family guy Posted March 17, 2014 Author Posted March 17, 2014 Det låter betryggande, tack så mycket för den grundliga genomgången. Quote
Rikard Larsson Posted March 17, 2014 Posted March 17, 2014 Jag och många med mig har samma placering på utblåset. Blir liksom inte så stor koncentration av avgaser i kupén :) Quote
family guy Posted March 17, 2014 Author Posted March 17, 2014 Skönt att höra. Jag är väl i och för sig inte direkt oroad över kolmonoxidhalten i kupén eftersom ventilationen är förstklassig, men man vet ju aldrig vad besiktningen säger. Quote
family guy Posted December 2, 2014 Author Posted December 2, 2014 Längesen man skrev nåt nu.. Jag har dock inte varit overksam, sen början av oktober har jag ihärdigt betat av åtskilliga småjobb. Det är bara det att de känns lite futtiga att lägga ut ett och ett. Bilen har nu fungerande bromsar, både färd- och parkeringsbroms. All belysning är på plats men inte inkopplat, bortsett från att främre blinkers måste flyttas fram för att klara siktvinklarna. Gjorde också en ny kopplingspedal då bokvarianten inte kändes speciellt stabil, den gick att böja med bara händerna. Med baklysen och nummerskyltsbelysning har nu bilen inte bara ett ansikte utan även ett arsle. Kanske lite udda placering av baklyktorna, men vad gör man inte för att sticka ut? Kraftpaketet står redo och väntar bara på oljetråget som är borta på lite kompletterande svetsning. Sen blir det giftermål motor och låda och hopp in i motorrummet. Vad som i övrigt gör mig glad som en spelman är att jag nu kan lägga en egen svarv till verktygsarsenalen, lite för sent för de flesta jobb på detta bygge men en ovärderlig resurs för framtida dito. Det går bra nu.. Återkommer vid nästa visuella genombrott. Quote
kengren Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Det där ser jättebra ut - härligt att vara ägare till en svarv också kenneth Quote
Jonas Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Precis lagom stor garagesvarv, avundsjuk.... Quote
Christer J Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Väldigt användbart med en svarv. Jag har gjort alla bussningar i min svarv, Satte ett maskinskruvstycke i stålhållaren så jag kunde spänna fast småsaker, så jag kan fräsa ovala hål, mindra delar kan planfräsas osv osv. Jag kapade av ett 30 mm borr och fräste med när jag gjorde bärarmarna, blev ju ganska okej. Likaså med vissa ramrör som grovkapades lite med vinkelslipen och finpassades med fräsning i svarven. Quote
family guy Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Framtiden för oljetråget verkar oviss, pratade med svetsaren för en stund sen och förstod att det nog inte var så lätt att få ett gammalt Mondeotråg tätt. Dåligt material och rikligt med gammal inbäddad skit gör det svårsvetsat, torts blästring och ultraljudstvätt. Han ska göra ett nytt försök, men det är väl lika bra att börja planera för alternativa lösningar. Billigast blir nog ett Scholar tråg, snyggast ett Raceline. Det är väl händelsevis ingen som hsr ett fungerande moddat Zetectråg som bara ligger och skräpar? Quote
family guy Posted April 9, 2015 Author Posted April 9, 2015 Nytt distraktionsmoment i garaget. Jag försöker inte skylla ifrån mig men det är inte helt lätt att få nåt gjort nu för tiden. 2 Quote
PeerO Posted April 9, 2015 Posted April 9, 2015 Ha'ha vakt hund utsänd av matte! Jaha!!!! Kanske något du har glömt att prioritera? 1 Quote
vedde Posted May 2, 2015 Posted May 2, 2015 Jäklar vilken smutt liten svarv. Var hittar man såna? till vettigt pris? Hur går det med tråget- vill minnas en bild med tråget i en minst sagt komprometterande situation! Kommer du ut i sommar? /Vedde Quote
family guy Posted May 3, 2015 Author Posted May 3, 2015 Svarven hittade jag på blocket, hade turen att hitta den strax efter att annonsen lagts in. Tråget blev tätt till slut och sitter på bilen nu, alla vätskor utan bensin är på plats och än läcker det ingenstans. Jag har ambitionen att åtminstone vara körbar i sommar och i princip är det nu bara elen kvar, tyvärr är det mitt sämsta ämne så det går inte så fort. Ska försöka komma ner lite i garaget under dagen och kämpa med kretsarna. Quote
