Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tror det kallas "Stickmaskin". En sådan maskin man kan göra kilspår med. Som t.ex i drevet på bilden.

Sitter kilspåret utvändigt så går det nog att fräsa upp ett kilspår med en liten pinnfräs.

Att gnista fram ett kilspår tar ju en god stund tror jag.

Eller vad säger du Morty ??

  • Like 1
Posted

Precis som Vedde skriver är drevet härdat och bra hårt. Har aldrig povat göra kilspår med stickmaskin. I min ungdom provade jag några speciella verktyg som man använde i pressen, men de hade aldrig klarat denna typen av härdat stål.

Gnistningen tog säkert tid, men vi lämnade fyra drev på samma gång för behandling så priset blev inte helt tokigt.

Posted

ÄNTLIGEN!

Kom mina smidda kolvar och stakar. Nu kan jag få ihop bottendelen på motorn.

bf5399fe6f247bb4c2a420965425bb37.jpg

Jag har beställt special verktygen för ventiltätningarna från Tyskland, så om ni som kör Duratec behöver låna får ni säga till.

Fick även leverans av insugspackning som jag får hjälp att CADda av.

311a959c632c245e61bc0617364d7fa1.jpg

Kul när det händer grejor!

/ Vedde

Posted

Tja

Det här måste väl vara en bra deal på instrument?

Instrument_zpszvccumar.jpg

Snygga var dem med tycker jag.

/Vedde

Posted

Tja

Det här måste väl vara en bra deal på instrument?

Instrument_zpszvccumar.jpg

Snygga var dem med tycker jag.

/Vedde

Det räcker med hastighetsmätaren

Den andra hinner du inte titta på för du får hålla idag när du kör för det blir väl 400 hästar i maskinen

Du får köpa bredare däck också

//Per

  • Like 1
Posted

Glöm inte att köpa en barometer också, kan vara värdefullt att ha koll på eventuella väderomslag.

  • Like 1
Posted

Det räcker med hastighetsmätaren

Den andra hinner du inte titta på för du får hålla idag när du kör för det blir väl 400 hästar i maskinen

Du får köpa bredare däck också

//Per

Tvärtom väl ;) Med 400 hk = $$$$ så vill man nog hålla koll på varvtalet före hastighet (sen vill man nog ha oljetryck, temp etc) :D

  • Like 1
Posted

Tvärtom väl ;) Med 400 hk = $$$$ så vill man nog hålla koll på varvtalet före hastighet (sen vill man nog ha oljetryck, temp etc) :D

Rätt! Varvtal, tryck och temp så man vet hur motorn mår. Hastigheten håller länsman koll på! ;)

  • Like 1
Posted

Ni har högre tankar än jag på resultatet hör jag.

Lite Aliexpress damp ner idag.

5840e8253fcf3b037bade296d5f63350.jpg

Och redan dessa 3:

7fa13b4f3d0566641fdd0d3b19b5ffdc.jpg

/ Vedde

  • Like 1
Posted

Instrument beställda, blev som ovan från Speed Hut då de hade rea.

Instrument_zpszvccumar.jpg

Hopas jag får ihop det.

/Vedde

Posted

Idag kom så äntligen special verktygen för ventiltätningarna

8480c2364004b297ba4d247073b16d03.jpg

Då kan jag fixa dem i toppen. Typiskt att Peå hade en sätesfrässats också så då får man låna och göra det på en gång.

Kan bli bra drt här om man kommer vidare någon gång.

/ Vedde

  • Like 1
Posted

Idag kom så äntligen special verktygen för ventiltätningarna

Då kan jag fixa dem i toppen. Typiskt att Peå hade en sätesfrässats också så då får man låna och göra det på en gång.

Kan bli bra drt här om man kommer vidare någon gång.

/ Vedde

Klart du kommer vidare! Du håller ju ett jäkla tempo! Kör hårt kompis! :D

Posted

Lätt att hålla tempo på inköp, det är byggandet jag bävar för.

  • Like 1
Posted

Äh, det är bara till att fokusera. Det fixar du, kom igen nu! :)

Posted

Tvärtom väl ;) Med 400 hk = $$$$ så vill man nog hålla koll på varvtalet före hastighet (sen vill man nog ha oljetryck, temp etc) :D

Det har man väl programmerat i sprutet och skulle typ olje,vatten temp gå över gränsen så går motorn ner på grundladdtryck

// Per

Posted

Fredrik - det där med att plocka ihop motorn kommer inte att vara några problem för dig - du har nog skaffat på dig den information som behöves

Posted

Idag kom så äntligen special verktygen för ventiltätningarna 8480c2364004b297ba4d247073b16d03.jpg

Då kan jag fixa dem i toppen. Typiskt att Peå hade en sätesfrässats också så då får man låna och göra det på en gång.

Kan bli bra drt här om man kommer vidare någon gång.

/ Vedde

Va har du en Mazda puffra?

//Per

Posted

Va har du en Mazda puffra?

//Per

Storföretagen kan skapa förvirring med sina brands.... Men vänta lite nu, är en Focus en Volvo en Mazda en FORD en....??? Jajamen! :)

Posted

Ford gör inga egna motorer längre. Mazda gör dem. Korsägande. Volvo 5 cyl turbo fanns i Focus.

såna ventilverktyg har jag många av. idag har jag kört 16 säten till Volvo B234 o igår 8 till B230. men jag lånar inte ut.

