Morty Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Duratec motorn har vad jag vet mekaniska lyftare. Borde vara något annat som låter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 Duratec motorn har vad jag vet mekaniska lyftare. Borde vara något annat som låter. Duratec har inte mekaniska lyftar.. det är hydrauliska lyftare på alla duratec-motorer kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Nope... Har en Duratec 2.0:a i garaget som jag bygger på, den har väldigt mekaniska lyftare. V6:orna har hydrauliska (vad jag läst). Zetec silvertop har hydrauliska, Zetec blacktop har mekaniska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 (edited) Nope... Har en Duratec 2.0:a i garaget som jag bygger på, den har väldigt mekaniska lyftare. V6:orna har hydrauliska (vad jag läst). Zetec silvertop har hydrauliska, Zetec blacktop har mekaniska. På mekaniska lyftare finns justeringsskuvar, har du det på din motor? Kan du justera ventilspelet? Här kommer en bild av min topp . På denna finns inga justeringsskruvar för ventilspel kenneth Edited October 6, 2014 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Man får byta hela lyftaren. De finns i olika tjocklekar alt. så finns det eftermarknads som man kan använda modifierbara lashcaps till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 Man får byta hela lyftaren. De finns i olika tjocklekar alt. så finns det eftermarknads som man kan använda modifierbara lashcaps till. Efter att ha läst på mer om motorn så håller jag med dig om att duratecen inte har hydrauliska lyftare. Då kommer nästa fundering, varifrån kommer då "oljudet" det låter som att ventilspelet är för stort.... Det blir ingen testning av Wynns Hydraulic Valve Lifter Concentrate. Få se hur jag går vidare kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Varför inte ta av ventilkåpan och mäta upp ventilspelet för att se vad det ligger på. Kom ljudet helt plötsligt? I övrigt är där inte jättemycket delar i toppen förutom ventiler, fjädrar och kamkedjan. Det inte från kamkedjan och dålig spännare som ljudet kommet ifrån? Vad jag kan se på dina bilder är inte plastflärparna i insuget kvar som annars är en vanlig tickande felkälla på tidiga Duratec. Jag har hört ett par Duratec motorer ticka när de är kalla. De motorerna har haft ganska mycket vassare kammar än original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 (edited) Varför inte ta av ventilkåpan och mäta upp ventilspelet för att se vad det ligger på. Kom ljudet helt plötsligt? I övrigt är där inte jättemycket delar i toppen förutom ventiler, fjädrar och kamkedjan. Det inte från kamkedjan och dålig spännare som ljudet kommet ifrån? Vad jag kan se på dina bilder är inte plastflärparna i insuget kvar som annars är en vanlig tickande felkälla på tidiga Duratec. Jag har hört ett par Duratec motorer ticka när de är kalla. De motorerna har haft ganska mycket vassare kammar än original. Tack Morty för feed back Oljudet är varvtalsberoende - har googlat runt ordentligt på nätet. Det som påminner mest om mitt oljud är Vanligt ventilknack har jag hört så det kommer nog troligen inte från ventilerna. Har ej original insug utan jag har spjällhus från MC. Första gången jag hörde oljudet var för någon vecka sedan. När jag sist var ute med bilen så fick den gå på tomgång i en kvart, inget missljud då. Efter att ha kört 5 - 6 km kom "oljudet". Tolkade det som ventilknack från de hydrauliska lyftarna ( nu vet jag att motorn inte har hydrauliska lyftare). For hem och bytte olja och filter för jag trodde att "ventilknacket" skulle försvinna. kenneth Edited October 7, 2014 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 har du nån ljudfil? Det kan vara vevstaksbussning som låter också. Övervarv med lite krokiga ventiler kan det vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 har du nån ljudfil? Det kan vara vevstaksbussning som låter också. Övervarv med lite krokiga ventiler kan det vara. Nu har jag ändrat i tidigare inlägg så nu skall ljud/videofilmen fungera kenneth ps jag har rivit allt runt motorn så nu