family guy Posted January 8, 2016 Author Posted January 8, 2016 Genombrott i projektet, motorn uppstartad för första gången sen den togs ur donator-Mondeon för mer än 4 år sedan. Den startar bara man skramlar med nyckeln, men går däremot inte att stänga av med samma nyckel så min inkoppling får väl beskrivas som en 3/4 framgång. Å andra sidan ska ju bilar rulla och den går lätt att stänga av genom att klippa kabeln till tändspolen. Problemet ligger helt klart i reläboxen, ska försöka ta isär den och rensa bort allt ovidkommande. Inkopplingen är än så länge av experimentell natur, lägg särskilt märke till laddningslampan. IMG_2256.MOV 2 Quote
kengren Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Grattis du har kommit en bra bit med bilbygget, har varit nere i Stockholm många gånger men än har jag inte kommit och hälsat på dig. Jag skäms, men det kommer förhoppningsvis fler tillfällen 1 Quote
family guy Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Sådärja, nu har jag pillat med det och nu funkar det inte längre. Beslutade nig för att göra en egen reläbox för att få ner storleken, bli av med alla överflödiga kablar och förenkla framtida felsökning. Strippade sedan kabelhärvan på överflödiga kablar och anpassade längden för att passa.Den nya säkrings/reläkonfigurationen satt jag och ritade på länge och väl för att sedan koppla upp den experimentellt på en bräda. Bränslepumpen gick inte så då kopplade jag den på tändningen i stället. Motorn startade lik förbannat inte.Gick nu mer rakt på sak för att söka isolera orsaken och matade utan reläer. Funkade inte heller. Ska försöka klura ut om det är tändning eller insprutning som inte funkar, men nu släpper jag för i kväll.Sitter och tittar på Megasquirt som i tidigare mörka stunder, kanske faller jag till föga och kör med det i stället. Quote
steel Posted January 19, 2016 Posted January 19, 2016 (edited) Hej, tror det jordar dåligt i träplattan.... Mvh Pär Mycket mer flexibelt med megasquirt. Edited January 19, 2016 by steel Quote
family guy Posted January 19, 2016 Author Posted January 19, 2016 Hej, tror det jordar dåligt i träplattan.... Mvh Pär Mycket mer flexibelt med megasquirt. Är det möjligt, det är ju äkta ekfanér? 1 Quote
steel Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 :thumbsup: :lol: Tror inte det räcker med att det är ekfaner, trots att det både är snyggt och hållbart. Mvh Pär 1 Quote
family guy Posted January 26, 2016 Author Posted January 26, 2016 :thumbsup: :lol: Tror inte det räcker med att det är ekfaner, trots att det både är snyggt och hållbart. Mvh Pär Ska aldrig mer handla golv på Hornbach om det ska vara på det här viset. Hur som helst har jag helt tappat intresset för originalsystemet, nu är Megasquirt på gång in. 1 Quote
pelle17B Posted January 27, 2016 Posted January 27, 2016 Svarven hittade jag på blocket, hade turen att hitta den strax efter att annonsen lagts in. Tråget blev tätt till slut och sitter på bilen nu, alla vätskor utan bensin är på plats och än läcker det ingenstans. Jag har ambitionen att åtminstone vara körbar i sommar och i princip är det nu bara elen kvar, tyvärr är det mitt sämsta ämne så det går inte så fort. Ska försöka komma ner lite i garaget under dagen och kämpa med kretsarna. Jag känner igen de där ljuddämparna :-). Ja de har klarat bullerprovet. Quote
family guy Posted January 27, 2016 Author Posted January 27, 2016 Då ska de nog göra det en gång till, de har ju bara varit hos Vedde och vänt. Jag är inte det minsta orolig. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
