Jump to content

Kengren Mcsorley 442 - Duratec


kengren

Recommended Posts

Duratec motorn har vad jag vet mekaniska lyftare. Borde vara något annat som låter.

Duratec har inte mekaniska lyftar.. det är hydrauliska lyftare på alla duratec-motorer

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Nope... Har en Duratec 2.0:a i garaget som jag bygger på, den har väldigt mekaniska lyftare. V6:orna har hydrauliska (vad jag läst). Zetec silvertop har hydrauliska, Zetec blacktop har mekaniska.

Link to comment
Share on other sites

Nope... Har en Duratec 2.0:a i garaget som jag bygger på, den har väldigt mekaniska lyftare. V6:orna har hydrauliska (vad jag läst). Zetec silvertop har hydrauliska, Zetec blacktop har mekaniska.

På mekaniska lyftare finns justeringsskuvar, har du det på din motor? Kan du justera ventilspelet? Här kommer en bild av min topp IMG_3812_zps427a2103.jpg. På denna finns inga justeringsskruvar för ventilspel

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Man får byta hela lyftaren. De finns i olika tjocklekar alt. så finns det eftermarknads som man kan använda modifierbara lashcaps till.

Efter att ha läst på mer om motorn så håller jag med dig om att duratecen inte har hydrauliska lyftare. Då kommer nästa fundering, varifrån kommer då "oljudet" det låter som att ventilspelet är för stort.... Det blir ingen testning av Wynns Hydraulic Valve Lifter Concentrate. Få se hur jag går vidare

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Varför inte ta av ventilkåpan och mäta upp ventilspelet för att se vad det ligger på. Kom ljudet helt plötsligt? I övrigt är där inte jättemycket delar i toppen förutom ventiler, fjädrar och kamkedjan. Det inte från kamkedjan och dålig spännare som ljudet kommet ifrån? Vad jag kan se på dina bilder är inte plastflärparna i insuget kvar som annars är en vanlig tickande felkälla på tidiga Duratec.

Jag har hört ett par Duratec motorer ticka när de är kalla. De motorerna har haft ganska mycket vassare kammar än original.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte ta av ventilkåpan och mäta upp ventilspelet för att se vad det ligger på. Kom ljudet helt plötsligt? I övrigt är där inte jättemycket delar i toppen förutom ventiler, fjädrar och kamkedjan. Det inte från kamkedjan och dålig spännare som ljudet kommet ifrån? Vad jag kan se på dina bilder är inte plastflärparna i insuget kvar som annars är en vanlig tickande felkälla på tidiga Duratec.

Jag har hört ett par Duratec motorer ticka när de är kalla. De motorerna har haft ganska mycket vassare kammar än original.

Tack Morty för feed back

Oljudet är varvtalsberoende - har googlat runt ordentligt på nätet. Det som påminner mest om mitt oljud är

Vanligt ventilknack har jag hört så det kommer nog troligen inte från ventilerna. Har ej original insug utan jag har spjällhus från MC. Första gången jag hörde oljudet var för någon vecka sedan. När jag sist var ute med bilen så fick den gå på tomgång i en kvart, inget missljud då. Efter att ha kört 5 - 6 km kom "oljudet". Tolkade det som ventilknack från de hydrauliska lyftarna ( nu vet jag att motorn inte har hydrauliska lyftare). For hem och bytte olja och filter för jag trodde att "ventilknacket" skulle försvinna.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

har du nån ljudfil? Det kan vara vevstaksbussning som låter också. Övervarv med lite krokiga ventiler kan det vara.

Nu har jag ändrat i tidigare inlägg så nu skall ljud/videofilmen fungera

kenneth

ps jag har rivit allt runt motorn så nu skall jag lyfta ur den ds

Link to comment
Share on other sites

Låter konstigt om oljudet skulle komma och gå om det skulle vara vanligt mekanisk slitage. Läst lite om vevlager som snurrat i vevstakar, kedjespännare som inte klarar höga varv m.m..

Hur hårt kör du motorn? Har du koll på att oljetrycket är ok i kraftiga svängar och inbromsning/accs? Över 7000 hänger inte vevstaksbultar riktigt med i längden, men om du får utmattning i dem skulle inte ljudet försvinna ett tag för att sedan komma tillbaka.

Dokumentera gärna vad du hittar med bilder här i tråden. Det finns fler och fler som bygger på Duratecen som säkert vill veta vad som hänt.