skall jag lyfta ur den ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Låter konstigt om oljudet skulle komma och gå om det skulle vara vanligt mekanisk slitage. Läst lite om vevlager som snurrat i vevstakar, kedjespännare som inte klarar höga varv m.m.. Hur hårt kör du motorn? Har du koll på att oljetrycket är ok i kraftiga svängar och inbromsning/accs? Över 7000 hänger inte vevstaksbultar riktigt med i längden, men om du får utmattning i dem skulle inte ljudet försvinna ett tag för att sedan komma tillbaka. Dokumentera gärna vad du hittar med bilder här i tråden. Det finns fler och fler som bygger på Duratecen som säkert vill veta vad som hänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 Låter konstigt om oljudet skulle komma och gå om det skulle vara vanligt mekanisk slitage. Läst lite om vevlager som snurrat i vevstakar, kedjespännare som inte klarar höga varv m.m.. Hur hårt kör du motorn? Har du koll på att oljetrycket är ok i kraftiga svängar och inbromsning/accs? Över 7000 hänger inte vevstaksbultar riktigt med i längden, men om du får utmattning i dem skulle inte ljudet försvinna ett tag för att sedan komma tillbaka. Dokumentera gärna vad du hittar med bilder här i tråden. Det finns fler och fler som bygger på Duratecen som säkert vill veta vad som hänt. Motorn är helrenoverad, har kört 125 mil. Har varvtalsstopp på 6500. Oljetrycket är 4-5 kg när motorn är kall. När den blir varm och varvtalet är lågt så blir också oljetrycket lågt 1-2 kg. Har elektrisk kylfläkt och ny Mercedes-kylare, den har aldrig kokat. Har ARP-bultar på svänghjul och på vevstakarna. När jag kör sakta så vill motortempen stiga men då går ju fläkten in så det löses på det sättet. Jag tycker om att accelerera men kör nog sakta i kurvorna. Det är en glassätarbil. Oljetempen har aldrig gått upp till 120 grader, aldrig mer. Har bytt olja och filter, men kanske hade lite för låg oljenivå. Jag lämnar in motorn till firman som har renoverat den. Återkommer med bilder med rapport om vad som hänt. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 På filmen så låter det i mina öron som typiskt vevstakslagerljud , lyftare brukar inte låta så mycket.ventilstyrningar kan glappa och orsaka skrammel itoppen men med ett sådant ljud så hade ventilerna lossnat för länge sedan. Motorn renoverad...har du fått rätt dimension på ramlager/vevstakslager ? oljetrycket ligger normalt både på tomgång och kallt ,bör inte oroa.. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 Jag har hört lyftare/tryckare på en Audi som låtit så mycket men ett stetoskop hade kanske hjälpt. Det är inte lätt för ljudet fortplantar sig. Om det är kolvbultsbussningarna/vevstaksbussning så brukar de vara tysta/tystare precis vid uppstart kall motor. Vevstaks lager kan det vara och det hade varit till hjälp om de rusat motorn lite på filmsnutten men nu ska den ju rivas ner och då får vi reda på vad det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 1, 2014 Share Posted November 1, 2014 Några nyheter på motorfronten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 1, 2014 Author Share Posted November 1, 2014 Några nyheter på motorfronten? Kamsträckaren var hel så där är inte felet. I tråget finns metallflisor som ser ut som strömmingsfjäll, detta tyder på att det troligen är ett vevstakslager. Innan ett vevstakslager går sönder så brukar man kunna se dessa "strömmingsfjäll. Bottendelen skall plockas ner till veckan och mätas upp. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 6, 2014 Author Share Posted November 6, 2014 Nu är motorn helt nerplockad. Det var ett vevstakslager som hade gått. Vevaxeln så skadad så en ny skall införskaffas, eventuellt går det att få tag i en begagnad. Nya stakar (inte original utan förstärkta och lättade) samt kolvar skall beställas. