Jump to content

chriss

Forumdeltagare
  • Posts

    95
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Contact Methods

  • MSN
    chrissrice@hotmail.com

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Göteborg

Profile Fields

  • Namn
    Chriss Rice
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

3,064 profile views
  1. Det kan jag göra. borde vara runt 100ing i frakt med schenker.
  2. Garage rensning! Grejerna finns i Göteborg. Är inte priserna rätt så lägg ett bud :) avgasfästen 2"/65mm 100kr styck Honda s2000 avgas 500kr Insug weber-Pinto 500kr till vänster läder imitaion aktigt. Till höger plast. 200kr styck
  3. Tack for de snabba och utforliga svaren!
  4. Hur fungerar ett amatorbyggt fordon om en skola bygger som ett arbete till eleverna. Får man bygga den i ett företag som amatörbyggt fordon?? Mvh
  5. Annonsen talar för sig självt. Mycket gjort och mycket delar följer med. http://www.blocket.se/goteborg/Lotus_super_seven_replica_33741521.htm?ca=15&w=1
  6. Har en kabelhärva till en MK liggandes som jag köpte här på forumet men beslutade att det va lättare att bygga eget då jag kör en Robin Hood. Finns instruktioner med. Finns i Göteborg. Pris. Bud. Mail: rice.chriss(snabel a)gmail.com Tel: noll sju 39392974
  7. Istället för ett vanligt kyl i fronten får det bli en olje kyl med extrema mått :) Har en 19 raders olje kyl till min pinto med termostat (overkill men den va på rea).
  8. http://www.hraefn.net/projects/spring_rates.php Denna va verkligen kanon :) Hinner inte dubbel kolla just nu men nu försvinner inte länken iallafall.
  9. Kåleredsbilskrot. Självplock och bra priser: http://gulasidorna.eniro.se/f%C3%B6retag/k%C3%A5llereds-bilskrot:67621620_gs
  10. Nu fyller jag på med lite allt möjligt som jag hittar. Väldigt pedagogiskt tråd på rejsa. http://rejsa.nu/foru...990875fecf47353 Frequencies of 1.0-1.3Hz is used for most passenger cars, 1.5-1.8Hz for race cars without downforce and 2Hz for pure race cars with aero. Bak: a-----b--c a=led i karros(låda) b=fjäder c=centrum på hjulet c=34+31 -->65cm b=31 MR=31/65-->MR=0,47 k=fjäderkonstant i N/m OBS N/m och INTE N/mm (1N/mm=1000N/m) m=fjädrad vikt i kg MR=utväxling mellan hjul och fjäder (sortlös) f=egenfrikväns i Hz f=(k*MR^2/m)^0,5 / 2 /pi f är den odämpade egenfrikvänsen. k=11000 m= 350 (måste väga bilen nogranare och plant, men utgår från detta ) MR = 0,47 f = ,4193 (11000*0,47^2/350)^0,5/2/pi = 0,419 Alldelles för mjukt, inte konstigt jag har läst om så många som bottnar. Om jag räknar rätt :) K=35025 (200lb fjädrar) m= 350 (måste väga bilen nogranare och plant, men utgår från detta ) MR = 0,47 f = ,7482 Vilken frekvens skall man sikta på i en super seven bil? 1,5 eller är 2 olidligt att åka i? Med 500lb fjädrar K = 87560 uppnår jag en frekvens på 1,18. Det skall vara mjukare bak men det är bra stumt fram just nu och jag har ingen aning om hur man räknar fram MR på sliding pillar :D
  11. Tack för svaren! En bra fingervisning är runt 200lb fjädrar. För som upplägget på bakaxeln ser ut idag så passar "vanliga" bilfjädrar då Sierra org sitter där. Då hitta jag denna fina lista http://hoftware.com/erally/btfjad.php Art nr :Aktiva varv: Längd [mm]: Ytter- diameter [mm]: Tråd- tjocklek [mm]: Fjäder- konstant [N/mm]: Bil År: 67-310: 7: 405: 132: 11: 11,6: Ford Sierra ...5.84- DVS en fjäder konstant på 11,6 N/mm Men allting står i olika mått lbs och N/mm. Nu är jag väldigt inne på Gaz fjädrarna men blev så klart nyfiken. 200 lbs, jag förutsätter att det är fjäderkonstanten. http://roadster.e-li...PARE%20GAZ%20/1,9 fjäderkonstant beräknare : http://www.hraefn.ne...pring_rates.php 200lb/in = 35 N/mm. Dvs ca 3 gånger styvare än sierra org som jag har nu. dvs att någon av dessa passar betydligt bättre. 67-502 6,5 340 121 13 34,3 Audi 100 2,0... -91 67-513 9,5 400 108 13 34,5 VW Passat 93-96 67-358 9,5 410 108 13 34,5 MB 190/190D/... 83-92 67-371 3,5 335 175 15 34,8 Audi 100 2,0... -91 67-372 4,5 365 132 13 37,1 Audi A4 1,8/... 95-01 Nu är det bara att hitta hur man beräknar en nogrannare fjäderkonstant.
  12. Har börjat kika på coilovers då jag inte riktigt tror på Robinhoods återanvända dämpare och fjädrar från sierran(alldelles för mjuka). Sedan vet jag att detta är en HEL vetenskap :) Coiloversen kommer att står så vertikialt det bara går i org fästerna för jag har hela sierans bakvagn på robinhooden, förutom övre fästerna då det är rörram. Tittar på roadsters GAZ då det verkar va tillräckligt bra prestanda för pengarna och bättre än det som satt i min bil, plus justerbara på både dämpare och fjädrar. Men jag har lite hjärnsläpp angående fjädrarna och att vikten på bilen ändras radikalt berorende om man åker själv eller inte. Gjorde en liten snabb vägning av bilen med badrumsvågar och det ser ut som ca 300kg plus 50-70 kilo till med full tank ev kapell m.m. Sedan sitter jag iprincip ovanför infästningen till bakaxeln (delad) då det är yttligare ca 80kg p.p- 300 + 70 + 80 +80 = 530kg Blir ingen light weight det här ;) Detta blir ju en fingervisning då även bakhjulen ingår i vikten som det inte skall, fast de väger kanske jämt upp men skrärmar, lampor m.m som inte är monterade ännu. Jag hade inga fjädrar på vid vägning så med höjden bak på bilen kan man fördela vikten över fram dämpare, målet är 50-50. Så för enkelhetens skull ta vi ca 530kg. Detta är ju stilla stående vikt, jag har ingen krängningshämmare så vilken styvhet på fjädrar bör jag kika på? 700lb fjädrar som är 317,5kg per fjäder. Lite stumt kommer det bli men det är ju en bus bil :) Coilovers sitter ju ganska långt ut på bakaxeln så häv effekten är rätt minimal. Tacksam för svar vill ut till sommaren :D
×
×
  • Create New...