i. Portmatchar du den emot insugröret så att insugsröret har samma recess? Du skulle inte kunna ta en bild så att tom en TB-newbie som jag förstår? :icon_oops:

P.S. Det är det här jag menar...

Pac.

På de TB som han använder (som jag också har) finns ingen "extra kanal" för spridarna utan dessa mynnar ut rätt in i TB's runda kanal. Så det blir alltså ett helt runt rör ut från TB's :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken årsmodell på Hayabusa är det som inte har den recessen och samtidigt är delningsbar?

Efter att ha surfat en del kan jag nog svara på min egen fråga. [:)]

- Hayabusa 1999-2007 har en recess för injektorn och är delningsbar. 2008 och framåt är inte delningsbara och har heller ingen recess för injektorn

- Cylinderhuvudet har ett runt symmetriskt hål för insugskanalen emot trottelhuset:

BUSALARGE.JPG

- Det är gummit som håller trottelhuset emot cylinderhuvudet som har övergången mellan recessen och den runda insugskanalen. Kolla i nederkant på ett av gummina på denna bilden så kanske det framgår.

mp2u029997-2004-suzuki-hayabusa-cylinder-head-assembly-shims-in-place.jpg

Det finns en trimfirma som gör en billet aluminium del som skall ersätta gummit. Den har en separat urgröpning för att hantera övergången. Så här ser den ut:

NTR1002-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Megasquirt upgrade.....

Stort suck!!! Inte förrän i dag blev det helt klart att ett MS1 2.2-bord INTE klarar vevaxelgivarens VR-ingång.... f*n vet hur jag kunnat missa den väsentliga bristen, men så är det i alla fall.....

Nya tag dock. Beställer en MS1 3.0 från Stockholm färdigbyggd för min spec. Den kommer standard som wastespark, men förhoppningsvis kan jag övertala honom att använda mitt nya MS2-kort också så jag kan få fullt sekventiellt på både tändning- och spridarsidan...

På't igen bara. All hårdvara på bilen verkar ju funka som det skall ;)

*edit*

Ny update: Klart med MS2-kortet. Han bygger ett nytt MS2 3.0 för 3.800:- inkl moms. Då ingår nya drivsteg till tändningen för säkerhets skull och funktionen blir sekv tändning.... nu känns det ok igen ;) :D

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Exakt, stämmer bra det :)

Ok gubbe eller??

Han verkar vara en av de tyngre personerna på megasquirt.se forumet - man hänvisar ofta till honom - han svarar på många frågor - har inte läst något negativt om honom på något forum

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Han verkar vara en av de tyngre personerna på megasquirt.se forumet - man hänvisar ofta till honom - han svarar på många frågor - har inte läst något negativt om honom på något forum

kenneth

Fått den känslan också, så jag har bestämt mej för att lita på honom :)

Så grymt skönt att lämna över till nån som förstår sej på elektroniken ;) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äntligen!!

Kan bara instämma.... Mofid hanterade allting grymt seriöst. OCH snabbt :)

Nu har jag en box som är anpassad mot bilen med passande kabelhärva, så nu är det bara att börja bygga elsystem till det här...

Boxen blev ett MS2 V3 med 4 extra tändsteg för VAG COP-spolarna och ingångar för både VR-givaren och Hallsensorn i gamla fördelaren, så nu kommer tändningen köras fullt sekventiellt :)

ms2v3.JPG

Link to comment
Share on other sites

...jodå Pac... det blev en Deutch på blocket...

Ser bra ut, men kom ihåg vad jag sagt när/om du får misständningar efter ett tag... ;)

Glöm inte kabelklampning på var tionde centimeter och ersätt den där förhatliga korrugerade slangen med lindning av kablaget när allt är klart.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut, men kom ihåg vad jag sagt när/om du får misständningar efter ett tag... ;)

Glöm inte kabelklampning på var tionde centimeter och ersätt den där förhatliga korrugerade slangen med lindning av kablaget när allt är klart.

Varför linda kablarna? Är det inte bättre och smidigare att använda krympslang? När jag drog elen så köpte jag in krympslang i många olika diametrar - använde varmluftspistol. Tyckte att det fungerade jättebra. Sämre hållbarhet?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Varför linda kablarna? Är det inte bättre och smidigare att använda krympslang? När jag drog elen så köpte jag in krympslang i många olika diametrar - använde varmluftspistol. Tyckte att det fungerade jättebra. Sämre hållbarhet?

kenneth

Nejdå, största anledningen att jag lindade runt spridarna var att stammen grenar sej i 4 par och jag var tvungen att använda originalstammen för att kontaktstiften på spridarkontakterna var toksvåra att hitta nya, så det gick helt enkelt inte att köra krympslang...

