Antas Posted March 8, 2013 Author Posted March 8, 2013 Eftersom du också måste ha nåt att skruva ditt nya grenrör i... Jag skulle skickat grenröret eller en stålpackning till Robert i Härnösand... http://ajden.se/ajden/flansar/index.htm Honom kan du säkert beställa rörstumpar av också, som är matchade till flänsarna, eller redan fastsvetsade. Eller tryckt add to basket :)/> http://www.ebay.co.uk/itm/24v-v6-cosworth-BOB-Stainless-exhaust-flange-Singular-plates-weld-fabrication-/190800462732 Jag har en klient som kommer att skära ut flänsarna åt mej. Tänkte göra flänsarna i en hel längd och sedan kapa upp när rören är fastsvetsade, detta för att undvika skevheter.er att Ser att det står "Postage: May not post to Sweden" på länken till ebay. Quote
Antas Posted March 8, 2013 Author Posted March 8, 2013 Fredagskvällsnöjet i Konungarikets nordligaste Residensstad består i att ha tillverkat mallen till avgasflänsarna. Tänker bulta fast den på en kraftig H-profil när jag svetsar dit rören, tänkte undvika att flänsen böjer åt något håll. Efter svetsning kommer den att kapas i tre fristående flänsar. Min hygglige klient M kommer att fräsa ut flänsarna i 10 mm plåt. Antas Dagisadept (klipp&klistra) Quote
Antas Posted March 9, 2013 Author Posted March 9, 2013 Den intresserade läsaren ser naturligtvis att EGR-ventilen på Cosworthmotorn är avlägsnad och ersatt med en tätningsplatta av aluminium. Till alla miljövänner - motorns utsläpp påverkas inte, snarare tvärt om! Quote
Antas Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 (edited) Ibland krävs det tankeverksamhet tom av en panschis! På bilden är oljekyl+filterförlängaren till vänster. Cosworth 2,9 V6 24v BoB har denna konstruktion som sänker ner filter/kyl, problemet som uppstår på Locosten är att filter/kyl kommer under chassit. Hur lösa detta? Vill inte köpa en dyr filterförlyttare, vill ju fortsätta att leva efter Locostprincipen. Jo, om jag kan få loss rörstumpen vid röda pilen så går den att gänga in i blocket där den gula pilen är anbringad. Det är på filter/kylens ordinarie plats på Ford 2,9 12v, Cosworth och 2,9 har samma block. Allt passar, har mätt och kollat. Säg om något skulle vara enkelt! Hur får jag loss rörstumpen vid röda pilen? Jo, genom att dra fast två muttrar, låsa dom och sedan gänga ut rörstumpen. Enda problemet är att få tag på två muttrar med rätt dim, gängstigningen är SAE 16. Har aldrig hört talas om den stigningen, måste vara något från yttre rymden! Stigning och dia är samma som på oljefilter. Kampen fortsätter mot gängstigningar och materien. Antas Gänglig man. (Går inte att ladda upp bilder, jag kompletterar senare) Edited March 12, 2013 by Antas Quote
Antas Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 Jag försökte bifoga en bild men istället kommer det upp någon obegriplig text och meddelandet blir tredubblat och går inte att ta bort! Hur i helve.. gör man för att ta bort de två överflödiga meddelandena och bifoga en bild i det som är kvar? Quote
Mattias Lindvall Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 Den tekniken den tekniken....... Jag vill ha det till att det är 1 5/16-12, det ska vara samma som UNF-standard. Inte för att jag är säker men jag ska undersöka vidare...... Quote
Thomas Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 3/4unf http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-Cosworth-2-0-L-86-90-Oil-Filter-Ac-Delco-Brand-/300613318831 Quote
Antas Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 Den tekniken den tekniken....... Jag vill ha det till att det är 1 5/16-12, det ska vara samma som UNF-standard. Inte för att jag är säker men jag ska undersöka vidare...... Ytterdia på bulten är ca 19 mm. Provar att bifoga bilden igen. Cealm tog bort de två överflödiga inläggen - Tack. Nix, går inte att bifoga bil. Quote
