Rikard Larsson Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Mitt gula Saab-lock är märkt 140 kPa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Det är 9-5 ornas lock också märkta med. (Färgen har bara med servicevänligheten att göra) Vilket nummer har du på ditt gula lock? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 90 500 007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Lastad å klar för Kinnekulle-Ring imorgon med Göteborgs Sportvagnsklubb :D :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Trailer queen ..... hehe Ha' t kul får jag möjligheten att smita , tittar jag kanske förbi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Trailer queen ..... hehe Ha' t kul får jag möjligheten att smita , tittar jag kanske förbi. Klart man trailar...köpte ju släpet och bäst att nyttja det....och bekvämt att ha soppa och verktyg med ...och kunna ta sig hem. Har ju hänt förr att hjärtat givit upp :D :banghead: Kolla förbi vetja...tröskan kan du inte skylla på :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Klart man trailar...köpte ju släpet och bäst att nyttja det....och bekvämt att ha soppa och verktyg med ...och kunna ta sig hem. Kärra är väääldigt smidigt att ha med sig. Jag vet.... :icon_oops: Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Nä jag är inte avundsjuk.... Och jo lite skall jag skylla på tröskan.... deklaration f-skatt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Jag vill också ha en kärra..... Och framförallt en förvaringsplats för den och allt annat jag vill ha ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 Lastad å klar för Kinnekulle-Ring imorgon med Göteborgs Sportvagnsklubb Blev det några nya rekord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 1, 2014 Author Share Posted June 1, 2014 Tyvärr inte... jag hade väldigt svårt med fästet och labbade med däcktrycket. Jag var nog den med mest däck-skrik enligt kompisen som var där... :blink: :unsure: Kändes ganska olikt emot sist på gamla asfalten ....sen sitter det i huvudet på den som håller i ratten och det var en Renault som tyvärr kraschade rejält efter bron och fick bärgas hem. Kan komma några filmer sen på mitt glidande :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Okej, bara att ta nya tag inför den 3/8. Jag utmanar inte, men ska hänga på så gott det går :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 (edited) Två filmer från helgens trackday med SVGK. Hade som sagt problem med fästet och kan inte minnas att jag hade detta förra året på Autotech's träff (helgen efter vår träff, gammal asfalt) och har inte ändrat hjulinställningar. Var lite spännande 11:00 i den första :)/>/>/> Edited June 2, 2014 by Jocke4U Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 (edited) Det ser ju ut som om du kör på en halkbana !! Var det andra som upplevde samma problem? Svettades asfalten eller vad kan vara felet eftersom det gick bättre förra året? Men det ser kul ut Edit, gillar 7:38 i andra , men det gjorde kanske inte du ? Edited June 2, 2014 by Christer J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Det ser ju ut som om du kör på en halkbana !! Var det andra som upplevde samma problem? Svettades asfalten eller vad kan vara felet eftersom det gick bättre förra året? Men det ser kul ut Kan inte säga att asfalten svettades och vet faktiskt inte om andra upplevde samma sak. Bitvis hade jag nog lite för mycket av "plattan i mattan" :hypocrite: och provade sista passet att köra mjukare men det gick inte snabbare :) Förra året Edit, gillar 7:38 i andra , men det gjorde kanske inte du ? Ja, den var också intressant :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Kanske kan testa lite mjukare setup bak och se om det hjälper? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Kul med lite film! Är det filmat med mobil och Harrys laptimer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 GoPro2 kamera och RaceChrono logger med extern Quartz 818XT GPS....renderat i RaceRender2 och Windows Movie Maker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus 2074 Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Hade hoppats på ett svar som inte inkluderade i en massa dyra tekniska prylar man behöver införskaffa. :) En go-pro kamera står högt önskelistan, men får nog dröja till nästa år då plånboken är minst sagt tom efter alla vårens utgifter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 Kamera kan du använda vad som helst som uppfyller dina behov på kvalitet osv. GPS pucken är ju inte så dyr men behövs för exaktare loggerdata (den heter för övrigt Qstarz ) ca 500 kr på Ebay Smartphone har du säkert :) RaceRender finns i en gratisversion, såklart med sina begränsningar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 (edited) Funder lite på lysen där bak och har inte sett något bättre alternativ än s.v.c där du, tror jag, köpte dina. Såg att du i en tråd: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8594&st=0&p=89395&hl=baklampor&fromsearch=1entry89395 undrade över märkningen. Hur gick det med detta?[edit] Länk fixad Edited June 6, 2014 by Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 6, 2014 Author Share Posted June 6, 2014 Har för mig att de som SVC sålde som blinkers bak var märkta för fram så beställde nya innermoduler på Autoexperten. Dessutom upplevde jag SVC som ganska tjuriga när jag påpekade detta och visst kunde jag skicka tillbaka dom men hade kostat "lika" mycket som köpa nya. Länken pekar nog någon annanstans :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Tack för info. Fixade länken fast du gav mig ju ett bra svar fast det pekade på fästena till rutan på en Westfield :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Tjena moss i sommarvärmen B) Har noterat det tidigare och nu precis varit ute och rejsat runt lite och noterar att laddtrycket faller eller att det ibland inte laddar mer än grundladdtrycket (GLT) men skall ladda 1,25 bar. Dvs ibland går trycket upp till endast GLT men i andra fall upp till ca 1,25 och sen faller hyfsat snabbt till GLT.. Skall palla upp bilen och kolla växelindikatorn så den inte går bananas i denna uträkning (har ju haft lite meck kring detta tidigare). Men funderar på om det kan vara något annat som strular, t.ex. wastegaten eller magnetventilen. Tyckte den gick bra till en början men efter lite hård körning (rejält varm). Så tänkte om det finns några tankar/idéer i värmen ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Magnetventilerna har ju kunnat kärva gör rent den om du inte har någon felkod eller ratio fel. vad har du föresten max ladd 1an det är dit den går vid ratiofel . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Jag har gjort rent magnetventilen tidigare men då var det ju dålig hastighetssignal. Max ladd på 1:an har jag dålig koll på....svårt att hinna med :D .....1:an är ju nästan meningslös :D Skall kolla magnetventilen och köra rent den (igen)... Sen hade jag ett snack med sugis-Pac ;) och diskuterade kring temperatur....om det är så att den ligger på gränsen till för varm och därmed kör "limp-home" i viss lägen. Skall testa imorgon igen med kallare resp riktigt varm motor. Kommer inte ihåg om det finns ett gränsvärde för detta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Har inte sett någon överhettnings funktion ? Tycker jag borde sett den. Min går ju varmt med max ladd mena jag vad sw är satt till på ettan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Njae, jag pratar inte "limp-home". Limp-home är en specifik funktion som ser till att man har åtminstone lite kraft, men inte tillräckligt för att förstöra något, för att slutföra sitt uppdrag när man har ett rejält fel i systemet. "Limp-home" ackompanjeras alltid av felkoder. Det jag pratar om är laddtrycksreglering baserat på in- och/eller kyl- och/eller CAC- och/eller... -temperaturer/difftryck/... DVS en vanlig nedstyrning av max-effekt baserat på att omvärldsparametrarna inte är optimala. Man kan hamna i sådana här problem om man inte sätter *alla* parametrar i datasatsen rätt i förhållande till varandra. Kan du se vilken del av mjukvaran som exekverar när den "beter sig" och vad parametrarna har för värde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Kolla så att länken på wastegatearmen inte kärvar. Det kan skära lite där om det blivit grader pga slitage eller deformering. Sett det lite då och då. Enkelt att kolla med lite tryckluft på W slangen, den ska smälla tillbaks direkt när du släpper trycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 13, 2014 Share Posted July 13, 2014 Troligaste är ju