Jan Norway Posted January 15, 2013 Posted January 15, 2013 Hei alle sammen, ser det diskuteres mye rundt girkasser her så jeg vil gjerne tilføre litt info. Mulig dere vet det ifra før men har ikke sett noen nevne det her på forumet. Kjører selv seven med saab 900t og GM R25-28 kasse, i sommer ble det litt stygge lagerlyder i den så jeg bestemte meg og bytte den ut i vinter. Etter info av en bekjent som har trimmet opel gjennom tidene kunne han informere at girkassen han ennå ikke har klart å ødelegge var R-25D. Den kassen hører hjemme i Omega som driftes av BMW diesel motor og som kom i 1994 vis jeg husker riktig. Det geniale er at innmaten i denne kassen passer rett inn i R25-28 og har samme splines på inngående og utgående aksel. Det er nok en litt annen utveksling men det ser jeg positivt på da girene tømmes fort med så lett bil:)
Christer J Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Passar inte R25D på samma sätt som R25-28?? Är det inte då enklare att byta hela lådan.
Thomas Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Den passar inte mot BMW blocket rakt av så byta innehåll är klokt. Att du fick missljud i lager var nog bara otur för R25-28 är kraftig.
LUPUS Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Passar inte R25D på samma sätt som R25-28?? Är det inte då enklare att byta hela lådan. Bmw dieseln är väl fel , skall väl vara 2.2 "saab" diseln för det skall passa bolt on. http://www.opel-info...etriebe/r5.html denna som varit uppe ofta berättar väl all sanning. Min slutsats av den är att det bara är alfakoderna som betyder något , lista ut vilka som passar och läs sedan de. Inkromet passar nog mellan alla ( om man vill skruva)
Thomas Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 (edited) SAAB diesel är väl inte bakhjulsdriven vilket Omega BMW diesel är och den bästa lådan är nog R30. Och BMW:s passar inte bolt on. Edited January 16, 2013 by Thomas
Christer J Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Ahh... missade att den har startmotorn på andra sidan. Men intressant att veta ändå. R25D
LUPUS Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 SAAB diesel är väl inte bakhjulsdriven vilket Omega BMW diesel är och den bästa lådan är nog R30. Och BMW:s passar inte bolt on. Nu kanske vi är i fel tråd men.... den s.k Saab dieseln är ju en OPEL diesel och under en kort tid satt den väl i omegan om jag inte är helt ute och snurrar. Det intressanta är ju att opel själva typ sluta använda 2.2 dieslen när saab börja Ultimate borde vara Y32SE, Y22DTH R30 HP ( letat på skrotarna efter denna och den verkar vara ovanlig ) Den som pratas om ovan borde ju vara någon av nedan ( bmw ?? ) motorer 25DT, X25DTR25 Variant 2JPY25DT R30 EG
Thomas Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Y22dth verkar nog vara samma block. jag trodde bara BMW dieseln fanns i Omegan. http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21365397
Jan Norway Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Skulle kanskje spesifert bilmodell bedre, Girkassen sitter i Omega 2,5 td som kom i 1994. Motoren skal opprinnelig være fra BMW.
Martin Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Jocke, har det hänt något i vinter? Nyfiken på om du kommer göra något åt bl.a. tråget :) Skapade en ny tråd med lite frågor om lådan http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10991&view=findpost&p=123043. Blev lite orolig när jag läste denna tråd då det verkar som den lådan jag vill ha inte passar.
Jocke4U Posted February 9, 2013 Author Posted February 9, 2013 Martin: Det har inte hänt så mycket sedan du var här. Skall ut idag och börja diff-bytet. Sen har jag ritat klart den nya kylaren som skall skickas till Kina för prisförfrågan. Troligen blir det en ny och bättre fläkt som klarar av att pumpa på när det gäller (ungefär dubbla flödet). Planerar även göra om oljetråget. Även beställt 4-punktsbälten. Sen är det nog vår :)
Martin Posted February 9, 2013 Posted February 9, 2013 Lite händer det allt med andra ord :) Följer med spänning vad som händer med kylare och tråg då jag säkerligen kan dra lärdom av det.
Martin Posted March 11, 2013 Posted March 11, 2013 Jocke, Sitter och tittar lite på dina bilder och undrar en sak. Har du hittat en alternativ "mojäng" som oljefiltret sitter i? En som har uttagen till oljekylaren i annan riktning än ut åt sidan. Utan att ha ram ännu så känns det som nuvarande uttag kan bli rätt tight mot ramen. /Martin, som vill ha en ram att leka med.