Mattias Lindvall Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 Se där, jag fick tag i någon annan standard med o-ringar inblandade.......sorry Quote
Antas Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 3/4unf http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-Cosworth-2-0-L-86-90-Oil-Filter-Ac-Delco-Brand-/300613318831 Tack! Ser att det är samma för Volvo, Ford och en del andra - det underlättar! Ser också att du har drabbats av samma trassel med mångfaldigande av inlägg. Jag har skrivit ett meddelande till webmaster om detta. Quote
Antas Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 Får ni fortfarande samma fel? Nu fungerar det. Bilden är inlagd längre upp. Tack för snabb åtgärd!!! Jag blir alltid imponerad av de som kan fixa till sådana här obegripligheter. Antas Analog gubbe som föredrar OH-apparat. Quote
Rikard Larsson Posted March 12, 2013 Posted March 12, 2013 Har du inte två gamla oljefilter att slakta? Borde gå att tillverka två mutterliknande saker lite snabbt. Quote
Antas Posted March 12, 2013 Author Posted March 12, 2013 Den tanken har funnits men förkastats. Oljefiltergängorna sitter på en relativt tunn plåt och går med stor sannolikhet inte att använda som "muttrar". Jag antar att det krävs relativt stort moment för att dra loss rörhylsan ur aluminiumförlängaren även om jag värmer aluminiumen, sedan ska den ju dras fast i blocket också. Har talat med en klient som har tillgång till en stor mekverkstad, han ska försöka fixa muttrar. Återkommer med resultatet om det lyckas annars återkommer jag för att låta alla njuta av den sanna glädjen - skadeglädjen. Man ska unna folk att ha roligt! Min livsfilosofi är "har jag gjort ett misstag så att folk får skratta åt mej då har jag gjort en välgärning för mänskligheten!". Antas Muttrar ofta. Quote
Antas Posted March 12, 2013 Author Posted March 12, 2013 Locostforumets medlemmar är fantastiska! Sign "PeÅ" meddelade nyss att han har muttrar med rätt gäng och dim. Han skickar upp två muttrar till dessa civiliserade och snötyngda trakter. Man upphör aldrig att imponeras över detta forums medlemmar. Det är en förmån att få tillhöra denna skara. Antas Quote
Antas Posted March 14, 2013 Author Posted March 14, 2013 (edited) Idag har guldklimparna anlänt till civiliserade och bebodda trakter, jag vet att muttrarna kommer att trivas förträffligt så efterlängtade de har varit. De ska få mycket god omvårdnad. Nu kan jag dra loss rörstumpen från förlängaren och flytta den till blocket. Kom hem nyss, kunde inte ge mej till tåls, hastade ut i verkstan och drog med bultande hjärta fast muttrarna - och si, de passade. Tack PeÅ för hjälpen! Antas Muttraren Edited March 14, 2013 by Antas Quote
Antas Posted March 15, 2013 Author Posted March 15, 2013 Olika äro våra njutningar på fredagseftermiddagarna (lät som byråkratisk gammelsvenska). Efter två tim på gymmet har em ägnats åt att få loss den förb... rörstumpen i oljefilter/kylförlängaren. Simsalabim, det gick över förväntan tack vare PeÅs muttrar. Nu kan oljefilter+kyl flyttas från Pos1 till Pos2. Min klient M kommer att fräsa ut grenrörsflänsarna till de nya grenrören. Återkommer om detta senare, måste göra ett ovalt rör av ett runt - det fixar sej nog! Antas Njutningslysten panschis. Quote
Antas Posted March 15, 2013 Author Posted March 15, 2013 Pust... har tömt diskmaskinen enl order. Smög sedan ut till verkstan och provade om flytten av oljekyl+filter skulle fungera. Tänk att det fungerade över förväntan, känner mej riktigt fredagsnöjd - "nöjderiet" kommer nog att räcka för hela helgen! Antas Tänker ockupera sofflocket som seriefiguren Kronblom. Quote
Antas Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 (edited) Sådärja, då är en lagersats till diffen beställd från UK. Återstår nu att byta alla lager, blir ett spännande och grannlaga jobb. Hoppas att missljuden från diffen upphör! Priset inkl frakt till Luleå slutade på 1 000 SEK. MIn Länk Edited March 19, 2013 by Antas Quote
