Krolleg Posted April 19, 2010 Author Share Posted April 19, 2010 Här kommer en liten bild på härligheten som bara väntar på att hämtas :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Tomten e tidig i år :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 19, 2010 Share Posted April 19, 2010 Eller sen, så finns chansen kvar för fler fina saker i år :) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 20, 2010 Author Share Posted April 20, 2010 (edited) Idag passade jag på att pressa in lagertätningarna i de bakre hjulhubbarna. Sen kunde jag inte hålla mig utan provmonterade ihop bakre hjulaxlar inkl hubbarna och bromsok (oken är klar röda men dom ser nästan orange ut på bilden). Jag har nästan svårt att tro att alla dessa delar va groft rostiga innan jag satte igång med elektrolytbadet, nu ser dom nästan ut att vara i bättre skick än de va nya :) Dock har jag gjort byggets första tabbe, när jag för en tid sedan var hemma hos mor å far där jag hade dessa prylar liggande så stog jag å rensade ut de jag skulle ha kvar från lite skräp. Tittade på de "brickor" som har med ABSen att göra på framhubbarna. Tänkte att dessa behöver jag ju inte. men igår när jag stog och fixade lite med de nya hjullagrena fram så insåg jag att denna bricka inte bara hade med ABSen att göra utan hade även som uppgift att vara bricka mellan mutter och hjullager :banghead: Nåja ska se om inte dom brickorna går att hitta hemma hos mor å far i helgen, går inte de hoppas jag att dom går att köpa, men är dom för dyra eller inte finns så får jag försöka få tag i lämplig bricka eller så köper jag helt nya styrspindlar från rallydesign. 90pund paret är inte farligt :) Edited April 20, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Televinken Posted April 20, 2010 Share Posted April 20, 2010 Peter som köpte gamla demobilen har två nya spindlar liggande från just rallydesign han frågade tom. om du var intresserad av att köpa dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted April 21, 2010 Share Posted April 21, 2010 Sen kunde jag inte hålla mig utan provmonterade ihop bakre hjulaxlar inkl hubbarna och bromsok (oken är klarröda men dom ser nästan orange ut på bilden). Jag har skrivit det här i en annan tråd men tänkte tipsa om det även här. OT Angående vitbalans. Radera om det stör. Det som gör att det blir fel färger är att kameran inte vet vad som är vitt/svart/grått och försöker gissa det, det kallas vitbalans. Alla andra färger bestäms av vitblansen, så om det blir galet blir bilderna gula (glödlampsljus) grön/blå (lysrör) osv.. Orkar man så bör man undvika auto vitbalans och istället ställa in det själv, troligen har du lysrör i garaget och ställer den därför på det. Ett ännu säkrare kort är att sälla vitbalansen själv, antingen kan du göra en egen vitbalansinställning i din kamera, jag är osäker på om det bara går på systemkameror men det man gör är i alla fall att man tar kort på t.ex. ett vitt a4 (eller ett gråkort, placera pappret så det blir belyst av det ljus du ska fota i. I kameran väljer du sedan den bilden som "custom white balance" eller vad det nu kan heta. Eller om du fotar i raw (inte troligt att du gör det men..) kan du göra samma sak, lägga med ett gråkort eller vitt a4 i bilden. Ta en till bild utan kort/papper och använd sedan vitbalansverktyget i t.ex. Photoshop för att visa vad som är vitt/grått. Sen kan du ju även skala ner bilderna lite innan man lägger upp dem (snabbare för dem med seg lina plus att bilden får plats på skärmen utan att man behöver zooma) Jag brukar ha 800*800pixlar som maxgräns när bilder ska upp på webben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 27, 2010 Author Share Posted April 27, 2010 @DomiSeven Jo jag har vetat om detta om vitbalans. Men det var många år sedan jag höll på med det så har totalt glömt bort de. Tack för tipsen å jag ska försöka vitbalansera mer i framtiden, om nu kameran kan de :) Dåså då är jag hemkommen efter en helg i norra delen av sverige. Eller rättare sagt jag kom hem vid 22 tiden igårkväll. Men efter en dag som började med att sätta sig i bilen 05:30 så va jag inte så pigg utan stupade i sängen :) Nåja för att knyta till mitt tidigare inlägg så ska jag säga att jag lyckades hitta "ABS" brickorna till framspindlarna :notworthy: pratade även med ford och det går tydligen att köpa skyddskopparna som sitter på insidan spindlarna för att skydda lagrena mot smuts. Så nu slipper jag köpa nya spindlar. Å det är ju välkommet :) Vad har då gjorts i helgen mer än att hämta hem min bil. Ja förutom en hel del struntprat med dom på tiger i östersund så har jag även fixat bort rosten samt målat upp den bakre hjulupphägningsbalken, dock bara grundfärg än så länge den blir svart sen. Mina bussningar var helt slut och då gummi bussningen som håller upp diffen inte går att köpa ny funderar jag starkt på att modifiera fästena på balken och helt enkelt ta bort bussningarna från balk och diff helt och montera dessa stumt i ramen med bultar. Det är ju rätt normalt att sjuor har sin diff monterad stumt i ramen samt att det finns ju bussningar i den undre länkarmen där den är fäst i den stora balken. Här på bilden är jag i full fart med att elda ut bussningarna. Helt klart de enklaste sättet då jag inte har en press :) Inte den bästa bilden men balken blev iaf "en aning" finare utan all rost å smuts Diff och vxl-lådan fick sig en omgång med högtryckstvätten så dom för tillfället blir trevligare att hantera, dom kommer att snyggas till mer och målas innan dom monteras in i bilen. Så lite bilder på hur blien står just nu. Kommer att i helgen flytta den till den verkstad jag skall bygga. Får se om jag ev montera dit golvet först. Sen lyckades Greger på tiger lura till mig detta mycket fina golvmonterade pedalställ :) Det är tänkt att man ska använda sierrans hängande ställ men med detta får jag dels bromsvåg men det tar även mindre plats än orginalet. Och det skall passa utan större modifieringar. Och sisst en liten bild på en av stolarna. Blev glatt överraskad av hur snygg stolen blev. Klart bättre än jag trodde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted April 27, 2010 Share Posted April 27, 2010 Hej! Lite OT men jag måste få berätta om när jag köpte nya dammkåpor till mina Sierraspindlar. Inga problem med att beställa dem, även om jag inte kunde delge dem ett regnummer - jag har ju inget för bilen är inte färdig. Problemet blev när jag skulle betala dem - hade jag inget regnummer så kunde dom inte sälja dem till mig då de var tvungna att pga den nya "kassakvittolagen" ha ett regnummer till kvittot.... Jag kommer inte ihåg hur de löste det men det engagerade flertalet av personalen på Ford i Karlskrona och till sist kunde jag lämna affären // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted April 28, 2010 Author Share Posted April 28, 2010 Hej! Lite OT men jag måste få berätta om när jag köpte nya dammkåpor till mina Sierraspindlar. Inga problem med att beställa dem, även om jag inte kunde delge dem ett regnummer - jag har ju inget för bilen är inte färdig. Problemet blev när jag skulle betala dem - hade jag inget regnummer så kunde dom inte sälja dem till mig då de var tvungna att pga den nya "kassakvittolagen" ha ett regnummer till kvittot.... Jag kommer inte ihåg hur de löste det men det engagerade flertalet av personalen på Ford i Karlskrona och till sist kunde jag lämna affären // JEK Ja vi får se hur det blir för mig. Jag har ju en ford focus jag åker omkring i normalt så de kanske löser sig den vägen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 1, 2010 Author Share Posted May 1, 2010 Dagens byggnation blev golvet. Första riktiga byggdagen och redan första tabben :) Glömde bort att sido plåtarna kommer att vara nitade på undersidan så nitraden längst ut är totalt onödig i detta stadie. Får se om jag nitar sidoplåten över eller om jag får borra ur nitarna. Men de får bli en senare fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 2, 2010 Author Share Posted May 2, 2010 Dagens byggnation. Förutom att vända bilen på rätt köl har jag pysslat med framvagnen idag. Har monterat dig länkarmarna samt satt dit stötdämparna. Passade även på att sätta i en stol och testa pedalstället, men det lutar åt att jag kommer använda sierrans hängande pedalställ då det golvmonterade jag tänkte använda bygger så mycket, det stjäl ca 1dm för benen och det är för mycket i dessa små bilar :) Nästa projekt blir att montera i packboxar i styrspindlarna och montera dessa på bilen, skall även fixa klart styrväxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 4, 2010 Author Share Posted May 4, 2010 (edited) Lite mer pyssel och knåp idag. Börjar nästan likna en bil i framvagnen nu :) Edited May 4, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quattro Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Härlig känsla när bitarna börjar falla på plats! Ibland funderar man varför man bygger egen ram och gammla delar. Ser ju så snyggt ut när allt är målat och rent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Visst är det :) Men det är nästan lätt att glömma allt slit jag bara gjort med alla donatordelar. Svårt att tro att någnt så rostigt kan bli så fint med lite jobb :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoXa Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Härlig känsla när bitarna börjar falla på plats! Ibland funderar man varför man bygger egen ram och gammla delar. Ser ju så snyggt ut när allt är målat och rent! För att det går! Anledningen till att jag bygger allt själv är inte bara ekonomisk, det är ju jäkligt skoj att skapa själv! Sen att man får en bil på köpet är ju inte fel :) Krolleg: Det ser bra ut! En anna styrväxel bara ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 9, 2010 Author Share Posted May 9, 2010 Lite mer har hänt nere i verkstaden. Jobbet med att modifiera bakvagnen har börjat och kommit en bit. Som ni kan se på bilden är orginalfästet ersatt med en 5mm plåt. Just nu sitter det bara en bult som skruvas i samma hål i ramen som bulten som skulle gå igenom bussningen finns. Kommer att borra dit en eller två bultar extra för att få det extra starkt. Kommer även finnas vinklar mellan balk och plattan för att stadga upp den. Och när balken blir stumt monterad i ramen blir ju även diffen stumm vilket gjorde att ett fäste till denna måste tillverkas. Det kommer att bli små trianglar sedan för att stadga upp det hela ytterligare lite. Och sisst en liten översiktsbild på hur jag lämnade det hela innan jag åkte hem idag. Nästa arbete på bilen blir att fixa klart diffens fäste med trianglarna, sen ska resterna från de gammla fästena på balken filas bort ytterligare innan dessa svetsas på plats för gott med förstärkningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 18, 2010 Author Share Posted May 18, 2010 (edited) Lite mer pyssel i verkstaden. Nu har jag svetsat klart bakre balken. Tyckte de blev riktigt bra :) Det som återstår av själva bakvagnen är att måla den vänstra länkarmen å sedan dra centrummuttarna till hjulaxlarna. Har börjat lite smått med dragning av bromsrör bakifrån. Samt påbörjat förstärkning fram vid pedalstället. Sen va jag bara tvungen att slänga på bakdelen också :) Den hänger bara löst nu men shutteln sitter där den skall. Nästa gång jag är i garaget skall jag svetsa klart förstärkningen på pedalstället, samt påbörja rutan. Edited May 18, 2010 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 Kul att det börjar att rulla på ordentligt. Jag gjorde precis samma misstag med att popnita ytterkanterna på golvet före jag monterade sidoplåtarna. Intressant att se moddningen av bakvagnsbryggan. Att kapa bort de stora gummibussningarna och ersätta med en förstärkt plåt. Jag har fortfarande de stora gummibussningarna som stjäl mycket utrymme i sittbrunnen. Ska genast modda enligt din bild. När det kommer till Sierrans hängande pedalställ så tycker jag att det är kanon. Jag moddade kopplingspedalen lite för att få in den tajtare mot bromsen. När man är ute på långkörning så kan man lägga vänsterfoten upp bakom kopplingspedalen utan att det känns osäkert eller farligt. En bra grej att göra innan bilen tas i bruk är att byta de gula polyflexbussningarna i stöttan som går från länkarmen fram bakåt till chassit. Jag har gula polyflexbussningar och de är lite för mjuka för att kännas OK vid hård inbromsning. Kommer själv att byta dessa mot nylon inom kort. Keep up the good work! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 Att kapa bort de stora gummibussningarna och ersätta med en förstärkt plåt. Jag har fortfarande de stora gummibussningarna som stjäl mycket utrymme i sittbrunnen. Ska genast modda enligt din bild. En bra grej att göra innan bilen tas i bruk är att byta de gula polyflexbussningarna i stöttan som går från länkarmen fram bakåt till chassit. Tänkte ge lite tips på hur jag gjorde med bakvagnen för ja tyckte de gick riktigt smidigt. Jag började med att på undersidan kapa en skåra i orginalfästena. För att du kommer itne komma åt på undersidan sen om du gör enl denna metod. Skär på ett sådant sätt att du enkelt kan ta bort hela orginalfästena senare med hjälp av en snabb kapning på åvansidan. Anledningen till detta är att jag la den nya plåten platt mot undersidan av orginalfästet för att få rätt vinkel på fästet. Får även ungefär samma "höjd" på plåtens undersida som det är på bussningens undersida. När detta är gjort så punktas plåten fast. Sen borrar du hål i de nya plåtarna i centrum på orginalfästena. Jag gjorde en hålmall genom att jag borrade ett litet 2mm hål i centrum på locket till en sprayburk. Denna passade perfekt i orginalfästet och gav mig på ett snabt sätt centrum där jag skulle borra. Hoppas att hålen stämmer för dig för hålen på högersidan av mitt chassie va felborrat, men det gjorde ju inte så mycket eftersom jag ändå använder 2 bultar. Men det va lite irretersamt och skapade mycket mätande. När de var klart så är det bara att skära bort resten av orginalfästena och montera upp allt och fixa fäste för diffen om du inte använder orginal. När sedan allt hänger på plats så fixa till förstärkningarna och punkta dessa. Dom nylonbussningarna fram som du ska fixa, gör du dom själv eller har du köpt dom nån stans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted June 5, 2010 Author Share Posted June 5, 2010 Det har hänt mer på bilen än vad det ser ut som så därför är det inga nya bilder. Har pysslat lite med sånt som knappt syns men som tar massor av tid :) Förarstolen sitter dock på plats inkl den justerbara skenan under. Men jag har börjat att modda bakdelen iaf. Går ganska snabbt och smidigt men det är en hel del slipande. Första steget är avklarat och groft slipat, ska börja såga ut och limma delar för "diffusorn" som skall in i "hålet" i mitten sen. Baken blir sänkt som lägst 20cm som det är just nu. Och då blir den lägsta punkten bak på samma höjd över marken som undersidan chassiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 7, 2010 Author Share Posted July 7, 2010 Mer saker har gjorts på bilen och mer bilder kommer nästa gång jag är i garaget. Men nu har jag lagt undan en motor på skroten i alingsås så ska åka ner å titta å troligen köpa den i morgon :) Den hade bra komp så jag ska bara se att den inte är helt svart av gammal läkt olja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 20, 2010 Author Share Posted July 20, 2010 Semester, flytt o.s.v har varit mycket nu å mindre tid för bilen men lite har hänt Bromsledningarna är numera färdigdragna. Dock harjag ingen bild på det men det är inte så mycket att se :) Störtbåge är beställt, kommer bli en båge med 2 böjar på varje sida alá westfield. Rutan är på plats, och gummilist är beställt. Bakdelen är i princip färdig för epoxy nu. Ska dock ändra lite på formen. Men framförallt motorn är på plats!! Men bli inte oroliga för att den är i utseendemässigt fult skick. Den ska ändå ut sen när jag ska modda sumpen byta kamren, vattenpump å koppling så då kommer den målas inann den åker in i bilen för gott. Men motorfästena gjorde jag av 43mm rör med 3mm gods samt 5mm plattor på motorn och motorkuddarna. Nästa punkt på byggandet är att modda sumpen, bygga tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 30, 2010 Author Share Posted July 30, 2010 Baken plastad. Blev riktigt nöjd med formen, tror det kommer bli riktigt bra sen när allt är spacklat, slipat och målat. Det som återstår att göra med kaross modden är att på insidan slipa bort nästan all frigolit jag avände för att forma baken. Ska försöka lämna några mm för att sedan plasta några lager glasfiber på insidan. Blir en sanwitch av det hela som är både starkare och lättare än motsvarande typ 2mm glasfiber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 om det e frigolit kan du stänkla på lite "tinner" eller aceton så försvinner den.. blir ba gegg.