Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja de är ju det. Tänk på motorns rörelser.

Bra tips! Tack :)

Har kollat tidigare och den känns nästan stumt monterad...... rör sej väldigt lite, men ändock :)

Link to comment
Share on other sites

Bra tips! Tack :)

Har kollat tidigare och den känns nästan stumt monterad...... rör sej väldigt lite, men ändock :)

Kan ta kort på hur jag löst det på min bil. (delvis tiger lösning delvis min egen) Tyckte den blev bra funktionellt och ser bra ut med.

Link to comment
Share on other sites

Kan ta kort på hur jag löst det på min bil. (delvis tiger lösning delvis min egen) Tyckte den blev bra funktionellt och ser bra ut med.

Gärna!!! Alla tips mottages tacksamt :)

Liite duktig i kväll då..... 15 meter 1"-bandage pålindat och lambdafästet svetsat och klart! Nästa 15-metersrulle blir i morgon ;)

bandage.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som värmeskydd är bandage bra. Jag lade bandage på mina V8-utblås men jag trodde de aldrig skulle sluta ryka om dem. Det var som ett moln runt bilen säkert i två veckor varje gång jag startade. Körde man sedan in i lite vägvatten när "nyinstallationsvulkanmolnen" väl slutat så fick jag några omgångar vulkanmoln igen. Berodde väl på att vägvattnet var uppblandat med däck och oljerester. Bandaget togs bort till sist, då upptäckte jag att avgasrören rostat under bandaget, ytrost visserligen, inte mer än att jag kunde ta Biltema motor-silver-avgasrörs-spray och blåsa på så försvann det bruna ett tag.

Det kanske bara är V8-or som råkar ut för sånt här. Jag har inte hört någon annan klaga på "vulkan-moln" från bandagen eller rost under eller moln igen vid vägvatten och då inte bara ett ångmoln utan mer effektivt moln av vägvatten-oljeprodukt.

Link to comment
Share on other sites

Som värmeskydd är bandage bra. Jag lade bandage på mina V8-utblås men jag trodde de aldrig skulle sluta ryka om dem. Det var som ett moln runt bilen säkert i två veckor varje gång jag startade. Körde man sedan in i lite vägvatten när "nyinstallationsvulkanmolnen" väl slutat så fick jag några omgångar vulkanmoln igen. Berodde väl på att vägvattnet var uppblandat med däck och oljerester. Bandaget togs bort till sist, då upptäckte jag att avgasrören rostat under bandaget, ytrost visserligen, inte mer än att jag kunde ta Biltema motor-silver-avgasrörs-spray och blåsa på så försvann det bruna ett tag.

Det kanske bara är V8-or som råkar ut för sånt här. Jag har inte hört någon annan klaga på "vulkan-moln" från bandagen eller rost under eller moln igen vid vägvatten och då inte bara ett ångmoln utan mer effektivt moln av vägvatten-oljeprodukt.

Låter ju lite märkligt? Dom brukar ju ryka när dom är nya och framförallt dom färgade. Fast å andra sidan brukar det ge sej ganska omgående. Ungefär som om man lyckas spilla olja på ett grenrör....

Främsta orsaken till mina bandage är att slippa grilla fötterna, men sen är dom ju suveräna på att dölja "halvfula" svetsar också ;) :D

Link to comment
Share on other sites

--- dölja "halvfula" svetsar också ---- Så sant.........

Jag hade väl två måndagsexemplar av bandage..... ett för varje grupp om 4-cylindrar därav 2 veckors rök.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det kanske bara är V8-or som råkar ut för sånt här. Jag har inte hört någon annan klaga på "vulkan-moln" från bandagen eller rost under eller moln igen vid vägvatten och då inte bara ett ångmoln utan mer effektivt moln av vägvatten-oljeprodukt.

Vid min första installation av avgasbandage hade jag samma fenomen, på en "rak, halv V8:a" ;)

Röret var lackat från fabrik, så den färgen brann in i det vita bandaget.

Har inte öppnat bandaget sedan jag lindade det, men kommer behöva laga en bit av lindningen.

Röret som byttes ut hade rost under bandaget, så det blir nog så sålänge man inte kör rostfria rör,

nu hänger röret som mysbelysning i hallen :)

Vid lite ovarsamt spill på avgasröret vid oljepåfyllning så ryker det längre än vad o-lindade rör gör.