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Fy va trist! Dock har jag för mig att det är ett vanligt fel, eller om det var ramlagerna, kommer inte ihåg. Som tröst så kan jag berätta att en av mina duratecar hade samma problem. Tror att det finns hårdare lager att beställa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Tråkigt! Vevlagerna har ingen låsning för att förhindra att de roterar i sitt läge och vad jag läst händer det oftast vid lågt oljetryck eller övervarv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Rackarns tråkigt! :( Vilka stakar/vevar tänker du använda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 7, 2014 Author Share Posted November 7, 2014 Rackarns tråkigt! :(/> Vilka stakar/vevar tänker du använda? Har motorn inlämnad på en verkstad, de skall beställa kolvar och stakar från USA. Återkommer om vad det är som monteras i motorn. I ett tidigt skede bestämde jag mig för att lämna bort allt motorarbete, var rädd att det skulle ta för mycket tid och att jag skulle fastna på motorjobb. Jag är nog bättre på att svetsa, mäta och bygga än på att skruva i motorer. Genom årens lopp har jag nog plockat isär och renoverat ett flertal motorer men den rätta kunskapen finns inte. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 23, 2014 Author Share Posted December 23, 2014 Har motorn inlämnad på en verkstad, de skall beställa kolvar och stakar från USA. Återkommer om vad det är som monteras i motorn. I ett tidigt skede bestämde jag mig för att lämna bort allt motorarbete, var rädd att det skulle ta för mycket tid och att jag skulle fastna på motorjobb. Jag är nog bättre på att svetsa, mäta och bygga än på att skruva i motorer. Genom årens lopp har jag nog plockat isär och renoverat ett flertal motorer men den rätta kunskapen finns inte. kenneth Allt tar tid. Vevaxeln var så skadad så det gick inte att slipa den. Att få tag på vevaxel i Sverige var inte lätt, 5500 - 6000 kr var billigaste alternativet och då fick man en hel motor, till detta skall frakt etc. Ringde runt till skrotarna, någon färsk underdel fanns ej i Sverige. Beställde en begagnad axel från England. 2000 kr inklusive frakt, uppmätt och fräsch. Nu är det bara stakar och kolvar som saknas GOD JUL TILL ER ALLA kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 25, 2014 Share Posted December 25, 2014 Volvo 5 cyl, har också löst snurrande vevlager. galet., Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 16, 2015 Author Share Posted April 16, 2015 (edited) Lovade att återkomma när jag fått tillbaka motorn. Begagnad vevaxel fick jag tag i England. I kolvväg har smidda Wiseco monterats. http://www.motornord.se/system/webshop_show.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054&KID=6983_5615_5149 Vevstakar blev K1. http://motornord.se/system/webshop_show.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054&KID=6935_5915 Lager blev ACL. Alla delar inköpta på MotorNord Sundsvall Stigge hade fina bilder upplagda på sin byggtråd – jag blev lite smittad och tillfället i akt att måla motorn när den ändå var urmonterad. Beställde i samma veva WaterRail från England. Grenröret är lindat. Skall fortsätta till veckan och montera klart. kenneth Edited April 16, 2015 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted April 16, 2015 Share Posted April 16, 2015 Kul att det går framåt med motorn igen Kenneth. snart är det ju riktig vår i Sundsvall också :) Ska komma och inspektera målningen någon dag så jag ser att min målning håller måttet eller om jag måste göra om ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 26, 2015 Author Share Posted May 26, 2015 (edited) Efter mycket om och men så har jag kommit till skott och plockat ihop bilen. Förra veckan fyllde hustrun 60 år så då var vi med barn och barnbarn på Cypern. Den senaste tiden har gått åt till att måla sommarstugan. Bilen startade direkt, bra oljetryck, nu låter motorn mycket bra. Kört 5-6 mil i dåligt väder men djäklar vad kul. Nu skall det köras många mil i sommar, vad som sedan får åtgärdas får tiden utvisa. I vilket fall som helst så målade jag motorn – lite fåfäng men …. jag blev nöjd med resultatet http://i991.photobucket.com/albums/af36/kengren/duratec/IMG_4240_zps1xu3ufsw.jpg?1432665617617&1432665619565 http://i991.photobucket.com/albums/af36/kengren/duratec/IMG_4241_zpsvcicbo7q.jpg?t=1432579317 kenneth Edited May 26, 2015 by kengren 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Kul att allt verkar fungera nu Kenneth, Som sagt så finns ju en stående inbjudan på lite däcksparkande om du skulle köra några mil söderut någon gång ;) och förövrig, såg väldigt smidigt ut med waterrailen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 26, 2015 Share Posted May 26, 2015 Ser riktigt fint ut!