Antas Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 Jahapp! Satte mej ner och begrundade Cosworthmotorn. Oljekyl/filterförflyttningen skulle bli ännu bättre om kylvätskerören kunde riktas mera uppåt, slangarna kommer då inte att sticka ut bakom motorn. Tyvärr tar kylen i ett utskott på blocket som såvitt jag förstår inte fyller någon funktion. Tänker ta Tigersågen och såga bort utskottet vid röda linjen. I vilket fall som helst känns det lite kymigt att såga i blocket men livet kan inte levas riskfritt så jag tänker prova! Quote
cealm Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Ta vinkelslipen "under-upp" och slipa bort det lilla som behövs. OBS! Det rådet är bara till för de som inte ständigt vill leva "on the edge" Övriga tuffingar som Antas tar Tigersågen. Gärna en 380V 3-fas Tigersåg om nu sådana finns. Quote
Antas Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 Kunde inte hålla mej! Gick ut i verkstan, tätade alla öppningar på blocket bl.a. med en täckbricka utsågad ur en skärbräda och fingrar från en diskhandske. Återigen fick köket släppa till material! Kände en viss ängslan inför vad som skulle döljas bakom utskottet, skulle det komma fram ett "slukhål" eller något annat otäckt? Tigersågen och elbandfilen gjorde ett utmärkt jobb och allt gick bra. Nu fick oljekylen en bättre position, mera upprätt. Quote
cealm Posted March 19, 2013 Posted March 19, 2013 Vad gör man inte för att lätta bilen...... Hur kommer du förklara bristen i köket inför kommande inventering? Quote
Antas Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 Hustrun har inte trätt in i köket än. Tror att jag klarar det med att stöka omkring en del, det medför lite skäll jämfört med vad som komma skall när hon upptäcker ......... Quote
Antas Posted March 19, 2013 Author Posted March 19, 2013 Sådärja, då är en lagersats till diffen beställd från UK. Återstår nu att byta alla lager, blir ett spännande och grannlaga jobb. Hoppas att missljuden från diffen upphör! Priset inkl frakt till Luleå slutade på 1 000 SEK. MIn Länk Beställde i morse. Fick nyss ett meddelande om att lagersatsen är skickad, här går det minsann fort! Blir spännande att se om svenska Posten anser att det är "farligt gods" och skickar tillbaka godset - minns mitt debacle med Posten och stötdämparna (se tidigare inlägg). Antas Lagrad (inte som illaluktande ost). Quote
Antas Posted March 21, 2013 Author Posted March 21, 2013 (edited) Detta meddelande är riktat till "therealpinto" eftersom det inte går att sätta in bilder i meddelanden. Du nämnde vid vår tidigare diskussion om Cosworthmotorn att det var absolut nödvändigt att kolla kamkedjesträckarna. Nu har jag öppnat högra ventilkåpan och tittat ner på sträckaren. Såvitt jag kan bedöma är det ett spår efter kedjan i sträckaren, spårets djup kan vara max 1 mm (svårt att se). Bör jag byta sträckarna? Kamnockarna tycker jag ser bra ut. Cealm instruerade med nyss om hur man sätter in bilder i "meddelanden". Detta inlägg får stå kvar med förhoppningen att "therealpinto" läser det. Edited March 21, 2013 by Antas Quote
Thomas Posted March 22, 2013 Posted March 22, 2013 Spår brukar det bli på sträckaren om den är av nåt composit plast etc. Men viktigare är väl funktionen av den och att det inte är fullt ut så kedjan bör bytas. Quote
therealpinto Posted March 22, 2013 Posted March 22, 2013 Jag tror att man måste ta av bröstkåpan också för att kolla. Spår är ingen katastrof men börjar det lossna delar är det sämre... /Gustaf Quote
Antas Posted March 22, 2013 Author Posted March 22, 2013 Bara det blir snöfritt så att jag kan ta ut motorn och hetvattentvätta den kommer jag att ta av bröstkåpan. Är det oljetrycket som trycker ut kamkedjespännaren? Quote
Thomas Posted March 25, 2013 Posted March 25, 2013 Ibland på vissa motorer så kan plasten bli väldigt skör och smulas sönder så fort man tar på den. Quote