family guy Posted January 30, 2016 Author Posted January 30, 2016 Omtag i garaget, nu blir det Megasquirt i stället för original motorstyrning. Hedersknyffeln Stigge har försett mig med allt jag behöver så nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång.En framgångsrik städning i Stigs garage resulterade i en kartong fyll med godsaker, här syns en av bestarna granska husses byte. Jag har nu en MS3 enligt nedanstående specifikation: MegaSquirt-III MS3X Expansion Card MegaSquirt-III V3.57 Case MegaSquirt-III daughterboard kit Fick även med insug, spjällhus, bredbandslambda, bränsletrycksregulator, några EDIS-moduler, samt kabelhärva. Och ett Jim Stim. Får nog börja med att läsa manualerna på msextra.com, och jag behöver väl inte tillägga att jag tacksamt tar emot alla tips jag kan få. Dela gärna med er av era misstag också, jag har tystnadsplikt. Min tanke är att till en början använda alla originalgivare och aktuatorer förutom bredbandslambdan och köra med original insug för att sedan uppgradera till spjällhus nästa vinter. MS3 verkar kunna styra tomgången också, så den tänkte jag försöka få med. Jag har en fundering angående bränsletrycksregulatorn också, ska den sitta på returledningen? Ska jag i så fall ta bort original bränsletrycksregulator? Slangen i topp på bilden ska till insugsröret, så mycket vet jag. Ska returen från fuel railen in på anslutningen till höger i bilden nedan och ska anslutningen rakt ut mot oss i bilden till bränsletanken?Fler frågor kommer, var så säker. 2 Quote
vedde Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Jag behöver nog köpa tillbaka dem till sommarens besiktning efter motorbytet. Ljuddämparna funkar ju bra. Quote
Thomas Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Regulatorn på returledning och ta bort original 1 Quote
family guy Posted February 1, 2016 Author Posted February 1, 2016 Sådärja, nu har jag skrivit ut manualen för MS3X/V.3.57. Den är på 218 sidor... Skrev även ut manualen för Tunerstudio, även det en diger lunta på 330 sidor. Kommer med andra ord inte att sakna kvällslektyr den närmaste tiden. Råkade av rent oförstånd skriva ut 2 exemplar av manualen till MS3X/V.3.57, så om någon vill ha en skickad är det bara att höra av sig. Quote
steel Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Manualerna är bra, ( räcker att läsa ett exemplar iofs ) och det är riktigt tillfredsställande när väl fattar galoppen. Men vad jag krånglade..............innan jag fattade att allt står faktiskt i manualen, gäller bara att ta åt sig det. Lycka till, mvh Pär 1 Quote
family guy Posted February 2, 2016 Author Posted February 2, 2016 Manualerna är bra, ( räcker att läsa ett exemplar iofs ) och det är riktigt tillfredsställande när väl fattar galoppen. Men vad jag krånglade..............innan jag fattade att allt står faktiskt i manualen, gäller bara att ta åt sig det. Lycka till, mvh Pär Känns trots allt ganska tacksamt, här finns ju i alla fall oceaner av information jämfört med originalsprutet. Quote
r Anders Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Jag tror inte att det är nödvändigt att byta bränsletrycksregulator om du inte ska byta spridare & trimma. Quote
family guy Posted February 3, 2016 Author Posted February 3, 2016 Jag tror inte att det är nödvändigt att byta bränsletrycksregulator om du inte ska byta spridare & trimma. Du har nog rätt, och jag tänker nog vänta med det. Tillsvidare ska jag nog bara använda bredbandslambdan, sen får resten förbli original så länge. 1 Quote
family guy Posted February 3, 2016 Author Posted February 3, 2016 Är btr ställbar? Den jag fick av Stig menar du? Det vet jag faktiskt inte, men det ser inte så ut. Det sitter en kupolmutter längst upp med en kontramutter mellan den och huset men det er inte ut som någon justeranordning. Jag får nog fråga Stigge. Quote
jens92 Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Om din btr är lik den jag har på min bmw turbo så skruvar man bort kupolmuttern och lossar kontramuttern så skruvar man in den gängade stången för ökat grundtryck och gängar ut för lägre grundtryck. När man sen är nöjd låser man med kontramuttern och skruvar över kupolmuttern igen. Den btr jag har är av märket malpassi och är väldigt lik den du har. Är det en sådan bör den klara uppgiften galant :) 1 Quote