Link to comment
Share on other sites

Låter konstigt om oljudet skulle komma och gå om det skulle vara vanligt mekanisk slitage. Läst lite om vevlager som snurrat i vevstakar, kedjespännare som inte klarar höga varv m.m..

Hur hårt kör du motorn? Har du koll på att oljetrycket är ok i kraftiga svängar och inbromsning/accs? Över 7000 hänger inte vevstaksbultar riktigt med i längden, men om du får utmattning i dem skulle inte ljudet försvinna ett tag för att sedan komma tillbaka.

Dokumentera gärna vad du hittar med bilder här i tråden. Det finns fler och fler som bygger på Duratecen som säkert vill veta vad som hänt.

Motorn är helrenoverad, har kört 125 mil. Har varvtalsstopp på 6500. Oljetrycket är 4-5 kg när motorn är kall. När den blir varm och varvtalet är lågt så blir också oljetrycket lågt 1-2 kg. Har elektrisk kylfläkt och ny Mercedes-kylare, den har aldrig kokat. Har ARP-bultar på svänghjul och på vevstakarna. När jag kör sakta så vill motortempen stiga men då går ju fläkten in så det löses på det sättet. Jag tycker om att accelerera men kör nog sakta i kurvorna. Det är en glassätarbil. Oljetempen har aldrig gått upp till 120 grader, aldrig mer. Har bytt olja och filter, men kanske hade lite för låg oljenivå. Jag lämnar in motorn till firman som har renoverat den. Återkommer med bilder med rapport om vad som hänt.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

På filmen så låter det i mina öron som typiskt vevstakslagerljud sad.gif, lyftare brukar inte låta så mycket.ventilstyrningar kan glappa och orsaka skrammel itoppen

men med ett sådant ljud så hade ventilerna lossnat för länge sedan.

Motorn renoverad...har du fått rätt dimension på ramlager/vevstakslager ?

oljetrycket ligger normalt både på tomgång och kallt ,bör inte oroa..

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört lyftare/tryckare på en Audi som låtit så mycket men ett stetoskop hade kanske hjälpt. Det är inte lätt för ljudet fortplantar sig. Om det är kolvbultsbussningarna/vevstaksbussning så brukar de vara tysta/tystare precis vid uppstart kall motor. Vevstaks lager kan det vara och det hade varit till hjälp om de rusat motorn lite på filmsnutten men nu ska den ju rivas ner och då får vi reda på vad det är.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Några nyheter på motorfronten?

Kamsträckaren var hel så där är inte felet. I tråget finns metallflisor som ser ut som strömmingsfjäll, detta tyder på att det troligen är ett vevstakslager. Innan ett vevstakslager går sönder så brukar man kunna se dessa "strömmingsfjäll. Bottendelen skall plockas ner till veckan och mätas upp.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Nu är motorn helt nerplockad. Det var ett vevstakslager som hade gått. Vevaxeln så skadad så en ny skall införskaffas, eventuellt går det att få tag i en begagnad. Nya stakar (inte original utan förstärkta och lättade) samt kolvar skall beställas.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Fy va trist!

Dock har jag för mig att det är ett vanligt fel, eller om det var ramlagerna, kommer inte ihåg. Som tröst så kan jag berätta att en av mina duratecar hade samma problem.

Tror att det finns hårdare lager att beställa.

Link to comment
Share on other sites

Rackarns tråkigt! :(/>

Vilka stakar/vevar tänker du använda?

Har motorn inlämnad på en verkstad, de skall beställa kolvar och stakar från USA. Återkommer om vad det är som monteras i motorn. I ett tidigt skede bestämde jag mig för att lämna bort allt motorarbete, var rädd att det skulle ta för mycket tid och att jag skulle fastna på motorjobb. Jag är nog bättre på att svetsa, mäta och bygga än på att skruva i motorer. Genom årens lopp har jag nog plockat isär och renoverat ett flertal motorer men den rätta kunskapen finns inte.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har motorn inlämnad på en verkstad, de skall beställa kolvar och stakar från USA. Återkommer om vad det är som monteras i motorn. I ett tidigt skede bestämde jag mig för att lämna bort allt motorarbete, var rädd att det skulle ta för mycket tid och att jag skulle fastna på motorjobb. Jag är nog bättre på att svetsa, mäta och bygga än på att skruva i motorer. Genom årens lopp har jag nog plockat isär och renoverat ett flertal motorer men den rätta kunskapen finns inte.