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 30, 2010 Author Share Posted July 30, 2010 Michael tack för tipset men som jag skrev så är planen att det skall vara ett tunt glasfiberskal med en kärna av några mm frigolit, på så sätt får jag en ytterst stark och vridstyv tillbyggnad utan att behöva bygga på med 2-3mm glasfiber. :) Kommer att groft såga bort frigon och sedan tar jag resten med stålborste på borrmaskin. Blir en himmla massa frigolit kulor att sopa upp sen men det går tokfort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 28, 2011 Author Share Posted January 28, 2011 Det var längesedan en uppdatering. Tyvärr är det lätt att ha en vilja om bra och uppdaterad byggtråd men inte lika lätt. Under hösten hände inte så mycket med bilen då jag drog till USA på lite jobb i 2 månader sedan följt av en ganska turbulent tid på hemmafronten. Men visst har det hänt endel på bilen. Många timmar har spenderats i garaget men det tar ju tid när man ska göra egna saker så det känns som det inte hänt så mycket. Men bilder säger mer än 1000 ord så här kommer bilder å lite förklarande text :) Motorn fick nytt svänghjul från en 1,8 zetec, ny koppling, ny escort 1,8 vattenpump å ny kamrem, tråget är modifierat så det är lägre men även helt platt under så volymen är ung densamma, designen är kopierad från scholar engines tråg med bafflar på insidan. Blocket å vxl-låda fick även lite färg på sig så dom är numera svart å snygg istället för roströd. Störtbågen har hittat till bilen. Den förra orginal Tiger bågen hade varken sned eller bakåtsträvor och kändes mest som att den satt där för syns skull. Denna har som synes både sned och bakotsträvor och ger iaf mig intrycket att den faktiskt kan ta en smäll. Kylarfästen har tillverkats, ska dock byta fönstertätlisten mot riktigt gummi. Har tillverkat kardanfångare. Här syns bara den bakre men principen för den främmre är samma. Den undre delen är bultad i chassiet och den övre halvan är bultad i den nedre halvan. Man kan även skymta justeringen för handbromsen. Vill man spänna handbromsen är det bara att gänga bak skruven och sedan låsa den med en mutter. varför göra det svårare än det är? :) Tanken är svetsad och provtryckt. Helt tät vid 1kg i tryck. ca 32 liter är tanken på inkl en catchtank på ca 1L som både sug/tryck och retur går i. (på bilden saknas dock påfyllningsröret) Har bestämt mig för hur jag skall ha instrumenten också. 8 mätare totalt. Onödigt tycker vissa, snyggt tycker jag, vi är ju alla olika :) Grenröret är punktsvetsat och jag blev riktigt nöjd med formen. Återstår att få till en collector och sedan svetsa ihop allt. Hela grenröret kommer efter det är svetsat att läggas in i en ugn å hettas till ca 500 grader varpå det får kallna över natten, hoppas att jag slipper onödiga spänningar efter det. Nästa projekt är att försöka få tag i 2st nipplar till bromscylindrarna. Har skaffat mig bromsvätskebehållare och dom har 10mm slanganslutning. Så jag måste försöka få tag i en nippel med slanganslutning till cylindrarna. Brännslerören skall klammas fast. Sen när det är klart äre dags för SFRO1 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Hej! Nipplar för slang mellan H-cyl och behållare finns bla på Car builders solution och Rally Design. Glöm inte att köpa den specialslang som krävs.... // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 Inget ställe i sverige som har dom? Frakten från UK brukar ju starta på runt 2-300 SEK även om det är bara några småsaker :( Sen vad är det för speciellt med den slangen? Räcker det inte med vanlig slang som tål bromsvätska. Ja menar det är ju inte tryck från behållaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Elegant grenrör! :) Var har du fått tag på delarna till det? Bockat själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 vad är det för gänga? M10x1? Eller 3/8 UNF? De är nämligen väldigt lika och finns på bromsrör bl.a. Är det 3/8 UNF så finns det nipplar. De andra kan man tillverka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 (edited) Visst finns det grejor att köpa i sverige - in på http://www.nbmhydraulic.com/ - där finns en nedladdningsbar katalog med massor av bromsdetaljaer kengren Edited January 29, 2011 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 @ Pac Grenröret är gjort av 1-3/4 tum rör som är köpt både på biltema och AD bilcenter (simons rör) ska nån göra ett eget rekomenderar jag att köpa simons böjar på