Jump to content

Recommended Posts

Posted
Håller med föregående ! Min krav på ett Volvodesignat skruvförband är klämlängd 1 x diam på skruven har du mindre så blir det ofta problem med dynamiskt höghållfasta förband som detta troligtvis är. 
Jag som då inte är så väl förbands orienterad - vad innebär då "klämlängd 1 x diam på skruven"?
Det som hänt är att jag haft den skruvad med 3 skruvar i blocket, 2 i övre fästet som spritt lasten på länden och 1 skruv i botten. Förlängningen i det övre fästet har gått av så endast 1 punkt uppe och nere hållt generatorn och tydligen utsatts för stora brytande påfrestningar av remmen när kompressorn skjutit på.
Bultarna som var 12.9 har varit fel kvalitet och gått rätt av.
Klåparen som svetsade övre fästet i aluminium(jag) har fått sig en rejäl avhyvling, samme klåpare köpte bultarna som är "snygga" men olämpliga för applikationen. 10.9 hade nog varit bättre och böjt sig istället för att gå av.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted (edited)

Ok sorry ! 🙂 klämlängd är den längd ner från skallen till första gängan i hålet eller muttern och den diam jag pratar om är skruvensscreenshot_73.jpg.3d9ed2c71c921eeaa840cdf5380bc4a9.jpg

Edited by Kjelland28
Posted

Ok då fattar jag. Jag har betydligt mer men aluminium klossar för att distansera generatorn från blocket.
Det du säger är har jag en 6mm skruv så bör materialet vara mer än 6mm?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted (edited)

japp, min 6 mm gärna mer. Sen kan också fundera över skruvens ingreppslängd i stål 1-1,2 x diam  i Aluminium 2-2,4 x diam. Med tillräckligt lång ingreppslängd så går skruven av om man drar den för hårt. för lite ingrepp och det blir gäng stripp

Edited by Kjelland28
Posted

Har tillräckligt då för dem gick tvärt av. Är 10.9 för hårt eller sviktar dem lite? Ska man köra 8.8 istället?
Vill ha blånerade insex och det brukar inte 8.8 vara.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Att dom går av efter användning pekar på att du har för hög belastning i förbanden. Det kan behövas nån mer infästningspunkt. Skruvklassen 10.9 är nog ok, skruven tål 1000 N/mm2 i dragriktningen och har en sträckgräns på 900. Viktigt är ju att du har stora plan på blocket som du drar mot eller minst tre infästningspunkter. I annat fall så är det en böjande rörelse som får skruvarna att gå av.

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Posted

Scania och Karlebo säger klämlängden min 4xdim. Men det är rätt sällan man lyckas rädda ett förband som trilskas med byte av hållfasthetsklass eller annat moment.  Om du ger mig måtten på anliggningsytorna och vart skruvarna sitter så kan jag räkna lite på det när jag har tråkigt på jobbet 🙂 

Posted

Tack jag ska ta en bild när jag är i garaget nästa gång så ser ni dilemmat. Jag tänker i nästa version göra hållare i 5mm stål med 4 fästpunkter där skruvarna är 6mm st.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted
On 2019-09-29 at 21:59, vedde sade:

Visade sig att 2 bultar gått rätt av i blocket som höll generatorn. - SUCK.

Är det orsaken till att remmen hoppat några ggr för dig?

Posted
Är det orsaken till att remmen hoppat några ggr för dig?
Ja de senaste gångerna helt säkert. När stödet lossnade och den bara bröt på 2 bultar så vickade den nog tillräckligt för att remmen skulle kränga av.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Tack @Kjelland28 nu fattar jag lite mer. förbandet bör vara långt och vid aluminium längre.

Jag kommer ta en bild på infästningen så ni kan se.

/Vedde

Posted
On 2019-09-29 at 21:55, vedde sade:

Lite stor burk för mig och jag vill ha Rf.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Denna ljuddämpare har gått på 56 tider på kullen.  Mao snabb ljuddämpare

Posted
3 minuter sedan, Mildseven sade:

Denna ljuddämpare har gått på 56 tider på kullen.  Mao snabb ljuddämpare

Kör du långsammare nu då?

Posted

@Mildseven är Ferrita i Köping bra ställe att köpa rostfria avgasdelar ifrån?

Ser prisvärt ut på deras hemsida.

