fege Posted May 21, 2009 Posted May 21, 2009 Jag hade tänkt sätta blinkerknappar på ratten, en för höger och en för vänster. Knapparna är tryckknappar som slår till vid första trycket och av när man trycker ned dem igen. Min fråga är nu följande: Om jag blinkar t. ex. höger och samtidigt råkar trycka vänster, vad händer då? Blir det en fin liten brasa eller fortsätter det att blinka höger? Hoppas någon kan bringa lite klarhet i detta. Quote
chriss Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Jag kan tyvärr inte svara på din fråga men måste inte blinkersen stänga av sig själv efter rattutslag? Quote
cealm Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Finns inget krav på "självavstängning" efter avslutad sväng. Normal funktion på blinkers är att man för strömbrytaren åt ett håll (blinkar åt ett håll) så sluts kretsen åt vänster eller höger och reläet "får ström" dvs börjar blinka. Genom strömbrytaren är då ena sidan sluten och lampan blinkar. Din idé förutsätter att "någonting" håller kvar tilläget dvs du ger en puls och du får ett automatiskt tilläge i 2 sekunder eller tio sekunder eller under betydligt längre tid tex vid en trafikljuskorsning. Ett vanligt blinkrelä för 30 kr blir svår att få till med det önskemålet du har. Det krävs mer elektronik. Men svaret på andra frågan om du råkar tryck både vänster och höger samtidigt kommer ge lite förvirrande signaler till medtrafikanterna på sin höjd, jämför med varningsblinkers. Quote
Zyxx Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Det blir ju varnings blinkers med två knappar inne : ) Båda lamporna får ström samtidigt och det skulle förvåna mig om det skulle brinna upp. Quote
cealm Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Läste din fråga en extra gång -----Knapparna är tryckknappar som slår till vid första trycket och av när man trycker ned dem igen. --- . Det var ju tryck = till och tryck = från knapp alltså helt manuellt alltså kommer det att fungera. Det enda som händer är att bakomvarande kan bli lite förvirrade vart du egentligen tänkt åka. Quote
fege Posted May 22, 2009 Author Posted May 22, 2009 (edited) Läste din fråga en extra gång -----Knapparna är tryckknappar som slår till vid första trycket och av när man trycker ned dem igen. --- . Det var ju tryck = till och tryck = från knapp alltså helt manuellt alltså kommer det att fungera. Det enda som händer är att bakomvarande kan bli lite förvirrade vart du egentligen tänkt åka. Det låter ju någorlunda bra så långt... Någon som vet om SFRO eller SBP har synpunkter på denna funktion? Edited May 22, 2009 by fege Quote
cealm Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Vad har du för typ av ratt (färdig eller egenkonstruktion) som gör att du får med flerfunktioner. Jag tänkte på din fråga --- Någon som vet om SFRO eller SBP har synpunkter på denna funktion? ---. Det bästa är nog att ringa till båda organisationerna och fråga. Är det en ratt där alla ledningar mm redan finns från start och inga sladdar eller kontakter som kommer i vägen så har jag svårt att se att någon skulle ha synpunkter. Är den egentillverkning då har du säkert svaret själv hur bygget är gjort, motsvarande en färdig ratt eller en sladdhärva lindad runt ratten. Den sistnämnda varianten tror jag både SFRO och SBP har synpunkter på. En idé kan vara en att tillverka en trådlös koppling som styr. En idé. Det där måste jag fundera lite på själv. Jag har i nuläget ingen optimal placering av blinkersknapp och hel / halvljus omkopplaren. Eller så tillverkar jag en ny instrumentbräda och placerar knapparna optimalt. Jag har en extra bräda som jag inte använt än. Quote
fege Posted May 22, 2009 Author Posted May 22, 2009 (edited) Det blir en egen konstruktion. Tanken är H/V blinkers samt tuta och ljustuta på ratten med kablar indragna till navet. Därifrån blir det spiralkabel in under instrumentbrädan. Kanske skall vänta med detta till efter besiktningarna då... :whistling: Edited May 22, 2009 by fege Quote
therealpinto Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Jag har besiktat - och godkänt - en Seven med liknande funktion. Två tryckknappar på ratten för blinkers, trycktes båda in blev det varningsblinkers. Det funkade bra men kräver ju en del träning så man inte glömmer att slå av blinkersen efter sväng. Jag personligen skulle föredra ett system med automatisk återgång (microbrytare mot en kam på rattstången kanske, och lite elektronik?). /Gustaf Quote
fege Posted May 22, 2009 Author Posted May 22, 2009 Jag har besiktat - och godkänt - en Seven med liknande funktion. Två tryckknappar på ratten för blinkers, trycktes båda in blev det varningsblinkers.Det funkade bra men kräver ju en del träning så man inte glömmer att slå av blinkersen efter sväng. Jag personligen skulle föredra ett system med automatisk återgång (microbrytare mot en kam på rattstången kanske, och lite elektronik?). /Gustaf Jag har inte bestämt mig ännu men då låter det ju inte helt hopplöst i alla fall. Vanan har jag inne då jag även åker hoj. Quote
S7racer Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 jag har på min seven ett komplett "elskåp" som elektroniskt fixar all bel och sånt kan få blinkers att starta med en puls och stanna med samma alt. aut återställning trycker jag på h+v samtidigt startar då h+v=varningsblink kanske skulle funka för dig finns även relä till bla. tuta tändning och startmotor i denna det bästa av allt är att hela "skåpet" är ca 7 gånger 4 cm stort och det kostar inte en hel förmögen het heller har dock inte löst hur jag skall få ihop kablarna till ratten Quote
Berne Posted May 26, 2009 Posted May 26, 2009 Ett sådant "elskåp" låter intressant. Var kan man köpa det? Kan bli ett lagom ombyggnadsprojet i vinter. Quote
S7racer Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 mitt köpte jag via en bekant men jag vet inte var jag gav inte mer än 1700 hittade ett likadant fast dyrare här kan ju kolla ikväll http://www.hillking.se/shop/product_info.p...;products_id=89 Quote
Rikard Larsson Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 Jag har en ide om att bygga en enkel sådan själv. Två knappar för vänster/höger blinkers, båda knapparna intryckta varningsblinkers alternativt helljus. Och om man glömmer slå av blinkersen stänger en timer av automatiskt efter en viss tid (10-20 sekunder?). Till utgångarna kopplas vanliga relän, själva kretsen sköter blinkandet, alltså inga problem med LED-blinkers (som det blir med vanliga blinkrelän). Tanken är att göra ett par stycken och sälja till folk här på forumet. Priset lär bli runt 250:-. Quote
vedde Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 (edited) Hej Ett litet inlägg i debatten om knapparna, finns färdiga på www.Realcar.se, 398:- Finns under Sparco- tuning- tillbehör Denna med Rickards platta gör ett komplett system. /Fredrik Edited May 27, 2009 by vedde Quote
S7racer Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 knappar finns ju överallt men man ska ju ha kablar till ratten som följer med Quote
Toffe Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 Hur ser ett modernt rattnav ut ? Med volymkontroll, stationsinställning, cruise control mm. eller kör man nått bus-system där ? annars borde det väl finnas kontaktmöjligheter där... //Toffe Quote
Schäfer Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 Många nyare kör bussytem. Äldre bilar, t.ex. Saab med Airbag, kör med platt kabel på en rulle bakom ratten. Quote
kengren Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Skall skaffa mig ett blinkersrelä - jag vill bara ha en kontrollampa - jag är medveten om att man med hjälp av dioder kan koppla ihop det, men det skulle vara enklare att köpa ett relä som har en egen utgång för kontrollampa - finns detta relä? Var hittar jag ett sådant isåfall? kengren Quote
Christer J Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Har du LED lampor någonstans? Då blir det speciellt relä. Om inte så leta efter ett relä med +49, 49a, C, då är C till kontrollampan. Eller om du tittar på en fransk bil kan de vara märkta med +, R, C men då är C till blinklamporna. USA, GB har märkning X för batteri L för blinklamporna och P för kontrollampan. Hör av dig om du inte hittar. Jag har reläer på hyllan. Quote