Antas Posted March 25, 2013 Author Posted March 25, 2013 Jag har märkt det på isoleringen på alla kablar på motorn. Kamkedjesträckarna förefaller inte vara spröda såvitt jag kan se och känna, får väl se hur de ser ut när jag får bort bröstkåpan. Quote
Antas Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 (edited) Påskgodiset har anlänt från England, väl inslaget och transporterat av FedEx. Lagersats med tätningar för renovering av diff. Att sedan kostnaden är hälften jämfört med att köpa samma sats i Sverige gör lyckokänslan ännu mera njutbar. 6 dagar från beställning till att paketet ligger utanför min dörr tycker jag är bra service, har på¨talat det i ett meddelande till säljaren. "På köpet" fick jag en engelsk dagstidning så nu är helgläsningen räddad - Expressen/Aftonbladet blahablaha...... Antas Väl lagrad som god årgång av norrländska specialitén - surströmming. Edited March 28, 2013 by Antas Quote
Antas Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 (edited) Många brukar ha synpunkter på Biltema. Idag var jag dit för att titta på deras inspektionskamera: MIn Länk Vill gärna titta in i Cosworthmotorns cylindrar innan jag bestämmer mej för att demontera topplocken. Vid informationsdisken stod jag och vände och vred på apparaten, Biltemas chef kom förbi och hejade glatt. "Ta med dej kameran hem och kolla cylindrarna, du får låna den" var hans trevliga besked, "du kan lämna tillbaka den när du är klar".Känn inget köptvång. Nu har jag provat kameran. Erfarenheter: -man måste ha ett tränat öga för att tolka vad man ser. Dock kunde jag konstatera sotkanter längst upp i cylindrarna, om det finns vändkanter kan inte avgöras. -man får vrida och lyfta/sänka linsen mycket för att scanna av hela cylinderloppet. -blanka cylindrar ger reflexer som kan förvilla. -kameran var lätt att hantera, svårigheten att tolka bilderna är inte en brist i kameran utan snarare hos tolkaren. Motorn har gått ca 18000 mil så jag antar att det som syns är normalt slitage för den körsträckan. Med inspektionen som grund har jag bestämt mej för att inte demontera topplocken. Nästa steg är att försöka få tag på en passande startmotor för att kunna göra ett kompprov. Biltema i Luleå MIn Länk tycker jag har ett servicetänkande och handlande som hedrar dom. Kommer nog att fortsätta köpa det jag behöver av dom. Antas i snöhelvetet. Edited March 26, 2013 by Antas Quote
Antas Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Har tagit loss alla kablar till insprutarna på Cosworthmotorn. Konstaterar att kabelisoleringen inte är av bästa kvalité, den har torkat och spruckit på massor av ställen. Tur att jag har en hel säck med kablar från donatorn (Ford Scorpio 2,9 V6), förhoppningsvis hittar jag där kablar med rätt färg och märkning. OBS! Det är olika färg och märkning på kablarna för alla 6 insprutarna. Antas Lever ett liv i isolering. Quote
therealpinto Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Ja, vi hade tyvärr samma bekymmer med motorkablaget i den 24v vi byggde till en Capri för snart 10 år sedan. Just kablarna som ligger i motorns "V" verkar fara illa. Gustaf Quote
Antas Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 (edited) Ja, vi hade tyvärr samma bekymmer med motorkablaget i den 24v vi byggde till en Capri för snart 10 år sedan. Just kablarna som ligger i motorns "V" verkar fara illa. Gustaf Detta är kablarna som ligger i motorns "V". Blir nog för varmt för isoleringen. Kablarna utanför detta parti har klarat sej bra. Har lite funderingar på att "lyfta" upp kablarna och dra dom ovanför plenumet - ska tänka en liten stund till. Edited March 28, 2013 by Antas Quote
Rikard Larsson Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Hade kanske inte varit så dumt med lite skydd: http://www.ebay.com/itm/Aluminized-Heat-Sheath-High-Temperature-Exhaust-Heat-Shield-1-2-x-36-long-/110988121737?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item19d7685689&vxp=mtr Quote