family guy Posted February 4, 2016 Author Posted February 4, 2016 Om din btr är lik den jag har på min bmw turbo så skruvar man bort kupolmuttern och lossar kontramuttern så skruvar man in den gängade stången för ökat grundtryck och gängar ut för lägre grundtryck. När man sen är nöjd låser man med kontramuttern och skruvar över kupolmuttern igen. Den btr jag har är av märket malpassi och är väldigt lik den du har. Är det en sådan bör den klara uppgiften galant :) Nu blev jag ju bara tvungen att kolla, och visst var det så att det satt en gängad stång med skruvspår under kupolmuttern, den är alltså ställbar. Vore väl i och för sig onödigt med en manometer annars.... Quote
stigge Posted February 7, 2016 Posted February 7, 2016 Ja du ser vilka fina prylar du fick med dig!Frågan är om min bil hinner bli körklar innan du har fått din i trafik... 1 Quote
family guy Posted February 7, 2016 Author Posted February 7, 2016 Ja du ser vilka fina prylar du fick med dig! Frågan är om min bil hinner bli körklar innan du har fått din i trafik... Det tar jag som en utmaning, jag ska lägga manken till. Quote
family guy Posted June 26, 2016 Author Posted June 26, 2016 Ökenvandringen med elsystemet börjar närma sig slutet, nu ska bara alla kablar från Megasquirt hitta en kompis i motorrummet. Om det funkar är en helt annan sak. 2 Quote
family guy Posted July 4, 2016 Author Posted July 4, 2016 Elsystemet verkar nu funka efter lite justering, men det började jobbigt: Kylfläkten gick igång när jag slog på tändningen. Inga indikeringslampor funkade. (Blinkers, helljus, laddning, handbroms, oljetryck) Gick inte att slå på helljus. Ingen belysning varvräknare. Allt utom varvräknaren löste sig dock ganska enkelt, indikeringslamporna lyste till exempel inte för att jag glömt sätta i glödlampor. Ett annat festligt faktum är att man nog inte bör sätta 21W lampor i Biltemas skyltbelysning, då smälter de. Ska titta noggrannare på effekten nästa gång jag köper glödisar. Quote
Rikard Larsson Posted July 5, 2016 Posted July 5, 2016 Härligt att du d(el)ar med dig om missarna. Kunde watt värre :D 1 Quote
family guy Posted July 6, 2016 Author Posted July 6, 2016 Surdegarna är inte riktigt slut, undersökte nyss varför oljetryckslampan inte lyser. Jag gjorde ansatsen att oljetryckskontakten var normalt sluten och öppnade då oljetrycket byggs upp, tjosan vad fel jag hade. Mätning med multimeter gav avbrott mellan kontakt och jord, vilket bekräftades då jag gjorde en djupdykning i Mondeons elschema. Oljetrycksgivaren sluter alltså vid adekvat oljetryck. Det blir till att gå in och rodda i elcentralen igen, är det nån som har förslag på enkel lösning tas det tacksamt emot. Annars får det bli ett relä. Quote
Rikard Larsson Posted July 7, 2016 Posted July 7, 2016 Vad jobbigt av Ford... Det är inte så att den sluter mot 12 V när trycket är lågt? Antagligen svävar kontakten bara i det fria, men du kan ju testa. Annars är det som du säger relä som gäller. Quote
family guy Posted July 7, 2016 Author Posted July 7, 2016 Vad jobbigt av Ford... Det är inte så att den sluter mot 12 V när trycket är lågt? Antagligen svävar kontakten bara i det fria, men du kan ju testa. Annars är det som du säger relä som gäller. Svårt att testa, jag vet bara att kontakten är öppen när trycket är noll. Tog bort scuttlen igår och lade till ytterligare ett relä för oljetryckskontakten, nu har jag inte plats för fler. Har nu totalt 12 reläer, varav 10 mikroreläer, så elcentralen ser grym ut. Så här blev det i alla fall, snodde ett av de switchande reläerna till hel/halvljus så länge. Quote
family guy Posted August 3, 2016 Author Posted August 3, 2016 Stort genombrott, uppstart med Megasquirt följt av triumfvarv runt kvarteret! https://www.flickr.com/photos/hellberg/28454441650/ 2 Quote
family guy Posted August 3, 2016 Author Posted August 3, 2016 Absolut, trots att toe-in står helt galet och tomgång saknades så känns det som att det är nerförsbacke nu. Quote
stigge Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 (edited) En film till the face of a lucky boy by Stig Hellberg, on Flickr Edited August 3, 2016 by stigge 1 Quote
stigge Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 (edited) Mer film.locost by Stig Hellberg, on Flickr Edited August 3, 2016 by stigge 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.