Tabac Posted March 13, 2016 Posted March 13, 2016 Jag tror det kallas "Stickmaskin". En sådan maskin man kan göra kilspår med. Som t.ex i drevet på bilden. Sitter kilspåret utvändigt så går det nog att fräsa upp ett kilspår med en liten pinnfräs. Att gnista fram ett kilspår tar ju en god stund tror jag. Eller vad säger du Morty ?? 1 Quote
Morty Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 Precis som Vedde skriver är drevet härdat och bra hårt. Har aldrig povat göra kilspår med stickmaskin. I min ungdom provade jag några speciella verktyg som man använde i pressen, men de hade aldrig klarat denna typen av härdat stål. Gnistningen tog säkert tid, men vi lämnade fyra drev på samma gång för behandling så priset blev inte helt tokigt. Quote
vedde Posted March 14, 2016 Author Posted March 14, 2016 (edited) Hej Nu fattar jag hur det funkar! https://www.youtube.com/watch?v=pBueWfzb7P0 Så jäkla smart. Drevet måste nog köras i Gnistmaskin p g a härdningen medans remskivan kan köras med stickmaskin då den ej är härdad. /Fredrik Edited March 14, 2016 by vedde Quote
vedde Posted March 14, 2016 Author Posted March 14, 2016 ÄNTLIGEN! Kom mina smidda kolvar och stakar. Nu kan jag få ihop bottendelen på motorn. Jag har beställt special verktygen för ventiltätningarna från Tyskland, så om ni som kör Duratec behöver låna får ni säga till. Fick även leverans av insugspackning som jag får hjälp att CADda av. Kul när det händer grejor! / Vedde Quote
vedde Posted March 16, 2016 Author Posted March 16, 2016 Tja Det här måste väl vara en bra deal på instrument? Snygga var dem med tycker jag. /Vedde Quote
family guy Posted March 16, 2016 Posted March 16, 2016 Vitt och vackert, slå till! Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Mildseven Posted March 16, 2016 Posted March 16, 2016 Tja Det här måste väl vara en bra deal på instrument? Snygga var dem med tycker jag. /Vedde Det räcker med hastighetsmätaren Den andra hinner du inte titta på för du får hålla idag när du kör för det blir väl 400 hästar i maskinen Du får köpa bredare däck också //Per 1 Quote
family guy Posted March 17, 2016 Posted March 17, 2016 Glöm inte att köpa en barometer också, kan vara värdefullt att ha koll på eventuella väderomslag. 1 Quote
Jocke4U Posted March 17, 2016 Posted March 17, 2016 Det räcker med hastighetsmätaren Den andra hinner du inte titta på för du får hålla idag när du kör för det blir väl 400 hästar i maskinen Du får köpa bredare däck också //Per Tvärtom väl ;) Med 400 hk = $$$$ så vill man nog hålla koll på varvtalet före hastighet (sen vill man nog ha oljetryck, temp etc) :D 1 Quote
fege Posted March 18, 2016 Posted March 18, 2016 Tvärtom väl ;) Med 400 hk = $$$$ så vill man nog hålla koll på varvtalet före hastighet (sen vill man nog ha oljetryck, temp etc) :D Rätt! Varvtal, tryck och temp så man vet hur motorn mår. Hastigheten håller länsman koll på! ;) 1 Quote
vedde Posted March 18, 2016 Author Posted March 18, 2016 Ni har högre tankar än jag på resultatet hör jag. Lite Aliexpress damp ner idag. Och redan dessa 3: / Vedde 1 Quote
vedde Posted March 22, 2016 Author Posted March 22, 2016 Instrument beställda, blev som ovan från Speed Hut då de hade rea. Hopas jag får ihop det. /Vedde Quote
vedde Posted March 24, 2016 Author Posted March 24, 2016 Idag kom så äntligen special verktygen för ventiltätningarna Då kan jag fixa dem i toppen. Typiskt att Peå hade en sätesfrässats också så då får man låna och göra det på en gång. Kan bli bra drt här om man kommer vidare någon gång. / Vedde 1 Quote
Pac Posted March 25, 2016 Posted March 25, 2016 Idag kom så äntligen special verktygen för ventiltätningarna Då kan jag fixa dem i toppen. Typiskt att Peå hade en sätesfrässats också så då får man låna och göra det på en gång. Kan bli bra drt här om man kommer vidare någon gång. / Vedde Klart du kommer vidare! Du håller ju ett jäkla tempo! Kör hårt kompis! :D Quote