Jocke4U Posted March 11, 2013 Author Posted March 11, 2013 Martin, det är en oljefilterhållare från SAAB 9-3/9-5 årsmodell -98/-99 med anslutningarna framåt, tror fler årsmodeller kan funka. Kanske det finns med antingen gängade slanganslutningar (som jag har) eller istick..vet inte 100%
Martin Posted March 12, 2013 Posted March 12, 2013 Tackar! Blir till att leta en sådan för det blir säkerligen bättre.
Christer J Posted March 12, 2013 Posted March 12, 2013 Martin, det är en oljefilterhållare från SAAB 9-3/9-5 årsmodell -98/-99 med anslutningarna framåt, tror fler årsmodeller kan funka. Kanske det finns med antingen gängade slanganslutningar (som jag har) eller istick..vet inte 100% De finns med insticksrör med valk på röret och O ring också, med en klamma som håller rören på plats.
Rikard Larsson Posted March 12, 2013 Posted March 12, 2013 Om man vill kan man ju köra utan oljekylare med en hållare från en sugmotor. Säger inte att det är rätt, men det går ;) Jag kapade och svetsade om rörbiten på mina slangar till oljekylaren för att få plats. Gick bra med mig-svets.
Rikard Larsson Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 En lite halvkass bild på min omsvetsning av oljeslang för att få den framåt (i bilens färdriktning) innanför motorfästet.
LUPUS Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Ingen kritik , men se till att svetsen du gjorde är BRA det kommer en del olja där om du har otur ( tänker bana eller olja på turbon ) Har även för mig godset är ganska tunnt ( tänker på vibrationer efter svetsning) Så mao som vanligt uteslut Murphy
Jocke4U Posted March 13, 2013 Author Posted March 13, 2013 Speciellt som det finns en SAAB original-del som passar rakt på och gör det man vill :) Gillar inte heller Murphy :prop:
Rikard Larsson Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 Röret var åt det tunna hållet, oljigt och skitigt, och det var bland det första jag svetsade med min nya svets, what could pobbibly go wrong? ;) Kanske det bästa är att ersätta slangarna med slangar med banjo?
Jocke4U Posted March 25, 2013 Author Posted March 25, 2013 Årets första körning gjordes i söndags. Precis monterat LSD diffen och ville prova funktionen innan resten fortsätter. Det verkar fungera som tänkt utan missljud. Med några få plusgrader, R-däck och bra effekt så blir det slirigt men gick fint att göra lite donuts :D :prop: NOTERA: Det är inte bara jag som har ritat i asfalten :D
Jocke4U Posted March 26, 2013 Author Posted March 26, 2013 Cealm: Dessvärre kommer det nog hängas på lite mer grejer såsom nya 4-punktsbälten...som tur är kommer föraren vara lättare denna säsong :) Thomas: Kul, ImageWheels ?
Magnus 2074 Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 F*n vad sugen man blir på att få klar bilen nu då! :thumbsup:
Pac Posted March 27, 2013 Posted March 27, 2013 Och så har du mage att anklaga mig för att utsätta mina bilar för anorektiska lättningar!!!!! :angry: IMHO så har du har gått liiiiiiite för långt i din jakt på att lätta bilen Jocke. :icon_oops: Vad blev viktskillnaden? :lol:
Jocke4U Posted March 27, 2013 Author Posted March 27, 2013 Pac: Haha, du väger ju enskilda gram på dina finkänsliga vågar medan jag höftar på kilos hit eller dit :) Dagsnotering -12 kg sedan 1/1 men blir nog lite till innan säsongen :)
Martin Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Vad har du gjort för att lätta? Jag kommer ju inte jaga vikt med ljus och lykta men om jag har olika val att göra under bygget så kan man ju försöka göra så lätt som möjligt redan då istället för att jaga vikt senare.
Jocke4U Posted March 28, 2013 Author Posted March 28, 2013 Martin: Pac var lite ironisk :D Bilen är inte lättare men ekipaget (inkl. förare) blir lättare :) :prop: Det fungerande receptet heter LCHF (vilket jag tror stenhårt på) Mer info för en bättre framtid
Christer J Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Själv kör jag HCHF... Bara att kompensera med HTT* *högre turbo tryck Skämt åsido, jag har en bekant som åt ner sin vikt med fet mat. Kroppen ställde om sig i nåt han kallade ketolys vill jag minnas. Han gick i alla fall ner 20 kilo på ett år.
Thomas Posted March 28, 2013 Posted March 28, 2013 Cealm: Dessvärre kommer det nog hängas på lite mer grejer såsom nya 4-punktsbälten...som tur är kommer föraren vara lättare denna säsong :)/> Thomas: Kul, ImageWheels ? Mina fälgar heter Inter Action B9
Jocke4U Posted March 29, 2013 Author Posted March 29, 2013 Jocke, vad har hänt med dina bilder på picasaweb? Hmmm, jag kan se bilderna, kan inte du? Här ligger hela paketet https://picasaweb.google.com/106250146660492391085/NeoZeven
Martin Posted March 29, 2013 Posted March 29, 2013 Ahh, det var nog google som ändrat länken. Jag hade en bookmark till sidan som slutade fungera men det du länkade nu fungerar fint.