Antar att det är något man får leva med :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen kan man väl säga, är årets första provtur avklarad! So far, so good :)

Och så mycket blev det av vinterns snack om signalgrön eller liknande så man syns bra i trafiken ;) :D

Nu ska jag bara hitta 4st 14" fälgar så man kan få testa dom nya rallyslicksen som ligger i garaget ;)

aug11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Tur det var lite halvmulet när du tog bilden...annars hade man fått haft solglasögon på sig vid datorn :prop:

Hehe, har bara Autosolpolerat lite halvhjärtat... Ska testa att gå på lite hårdare så får vi se hur det blir :D

Lite småsaker att reda ut, annars verkar den funka som förväntat. Ljudnivån klart acceptabel. T.o.m. lite för tyst.....

Link to comment
Share on other sites

Tack tack! Jo, den ser lite mer slimmad ut nu när rutorna försvann ;)

Fast jag får nog revidera det med ljuddämparen lite.... har nog bränt ur allt vad ull hette i den nu, så för stunden har den blivit lite högljudd ;)

Link to comment
Share on other sites

har nog bränt ur allt vad ull hette i den nu, så för stunden har den blivit lite högljudd ;)

Går den att packa om?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Fräckt! Var det inte den du skulle haft på kylaren? ;):D

Jo, om man gillar luftmotstånd, men det gör inte jag, så det blev en mindre variant i nosen ;) :D

OCH, Lådbilen slank igenom besiktningen i dag utan minsta anmärkning :)

0,1 i CO måste gränsa till miljöbil va?? :D

Link to comment
Share on other sites

---- 0,1 i CO måste gränsa till miljöbil va?? ---- Var motorn verkligen igång?

Jepp, och bara 95 oktan i tanken..... misstänker att det pulsade in friskluft i Honda-dämparen ;)

Link to comment
Share on other sites

0,1 i CO måste gränsa till miljöbil va?? :D

Haha, jag fick över 12 :) Ingen miljöbil, men skattebefriad :)

Men de kunde inte skriva mer än 8.8 i protokollet, så jag har lite att jobba på..

(Får ha 4,5..)

Grattis till godkänd besiktning :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Haha, jag fick över 12 :) Ingen miljöbil, men skattebefriad :)

Men de kunde inte skriva mer än 8.8 i protokollet, så jag har lite att jobba på..

(Får ha 4,5..)

Grattis till godkänd besiktning :racesmile:

Tack tack :)

Hoppsan.... 12 var ju minst sagt rejält ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lådbilen fick nytt användningsområde i dag..... den dubblerade en stund som gräsklippare!

Fick möte med en Fiat idag på en av småvägarna runt Kinnekulle. Problemet var att Fiaten behövde så stor del av vägen att den var tvungen att köra i mitten...... Inte ens mötande trafik fick den att flytta på sej, så för att slippa operera bort en hjulupphängning ur höften, så fick jag helt kallt välja att klippa inte så lite gräs...

Hade halva bilen utanför asfaltskanten och hade väl rent flax att det inte var annat än en slänt med gräs där.... Men kan meddela att 90km/t i dikesrenen fick fart på adrenalinet i alla fall ;)

Fick rensa en mindre gräsmatta från framvagnen, men sparade liiiite som minne ;) :D

post-3582-0-93599600-1313859634_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det gick så bra som det gjorde. Jag har under många år intresserat mig för just vägrensklippning. Den som kommer på en produkt som kan öka avverkningen med låt säga 50 procent per kvadratmeter klippt area per timme. Den personen kommer kunna skära guld med motorsåg.

Idag klipps vägrenar normalt med ett aggregat på 1,20 m eller något i den stilen och hastigheten på bärarfordonet är 5 till kanske 10 km/h. Allt beroende på vägrensterräng. Jag har sett en ny metod för klippning mellan motorvägbanorma Arboga - Örebro som faktiskt var lite innovativ men i övrigt händer nästan inget på fronten. Lite olika bärarfordon och lite olika kranarmar men traditionen håller i. Så har vi alltid gjort.

Nu du Baging börjar vi prata avverkning, 90 km/h........

Vi behöver som resonera kring detta för att se om ditt försök kan utvecklas till en

- säker metod

- hållbar metod

- lönsam metod.