vedde Posted March 25, 2016 Author Posted March 25, 2016 Lätt att hålla tempo på inköp, det är byggandet jag bävar för. 1 Quote
Pac Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Äh, det är bara till att fokusera. Det fixar du, kom igen nu! :) Quote
Mildseven Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Tvärtom väl ;) Med 400 hk = $$$$ så vill man nog hålla koll på varvtalet före hastighet (sen vill man nog ha oljetryck, temp etc) :D Det har man väl programmerat i sprutet och skulle typ olje,vatten temp gå över gränsen så går motorn ner på grundladdtryck // Per Quote
kengren Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Fredrik - det där med att plocka ihop motorn kommer inte att vara några problem för dig - du har nog skaffat på dig den information som behöves Quote
Mildseven Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Idag kom så äntligen special verktygen för ventiltätningarna Då kan jag fixa dem i toppen. Typiskt att Peå hade en sätesfrässats också så då får man låna och göra det på en gång. Kan bli bra drt här om man kommer vidare någon gång. / Vedde Va har du en Mazda puffra? //Per Quote
vedde Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Japp , duratec fast Mazda. Same shit men bättre. Quote
Pac Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Va har du en Mazda puffra? //Per Storföretagen kan skapa förvirring med sina brands.... Men vänta lite nu, är en Focus en Volvo en Mazda en FORD en....??? Jajamen! :) Quote
Thomas Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Ford gör inga egna motorer längre. Mazda gör dem. Korsägande. Volvo 5 cyl turbo fanns i Focus. såna ventilverktyg har jag många av. idag har jag kört 16 säten till Volvo B234 o igår 8 till B230. men jag lånar inte ut. Quote
Thomas Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Jag tänker mer på fräsar mm. Tänk på att om ni kör handfräsar att det är svårt att hålla jämnt tryck hela varvet så sätet kan bli vågformigt och då tätar det inte. Quote
Pac Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Ford gör inga egna motorer längre.... Thomas, hur säker är du på det? Mig veterligt har Ford fortfarande många motorfabriker, här är en lista från Wikipedia Quote
vedde Posted March 27, 2016 Author Posted March 27, 2016 Passade inte så det blir inget fräsanse av säterna. Blev bara vanlig inslipning. Tvätt av toppen och målning av blocket är det som hänt idag. / Vedde Quote
vedde Posted March 28, 2016 Author Posted March 28, 2016 Idag vart det måla blocket med 3:e lagret och satte ihop alla ventiler i toppen igen. / Vedde Quote
vedde Posted April 14, 2016 Author Posted April 14, 2016 Paket idag. Speedhut levererar! / Vedde 1 Quote
ktm_micke Posted April 14, 2016 Posted April 14, 2016 Köpte mina mätare därifrån med de känns väldigt gedigna. Quote
vedde Posted April 15, 2016 Author Posted April 15, 2016 (edited) Väldigt gedigna och snygga. Skönt att få blinkers och helljus lamporna i den på en gång så slipper man speciella lampor för det. Edited April 15, 2016 by vedde Quote
vedde Posted May 2, 2016 Author Posted May 2, 2016 Hemma igen efter en rolig Englandsresa med PeÅ. 4 upphämtning delar på diverse platser avklarades efter lite skrämmande hem snickerier från knasiga engelsmän. Tråg från Raceline, adapterplatta Duratec -Rx8, huvud och slavcylindrar till Rx8 lådan och en kylare med intercooler. Kan f ö varmt rekommendera Coolex, fina grejor till halva priset av Radtec t ex. /Vedde 1 Quote
Jari Posted May 2, 2016 Posted May 2, 2016 Kylaren och intercoolern såg riktigt bra ut. Är det måttbeställt eller finns det färdiga? Jag kan inte riktigt hitta rätt på deras hemsida, om det nu är här du köpt det: http://www.coolexperts.co.uk/ Quote
