vedde Posted September 30, 2019 Author Posted September 30, 2019 Håller med föregående ! Min krav på ett Volvodesignat skruvförband är klämlängd 1 x diam på skruven har du mindre så blir det ofta problem med dynamiskt höghållfasta förband som detta troligtvis är. Jag som då inte är så väl förbands orienterad - vad innebär då "klämlängd 1 x diam på skruven"?Det som hänt är att jag haft den skruvad med 3 skruvar i blocket, 2 i övre fästet som spritt lasten på länden och 1 skruv i botten. Förlängningen i det övre fästet har gått av så endast 1 punkt uppe och nere hållt generatorn och tydligen utsatts för stora brytande påfrestningar av remmen när kompressorn skjutit på.Bultarna som var 12.9 har varit fel kvalitet och gått rätt av. Klåparen som svetsade övre fästet i aluminium(jag) har fått sig en rejäl avhyvling, samme klåpare köpte bultarna som är "snygga" men olämpliga för applikationen. 10.9 hade nog varit bättre och böjt sig istället för att gå av./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 (edited) Ok sorry ! 🙂 klämlängd är den längd ner från skallen till första gängan i hålet eller muttern och den diam jag pratar om är skruvens Edited September 30, 2019 by Kjelland28 Quote
vedde Posted September 30, 2019 Author Posted September 30, 2019 Ok då fattar jag. Jag har betydligt mer men aluminium klossar för att distansera generatorn från blocket.Det du säger är har jag en 6mm skruv så bör materialet vara mer än 6mm?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 (edited) japp, min 6 mm gärna mer. Sen kan också fundera över skruvens ingreppslängd i stål 1-1,2 x diam i Aluminium 2-2,4 x diam. Med tillräckligt lång ingreppslängd så går skruven av om man drar den för hårt. för lite ingrepp och det blir gäng stripp Edited September 30, 2019 by Kjelland28 Quote
vedde Posted September 30, 2019 Author Posted September 30, 2019 Har tillräckligt då för dem gick tvärt av. Är 10.9 för hårt eller sviktar dem lite? Ska man köra 8.8 istället?Vill ha blånerade insex och det brukar inte 8.8 vara.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 Att dom går av efter användning pekar på att du har för hög belastning i förbanden. Det kan behövas nån mer infästningspunkt. Skruvklassen 10.9 är nog ok, skruven tål 1000 N/mm2 i dragriktningen och har en sträckgräns på 900. Viktigt är ju att du har stora plan på blocket som du drar mot eller minst tre infästningspunkter. I annat fall så är det en böjande rörelse som får skruvarna att gå av. Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
Klubbsson Posted September 30, 2019 Posted September 30, 2019 Scania och Karlebo säger klämlängden min 4xdim. Men det är rätt sällan man lyckas rädda ett förband som trilskas med byte av hållfasthetsklass eller annat moment. Om du ger mig måtten på anliggningsytorna och vart skruvarna sitter så kan jag räkna lite på det när jag har tråkigt på jobbet 🙂 Quote
vedde Posted September 30, 2019 Author Posted September 30, 2019 Tack jag ska ta en bild när jag är i garaget nästa gång så ser ni dilemmat. Jag tänker i nästa version göra hållare i 5mm stål med 4 fästpunkter där skruvarna är 6mm st./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
super7 Posted October 1, 2019 Posted October 1, 2019 On 2019-09-29 at 21:59, vedde sade: Visade sig att 2 bultar gått rätt av i blocket som höll generatorn. - SUCK. Är det orsaken till att remmen hoppat några ggr för dig? Quote
vedde Posted October 1, 2019 Author Posted October 1, 2019 Är det orsaken till att remmen hoppat några ggr för dig?Ja de senaste gångerna helt säkert. När stödet lossnade och den bara bröt på 2 bultar så vickade den nog tillräckligt för att remmen skulle kränga av.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted October 1, 2019 Posted October 1, 2019 länk till SFNskruv.se skruvförbandshandboken om klämlängd ! 🙂 http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=173 1 1 Quote