/Vedde

Posted
3 timmar sedan, vedde sade:

@Mildseven är Ferrita i Köping bra ställe att köpa rostfria avgasdelar ifrån?

Ser prisvärt ut på deras hemsida.

/Vedde

Det funkar

 

Posted
Det är Wankelkalles gamla dämpare 
Då är den större än halva min bil

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

@klubbson ,[mention=4754]Kjelland28[/mention] - så här ser mina fästen ut.

Plana runda ytan är 23mm på alla fästpunkter och i Alu(blocket). Alla bultar är 8mm.

Skruvförbanden är långa.

Näst sista bilden är undre fästpunkten och sista är den yttre av de 2 övre, drt inre är ur bild till höger ca 10cm bort.

847c065ac16fd1616213e05df4d5e6ae.jpgff4d275edb910a3ddbcad8a7774dbb3b.jpg02444879adc6b8d18ee0a5fa3c571afc.jpg3fc70fadcb2ce9d6963b3abd1d267b40.jpgb9521bc9754d35e2ba03ac50e34ab1b6.jpg

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

 

Posted

Är det bara i dom 2 bultarna generatorn sitter fast med?

Det skulle gärna fått vara en 3:e men inte i samma linje typ.

 

//Nisse

Posted

Nej den satt i 3 ( står i texten ovan) en är utanför bild.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Finns det några vårtor på motorn som ligger i samma plan ? Som du kan knyta ihop först och sedan fästa generatorn i? Det blir mycket stadigare så. Det är också vanligt att det nedre fästet gafflar om generator örat, en sån lösning är också mer stabil.

Posted

Ja som jag skrev finns 1 vårta till 10 cm innanför övre och en 5 cm innanför nedre. Tänker mig 5mm stål som fäster i alla 4 i nästa version och gafflar båda fästen på generatorn.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted
Låter bra, se om du kan få in en stående kant på en 15-20 mm med så blir det riktigt styvt
Menar du typ vinkeljärn då?
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Skulle ju kunna bygga en ram med 4 fästpunkter(vårtorna) av vinkeljärn och fästa med gafflar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Om det håller ett tag med M8 och om man törs så kan man prova med M10, om man vill börja med det enklaste. Är lite svårt att räkna på nått där man inte har alla mått men en fjärde punkt kommer göra susen.

Posted

@Klubbsson ,@Kjelland28 Tack jag fattar mycket bättre hur jag konstruktionsmässigt ska göra.
Återkommer med en bild och skiss när jag lyft motorn och fått ur skruvarna.
Lättare att få hela bilden då.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Jag tror inte du behöver oroa dig för klämlängden, jag tror på din haveriannalys. När den bakre delen av fästet gick av i svetsen blev det ett gångjärn runt de två kvarvarande skruvarna som då utsattes för växlande böjlast.

Om den analysen är korrekt; Se till att den bakre fästpunkten har en bra kraftväg mot generatorns infästning där du får drag/tryck istället för böjlast.

Om du gör ett fäste i plåt, glöm inte att integrera sträckhylsor/tjockväggigt rör. Jag tycker att det är praktiskt att borra stora hål i plåten som sträckhylsan går i och svetsa fast sträckhylsan i plåten. Sträckhylsan bildar då en vårta som du kan fila för att få bra passform mot motgående part.

En annan fundering. Går remmen först till generatorn eller först till kompressorn? Den som är först tar alla förbrukares last, vilket kan bli ganska supermycket. Normalt sett brukar därför generatorn som vanligtvis är den största lasten ligga först i remkretsen.

/T

  • Thanks 1
Posted

@tpau
Ska man ha ett rör genom enkel plåt? Har genom box eller rör men aldrig hört att man har genom enkel plåt.
Först från var ? Remmen går vev, sträckare, kompressor, frihjul, generator, åter till vev.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted (edited)

Rör eller tjocka brickor för att ge skruven mer fri längd ( klämlängd, sträcklängd etc)utanför blockgängan.

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
 

Edited by Kjelland28
Posted

Ok då är jag med, lite trög ibland men självklart nu när jag fattar klämlängd.

/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • 5 weeks later...
Posted

Kopplat loss hela motorn för motorlyft så jag kan borra ur de trasiga skruvarna. är för trångt att komma åt med borrmaskin så jag måste nog lyfta motorn.