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Nu har man kört 80 mil med glassätarbilen. I det stora hela så har allt fungerat bra. Det första som jag var tvingad att åtgärda var att ordna en mindre bensindunk, jag var less att ha den på passagerarsätet då den ej fick plats ovan kardan. Sagt och gjort så skaffade jag mig en reservdunk av plåt, delade den i två bitar och svetsade ihop den – nu rymmer den 2, 8 liter och hållare har byggts så nu får den plats. Det andra som jag fick åtgärda var att jag hade svårt att få i backen och 5:ans växel. Det visade sig att jag hade för litet hål i plåten som täcker kardantunneln, det gick enkelt att åtgärda. Jag är fortfarande osäker om jag skall täcka bakaxeln med ”väv/tyg” eller om jag skall försöka få till det i aluminium, vi får se ….. Det blir bara roligare och roligare att köra ”lillbilen” kenneth 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 23, 2016 Author Share Posted April 23, 2016 Nu till veckan skall jag besikta Mc. Sedan skall jag byta olja och filter och starta upp "lillbilen". Förhoppningsvis skall allt fungera. Har fått tid till besiktning, vet ej om jag skall montera ihop ljuddämpningen som jag hade vid bullerprovet eller ej. Det är inte mycket jobb men bilen blir så låg så jag kommer inte över ramperna på bilprovningen. Kanske bättre och låta den gå lite högre på dB än att jag inte kommer av ramperna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 29, 2016 Author Share Posted June 29, 2016 Får inte körförbud förrän i Oktober - trots att jag har betalt in pengar för besiktning så tror jag att jag skiter i det. Kan besikta våren 2017 istället. Det här är en glassätarbil som är rolig att köra. Nu kommer en fundering... När jag var tonåring och körde Mc så blandade vi in Castrol R-olja - allt för lukten. Finns Castrol - R-oljan idag? Var kan man i så fall beställa den? Doseringen är jag inte säker på men jag har för mig att man blandade i 1 dl på en full tank (40liter). Någon som håller på med detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 (edited) Är det hastighetsmätargivaren som sitter på diffens utgående axel? Mäter den bultskallarna och ger hastighet eller? Har du gjort hållaren själv? Vad har du för mätare? /Vedde Edited July 18, 2016 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 18, 2016 Author Share Posted July 18, 2016 Har gjort hållaren själv - den räknar bultskallarna (på en del ställen på nätet avråds för torx och insexbultar - de skall ge sämre magnetfält än vanliga bultskallar) för mig har allt fungerat klockrent. Jag har VDO hastighet och varvräknare köpt allt på http://www.etbinstruments.com/. Givaren är VDO "orginal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Har du lust att ta en eller 2 närbilder så man kan se en så fin lösning? Min givare från Speedhut ser ut såhär: / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 19, 2016 Author Share Posted July 19, 2016 En enkel konstruktion som använder de två övre ”hålen” och ett nedre ”hål till fastsättning. Plåten ut till ”fartsenorn” har dubbla 90 gradiga profiler. Hållaren till fartsensorn sitter monterad i 45 graders lutning mot bultskallarna. Onödig plåt har jag tagit bort med roterande fil, det är 2,5 mm plåt – den väger inte många gram men är mycket stark. Den fungerar också som en del till hållaren till reservdunken. Här kommer lite bilder 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Tack, då vet jag hur jag skall göra. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 23, 2016 Share Posted July 23, 2016 Sitter alltså bara uppe höger och nere vänster? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 23, 2016 Author Share Posted July 23, 2016 Den sitter på två ställen uppe och ett fäste nere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Nu är det 3 år sedan det enskilda godkännande avklarades. Bilen har nu gått 300 mil (100 mil/år). I år har allt fungerat helt problemfritt. Bytte avgassystem för besiktning - gick igenom helt utan påpekande. Rätt skönt att köra när den går tystare. Nästa grej är kanske att bygga en egen stor ljuddämpare och låta simon-dämparna gå i skrotlådan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Gbs gör en redig ljuddämpare till sin zero, är maximerad för att vara så stor som möjligt. Är lite fult ihopkommen vid utblåset men... Det är en hyll-lösning http://www.kitspares.co.uk/index.php?route=product/product&path=43_24&product_id=856&car=43 /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 21, 2018 Author Share Posted May 21, 2018 Förra sommaren blev det 80 bekymmersfria mil, vädret gjorde att det inte blev mer. Idag har jag monterat kraftigare fjädrar bak och kört en testresa på 4 mil. Allt fungerar bra och det kändes skönt att "gasa" på lite. Förhoppningsvis skall det bli 100 mil i år. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted March 7, 2019 Share Posted March 7, 2019 Sträckläste din tråd igår kväll, mycket lärorikt, hoppas den fortfarande fungerar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 7, 2019 Author Share Posted March 7, 2019 Allt har fungerat mycket bra de senaste åren, inget som har djävlats. Det tar en tid innan man får grejorna att samsas. Ser fram emot en ny sommar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted August 20, 2019 Author Share Posted August 20, 2019 Idag har jag gjort en ny registreringsbesiktning ( T12Bf) i Sundsvall, allt gick bra och nu är även min bil besiktningsbefriad för all framtid. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 Grattis!Vi blir fler och flerSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 6, 2023 Author Share Posted September 6, 2023 Nu har ännu en sommar gått, det fungerar fortfarande bra trots att det inte blir speciellt många mil. Jag har ett problem med att bränsletrycksregulatorn av någon anledning inte vill hålla trycket rätt, med jämna mellanrum så får jag justera ned det till rätt värde och då går bilen perfekt igen. Vad kan det bero på? Har köpt två bränsletrycksregulator från KL-racing... Om jag skall köpa en ny bränsletrycksregulator, vad eller vilken skall jag köpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 Vad har du för önskat bränsletryck? Om det är 3 bar vilket är ganska standard i OEM applikationer så skulle jag satsa på en Bosch regulator i nån sorts custom housing liknande denna. https://thedubshop.com/universal-fuel-pressure-regulator-standard-package/ Det finns säkert nåt liknande att köpa även inom Sverige om man bara hittar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 7, 2023 Author Share Posted September 7, 2023 Jag vill ha 2 bar. Av någon anledning så stiger bränsletrycket till 3,5 bar och då vill bilen inte gå bra . När jag sedan justerar ner till 2 bar så är det som vanligt och motorn går bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 Min strulade också och ändrade tryck och bilen gick som skräp - jag har en Speeding med utbytbara membran så med nytt membran så var saken biff! https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/branslesystem/bransletrycksregulator/bransletrycksregulator-2347/spd-bransletrycksregulator-v3-pro-e85-svart.html Testa byta membran om du kan eller byt till en servicebar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 5 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Vad har du för önskat bränsletryck? Om det är 3 bar vilket är ganska standard i OEM applikationer så skulle jag satsa på en Bosch regulator i nån sorts custom housing liknande denna. https://thedubshop.com/universal-fuel-pressure-regulator-standard-package/ Det finns säkert nåt liknande att köpa även inom Sverige om man bara hittar det. Det där var ju en smart lösning👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.