vedde Posted October 2, 2019 Author Posted October 2, 2019 Tack @Kjelland28 nu fattar jag lite mer. förbandet bör vara långt och vid aluminium längre. Jag kommer ta en bild på infästningen så ni kan se. /Vedde Quote
Mildseven Posted October 3, 2019 Posted October 3, 2019 On 2019-09-29 at 21:55, vedde sade: Lite stor burk för mig och jag vill ha Rf. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Denna ljuddämpare har gått på 56 tider på kullen. Mao snabb ljuddämpare Quote
vedde Posted October 3, 2019 Author Posted October 3, 2019 3 minuter sedan, Mildseven sade: Denna ljuddämpare har gått på 56 tider på kullen. Mao snabb ljuddämpare Kör du långsammare nu då? Quote
vedde Posted October 3, 2019 Author Posted October 3, 2019 @Mildseven är Ferrita i Köping bra ställe att köpa rostfria avgasdelar ifrån? Ser prisvärt ut på deras hemsida. /Vedde Quote
Mildseven Posted October 3, 2019 Posted October 3, 2019 3 timmar sedan, vedde sade: @Mildseven är Ferrita i Köping bra ställe att köpa rostfria avgasdelar ifrån? Ser prisvärt ut på deras hemsida. /Vedde Det funkar Quote
Mildseven Posted October 3, 2019 Posted October 3, 2019 4 timmar sedan, vedde sade: Kör du långsammare nu då? Det är Wankelkalles gamla dämpare Quote
vedde Posted October 3, 2019 Author Posted October 3, 2019 Det är Wankelkalles gamla dämpare Då är den större än halva min bilSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
vedde Posted October 4, 2019 Author Posted October 4, 2019 @klubbson ,[mention=4754]Kjelland28[/mention] - så här ser mina fästen ut.Plana runda ytan är 23mm på alla fästpunkter och i Alu(blocket). Alla bultar är 8mm.Skruvförbanden är långa.Näst sista bilden är undre fästpunkten och sista är den yttre av de 2 övre, drt inre är ur bild till höger ca 10cm bort. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
super7 Posted October 4, 2019 Posted October 4, 2019 Är det bara i dom 2 bultarna generatorn sitter fast med? Det skulle gärna fått vara en 3:e men inte i samma linje typ. //Nisse Quote
vedde Posted October 4, 2019 Author Posted October 4, 2019 Nej den satt i 3 ( står i texten ovan) en är utanför bild.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted October 4, 2019 Posted October 4, 2019 Finns det några vårtor på motorn som ligger i samma plan ? Som du kan knyta ihop först och sedan fästa generatorn i? Det blir mycket stadigare så. Det är också vanligt att det nedre fästet gafflar om generator örat, en sån lösning är också mer stabil. Quote
vedde Posted October 4, 2019 Author Posted October 4, 2019 Ja som jag skrev finns 1 vårta till 10 cm innanför övre och en 5 cm innanför nedre. Tänker mig 5mm stål som fäster i alla 4 i nästa version och gafflar båda fästen på generatorn.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted October 4, 2019 Posted October 4, 2019 Låter bra, se om du kan få in en stående kant på en 15-20 mm med så blir det riktigt styvt Quote
vedde Posted October 5, 2019 Author Posted October 5, 2019 Låter bra, se om du kan få in en stående kant på en 15-20 mm med så blir det riktigt styvtMenar du typ vinkeljärn då?/VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
vedde Posted October 5, 2019 Author Posted October 5, 2019 Skulle ju kunna bygga en ram med 4 fästpunkter(vårtorna) av vinkeljärn och fästa med gafflar.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Klubbsson Posted October 5, 2019 Posted October 5, 2019 Om det håller ett tag med M8 och om man törs så kan man prova med M10, om man vill börja med det enklaste. Är lite svårt att räkna på nått där man inte har alla mått men en fjärde punkt kommer göra susen. Quote
Kjelland28 Posted October 5, 2019 Posted October 5, 2019 Så här typSkickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