faktiskt magnetventilen, till T5 så är den ju känd för att börja krångla efter en tid och symptomen brukar då bli som du beskriver med tappat laddtryck lite då och då.... Har haft detta på min 9000 och bytte då MV och sen dess har den gått bra. Magnetventilen ger ju inga felkoder i sig om den börjar falera. Du får nog skaffa en annan eller bygga om så du kan använda T7:ans MV istället Jörgen B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 14, 2014 Author Share Posted July 14, 2014 Tackar för uppslagen, skall kolla detta så snart jag hinner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Vad är det som gör T7 ans MV bättre? Jag har sett såna som ploppat isär i två delar, och det är ingen fördel direkt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 14, 2014 Share Posted July 14, 2014 Priset och tillgång är väl en variabel. Om de sedan reglerar bättre vet jag inte. Men löd pytte lite och ändra två cal data med frekvens så skall det funka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Jag kör T7 MV. Fungerar kanon. Har aldrig kört T5 MV, men folk hävdar att laddtrycket blir stabilare med T7 MV. Men det kan förstås bero på att bytet föranleddes av en dålig T5 MV. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 4, 2014 Author Share Posted August 4, 2014 Då jag igår körde in i amco-räcket lite grann så gick lite grejer sönder och har närmare undersökt NeoZeven. 1. Båda fälgarna på vänster sida skadade, tur i oturen är det 3-delade så kan köpa yttre fälgbana (om än inte helt billigt ändå) 2. Vänster undre länkarm krökt och skall bytas, blir troligen Westfield och inte RallyDesigns alternativ. Dock blir man fundersam...RallyDesign kostar £74,50 paret medan Westfield kostar £159,90 styck?! Någon som har testat de från RallyDesign? 3. Styrväxeln krökt och måste bytas. RallyDesign's kostar £119 och Westfield's £240 :unsure: :blink: så det lutar åt RallyDesign's Någon som har erfarenhet av RallyDesigns styrväxel om den är bra? 4. Bakskärmen behöver bytas (eller lagas) och även framskärmen fick en liten kyss men tar det senare då det ändå är en del leveranstid (minst 4 veckor) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Himla otur med krashen, Jocke Hoppas du får ihop den snabbt. Styrväxeln från RD kostar 150, VAT inte inräknat som i Westfields katalog men är det inte samma del? 1000 krnors skillnad, minus frakten förstås om du inte tar allt från Westfield. Jag kör i alla fall RD såsom väldigt många andra, och jag har inget att klaga på. Christer, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Fanken Jocke, jag kom fram till samma ställe sekunderna efter. Med den sidan du hade vänd åt banan såg allt OK ut, men du svarad "tummen ner" så jag förstod att det tagit i. Synd, men man lär sig av all sina "små snedsteg". 1. Båda fälgarna på vänster sida skadade, tur i oturen är det 3-delade så kan köpa yttre fälgbana (om än inte helt billigt ändå) vad exakt är det du behöver. Eventuellt har jag känningar som kan hjälpa till fort... 3. Styrväxeln krökt och måste bytas. RallyDesign's kostar £119 och Westfield's £240 :unsure:/> :blink:/> så det lutar åt RallyDesign's Någon som har erfarenhet av RallyDesigns styrväxel om den är bra? Ja. Jag hade en 2.4(eller var det 2.2?) varvs rallydesign stryväxel i min tiger. Det var enkelt att jobba med den: - Mycket låg friktion i tätningar eller leder. - Den var väl hårt inspännd när jag köpte den, men den var schimsad med flera tunna schims istället för ett stort och därmed var den lättsjusterad. Over all: en bra växel som gav riktigt bra precision när den var justerad och klar. Men, det är inte det lättaste som finns. Det finns finfina racing-prylar som gör jobbet ännu bättre om man vill gå den väg. :) 4. Bakskärmen behöver bytas (eller lagas) och även framskärmen fick en liten kyss men tar det senare då det ändå är en del leveranstid (minst 4 veckor) Om du behöver "lappning"- och/eller "ful-lackering"-hjälp så hör av dig. Jag är ledig en vecka till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Aj, Lider med dig Jocke. Lyckligtvis är ju dessa bilar trots allt relativt billiga att reparera men det svider ju ändå i plånbok och själ. För att inte tala om tiden man inte kan köra. Om det small såpass illa att styrväxeln skadats, hur har det gått med