Krolleg Posted June 6, 2015 Posted June 6, 2015 (edited) 4mm toe in (vet ej hur många grader de blir) -1grad camber, caster vet jag inte. Spårvidd 14cm smalare fram än bak. Samt vanliga gatdäck 205/50-15 Edited June 6, 2015 by Krolleg Quote
jake Posted June 6, 2015 Author Posted June 6, 2015 Har varit ute och provkört, dels på plan och dels på riktigt dålig landsväg. Jag har riktigt bra återstyrning över 50 och återgår till nolläget. Under 50 är återstyningen dålig vid små rattutslag, men det märks att bilen strävar efter noll. På betongplatta går bilen spikrakt över långa sträckor ca300m och det är inga problem att släppa ratten på dålig landsväg. Det syns att fjädringen jobbar mycket bättre nu. Styrningen är trög i låg hastighet. Bilen är inte betydligt mindre spårkänslig än befarat. Tvättbräda i 100 är inget att rekomendera ( misstänker att högt ringtryck kan bidra här). Kan säga som kommentar till kollega att jag hade något mer toe in än dig vid sista besiktningen. Det säger lite om vilken skillnad det är mellan olika 7or :) Quote
jake Posted June 15, 2015 Author Posted June 15, 2015 Har fått besiktningtid... Men nu har jag ingen dragbil, tanten ska till värmland och tiden efter är 3je augusti ååååh Quote
Christer J Posted June 16, 2015 Posted June 16, 2015 (edited) Kör till besiktningen. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12082&hl=%2Bgula+%2Bskyltar Edited June 16, 2015 by Christer J Quote
jake Posted June 16, 2015 Author Posted June 16, 2015 Har idag fått inte mindre än två uppdaterade tider... Alla till det bättre och nu skall jag in imorrn och jag har dragbil tillgänglig :) Är dönervös! 1 Quote
MickeJ Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 (edited) Skall du regbesiktiga i Södertälje? Det gjorde jag, besiktningsmannen var riktigt trevlig. Inga konstigheter. Jag fick nedslag på fram blinkers, ej godk. Knappar på instr panel saknade märkning och att mina sittdynor inte satt fast. Det kommer gå bra. :racesmile: Edited June 17, 2015 by MickeJ Quote
jake Posted June 17, 2015 Author Posted June 17, 2015 Det var besikning i Nyköping hos opus. Är mycket impad över servicen på stationen och inställningen hos personalen. Det märks att de är bilintresserade mängder med tekniska intresserade frågor från olika besiktningsmän om hur jag löst olika saker. Den stationen kan jag varmt rekomendera :) Nu till det viktiga har jag nått mitt mål på under 500 kg fulltankad med förare i... Spänningen är olidlig... Vågen stannade på ........ 430kg jag väger 65kg så 495 kg Blev dock 515 kg i regbeviset var tvungen att vikta bilen (med några verktyg) för att klara mina modiga 101hk :). Klarade näääästan gränsen för miljöbil, 108g/kmblev det :) Quote
Karlskrona Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Grattis Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Mattias Lindvall Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Grattis Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
LUPUS Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 (edited) Vågen stannade på ........ 430kg jag väger 65kg så 495 kg Det där är ju helt sjukt , hur får du till det :bowdown: , måset ju i princip ha funderat på M5 i stället för m6 skruvar och filat ner skallar typ över allt Hehe och nu när jag läser det igen så är ju BÅDA vikterna imponerande, Edited June 18, 2015 by LUPUS Quote
Jonas Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 Kan bara hålla med, imponerad av slutvikten!! Och grattis till godkännandet! Quote
Pac Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 Vågen stannade på ........ 430kg jag väger 65kg så 495 kg Blev dock 515 kg i regbeviset var tvungen att vikta bilen (med några verktyg) för att klara mina modiga 101hk :). Klarade näääästan gränsen för miljöbil, 108g/kmblev det :) Bra jobbat och Grattis! :) Quote
jake Posted June 18, 2015 Author Posted June 18, 2015 (edited) Det där är ju helt sjukt , hur får du till det :bowdown: , måset ju i princip ha funderat på M5 i stället för m6 skruvar och filat ner skallar typ över allt Hehe och nu när jag läser det igen så är ju BÅDA vikterna imponerande, Tackar.Kan intyga att jag inte varit på skruvarna ... Än! Tror jag kan hitta ytterligare 20 kg att banta men nu började det bli dyrt :D Lägger upp lite bilder i väntan på att skyltarna skall komma. Edited June 18, 2015 by jake Quote