Link to comment
Share on other sites

Vi behöver som resonera kring detta för att se om ditt försök kan utvecklas till en

- säker metod

- hållbar metod

- lönsam metod.

Jag strök alla alternativen..... Det kändes inte så säkert att jag vågade ligga kvar så länge att jag kunde utreda om det skulle vara hållbart, men jag tror inte kullederna skulle palla speciellt långa sträckor utan byte, så därför blir det nog heller inte speciellt lönsamt i längden får man anta ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dags för en uppdatering då.....

Medan ni andra kör det sista av säsongen har lådbilen hittat in i garaget igen..... orsaken var egentligen ett sprucket plenum som ställde till det med tomgången bl.a.

Så, jag köpte helt enkelt en Hayabusabrygga av Thomas här på forumet för att äntligen få konvertera bort original Motronics'et...

Efter att ha sågat isär plenumet, beslutade jag mej till slut för att bygga nytt hela vägen med insugsplatta från KL-Racing. Då försvinner originalspridarna och jag kan använda uttagen i spjällhusen i stället....

Är det någon som sitter på Busaspridare eller ev Honda S2000-spridare och kan tänka sej att skiljas från dom, så hör gärna av er ;)

Lite bilder på vad som händer just nu ;)

post-3582-0-80798500-1317671079_thumb.jpg

post-3582-0-46049400-1317671081_thumb.jpg

post-3582-0-77668600-1317671082_thumb.jpg

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Great.

Jag tror inte KL-flänsen har vattenkopplingen. man bör ha den för cirkulationen.

Jodå, den har hålen, men man får ju svetsa rörstumpen(arna) själv :)

A5-6-3F4_1.jpg

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok. Då är Busabryggan nästan komplett. Dom delar till fuelrailen som saknats kom från Suzuki i dag. Aluminiumrör hämtades hos lokala "smeden" i dag och ska nu kapas upp och svarvas innan svetsning på insugsplattan :)

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.489121,12.908648

post-3582-1319494563611_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

kolla så cc måttet mellan dina portar på insuget stämmer mot spjällhusen innan du kapar bränslerören.Det är inte säkert det stämmer 100% mot mitt som jag hade.

Link to comment
Share on other sites

kolla så cc måttet mellan dina portar på insuget stämmer mot spjällhusen innan du kapar bränslerören.Det är inte säkert det stämmer 100% mot mitt som jag hade.

Korrekt! Det stämmer inte exakt, så det blir nya spacers mellan husen :)

Ser ut som att det kan bli riktigt bra detta!!! Fick tag på spridare från Honda Blackbird som skall funka :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag kommer räkna på insugslängden, men jag vet inte vad jag har för tider på kammarna ännu.... får forska i det i vinter ;)

Får som du säger justera med trattlängden!

Nu är alla 4 insugsrören klara i alla fall... nu skall det markeras var dom skall svetsas, sen får jag nog portmatcha hela klabbet en del.... ;)

IMG_1238.JPG

IMG_1239.JPG

IMG_1242.JPG

IMG_1245.JPG

Link to comment
Share on other sites

det blir fina grejer det. Nära o bra. Jag hade ju ett Weber insug innan spjällena o det blev lite långt.

Lägger du maxeffekten vid 7000 så vill jag minnas att det är ca 35-36cm längd från ventilen så ca 25cm utanför toppen till trattens mynning.(kanalen är ca 10-11cm)

Har du generatorn på avgassidan?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

det blir fina grejer det. Nära o bra. Jag hade ju ett Weber insug innan spjällena o det blev lite långt.

Lägger du maxeffekten vid 7000 så vill jag minnas att det är ca 35-36cm längd från ventilen så ca 25cm utanför toppen till trattens mynning.(kanalen är ca 10-11cm)

Har du generatorn på avgassidan?

Jepp, generatorn sitter på avgassidan.... funkar bra! Blir ju "lite" mindre med krafs i motorrummet nu :)

Hur var det med insugslängden? Den är delbar med 4 hela tiden va?

Kommer inte ihåg vad regulatorn i chippade Motronixboxen stod på, men vad är rimligt maxvarv med orörd botten tror du? Lite orolig för att man kanske tar i lite för hårt med MS'et när man kan ställa regleringen själv ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...