kenneth

Allt tar tid. Vevaxeln var så skadad så det gick inte att slipa den. Att få tag på vevaxel i Sverige var inte lätt, 5500 - 6000 kr var billigaste alternativet och då fick man en hel motor, till detta skall frakt etc. Ringde runt till skrotarna, någon färsk underdel fanns ej i Sverige. Beställde en begagnad axel från England. 2000 kr inklusive frakt, uppmätt och fräsch. Nu är det bara stakar och kolvar som saknas GOD JUL TILL ER ALLA

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lovade att återkomma när jag fått tillbaka motorn. Begagnad vevaxel fick jag tag i England. I kolvväg har smidda Wiseco monterats.

http://www.motornord.se/system/webshop_show.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054&KID=6983_5615_5149

Vevstakar blev K1.

http://motornord.se/system/webshop_show.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054&KID=6935_5915

Lager blev ACL. Alla delar inköpta på MotorNord Sundsvall

Stigge hade fina bilder upplagda på sin byggtråd – jag blev lite smittad och tillfället i akt att måla motorn när den ändå var urmonterad. Beställde i samma veva WaterRail från England. Grenröret är lindat. Skall fortsätta till veckan och montera klart.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Kul att det går framåt med motorn igen Kenneth. snart är det ju riktig vår i Sundsvall också :)

Ska komma och inspektera målningen någon dag så jag ser att min målning håller måttet eller om jag måste göra om ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter mycket om och men så har jag kommit till skott och plockat ihop bilen. Förra veckan fyllde hustrun 60 år så då var vi med barn och barnbarn på Cypern. Den senaste tiden har gått åt till att måla sommarstugan. Bilen startade direkt, bra oljetryck, nu låter motorn mycket bra. Kört 5-6 mil i dåligt väder men djäklar vad kul. Nu skall det köras många mil i sommar, vad som sedan får åtgärdas får tiden utvisa. I vilket fall som helst så målade jag motorn – lite fåfäng men …. jag blev nöjd med resultatet

http://i991.photobucket.com/albums/af36/kengren/duratec/IMG_4240_zps1xu3ufsw.jpg?1432665617617&1432665619565

IMG_4240_zps1xu3ufsw.jpg

http://i991.photobucket.com/albums/af36/kengren/duratec/IMG_4241_zpsvcicbo7q.jpg?t=1432579317

IMG_4241_zpsvcicbo7q.jpg

kenneth

Edited by kengren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kul att allt verkar fungera nu Kenneth, Som sagt så finns ju en stående inbjudan på lite däcksparkande om du skulle köra några mil söderut någon gång ;)

och förövrig, såg väldigt smidigt ut med waterrailen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu har man kört 80 mil med glassätarbilen. I det stora hela så har allt fungerat bra. Det första som jag var tvingad att åtgärda var att ordna en mindre bensindunk, jag var less att ha den på passagerarsätet då den ej fick plats ovan kardan.

IMG_4242_zps6fkumzzn.jpg

Sagt och gjort så skaffade jag mig en reservdunk av plåt, delade den i två bitar och svetsade ihop den – nu rymmer den 2, 8 liter och

IMG_4247_zps2usi48sa.jpg

hållare har byggts så nu får den plats.

IMG_4267_zpsovy2iqgl.jpg

Det andra som jag fick åtgärda var att jag hade svårt att få i backen och 5:ans växel. Det visade sig att jag hade för litet hål i plåten som täcker kardantunneln, det gick enkelt att åtgärda. Jag är fortfarande osäker om jag skall täcka bakaxeln med ”väv/tyg” eller om jag skall försöka få till det i aluminium, vi får se ….. Det blir bara roligare och roligare att köra ”lillbilen”

kenneth

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Nu till veckan skall jag besikta Mc. Sedan skall jag byta olja och filter och starta upp "lillbilen". Förhoppningsvis skall allt fungera. Har fått tid till besiktning, vet ej om jag skall montera ihop ljuddämpningen som jag hade vid bullerprovet eller ej. Det är inte mycket jobb men bilen blir så låg så jag kommer inte över ramperna på bilprovningen. Kanske bättre och låta den gå lite högre på dB än att jag inte kommer av ramperna

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Får inte körförbud förrän i Oktober - trots att jag har betalt in pengar för besiktning så tror jag att jag skiter i det. Kan besikta våren 2017 istället. Det här är en glassätarbil som är rolig att köra. Nu kommer en fundering... När jag var tonåring och körde Mc så blandade vi in Castrol R-olja - allt för lukten. Finns Castrol - R-oljan idag? Var kan man i så fall beställa den? Doseringen är jag inte säker på men jag har för mig att man blandade i 1 dl på en full tank (40liter). Någon som håller på med detta?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är det hastighetsmätargivaren som sitter på diffens utgående axel? Mäter den bultskallarna och ger hastighet eller?