Fick tag på "tygtejp", som jag tycker ser rätt ok ut också....

Den korrugerade slangen blir det inte mycket, om ens någonting, kvar av.... gillar inte den vassa insidan förutom att jag tycker det ser för taskigt ut ;) :D

Jag lovar, Pac, blir det problem med Deutch-kontakten åker den ut mot en Bosch...... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jajustdet, ville tipsa om vettig katalog för eldelar. Kontaktdon Bosch, Superseal, Deutch osv, reläer och allt möjligt vi behöver ibland :)

Katalog CARGO

Ja, handlar där och dom har verkligen massor . Men i stort sett bara bilelfirmor som har sortimentet från dom. Vissa bildelsbutiker har en del, men det är bara vi med testbänk för start och gen som får hela sortimentet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, handlar där och dom har verkligen massor . Men i stort sett bara bilelfirmor som har sortimentet från dom. Vissa bildelsbutiker har en del, men det är bara vi med testbänk för start och gen som får hela sortimentet.

Misstänker det.... dom har väl inget större behov att ha allting på hyllan, men lokala bildelsbutiken tar hem allt man vill ha på beställning.... dagen efter brukar man få det.

Förresten, har du kikat nåt på deras Powr-Blok? Verkar ju vara ett vettigt modulsystem för elförsörjningen..... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är flexibel och bra. men det finns reläboxar som är fina också, med lock, finns för 4 standard reläer, nr 191410 och för 7 microreläer nr 191818 och samma storlek för 16 flatstiftssäkringar nr 191409

relaeboxen.jpg

Bilden lånad från Magoos tråd

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag lovar, Pac, blir det problem med Deutch-kontakten åker den ut mot en Bosch......
Bosch är bra, TYCO gör också bra kontakter men jag kan inte garantera att du slipper ifrån ett hånleende och "Vad var det jag sa?". :D
Link to comment
Share on other sites

Ja det är flexibel och bra. men det finns reläboxar som är fina också, med lock, finns för 4 standard reläer, nr 191410 och för 7 microreläer nr 191818 och samma storlek för 16 flatstiftssäkringar nr 191409

Tack! Känns som det är seriösa grejer :)

Jag har några till bilder på boxarna. Det är en relälåda och en säkringslåda "ihopklickade". smidigt tycker jag.

FBB16U-16-way-blade-fuse-bo.jpg

relaeboxen2.jpg

Ahhh, kanon! Känns som att jag beställt rätt grejer då... säkringsblock för 7 säkringar ocg 2 reläblock :)

Kommer på måndag, så då går MS'et igång live förhoppningsvis!!

Bosch är bra, TYCO gör också bra kontakter men jag kan inte garantera att du slipper ifrån ett hånleende och "Vad var det jag sa?". :D

Nämen tänk, det misstänkte jag också ;) :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Heldag (nåja...) i garaget i dag, så 90% av MS'et är inkopplat nu... har bara elförsörjning, varvräknare och pumprelä kvar nu!

Nu väntar jag bara på elcentralen, så får vi se om det reagerar som det skall, eller brinner upp.... ;) :D

Specialinfo till Pac: Fördelarlocket och rotor är nu borta. Sammanlagd vikt på lock och rotor = 420g ;)

IMG_1521.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att om du lyfter bort hela fördelaren så går fördelaraxeln i i kamaxeln och blockar en oljekanal i änden. Det är bra att ha ny o-ring på axeln så det tätar om man har förd. kvar men om du tar bort den helt så får du täta änden. original för de utan förd. så sitter en kula itryckt. Jag gängade min satte in stoppskruv.

http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/camshafts-and-followers/camshaft-rear-ball

Link to comment
Share on other sites

Tack! Bra tips!

Fast jag behåller fördelaren ett tag till..... behöver ju hallsensorn för att kunna köra MS'et sekventiellt :)

Förresten Thomas, vet du var högsta punkten på kylvattnet i toppen är? Misstänker att det är i nivå med översta hålet i insugsplattan.... eller?? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...