Jörgen Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 Den bilen skuttar iväg bra. Min seven med mig i = 825kg och ca 220hk blir 3,75kg/hk Din seven 515kgoch 101hk blir 5,09kg/hk Min saab 9000 1500kg och 220hk blir 6,81kg/hk Quote
jake Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 På grund av pissväder, semester och pappaledighet så kunde jag ta ut bilen på gatan idag och mappa upp motorn och köra lite för första gången. Kan ju konstatera att många ponnyer är på rymmen ur hagen, dessutom är slaget i gaspedalen för kort...får bli ett vinterprojekt. I det stora hela så funkar chassiet mycket bra och det är ju bara att konstatera att väghållningen är brutal. Det går helt enkelt inte att pressa så det blir spännande på gata... Quote
r Anders Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Grattis. Kul med en till Swift-maskin ute i trafiken :racesmile: Quote
jake Posted October 20, 2015 Author Posted October 20, 2015 Jaha då börjar säsongen lida mot sitt slut. Han med en gymkahnan körning iallafall, var näst snabbast... Trots att jag körde sönder panard staget hade 2/3 gas OCH bilen gick på 3 cylindrar... Har en fixalista till vintern: @ bakfjädrarna är hopplöst för hårda sitter 220lbs nu. Får prova med 175or? @ nytt quickrack @ fixa en knut på rattstången @ motorbyte... @ lite lättning kanske :D Quote
jake Posted November 25, 2015 Author Posted November 25, 2015 Roade mig med att lyfta ur motorn ur bilen i helgen, gick ganska smidigt men visst finns det förbättringspotential :). Har lite kopplingsbekymmer, som jag har förstått det sitter det 7/8" 20-spline i jimmylådan (stämmer detta?). Men i nya motorn (ebayfynd) sitter en buttonkoppling från quatermaster, troligen med 3/4" 18 (eller möjligen 21mm 18) som passar mot swiftlådan, fel spline är det ilallafall. Måste försöka få tag i en ny lamell med rätt spline, eller skulle det gå att byta spline i den lamellen nag har? Quote
jake Posted November 26, 2015 Author Posted November 26, 2015 Då har jag plockat ur lamellen.. Det jag behöver är 184mm (7.25"), 6.35mm (1/4") tjock, 7/8" 20 spline, 3/8 tjockt nav. Naven kanske går att köpa separat och då kan jag ju använda den fångnya lamellen. Tilton med fler har har dessa lameller men de är antingen 2.4mm eller 7.4mm tjocka vilket inte kommer att funka! Quartermaster som har gjort paketet verkat inte sälja lameller och hemsidan ligger nere... Quote
tpau Posted November 27, 2015 Posted November 27, 2015 Kan du slakta en origknalkoppling för att få splines biten och sen bearbeta de runda geometrierna till passform? /T Quote
jake Posted December 11, 2015 Author Posted December 11, 2015 Fick efter mycket om och men ringa till quartermaster i staterna och beställa en ny lamell... Får se hur lång tid det tar. Quote
jake Posted December 16, 2015 Author Posted December 16, 2015 Slutade med att jag i fredags ringde direkt till quartermaster i USA. Det tog några minuter för jason att hitta fram rätt lamell döm och min förvåning när FedEx ringde på med mina prylar idag, 3 vardagar snabbt jobbat! Då är det bara montage och att testa det hela i vår kvar... Quote
jake Posted January 23, 2016 Author Posted January 23, 2016 Nu blir det lite kul motor funderingar :) Jag har ju köpt en nybyggd motor från England (på eBay). Den skall vara ett riktigt seriöst bygge (om man är motorbyggare så bygger men ju naturligtvis två motorer och ställer en i reserv på hyllan). Systermotorn presterade mycket bra under flera år så reserven behövdes aldrig. hur som så är det alltid bra att kika på grejerna innan uppstart. Har upptäck två saker: 1. Det sitter en stödgördel orginal i den gammla motorn. Är det värt orken att flytta över den? Och i så fall är det någon som har momentet för Att dra ramlageröverfallen? 2. Oljetråget på englandsmotorn har en ganska fiffig baffel som jag tänkte bygga in. Eller skall jag kapa även Englands tråget och bygga riktigt med falluckor? Quote
Pac Posted January 24, 2016 Posted January 24, 2016 "Stödgördel", nja är det verkligen det som är syftet med den där tunna flexande konstruktionen? Du kommer att ha väldigt mycket sidoacceleration på den motorn jämfört med orginal. Jag vet inte vad den sumpen är byggd för men om det inte ä'r en sjua eller clubman så ta det säkra före det osäkra och satsa på något du vet fungerar, tex fall-luckor. Quote
jake Posted March 22, 2016 Author Posted March 22, 2016 Lyfte i nya motorn ikväll. Ser ut som det blir kämpigt att få in insugstrattarna under huven! 1 Quote
r Anders Posted March 24, 2016 Posted March 24, 2016 En vacker Swift GTi motor. Vad har du för spjäll ? Quote
jake Posted March 24, 2016 Author Posted March 24, 2016 En vacker Swift GTi motor. Vad har du för spjäll ? Onödigt låååånga Jenvey .... Funderar på testa utan tratt, i då fall skulle man ju kunna få på huven... Quote
Pac Posted March 25, 2016 Posted March 25, 2016 (edited) Onödigt långa? Vilken längd satsar du på? Och du, vad landade den blöta slutvikten på(utan vikter och annat....)? Edited March 25, 2016 by Pac Quote
r Anders Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Såg att du letade efter moment till ramlageröverfallen? Jag har 2 st workshop manuals om du vill ha? Quote
jake Posted March 27, 2016 Author Posted March 27, 2016 (edited) Onödigt långa? Vilken längd satsar du på? Och du, vad landade den blöta slutvikten på(utan vikter och annat....)? Totallängden på insugen är närmare 40cm just nu... Ruskigt manligt :).Hade inte viktat bilen öht inför bes, så 430kg med alla vätskor toppade. Men den nya motorn är betydligt lättare än den gammla. Fick tag i en workshopmanual, men tack för erbjudandet Anders. Edited March 27, 2016 by jake 1 Quote
Pac Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 (edited) Hade inte viktat bilen öht inför bes, så 430kg med alla vätskor toppade. Men den nya motorn är betydligt lättare än den gammla. 430kg är lätt, ruskigt lätt! Helt i Colins anda, bra jobbat!! :D Edited March 28, 2016 by Pac Quote
jake Posted April 8, 2016 Author Posted April 8, 2016 (edited) Måste bara lägga upp en bild på det porriga insuget. Har fler kul bilder med tyvärr så strular forumet coh jag får felmeddelande :( Jag kan ju passa på att fråga: lyfte på ventilkåpan för att ansluta camsynken. Såg att insugscammen satt på avgassidan och vise versa. Tänker jag rätt att camarna är "lika" ( om det är samma dur/lyft på insug och avgass) och att det blir rätt med indexeringen i camdreven, eller är det ett tecken på att jag borde plocka ner motorn helt? Edited April 8, 2016 by jake Quote
r Anders Posted April 9, 2016 Posted April 9, 2016 Vackra insug :racesmile: Och du har rätt, det är samma kammar på insug & avgassidan. Kamdreven är också lika, men de sitter olika på kammarna. Kolla så att kamdreven sitter rätt. Quote
jake Posted April 9, 2016 Author Posted April 9, 2016 (edited) Har nog gått på en jättemina! Det är inte samma profiler på insug och avgasscammen! Avgasscammen har ca 1mm lägre lyft, durationen verkar snarlik (måste ta ur motorn för att få plats med gradskivan för att veta exakt). Av någon anledning sitter fördelaruttaget som jag använder till camsynken i avgasscammen men det skall ju sitta i insugscammen. Så det verkar som om någon förväxlat ämnena i produktion och slipat insugsprofilen på avgasscammen och vice versa. Motorbyggaren verkar dock har rett ut den genom att montera dem så profilerna sitter på rätt plats. Och lagt ner rätt mycket jobb på att modda framhjulen, och så sitter cammarna 360 grader fel( men det har ju ingen betydelse för waste spark). Men jag måste ha camsynken då nirat inte "kan köra Waste spark som jag förstått det. Det som är intressant är att cammarna är märkta med intake och exhaust och ja, de sitter på fel plats enl märkningen. Eller är jag ute och cyklar, men visst brukar insugscammen, typ alltid vara vassast. Det är väl typ nitro motorer som brukar har vassare avgass sida. Det här blir en nöt att knäcka :/ Edited April 9, 2016 by jake Quote
jake Posted April 11, 2016 Author Posted April 11, 2016 Har fått tag i värdena för grindnummret och de stämmer mot de värden jag har mätt upp för cammen. Bara det att det är fel profil på respektive cam. Inriktningen nu är att köra rätt profil på rätt läge och försöka få ett spår fräst i den cammen som skall sitta på insugsidan för fördelaren.... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.