Antas Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 Hade kanske inte varit så dumt med lite skydd: http://www.ebay.com/itm/Aluminized-Heat-Sheath-High-Temperature-Exhaust-Heat-Shield-1-2-x-36-long-/110988121737?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item19d7685689&vxp=mtr Smart! Tack för tipset. Hmm... istället för att skicka efter från utrikes kan det gå att sy "slangar" av avgasbandage - ska fundera en stund på detta också. Quote
Christer J Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Avgasror/Varmeskold-79449/ Ganska högt kvadratmeterpris, men den kan du linda runt kablar och sy som en strumpa att trä kablarna i. Jag har liknade som ska användas till värmesköld runt bromscylindrarna som inte sitter alltför långt från mitt avgasrör. Quote
Rikard Larsson Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Den skulle man kunna sy en turbomössa av också. Turbomössor är ju svindyrt, även på Biltema. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Turbomossa-79746/ Quote
Antas Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 (edited) Kommentar till "Christer J:s" inlägg. Det var det mtrl jag avsåg i mitt tidigare inlägg. Borde gå att sy ett "rör" som skyddar ev kompletterat med en "ränna" som höjer upp kablarna så att de inte ligger på blockets "V". Antas Hetlevrad. Edited March 28, 2013 by Antas Quote
Christer J Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Kommentar till "Christer J:s" inlägg. Det var det mtrl jag avsåg i mitt tidigare inlägg. Borde gå att sy ett "rör" som skyddar ev kompletterat med en "ränna" som höjer upp kablarna så att de inte ligger på blockets "V". Antas Hetlevrad. Jag förstår, men avgasbandagen är mycket tjockare än den där folieklädda glasfiberduken, så jag tänkte att den blir smidigare att sy. Quote
Antas Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 Jag har båda materialen hemma, tänker nog prova båda. Antas Temporär rörmokare. Quote
Rikard Larsson Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Undrar om man kan få i tunn rostfri tråd i frugans symaskin :whistling: Quote
Antas Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 Det lönar sej alltid att vara prismedveten på bildelar. Gratisbilen (Volvo 460) som jag fick av grannen ska få omvårdnad. Har ingen aning om när kamremmen med tbh byttes, den ska bytas vid 8000 mil och bilen har gått ca 19 000 mil. Volvo vill ha ca 2 500 SEK för kamremssatsen, Auto Ohjanperä (MIn Länk) tar för samma sats 825 SEK. Ingen tvekan om vem som får sälja! Antas Prisjägare Quote
Thomas Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Jag hittar inga kamremssatser där.? under produkter Om det är en INA sats du fått så är det kanon. INA är nämligen "original" på de flesta bilar med kamremshjul o ventiltryckare t.ex. Quote
Antas Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 Jo (märk det korthuggna norrbottniska uttryckssättet), det är fabrikatet INA. Dina ord gör mej ännu mera nöjd!!!! Passar bra på en bil som har gått ca 19000 mil (Locost rules!). Antas Sprätter som en påsktupp! Quote
Christer J Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Även om man köper en Gates, Continental eller SKF sats så är det oftast olika fabrikat i satserna iom att Gates och Continental gör remmen, INA och SKF gör spännare. Däremot så är originalnumren (tex Volvos) bortslipade eller ommärkta. Quote
Antas Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 (edited) Ovan nämnde jag gratisbilen (se bilden). Till alla som måste pinas i områdena söder om Dalälven visar jag en bild på att våren har anlänt till Luleå. Er avundsjuka är speciellt njutbar för oss som får uppleva riktig vår! Bilden är tagen idag 28 mars kl 15:15. Antas Ute med bar överkropp. Edited March 28, 2013 by Antas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.