vedde Posted May 2, 2016 Author Posted May 2, 2016 Hej De är inte riktigt på hemsidan så man får kolla deras ebay store. Där har de direkta ersättare för flera olika kylare, min är en Polo med Intercooler 55mm core. Man får sedan välja var man vill ha utgångar och fastsättningar och om man vill ha kylarkontakt uttag och vilken storlek. De gör även måttbeställda men då kostar de nog mer kan jag tänka. http://stores.ebay.co.uk/RADIATOR-EXPERTS/Racing-Rallying-Specials-/_i.html?_fsub=19 Min är som på bilden men jag bad dem sätta 2 fasta rör istället för slangarna och de kommer göra så på alla framöver sa de till mig på mässan. Leta och se om ni hittar något. /Vedde Quote
vedde Posted May 2, 2016 Author Posted May 2, 2016 Stigge Köpte en lika men utan Intercooler direkt på mässan. Riktigt bra priser. /Vedde Quote
kengren Posted May 3, 2016 Posted May 3, 2016 Min Duratec sitter i bilen och den fungerar. Är det en torr eller våtsump som du har köpt? Tror du att man skulle kunna montera en ny sump (våtsump) som du har köpt i England utan att ta ut motorn. Så här med facit i hand så skulle jag ha byggt om sumpen när jag ändå hade motorn urplockad Quote
vedde Posted May 7, 2016 Author Posted May 7, 2016 Långt ifrån klar Per , kommer inte växellådan snart är Kinnekulle i fara. Kengren- om du har fritt under ser jag ingen anledning till att det inte skulle gå, detta är en våtsump som bygger lite men håller 5 liter olja. Här kommer uppdatering på LED H4 Med dem i och tända: Ser bra ut men svårt att säga om ljusbilden är bra eller dålig. När jag stod framför och lös med en vanlig och en LED så bländade de på samma höjd. Vi får se när bilen kommer ut! / Vedde Quote
Christer J Posted May 7, 2016 Posted May 7, 2016 Lys mot en vägg så ser du direkt om du har en ljusbild. Höjden går ju att justera. Quote
vedde Posted May 8, 2016 Author Posted May 8, 2016 Ska göra det när bilen är på marken igen. Väntar på växellådan så att jag kan bygga ihop allt igen. Quote
vedde Posted May 10, 2016 Author Posted May 10, 2016 Saknade delarna från Raceline kom idag. Oljefilterhållare Oljesticka och rör Nu har jag nästan allt, koppling, tryckplatta och silicon slangar saknas samt kardan. Allt detta kan beställas när jag har växellåda och motor på plats. / Vedde Quote
Pac Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 (edited) Hel- och Halv-ljus ur samma led? Hur sjutton fick du in de där stora lamporna i våra små lyktor???? Lite fler bilder hade uppskattats om det går? Edited May 11, 2016 by Pac Quote
Christer J Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Hel- och Halv-ljus ur samma led? Hur sjutton fick du in de där stora lamporna i våra små lyktor???? Lite fler bilder hade uppskattats om det går? Helt enkelt för att det inte funkar med annat än H4 lampor i H4 lyktor.. Quote
Ctrl Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 Mer bilder på lamporna tack, fick du modifiera mycket för att få in dem? Led är väl inte godkänt av bilprovningen? Quote
Christer J Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 (edited) Oavsiktligt inlägg.. Edited May 12, 2016 by Christer J Quote
Mildseven Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 (edited) Tycker Vedde är en proletär mot dessa myndigheter //Per Edited May 12, 2016 by Mildseven Quote
vedde Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 Stoppade lampan i hållaren, bökade in kontakten och drivaren på var sin sida och stängde locket! Enkelt. Jag har Biltemas 5" MC lampor. Nä inte E-märkta dessa men de verkar funka bra. Surrar fint om fläkten i bak på dem. Har nog inga fler bilder och de sitter i nu. Kan ta fler om jag tar ur dem igen. Menar du inte visionär? /Vedde Quote
Pac Posted May 14, 2016 Posted May 14, 2016 Tack Vedde! Grejen med LED i våra lampor är just kylflänsen och dina har tom fläkt... Men, det fick plats säger du? Har du möjligtvis en länk till den lampan du köpte? Quote
vedde Posted May 14, 2016 Author Posted May 14, 2016 Hmmm, vet inte - då kommer ju alla vilja vara som jag! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.