Har du gjort hållaren själv?

Vad har du för mätare?

/Vedde

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Har gjort hållaren själv - den räknar bultskallarna (på en del ställen på nätet avråds för torx och insexbultar - de skall ge sämre magnetfält än vanliga bultskallar) för mig har allt fungerat klockrent. Jag har VDO hastighet och varvräknare köpt allt på http://www.etbinstruments.com/. Givaren är VDO "orginal

Link to comment
Share on other sites

Har du lust att ta en eller 2 närbilder så man kan se en så fin lösning?

Min givare från Speedhut ser ut såhär:

8a5d2a70cc882a667bc5d4c66af24bf2.jpg

/ Vedde

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

En enkel konstruktion som använder de två övre ”hålen” och ett nedre ”hål till fastsättning. Plåten ut till ”fartsenorn” har dubbla 90 gradiga profiler. Hållaren till fartsensorn sitter monterad i 45 graders lutning mot bultskallarna. Onödig plåt har jag tagit bort med roterande fil, det är 2,5 mm plåt – den väger inte många gram men är mycket stark. Den fungerar också som en del till hållaren till reservdunken. Här kommer lite bilder

IMG_1327_zps9bgzfdkm.jpg

IMG_4661_zpsvqy2ilvi.jpg

IMG_4660_zpssqws1wjv.jpg

IMG_4659_zpsg5d1ylhs.jpg

IMG_4658_zpsqc4tl46p.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är det 3 år sedan det enskilda godkännande avklarades. Bilen har nu gått 300 mil (100 mil/år). I år har allt fungerat helt problemfritt. Bytte avgassystem för besiktning - gick igenom helt utan påpekande. Rätt skönt att köra när den går tystare. Nästa grej är kanske att bygga en egen stor ljuddämpare och låta simon-dämparna gå i skrotlådan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Förra sommaren blev det 80 bekymmersfria mil, vädret gjorde att det inte blev mer. Idag har jag monterat kraftigare fjädrar bak och kört en testresa på 4 mil. Allt fungerar bra och det kändes skönt att "gasa" på lite. Förhoppningsvis skall det bli 100 mil i år.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Allt har fungerat mycket bra de senaste åren, inget som har djävlats. Det tar en tid innan man får grejorna att samsas. Ser fram emot en ny sommar

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 4 years later...

Nu har ännu en sommar gått, det fungerar fortfarande bra trots att det inte blir speciellt många mil. Jag har ett problem med att bränsletrycksregulatorn av någon anledning inte vill hålla trycket rätt, med jämna mellanrum så får jag justera ned det till rätt värde och då går bilen perfekt igen. Vad kan det bero på? Har köpt två bränsletrycksregulator från KL-racing... Om jag skall köpa en ny bränsletrycksregulator, vad eller vilken skall jag köpa?

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för önskat bränsletryck? Om det är 3 bar vilket är ganska standard i OEM applikationer så skulle jag satsa på en Bosch regulator i nån sorts custom housing liknande denna. 

https://thedubshop.com/universal-fuel-pressure-regulator-standard-package/

Det finns säkert nåt liknande att köpa även inom Sverige om man bara hittar det.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha 2 bar. Av någon anledning så stiger bränsletrycket till 3,5 bar och då vill bilen inte gå bra .  När jag sedan justerar ner till 2 bar så är det som vanligt och motorn går bra

Link to comment
Share on other sites

Min strulade också och ändrade tryck och bilen gick som skräp - jag har en Speeding med utbytbara membran så med nytt membran så var saken biff!

https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/branslesystem/bransletrycksregulator/bransletrycksregulator-2347/spd-bransletrycksregulator-v3-pro-e85-svart.html

Testa byta membran om du kan eller byt till en servicebar.

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Vad har du för önskat bränsletryck? Om det är 3 bar vilket är ganska standard i OEM applikationer så skulle jag satsa på en Bosch regulator i nån sorts custom housing liknande denna. 

https://thedubshop.com/universal-fuel-pressure-regulator-standard-package/

Det finns säkert nåt liknande att köpa även inom Sverige om man bara hittar det.

Det där var ju en smart lösning👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...