Jögge Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 Du kan koppla kontrollampan mellan höger och vänster blinkerslampor. Då kommer komttrollampan att jordas över vänster lampor när du blinkar åt höger och tvärt om när du blinkar åt vänster. Jörgen Quote
kengren Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 TACK nu har jag fått information så jag kan gå vidare och släppa funderingarna på min fixering på en kontrollampan till blinkersen kengren Quote
Panzer Posted January 6, 2011 Posted January 6, 2011 Hej! Lite sent kanske men i Car Builders Solutions katalog finns en del matnyttigt om inkoppling av varningsblinkers och även en förteckning över vad siffrorna(30, 15, 86a osv)betyder. Länk till Car builders solutions Quote
kengren Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Var runt på flera bilreservdelsaffärer men det var inte så lätt att få fram ett blinkersrelä som var avsett för enkel kontrollampa – for på en bilel-firma – inga bekymmer det är bara ett vanligt standardrelä – fick relät dagen efter (110 kr) - hittade samma relä på hba.nu (fordonsteknik) Blinkrelä SAE, 3 stift, högeffekt indikerar ej trasig lampa Universalutförande för 12V fordon. Används också som blinkrelä till orange och blå varningsljus med halogen Detta relä är märkt med P=kontrollampa, L=blinkers och X=matning (plus) 12V/180W med fästöra 16-IT-180-12 nu är det bara att montera och vara glad Quote
cealm Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Kanske inget att bry sig om i alla fall inte om ingen kontrollerar funktionen, och varför skulle SBP skruva ur en lampa för att se vad som händer med felindikeringen.......en fråga man kan ställa sig.. Utdrag från VVFS 2003:22 ---- Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvi-sare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas lämplig kontrollanordning. Denna skall vara optisk med grönt ljus och/eller akustisk. Kontrollanordningen skall genom avvikan-de indikering ange när någon av körriktningsvisarna av kate-gori 1 eller 2 inte fungerar. --- Quote
Drake Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Äh, sånt där hårklyveri skiter dom i. Tror inte ens att dom vet reglerna själva, ingen kollade mina kontrollampor eller E-märkningar eller nånting vad gäller elsystemet överhuvud taget. En polare tvingade dom att byta tillbaka till orginalbakljusen och blinkers innan han lämnade området, dom tyckte att det såg för jävligt ut med besiktningslyktorna. Bygg så du är nöjd, och skulle nån grinig jävel börja bråka så ändra då! Quote
cealm Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 (edited) Drake: Klart att ingen bryr sig om kontrollampan blinkar extra fort för en trasig lampa, eller? MEN VVFS 2003:22 är regelverket sedan är det upp till varje bilfabrikör att göra sina bedömningar om var man måste hålla regelverket till sista kommatecknnet och var man kan "runda lite". E-märkning är till exempel ett dåligt ställe att runda. Min erfarenhet är 100 procent kontroll, men så hade jag korrekt E-märkning också att imponera med. Andra "slipper E-kontroll" helt. Sånt är livet för en bilfabrikör. Och så kommer vi till mitt mantra : samma regler olika bedöming. Kan heller inte säga det för många gånger LÄS HELA VVFS 2003:22, den är lättläst och bra och styr mer eller mindre allt för oss. Edited January 11, 2011 by cealm Quote
Drake Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Amatörbyggen har väl en hel drös undantag från vvfs eller vad fan den heter? Jag har i alla fall lyckats bygga en bil och besiktiga den utan några som helst anmärkningar utan att ens titta i eländet. Hade inte ens känt till den om du inte tjötat om den i var och vartannat inlägg. Sunt förnuft och SFRO-boken kommer man långt med skulle jag tro. Så får man ju lite mer tid till att bygga bilar också om man inte glor i vvsf hela tiden. Hur fan du får tiden att räcka till det begriper INGEN!!! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.