Posted

Jag tänker mer på fräsar mm. Tänk på att om ni kör handfräsar att det är svårt att hålla jämnt tryck hela varvet så sätet kan bli vågformigt och då tätar det inte.

Posted

Passade inte så det blir inget fräsanse av säterna. Blev bara vanlig inslipning.

Tvätt av toppen och målning av blocket är det som hänt idag.

/ Vedde

Posted

Idag vart det måla blocket med 3:e lagret och satte ihop alla ventiler i toppen igen.

/ Vedde

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Väldigt gedigna och snygga.

Skönt att få blinkers och helljus lamporna i den på en gång så slipper man speciella lampor för det.

Edited by vedde
  • 3 weeks later...
Posted

Hemma igen efter en rolig Englandsresa med PeÅ. 4 upphämtning delar på diverse platser avklarades efter lite skrämmande hem snickerier från knasiga engelsmän. Tråg från Raceline, adapterplatta Duratec -Rx8, huvud och slavcylindrar till Rx8 lådan och en kylare med intercooler.

3e6965e147b3ddb940fd471d510ea477.jpg

ff6a0487f789c838cfd6b7aae73b41fd.jpg

33f035bdad2377a48eaff6ebdcd19683.jpg

a3a20c4bc714f285394ba8773cd35f4d.jpg

2bd042a0dd199f5756414d76a486350d.jpg

Kan f ö varmt rekommendera Coolex, fina grejor till halva priset av Radtec t ex.

/Vedde

  • Like 1
Posted

Kylaren och intercoolern såg riktigt bra ut. Är det måttbeställt eller finns det färdiga?

Jag kan inte riktigt hitta rätt på deras hemsida, om det nu är här du köpt det: http://www.coolexperts.co.uk/

Posted

Hej

De är inte riktigt på hemsidan så man får kolla deras ebay store. Där har de direkta ersättare för flera olika kylare, min är en Polo med Intercooler 55mm core. Man får sedan välja var man vill ha utgångar och fastsättningar och om man vill ha kylarkontakt uttag och vilken storlek.

De gör även måttbeställda men då kostar de nog mer kan jag tänka.

http://stores.ebay.co.uk/RADIATOR-EXPERTS/Racing-Rallying-Specials-/_i.html?_fsub=19

Min är som på bilden men jag bad dem sätta 2 fasta rör istället för slangarna och de kommer göra så på alla framöver sa de till mig på mässan.

Leta och se om ni hittar något.

/Vedde

Posted

Stigge Köpte en lika men utan Intercooler direkt på mässan.

Riktigt bra priser.

/Vedde

Posted

Min Duratec sitter i bilen och den fungerar. Är det en torr eller våtsump som du har köpt? Tror du att man skulle kunna montera en ny sump (våtsump) som du har köpt i England utan att ta ut motorn. Så här med facit i hand så skulle jag ha byggt om sumpen när jag ändå hade motorn urplockad

Posted

Långt ifrån klar Per , kommer inte växellådan snart är Kinnekulle i fara.

Kengren- om du har fritt under ser jag ingen anledning till att det inte skulle gå, detta är en våtsump som bygger lite men håller 5 liter olja.

Här kommer uppdatering på LED H4

8ca3a334774bc552f07527ed4822ee0c.jpg

Med dem i och tända:

cd1910f98e80d19eddc2a63256e6d0ff.jpg

Ser bra ut men svårt att säga om ljusbilden är bra eller dålig. När jag stod framför och lös med en vanlig och en LED så bländade de på samma höjd.

Vi får se när bilen kommer ut!

/ Vedde

Posted

Ska göra det när bilen är på marken igen. Väntar på växellådan så att jag kan bygga ihop allt igen.

Posted

Saknade delarna från Raceline kom idag.

Oljefilterhållare

cdacffaf1dc6b93eae905db491200e28.jpg

Oljesticka och rör

27ac54903db6a65a3c785f7ec4973f35.jpg

Nu har jag nästan allt, koppling, tryckplatta och silicon slangar saknas samt kardan. Allt detta kan beställas när jag har växellåda och motor på plats.

/ Vedde

Posted (edited)

Hel- och Halv-ljus ur samma led? Hur sjutton fick du in de där stora lamporna i våra små lyktor???? Lite fler bilder hade uppskattats om det går?

Edited by Pac
Posted

Hel- och Halv-ljus ur samma led? Hur sjutton fick du in de där stora lamporna i våra små lyktor???? Lite fler bilder

hade uppskattats om det går?

Helt enkelt för att det inte funkar med annat än H4 lampor i H4 lyktor..

Posted

Mer bilder på lamporna tack, fick du modifiera mycket för att få in dem? Led är väl inte godkänt av bilprovningen?

Posted (edited)

Tycker Vedde är en proletär mot dessa myndigheter

//Per

Edited by Mildseven
Posted

Stoppade lampan i hållaren, bökade in kontakten och drivaren på var sin sida och stängde locket! Enkelt. Jag har Biltemas 5" MC lampor.

Nä inte E-märkta dessa men de verkar funka bra. Surrar fint om fläkten i bak på dem.

Har nog inga fler bilder och de sitter i nu. Kan ta fler om jag tar ur dem igen.

Menar du inte visionär?

/Vedde

Posted

Tack Vedde!

Grejen med LED i våra lampor är just kylflänsen och dina har tom fläkt... Men, det fick plats säger du? Har du möjligtvis en länk till den lampan du köpte?

Posted

Hmmm, vet inte - då kommer ju alla vilja vara som jag!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...