Jocke4U Posted March 30, 2013 Author Posted March 30, 2013 Köpte hos http://www.aquamer.se/ Typ C, 75x55 mm, shore 65, M12 innergänga
Martin Posted April 2, 2013 Posted April 2, 2013 När jag tittar på dina bilder ser det ut som du lyckats få motorn lite längre bak än vad jag mäktar med. Hur tight har du mellan tändkassett och huv? För mig tar det precis i och jag tror inte jag kan skjuta in motorn mer än max någon ynka millimeter. Framkant tändkassett tar precis i insidan på scoopet.
Jocke4U Posted April 3, 2013 Author Posted April 3, 2013 Vaselin, så får du bak den några millimeter till :) Några grejer jag gjorde... - Finns några öron/klackar på växellådans sidor som jag slipade bort/ner - Bågen under växellådan, skar jag av jäms med undersidan av växellåda pga att jag gjorde det under slutmontering och svetsade fast M12 muttrar och sen ett kraftigt (cealm-style) plattjärn bultat. Du kan ju fixa detta snyggare dvs att ta det jäms med ramen. Ger ingen extra plats egentligen men ger lite extra utrymme när du lyfter i paketet (motor+vxllåda). Jag har inte mer än ~5mm mellan vxllåda och ramen, styva kuddar och den rör sig knappt. Att tänka på ....som jag inte gjorde tror jag men ändå hade tur :) är att du skall kunna dela motor och växellåda i bilen för att bara lyfta ur motorn. Dvs att du kommer åt med en nyckel att släppa bultarna ( jag kan inte ta loss dom alla men det gör inget så länge man monterar i rätt ordning :) )
Rikard Larsson Posted April 4, 2013 Posted April 4, 2013 Bra input från Jocke där. Jag tänkte inte heller på det där med att sära växellåda och motor när de är kvar i bilen. Hade också tur och om jag tar bort kylaren kan jag byta koppling utan att lyfta ur motorn, bara flytta den framåt.
Christer J Posted April 4, 2013 Posted April 4, 2013 Precis som Jocke, så har jag slipat o kapat bort klackarna på lådan, dels gav det lite,lite bättre pedalutrymme med smalare tunnel, Viktfördelningen verkar okej hittills. Vevaxelremskivans bultskalle sitter ungefär 20 cm bakom hjulnavet. På min bil har jag även ett stag som bildar en triangel framtill, typ som fjäderbensstag, som gör att jag måste ta loss vevaxelremskivan för att kunna lyfta i/ur motorn. Lite lagom tight.. Tvungen att dela motor och låda först. Men å andra sidan så ska det antagligen isär mer än så om man blir tvungen att ta ur drivpaketet...
Martin Posted April 8, 2013 Posted April 8, 2013 Tack för visningen igår. Hoppas du han med att göre lite jobb också så jag inte tog upp hela din garagetid.
Jocke4U Posted April 8, 2013 Author Posted April 8, 2013 Tack för besöket! Fick gjort lite tråkjobb såsom att byta ut ful-kopplingarna till bakbelysningen till riktiga, känns bra men tidsödande jobb.
Jocke4U Posted April 14, 2013 Author Posted April 14, 2013 Det händer inte jättemycket men några grejer kan bockas av - Diffen är bytt emot en LSD med samma 3,62 utväxling - Elen för baklampor är delvis omgjord med riktiga kontakter - Skivor bak tillsnyggade med lite färg - Sitta-still bälten monterade Så nu kan bilen vara på gatan inom 1 tim, sen finns det några andra "projekt" som behöver göras men mindre då inte hela/halva bilar behöver skruvas isär. - Bygga om oljetråget för att förbättra oljetillförsel (boxa in pickupen, plåtar för att styra oljan till boxen,...) - Byta kylare till min nytillverkade Kina-kylare och bättre fläkt - Boxa in luftfiltret så det suger mer kall uteluft istf varm motorrumsluft
Martin Posted April 14, 2013 Posted April 14, 2013 Om inte annat så blir ju 4-punkt bra mycket snyggare än de gamla 3-punkt. Är det 3"? Funderade lite på din inboxning av luftfilter då jag tänker i samma banor. Antar att du gör en box så att den får luft från hålen i huven, i ditt fall det högra. Hur är det med luftrörelsen där. Blir det tryck eller vakuum? Jag kan inget om detta men det känns som att luften som rör sig över huven kommer suga ut luft där. De är väl tänkta som "utsläpp" för luften som kommer in i scoopet. Eller har jag missuppfattad något här?
Recommended Posts