en gång. Dessa har bättre kvalite (är helt runda) OCH är billigare visade det sig :) 5st 90 graders böjar och en 45graders, 2st 1m rakt rör och en massa kapande och tålamod gick det åt. Collektorn blir nog gjort av ett rundvalsat 1,5mm plåt om det går att valsa en konform. Nipplarna är en tumgänga det vet jag. Ska ta å mäta på jobbet där vi ha gängtolkar på måndag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Det var längesedan en uppdatering. Tyvärr är det lätt att ha en vilja om bra och uppdaterad byggtråd men inte lika lätt. Under hösten hände inte så mycket med bilen då jag drog till USA på lite jobb i 2 månader sedan följt av en ganska turbulent tid på hemmafronten. Men visst har det hänt endel på bilen. Många timmar har spenderats i garaget men det tar ju tid när man ska göra egna saker så det känns som det inte hänt så mycket. Men bilder säger mer än 1000 ord så här kommer bilder å lite förklarande text :) Motorn fick nytt svänghjul från en 1,8 zetec, ny koppling, ny escort 1,8 vattenpump å ny kamrem, tråget är modifierat så det är lägre men även helt platt under så volymen är ung densamma, designen är kopierad från scholar engines tråg med bafflar på insidan. Blocket å vxl-låda fick även lite färg på sig så dom är numera svart å snygg istället för roströd. Störtbågen har hittat till bilen. Den förra orginal Tiger bågen hade varken sned eller bakåtsträvor och kändes mest som att den satt där för syns skull. Denna har som synes både sned och bakotsträvor och ger iaf mig intrycket att den faktiskt kan ta en smäll. Kylarfästen har tillverkats, ska dock byta fönstertätlisten mot riktigt gummi. Har tillverkat kardanfångare. Här syns bara den bakre men principen för den främmre är samma. Den undre delen är bultad i chassiet och den övre halvan är bultad i den nedre halvan. Man kan även skymta justeringen för handbromsen. Vill man spänna handbromsen är det bara att gänga bak skruven och sedan låsa den med en mutter. varför göra det svårare än det är? :) Tanken är svetsad och provtryckt. Helt tät vid 1kg i tryck. ca 32 liter är tanken på inkl en catchtank på ca 1L som både sug/tryck och retur går i. (på bilden saknas dock påfyllningsröret) Har bestämt mig för hur jag skall ha instrumenten också. 8 mätare totalt. Onödigt tycker vissa, snyggt tycker jag, vi är ju alla olika :) Grenröret är punktsvetsat och jag blev riktigt nöjd med formen. Återstår att få till en collector och sedan svetsa ihop allt. Hela grenröret kommer efter det är svetsat att läggas in i en ugn å hettas till ca 500 grader varpå det får kallna över natten, hoppas att jag slipper onödiga spänningar efter det. Nästa projekt är att försöka få tag i 2st nipplar till bromscylindrarna. Har skaffat mig bromsvätskebehållare och dom har 10mm slanganslutning. Så jag måste försöka få tag i en nippel med slanganslutning till cylindrarna. Brännslerören skall klammas fast. Sen när det är klart äre dags för SFRO1 :) Hallå! Du gör med andra ord en Avspänningsglödgning av grenröret. Det låter bra det. Och att störtbågen ska ha stöttor bakåt- det är ju självklart. Märkligt att Tiger och vissa andra levererar båge utan stöttor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Hej! Det bör väl vara sådana här du letar efter! My link // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Bra bilder Krolleg. Konstruktionen för ditt övre anhåll på kylaren är noterad. Bra och enkel kontruktion. Kardanringen är också noterad samt din kontruktion av motorutblåset. Fast såklart är allt övrigt också noterat, som att det är ett fint bygge som du jobbar fram mot regplåtarna. Just de delar som jag nämnde är sånt som är så bra att se hur andra gjort och lägga till den egna "(h)järnarkivet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 7/16 = 11,112mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 (edited) Mycket på jobbet i veckan = lite jobb på bilen men lite har jag hunnit. Men jag har beställt lite prylar. Nipplar till bromscylindrarna och lite annat. Men det största är att fälgarna å däcken har kommit. Och dom passade dom handsken! Riktigt nöjd med mitt val :) Passade även på att kolla så att däcken går fri vid bakskärmarna. Efter att jag slipat bort kanten som fanns så går hjulen fri. med ca 5mm till godo, helt perfekt! Har