Har beställt en vinkelförlängare till borrmaskinen så jag kanske kan borra utan att lyfta motorn då jag helst inte vill göra det då det är mycket extra jobb.

Passar på att rensa upp och snygga till lite saker på insug och runt omkring motorrummet.

Funderar på att korta hela min elhärva som är ungefär en meter för lång men jag vet att dessa operationer sällan blir bra med alla skarvar trots att jag alltid löder ihop sladdarna och använder krympslang för att slippa glapp eller att vatten kommer in. Ser lite grisigt ut men funkar så jag kanske skall låta den vara nu när det funkar.

/Vedde 

 

Posted
On 2019-11-05 at 15:11, vedde sade:

Funderar på att korta hela min elhärva som är ungefär en meter för lång men jag vet att dessa operationer sällan blir bra med alla skarvar trots att jag alltid löder ihop sladdarna och använder krympslang för att slippa glapp eller att vatten kommer in. Ser lite grisigt ut men funkar så jag kanske skall låta den vara nu när det funkar.

/Vedde 

 

Vars på härvan är den för lång?

Posted
Vars på härvan är den för lång?
I båda ändar, den är för en Porsce 944 turbo så jag har lindat den 3-4 varv framför scutteln. Kan säkert korta den 50- 100cm för att få rätt längd till bilen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Jag skulle korta av alla kablar där det är möjligt och dit med nya kontakter  själva kontaktstycket

går ju att återanvända, då slipper du ju skarvar 👍

  • Like 1
  • Thanks 1
Posted
15 timmar sedan, super7 sade:

Jag skulle korta av alla kablar där det är möjligt och dit med nya kontakter  själva kontaktstycket

går ju att återanvända, då slipper du ju skarvar 👍

Men var får man tag i själva stiften till de olika kontakterna? jag har ju svårt att hitta honkontakter med pigtails till std saker som kamsensor eller vevaxelsensor som har en gjuten integrerad plastkontakt!

/Vedde

Posted (edited)

Jo, för generella kontakter är det toppen och jag fattar att det finns en uppsjö men jag har en hel del specifika. Som denna Kam sensor, Vevaxel sensor och vatten temp med integrerade hankontakter.

 

FAE hallprincip Polantal: 3-polig Sensor, kamaxelposition 79373 köp lågt pris

Edited by vedde
  • 3 weeks later...
Posted

Nu har jag fått till nya fästen till generatorn. Slapp lyfta ur hela motorn utan lossade motorfästen och lyfte motorn lite tills jag kom åt med vinkelborren.
Gjorde plåt med 2 öron uppe och nere för jag fick inte plats med annat. 5mm så det borde hålla nu tycker jag. Kanske kan svetsa ett stående järn på den övre för att öka styvheten.
Känns väldigt stabil som den är nu. Sitter med 2 skruvar i den övre och 2 i den nedre.
Nu återstår bara målning och återmontering av allt jag tog bort.
/Vedde3d76ec8fb1dcf8eed985aeba8d62de61.jpg05eba763dff7753df42cd9c560b18e74.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Posted
59 minuter sedan, vedde sade:

Nu har jag fått till nya fästen till generatorn. Slapp lyfta ur hela motorn utan lossade motorfästen och lyfte motorn lite tills jag kom åt med vinkelborren.
Gjorde plåt med 2 öron uppe och nere för jag fick inte plats med annat. 5mm så det borde hålla nu tycker jag. Kanske kan svetsa ett stående järn på den övre för att öka styvheten.
Känns väldigt stabil som den är nu. Sitter med 2 skruvar i den övre och 2 i den nedre.
Nu återstår bara målning och återmontering av allt jag tog bort.
/Vedde3d76ec8fb1dcf8eed985aeba8d62de61.jpg05eba763dff7753df42cd9c560b18e74.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

M5 eller M6 skruvar?

Posted

Alla 4 in i blocket är M8 och i öronen sitter M8 överst och M10 i botten.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Thanks 1
Posted

Måste ha en kontakt till min nya Hall sensor till kamgivaren och hittade Fordkontakter som kostar  $50 och uppåt men så hittade jag denna där man enkelt gör sina egna pigtails:

https://www.corsa-technic.com/index.php

Helt grymt till grymma priser!

/Vedde 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...