vedde Posted October 5, 2019 Author Posted October 5, 2019 @Klubbsson ,@Kjelland28 Tack jag fattar mycket bättre hur jag konstruktionsmässigt ska göra. Återkommer med en bild och skiss när jag lyft motorn och fått ur skruvarna.Lättare att få hela bilden då./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
tpau Posted October 5, 2019 Posted October 5, 2019 Jag tror inte du behöver oroa dig för klämlängden, jag tror på din haveriannalys. När den bakre delen av fästet gick av i svetsen blev det ett gångjärn runt de två kvarvarande skruvarna som då utsattes för växlande böjlast. Om den analysen är korrekt; Se till att den bakre fästpunkten har en bra kraftväg mot generatorns infästning där du får drag/tryck istället för böjlast. Om du gör ett fäste i plåt, glöm inte att integrera sträckhylsor/tjockväggigt rör. Jag tycker att det är praktiskt att borra stora hål i plåten som sträckhylsan går i och svetsa fast sträckhylsan i plåten. Sträckhylsan bildar då en vårta som du kan fila för att få bra passform mot motgående part. En annan fundering. Går remmen först till generatorn eller först till kompressorn? Den som är först tar alla förbrukares last, vilket kan bli ganska supermycket. Normalt sett brukar därför generatorn som vanligtvis är den största lasten ligga först i remkretsen. /T 1 Quote
vedde Posted October 5, 2019 Author Posted October 5, 2019 @tpau Ska man ha ett rör genom enkel plåt? Har genom box eller rör men aldrig hört att man har genom enkel plåt.Först från var ? Remmen går vev, sträckare, kompressor, frihjul, generator, åter till vev./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted October 6, 2019 Posted October 6, 2019 (edited) Rör eller tjocka brickor för att ge skruven mer fri längd ( klämlängd, sträcklängd etc)utanför blockgängan. Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Edited October 8, 2019 by Kjelland28 Quote
vedde Posted October 6, 2019 Author Posted October 6, 2019 Ok då är jag med, lite trög ibland men självklart nu när jag fattar klämlängd./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
vedde Posted November 5, 2019 Author Posted November 5, 2019 Kopplat loss hela motorn för motorlyft så jag kan borra ur de trasiga skruvarna. är för trångt att komma åt med borrmaskin så jag måste nog lyfta motorn. Har beställt en vinkelförlängare till borrmaskinen så jag kanske kan borra utan att lyfta motorn då jag helst inte vill göra det då det är mycket extra jobb. Passar på att rensa upp och snygga till lite saker på insug och runt omkring motorrummet. Funderar på att korta hela min elhärva som är ungefär en meter för lång men jag vet att dessa operationer sällan blir bra med alla skarvar trots att jag alltid löder ihop sladdarna och använder krympslang för att slippa glapp eller att vatten kommer in. Ser lite grisigt ut men funkar så jag kanske skall låta den vara nu när det funkar. /Vedde Quote
super7 Posted November 6, 2019 Posted November 6, 2019 On 2019-11-05 at 15:11, vedde sade: Funderar på att korta hela min elhärva som är ungefär en meter för lång men jag vet att dessa operationer sällan blir bra med alla skarvar trots att jag alltid löder ihop sladdarna och använder krympslang för att slippa glapp eller att vatten kommer in. Ser lite grisigt ut men funkar så jag kanske skall låta den vara nu när det funkar. /Vedde Vars på härvan är den för lång? Quote
vedde Posted November 6, 2019 Author Posted November 6, 2019 Vars på härvan är den för lång?I båda ändar, den är för en Porsce 944 turbo så jag har lindat den 3-4 varv framför scutteln. Kan säkert korta den 50- 100cm för att få rätt längd till bilen.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
super7 Posted November 6, 2019 Posted November 6, 2019 Jag skulle korta av alla kablar där det är möjligt och dit med nya kontakter själva kontaktstycket går ju att återanvända, då slipper du ju skarvar 👍 1 1 Quote