även fixat fast fästena för framskärmarna. Men finns det nått kvar på hur dom skall sitta? Ja menar om dom måste vara visst antal grader fram/bak. Tog även groft upp lite hål i huven för grenrör och spjällhusen. Kommer att gjuta en liten bula för spjällen så dom hamnar innanför. Glömde dock kameran så fick ta bilder med mobilen :mad: Några bilder på hjulet full infjädrat, spjällhuset samt grenrör. Rött och vitt passar jädrigt bra ihop enl mig själv. Med all plast på plats å fälgarna så började det helt plödsligt se ut som en bil. :racesmile: Edited February 4, 2011 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Börjar se riktigt bra ut! :) Ett tips, försök få ner framskärmarna så mycket det går i bakkant på hjulet, det kommer mycket sprut från hjulen... :angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Mycket snyggt bygge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 (edited) Pac Jag tror jag kommer ha skärmarna ung där dom sitter just nu. Grus sprutet löser jag genom mud flaps. Vita sådana ligger i kartong redo att sättas dit :) Någon som har en idé hur mycket mellanrum jag behöver mellan huv och insug? Ska ju gjuta en liten bule på huven men undrar om det räcker med ca1cm i frigång för att ta hand om motorrörelsen. Edited February 5, 2011 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 jag har 5mm och det räcker :prop: min motor rör sig inte alls , jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 20, 2011 Author Share Posted February 20, 2011 Då va tid för SFRO 1 beställd och kommer att göras ganska snart :racesmile: Men jag kunde då aldrig tro det skulle vara så svårt att komma på ett namn på en bil. Men de blir nog samma som tråden heter. ja förutom krolleg då :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 Kul Krolleg och lycka till med SFRO ett resan. Det kommer gå bra är nästan helt säker på. Av tradition håller jag en eller ett par tummar i alla fall för din SFRO Ett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 Tummarna --> :thumbsup: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Jag håller tummarna för dig krolleg! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Tack till cealm kenny å pac :) Det jobb som återstår att göra är att stansa in ramnummer och fylla på/lufta bromsarna. Har ju försökt att lyssna och titta på andra för att inte göra samma missar. Kommer alldeles säkert få nån anmärkning på något. Men jag hoppas det är quick ficses i så fall :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 23, 2011 Share Posted February 23, 2011 (edited) Du behöver ju inte ha fungerande bromsar, en luftnippel i cylindern och oljebehållare räcker så pedalstället kan "provtryckas". Kanske är detta du menar.. I mitt fall gjordes inte detta heller EDIT: Lycka till och det kommer gå som en dans :) Edited February 23, 2011 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 26, 2011 Author Share Posted February 26, 2011 Det är inte samma gänga på luftnipplarna som i pedalstället så de går inte. Sen vill jag vara säker på att slagländ och sådant blir rätt så jag inte står där å trycker pedalen i brandväggen när allt är klart, så ja kommer att koppla ihop allt. Det blir ju lite kladd sedan när cylindrarna ska bort när alu panelerna ska dit, men vad gör de att slabba med några deciliter bromsvätska när jag är van att slabba med litertals hydraul på jobbet :) Annars va jag i verkstan idag å fixade lite. Grundinställde hjulvinklarna fram, får finjustera sen när den står på backen å har tyngd på sig. Stansade även in chassie nummer! Kändes bra :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 7, 2011 Author Share Posted March 7, 2011 (edited) Nyss hemkommen efter SFRO 1. Det gick i det hela bra tycker jag. lite småsaker men inget som borde vara nå större svårigheter. Det mest irritersamma som upptäcktes var att båda mina bakre bromsok läcker!! Bromsok som är totalt nyrenoverade med nya packningar och helt nya kolvar :banghead: Så nu äre bara å lägga in 2'a växeln å fortsätta Edited March 7, 2011 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 7, 2011 Share Posted March 7, 2011 Grattis. skönt att ha det gjort nu så hinner du klart med bilen och köra i sommar. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.