ramen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 4, 2014 Author Share Posted August 4, 2014 Tack för info om styrväxeln, får bli en sådan. Det finns Westfield länkarmar i Sverige till samma pris som UK. @Pac Jag har delat fälgarna och det skall vara "standardmått" på dessa så förhoppningsvis går det snabbt att få nya. Skärmen är inte så trasig utan i värsta fall lite silvertejp och så får jag fundera på hur jag skall göra i vinter. Tack för erbjudandet dock :) @Martin Kan inte se något på ramen och det var ingen jättesmäll så det var nog mest otur att styrväxeln gav sig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Tråkigt att höra att det blivit fler incidenter på Kinnekulle med våra sjuor i år :( Torkel Kristensson som kör i Modsport med en Westfield Aerorace kör med RD's bärarmar fram i år. De är nog Ok om man väljer att köra med bussningar, har inte hört om någon som spräckt/krökt dem som med Westfields bärarmar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 (edited) Det som är bra med att bärarmen kröker sig är ju att ramen klarar sig troligen, är det för starkt matrial i bärarmen så går kraften direkt in i ramen vilket kan ge skador där istället. Jörgen B Morty, varför kom du inte upp till kullen med oss ? bilproblem? vi saknade dig lite i år såg vi ju till att lägga datumet så det inte skulle krocka med Knutan racet Edited August 5, 2014 by Jörgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Morty, varför kom du inte upp till kullen med oss ? bilproblem? vi saknade dig lite i år såg vi ju till att lägga datumet så det inte skulle krocka med Knutan racet Fel tråd av avhandla detta i, men korta svaret är att jag fick en massa garagejobb efter körningen på Kinnekulle med SPVM i maj. Annars var datumet bra och det var verkligen tråkigt att jag missade träffen i år igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 Kommer fler tilfällen. Jörgen B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 7, 2014 Author Share Posted August 7, 2014 Den första delen ramlade in idag, en länkarm från SSC Solutions, snabb leverans om än inte billigt. Jag beställde även två metalastic bussningar för säkerhetsskull men jag har inkommande beställning på PolySport från RallyDesign och hade en plan att köra på det istället. Tyvärr var dessa redan de metalastic inpressade och jag vet vilket helvete det var att få in dom så att få ur dom blir inte enklare. Styrväxel och grejer är skickade. Fälgbanor är beställda och på gång. Måste dock skaffa high modulus silikon dvs en som inte flexar så mycket. Har ni något bra tips på silikon som passar för montering splitfälgar och var man skaffar det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 7, 2014 Share Posted August 7, 2014 Hur körde du emot armcot för att kröka armen på det sättet? Fanns det några sprickor i den gamla? Värt att veta om Swedish Sportscar Solutions är att de strävar efter att ha ett fullt Westfield kit hemma i lager för att kunna leverera snabbt vid sådana här situationer :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 7, 2014 Author Share Posted August 7, 2014 Jadu, den som det visste :) Sladdade runt och gick ungefär jämsides i amco men fronten tog i först så hade nog en del styrutslag och starka armar :hypocrite: för att kröka styrväxeln och länkarmen. Absolut SSCS/Kenneth var rikigt snabba och all credit till dom. Tyvärr blir det att vänta på andra grejer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted August 7, 2014 Share Posted August 7, 2014 Otur med styrväxeln. I min incident på Kinnekulle klarade sig styrväxeln, men styrarmen ute på spindeln kröktes 20mm... Bärarmarna klarade sig men infästningarna kröktes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Jocke, har du de extra breda skärmar bak? Funderar på vad jag skall ha för ET på mina fälgar bak och tänkte utgå från dina val men det fungerar bara om vi har samma skärmar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted October 1, 2014 Author Share Posted October 1, 2014 Jag har de "normala" skärmarna, har sen även slipat insidan på skärmkanten då däcket tog i lite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 2, 2014 Share Posted October 2, 2014 Hur går det med reparationerna för övrigt Jocke? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts