Baging Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 Jag kör MSII V3.0 med extrakoden till min Suzukispis. Erfarenheten därifrån säger att man skall akta sig för lågimpediva spridare. De skapar störningar som är svåra att komma till rätta med. Tror det gäller även MS1. Det är samma grundkort. /Peter Tack! Bra att veta! Opelns är ju högohm (16ohm har jag för mej) men man vet ju inte om man behöver byta och då är det ju bra att veta ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Om det är 16 ohm så är det säkert inget problem. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 SAAB:s Röda är också hög ohmiga och volvo:s flesta. Men SAAB är vanliga, 350cc/min Men Engelsmännen kör med Cream original till 225 hkr säger de. med högre tryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 SAAB:s Röda är också hög ohmiga och volvo:s flesta. Men SAAB är vanliga, 350cc/min Men Engelsmännen kör med Cream original till 225 hkr säger de. med högre tryck. Antar och hoppas att det går att se dutycycle i MS programvaran? Då får man ju svar på vad som behövs :) Siktar väl till slut på runt 200hk, så med lite tur kanske original räcker till då....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 (edited) saabs röda orginal räcker till ca 262 hkr :lol: så dina racker nog. sitter i alla turbo 2,0-2,3 l jörgen Edited February 8, 2011 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Ja man kan se Dutycycle i MS (åtminstone i MS2 extrakoden) Mycket ungefärligt: För en typisk Bensinmotor borde 360 CC/min räcka till ca 200 hk med max 80% dutycycle under förutsättning att man höjer bränsletrycket från 3 bar till 3,5 (då ger de ca 390 CC/min). Det är inte bra att höja trycket för mycket då sabbar man sprutbilden. Med MS2 Extra kan man skicka ett antal testpulser till spridarna. Jag tror det går även med MS1 (möjligen får man ladda ned någon specialvariant av programmet). Då kan man provköra en spridare i taget i ett mätrör för att se att de flödar lika. Om en spridare flödar mindre än de andra kan man inte se att den cylindern går för magert på lambdan med ev spikning som följd :banghead: /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 saabs röda orginal räcker till ca 262 hkr :lol: så dina racker nog. sitter i alla turbo 2,0-2,3 l jörgen 150 Opelhästar är väl ungefär lika mycket som 210 SAAB-hästar??? ;) :D :D :D Då kan man provköra en spridare i taget i ett mätrör för att se att de flödar lika. Om en spridare flödar mindre än de andra kan man inte se att den cylindern går för magert på lambdan med ev spikning som följd :banghead: /Peter Bra tanke. Det är ju som du säger aningen svårt att se om 1 cylinder går snålt med gemensam lambdasond. Funderar faktisk lite på om man kanske skulle montera uttag för avgastemp när systemet ändå skall byggas om...... Vill ju samtidigt inte köra för stora spridare. Ser på jobbet ibland att lågfartsdelen får problem när det sitter rejäla spridare i.... finns ju en gräns för hur kort öppettid dom kan ha ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Ett inspel...... Kan du inte ha dubbla uppsättningar av spridare. Obs vikten bara. Det var i någon tråd kan varit r Anders i Västerås och hans byggtråd. Där resonerades det om att ha extra spridare som kom in i bilden när fart eller belastning eller något annat som tex tristess från föraren så påkallade. Kolla den tråden kanske något intressant att hämta där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 (edited) Det kan eventuellt vara skillnad mellan MS1 och MSII på hur korta pulser man kan styra ut. Skillnaden mellan 1 och II är endast MSII dotterkortet som monteras på processorplatsen på ett MS1. MIn Länkhttp://www.diyautotune.com/catalog/cpu-megasquirtii-daughterboard-p-86.html Jag kör tändning också från MSet. Använder VAGs Coil on plug spolar. Smidig lösning. Man kan köra "wasted spark" och man slipper lösa spolar och drivkretsar och annat junk. Bara att ansluta jord och +12v till COPen och dra en logiksignal från sprutet. Vet inte om just VAGs COP går att få till så de passar på åpehl motorn. /Peter Edited February 8, 2011 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 (edited) BMW M3 ger 321hkr och har 250cc spridare vid 3 bar=214 hkr på 4 cyl.. min har 226 cc spridare o gav 193hkr vid 90% dutycycle och 3 bar. engelsmännen kör 3,5 bar. En 4 ventilstopp kan gå magrare än 2 ventils på sin toppeffekt. det har han som bänkkör på Dynapac rullarna märkt. original opel ger 214cc vid 2,5 bar. Edited February 8, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 Ett inspel...... Kan du inte ha dubbla uppsättningar av spridare. Obs vikten bara. Det var i någon tråd kan varit r Anders i Västerås och hans byggtråd. Där resonerades det om att ha extra spridare som kom in i bilden när fart eller belastning eller något