vedde Posted November 7, 2019 Author Posted November 7, 2019 15 timmar sedan, super7 sade: Jag skulle korta av alla kablar där det är möjligt och dit med nya kontakter själva kontaktstycket går ju att återanvända, då slipper du ju skarvar 👍 Men var får man tag i själva stiften till de olika kontakterna? jag har ju svårt att hitta honkontakter med pigtails till std saker som kamsensor eller vevaxelsensor som har en gjuten integrerad plastkontakt! /Vedde Quote
sorin Posted November 7, 2019 Posted November 7, 2019 https://www.autoelectricsupplies.co.uk/product_list/7 Ha köpt en hel del kablar och kontakter härifrån . Quote
tpau Posted November 7, 2019 Posted November 7, 2019 Dom här verkar ha ganska mycket också http://www.maxxtuning.se/produkter/motorstyrning-elektronik/kontaktdon/bosch-compact/ /T Quote
sorin Posted November 7, 2019 Posted November 7, 2019 Bexander tipsade om denna i ett annan tråd https://www.conrad.se/sok?search=econoseal&searchType=regular Quote
super7 Posted November 7, 2019 Posted November 7, 2019 Det finns en del olika stift på https://www.biltema.se/ https://www.wurth.se/ https://www.meca.se/ Quote
vedde Posted November 8, 2019 Author Posted November 8, 2019 (edited) Jo, för generella kontakter är det toppen och jag fattar att det finns en uppsjö men jag har en hel del specifika. Som denna Kam sensor, Vevaxel sensor och vatten temp med integrerade hankontakter. Edited November 8, 2019 by vedde Quote
super7 Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 Ring till https://gzracing.se/ Dom säljer kompletta plug/play härvor till Duratec, du kanske får köpa lösa kontakter. //Nisse Quote
vedde Posted November 24, 2019 Author Posted November 24, 2019 Nu har jag fått till nya fästen till generatorn. Slapp lyfta ur hela motorn utan lossade motorfästen och lyfte motorn lite tills jag kom åt med vinkelborren.Gjorde plåt med 2 öron uppe och nere för jag fick inte plats med annat. 5mm så det borde hålla nu tycker jag. Kanske kan svetsa ett stående järn på den övre för att öka styvheten.Känns väldigt stabil som den är nu. Sitter med 2 skruvar i den övre och 2 i den nedre.Nu återstår bara målning och återmontering av allt jag tog bort./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote
Kjelland28 Posted November 24, 2019 Posted November 24, 2019 Ser stabilt ut.Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
Mildseven Posted November 24, 2019 Posted November 24, 2019 59 minuter sedan, vedde sade: Nu har jag fått till nya fästen till generatorn. Slapp lyfta ur hela motorn utan lossade motorfästen och lyfte motorn lite tills jag kom åt med vinkelborren. Gjorde plåt med 2 öron uppe och nere för jag fick inte plats med annat. 5mm så det borde hålla nu tycker jag. Kanske kan svetsa ett stående järn på den övre för att öka styvheten. Känns väldigt stabil som den är nu. Sitter med 2 skruvar i den övre och 2 i den nedre. Nu återstår bara målning och återmontering av allt jag tog bort. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk M5 eller M6 skruvar? Quote
vedde Posted November 24, 2019 Author Posted November 24, 2019 Alla 4 in i blocket är M8 och i öronen sitter M8 överst och M10 i botten.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote
vedde Posted November 25, 2019 Author Posted November 25, 2019 Måste ha en kontakt till min nya Hall sensor till kamgivaren och hittade Fordkontakter som kostar $50 och uppåt men så hittade jag denna där man enkelt gör sina egna pigtails: https://www.corsa-technic.com/index.php Helt grymt till grymma priser! /Vedde Quote
Fredrik Svedjefält Posted November 25, 2019 Posted November 25, 2019 Jag åkte till skroten o klippte av några kontakter från en Ford Max med Duratec Kamaxl. givare och vevaxel. givare. Kan ha en över du kan få. Måste kolla först. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.