annat som tex tristess från föraren så påkallade. Kolla den tråden kanske något intressant att hämta där. Klart intressant tanke. Ser det på Honda CBR1000RR, där man kör en spridare bakom spjällen och en spridare som pekar rakt ner i insugstratten. Tanken är bl.a. att den övre går in vid högre varv för bättre leverans.... Blir ju dock lite krångligt med dubbla fuelrails osv, men det är en intressant tanke. Sen vet man ju inte om det verkligen behövs på en motor som bara varvar 7000rpm mot Hondans 16000 :) Hondan adderar däremot inte extra bränsle vad jag kan förstå, utan byter spridare vid bestämt varv/belastning. Körde den i bänken helt original med "tyst" originalsystem på..... 187 hk på bakhjulet :blink: Dom kan det där Japanerna ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 (edited) Det kan eventuellt vara skillnad mellan MS1 och MSII på hur korta pulser man kan styra ut. Skillnaden mellan 1 och II är endast MSII dotterkortet som monteras på processorplatsen på ett MS1. MIn Länkhttp://www.diyautotune.com/catalog/cpu-megasquirtii-daughterboard-p-86.html Jag kör tändning också från MSet. Använder VAGs Coil on plug spolar. Smidig lösning. Man kan köra "wasted spark" och man slipper lösa spolar och drivkretsar och annat junk. Bara att ansluta jord och +12v till COPen och dra en logiksignal från sprutet. Vet inte om just VAGs COP går att få till så de passar på åpehl motorn. /Peter Ah, ok.... tolkar det ungefär som att det vid behov går att uppgradera till ett MSII? Finns ju fördelar så klart och borde ge "snyggare" gång/respons..... Hmm... har 4st Kawa COP liggande på firman. Kan ju vara värda att kolla upp ;) Får se vad som dimper ner i brevlådan snart :) Hmmm.... vill ha!! :) Edited February 8, 2011 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Hmmm... intressant lösning. Man får en välblandad mix men hur påverkas responsen av det där? Borde inte den första och eventuellt även andra tändningen per cylinder vara felblandad vid växlande lastförhållanden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 F1 kör också ute vid trattarna men som sagt det är fördel vid höga varvtal. ju lägre varvtal ju närmre ventilen med spridaren. Så eg, skulle den flyttas med varvtalet. och man behöver ha lågfartsdelen mellan spjäll o ventil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 9, 2011 Author Share Posted February 9, 2011 Förresten Thomas.... hur har du gjort med "secondary throttle valves"? Kan man misstänka att du demonterat STV och STVA?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Jag har plockat bort "STV" och svarvat pluggar och pressat i mina GSX-R trottelhus. Tyvärr fungerar inte länkarna längre i min byggtråd, men kan leta upp en bild när jag kommer hem om det är intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 9, 2011 Author Share Posted February 9, 2011 (edited) Jag har plockat bort "STV" och svarvat pluggar och pressat i mina GSX-R trottelhus. Tyvärr fungerar inte länkarna längre i min byggtråd, men kan leta upp en bild när jag kommer hem om det är intressant. Kanon! Har du någon bild på installationen vore det intressant att se ja :) Misstänkte nästan att STVn måste plockas bort.... blir väl aningen krångligt att styra den med ett MS :D Edited February 9, 2011 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 (edited) Plockat bort och kastat.pluggat. Edited February 9, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Hittar ingen jättebra bild på pluggarna, men den här bilden visar en del. Gummi mellan insug och trottelhusen är VAG original som råkade passa perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Jag har Alfa Romeo (75) gummin passa kanon. sedan har jag svarvat pluggar till spridarhålen. STV hålen körde jag i polymerlim. sitter som berget och där är inga belastningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 9, 2011 Author Share Posted February 9, 2011 Hittar ingen jättebra bild på pluggarna, men den här bilden visar en del. Gummi mellan insug och trottelhusen är VAG original som råkade passa perfekt. Ok, det skall inte vara några problem. F*n vad snyggt det blir :) Jag har Alfa Romeo (75) gummin passa kanon. sedan har jag svarvat pluggar till spridarhålen. STV hålen körde jag i polymerlim. sitter som berget och där är inga belastningar. Asch, sålde 75 V6an för ett tag sedan.... skulle behållit insugsgummina ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 10, 2011 Share Posted February 10, 2011 Hittar ingen jättebra bild på pluggarna, men den här bilden visar en del. Gummi mellan insug och trottelhusen är VAG original som råkade passa perfekt. Morty, vilken GSXR(slagvolyn? Årsmodell?) är det de trottelhusen kommer från? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 10, 2011 Share Posted February 10, 2011 Pac, trottelhusen kom från en GSX-R 1000 - 02:a. Jag har också svarvat pluggar till spridarhålen som jag satte snabbkopplingar till 4mm slang för att kunna mäta undertrycket enkelt. Att tänka på är att pluggarna till spridarhålen måste förankras på något sätt. Om man skulle få baktändning så skjuter de iväg som projektiler annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 12, 2011 Author Share Posted February 12, 2011 För stunden är det lite annat som krävt uppmärksamhet..... håller ju på med elsystemet bl.a. och i dag fick jag dels klart en reläplatta och testat TIG'en skarpt på bilen för 1a gången :) Inte helt lätt att sy ihop 0.6 med 2mm men det gick rätt ok :) Har gamla panelen på plats som mall och dummy för att hitta placeringar som känns rätt och så fort det är klart, kommer den användas som mall till den nya... Nu sitter en plåt som håller ljusrelä, tutrelä och huvudbrytare på baksidan av instrumentpanelen. Muttrar svetsade på baksidan så man har en rimlig chans att kunna lossa allting utan att plocka isär hela bilen :) Känns som detta kan funka helt ok, det är ju ingen raketforskning så det räcker säkert som det ser ut.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 12, 2011 Share Posted February 12, 2011 Det där blir sketabra :thumbsup: Tig är kung! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 12, 2011 Author Share Posted February 12, 2011 Det där blir sketabra :thumbsup: Tig är kung! Hahaha, ja, TIG'en ja..... själv är jag mera på....hmmm.....noob-nivå ;) :D Du, jag måste få provsitta dina stolar på nästa fikaträff..... sugen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 12, 2011 Share Posted February 12, 2011 Absolut, hoppas klädseln är klar till dess :) Tiga är ju så roligt så man blir bra på det helt av sig själv tillslut, typ. Fler saker borde vara så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 16, 2011 Author Share Posted February 16, 2011 (edited) Ok, då har paketet anlänt med ett st MS1 ver 2.2 med MS Extra 029y4 och labbandet kan börja :) Initialt problem.... rpm-potten på stimulatorkortet ger inget utslag. Får kolla om det beror på hårdvara eller extrakoden.... inte helt lätt att hitta den info man söker i berget av dokumentation ;) Känns som det kan ta tid detta :D :D :D Edited February 16, 2011 by Baging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Jag kan mäta på min simulator vilken resistans jag har på vilka stift när jag ändrar rpm poten för min funkar med samma version av mjukvara du har Sent from my HTC Desire using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 16, 2011 Author Share Posted February 16, 2011 Jag kan mäta på min simulator vilken resistans jag har på vilka stift när jag ändrar rpm poten för min funkar med samma version av mjukvara du har Sent from my HTC Desire using Tapatalk KAN ha hittat problemet..... har en diod på MS1an som heter D8. Gräver man tillräckligt djupt, står det att den måste vara byglad för att få varv att funka med stimulatorn.... :blink: Diodens funktion skall tydligen vara "needed if your ignition system has a large offset bias - most systems do not have such a bias." MS1an själv fungerar, det vet jag. Har kört motorcykeln själv som den suttit i, så den biten är nog lugn.... Ska gå ner i garaget och hämta lödkolven nu ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 16, 2011 Author Share Posted February 16, 2011 YES! Det funkar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Wohoo! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 17, 2011 Author Share Posted February 17, 2011 Jaha, endast utgifter idag.... mer kabel köpt, fler kabelskor, mer hölje och framförallt ett rejsigt rött lock till tändningsvippan ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 21, 2011 Author Share Posted February 21, 2011 Då så.... då är elsystemet uppgraderat och moderniserat med en så exotisk detalj som..... reläer!!! Det var tydligen overkill med reläer från början, för det fanns inte ett enda... :) Nu sitter det relä på tuta, elfläkt och p-ljus... allting funkar som det ska, så det känns lite bättre nu efter att fått röja upp i ormboet.... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Det var ju bra att det gick att få till. Fungerade mitt elschema och ljusfunktionerna som du tänkte dig, eller ändrade du något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Det var ju bra att det gick att få till. Fungerade mitt elschema och ljusfunktionerna som du tänkte dig, eller ändrade du något? Det fungerade perfekt!! Enda jag ändrade på var, som du föreslog, att flytta ljusaktiveringen till generatorn och så satte jag parkeringsljuset på ett eget relä som också drar från generatorn. Har inte separata matare till höger/vänster sidor, så den "tyska" funktionen blev ju meningslös :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Den tyska kopplingen duger ändå inte på SBP, det var ju ändå bara för att utnyttja parkeringsfunktionen i spaken. Jag kopplade ihop mina utgångar på spaken, så går parkeringen åt båda hållen. Skiljde med säkringar efter relät i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 23, 2011 Author Share Posted February 23, 2011 Använder VAGs Coil on plug spolar. Smidig lösning. Man kan köra "wasted spark" och man slipper lösa spolar och drivkretsar och annat junk. Bara att ansluta jord och +12v till COPen och dra en logiksignal från sprutet. Vet inte om just VAGs COP går att få till så de passar på åpehl motorn. /Peter Asch.... dom Kawaspolarna jag hade behöver effektbox, så blev det lite fel.... vet du från vilken bil dina spolar kommer från? Klart intressant alternativ! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Spolarna är från en audi 1.8T vet ej årsmodell, men de finns på en massa av VAGs bilar. VAG Numret är: 06B 905 115 Jag har med denna formen: Finns också som ser ut såhär: Finns lite info här. Inte din version av MS, men går kanske att anpassa. http://home.comcast.net/~whaussmann/MS_woh/VW_1.8tCoilPacks_v3.htm Kontaktstyckena heter: Housing VAG 4B0 973 724 (alt 1J0 973 724), Pins 000 979 141 (alt 000 979 133A alt 000 979 225A), Rubber boot 6X0 971 921A /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 vill du inte köra "Wasted Spark" (4 spole) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 24, 2011 Author Share Posted February 24, 2011 Spolarna är från en audi 1.8T vet ej årsmodell, men de finns på en massa av VAGs bilar. VAG Numret är: 06B 905 115 Jag har med denna formen: Finns också som ser ut såhär: Finns lite info här. Inte din version av MS, men går kanske att anpassa. http://home.comcast....oilPacks_v3.htm Kontaktstyckena heter: Housing VAG 4B0 973 724 (alt 1J0 973 724), Pins 000 979 141 (alt 000 979 133A alt 000 979 225A), Rubber boot 6X0 971 921A /Peter Perfekt! Tack för infon.... får fortsätta bläddra i dom "få" dokument som finns tilll MS'en ;) :) vill du inte köra "Wasted Spark" (4 spole) Jodå, det är inga problem.... kan tänka mej att köra låst fördelare också. Vill bara få grepp om detta nu, innan det börjar skruvas :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 förlåt en newbie-fråga: vad är "wasted spark"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 24, 2011 Author Share Posted February 24, 2011 förlåt en newbie-fråga: vad är "wasted spark"? Förlorad gnista ;) :D Tänder även på avgastakten..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 (edited) Jäpp. Den tänder 1-4 2-3 samtidigt. Edited February 24, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 (edited) Öh, varför vill man ha det? För att förenkla? :unsure: Edited February 24, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 (edited) Förlorad gnista ;) :D Hehehe, är det något att eftersträva? :D Edited February 24, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 (edited) Ja det kom först när man "skrotade" fördelaren och man slapp då dyra fördelarlock o rotor samt slitage på detta. Den gnista om skjuter på avgas är förlusten försumbar. man förlorar mer på att hoppa mellan rotor och lock. Jag skrotade min fördelare och satte dit sådan. I mitt sprut finns tändförstärkare men i vissa andra t.ex. vissa Megasquirt så för man har en förstärkare/modul och då används i de flesta fall Ford Edis. här är en bild på en modell http://www.sbdev.co.uk/Electrical/HT%20Leads/2L_HTLeads_Coils.htm MSD Ford http://download.telematica.gr/MSD/8241.pdf De spolarna har ju bara hälften så många tändningar per spole och hinner ladda upp sig bättre på höga varv. Det är 2 separata ihopbyggda spolar. 1-4 och 2-3 Edited February 24, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 (edited) I mitt sprut finns tändförstärkare men i vissa andra t.ex. vissa Megasquirt så för man har en förstärkare/modul och då används i de flesta fall Ford Edis. Om man har en VB921 IGBT (va med i tidigare kit) ignition driver installerad i sitt MS så kan man byta den mot en Bosch BIP373 Ignition Modules i sin MS (följer med i nya kit)och på så sätt köra sin ignition coil direkt utan EDIS system. Här finns lite mer å läsa http://www.diyautotune.com/tech_articles/using_bosch_bip373s_with_megasquirt.htm Edited February 24, 2011 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Hmmm... men insprutet vet ju var på varvet motorn är? Varför kör man inte 4 separat tändförstärkare och slår gnistan när och där den behövs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 (edited) Oftast handlar det om pengar i produktionsbilar/ MC. Klart det är billigare att ha en spole till två stift. Stiften är oftast kopplade på varsin ände av spolen som matas i mitten på lindningen. Edited February 24, 2011 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.