PeÅ Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Nu kom paket 2. Det var mitt tillsatsmaterial. Nu saknas bara gas så ksn jag komma igång och lära mig att tigga. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 ät mycke kål, stoppa slangen från svetsaggregatet där bak i byxan, gör en 'smygare', kanske funkar ? Locost ? :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 He he, tyvärr blir det inte skydds gas mera något för gasolgrillen! Nu har jag ARGON. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Nu har jag äntligen byggt om styrningen och den är stadig som få. Jag har dessutom fått på en snapoff så jag lätt kan ta bort ratten. Nu fortsätter ombyggnad av elsystem och sedan blir det helbur på menyn. Det går långsamt i vinter, tur att den är lång i Uppland. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Nu har jag lagt om elen som såg ur som ett råttbo under huven. Näst på menyn står att bygga en helbur. Sen är det bara småfix kvar - för i år! Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Hej, en liten fråga. Vid motorbytet och SFRO2 besiktningen är det samma vikteffekt som innan, 100 kg / 15 kw ? Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Japp, det tummas det inte på. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Nu har jag installerat olje temp och olje tryck. Det blev för bökigt att leta sandwichplate så jag gjorde som de flesta andra. Moddade min oljekylsbult med en t-koppling och sedan en slang till givaren för tryck. Får slangen från Hydroscand på torsdag. Bökigt att få till 1/8 Npt honor tydligen. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Nu påbörjas planeringen för fullbur! Sedan blir det lite camber justerings moddar som skall till för att få bra fäste i sommar på banan. Skall även försöka få till min servo styrsnäcka för att passa bilen. den har 2.3 varv mot mina nuvarande 4.5 varv på ratten. Få se om jag kan få till svetsning i Aluminium huset. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Nytt projekt! Ett stycke husvagnschassi införskaffat. Nu blir det bilsläp med tipp som jag kan dra sjuan på. Blir så enkelt det går till att börja med så får det växa med tiden. 1200 kg totalvikt borde räcka för min lätta bil. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 (edited) Praktiskt att ha en egen släpvagn :thumbsup:/ //Nisse Edited March 30, 2013 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Jo jag tänkte det. Ett par hyror så går det jämt upp med bygget. Tar bara lite tid. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 (edited) Kom på att jag måste få in lite bilder också. Om man inte har bilder så finns det inte som Cealm sa en gång! Släpet: Nya stolen och snap-offen: Nu blir det fint. /Fredrik Edited May 26, 2023 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Blir ju kala det där! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Själv tycker jag det skulle bli jobbigt i längden att åka på sniskan så där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Vad gör man inte för en låg tyngdpunkt... :) Visserligen ligger ju F1-grabbarna ner men det är på rygg Vedde, inte på sidan! :doh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ser att du tänker bygga en släpvagn av ett husvagnschassi. För ett antal år sedan fick jag ett sådant chassi, husvagnen hade brunnit dock fanns inga skador på chassit. Ett problem jag upptäckte var att husvagnschassit saknade torisionsstyvhet, det tvistade när man lastade något tungt i hörnen. Om det är ett problem kan man väl fundera över. Vagnen blev stor och praktisk, förvarade en stor gummibåt på den. Enkelt att rulla båten på/av med en ramp baktill. Min erfarenhet gör att jag rekommenderar att försöka att göra överbyggnaden så torisionsstyv som möjligt. När jag registreringsbesiktade ville SBP ha alla kvitton på allt jag hade köpt för att bevisa att det inte var stulet. Släpet såldes när jag sålde båten. Antas Släpar sej inte fram numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Antas: Jag kan förstå det för det är huset som ger rigiditeten. Jsg kommer att förstärka med nya balkar för att öka styvheten och få till körbanor. Min kommer byggas med tipp för då slipper jag ramper. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Vad gör man inte för en låg tyngdpunkt... Visserligen ligger ju F1-grabbarna ner men det är på rygg Vedde, inte på sidan! Det hade ju varit bra om velodromen hade funnits kvar på Gelleråsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ett kryss i ramen ger bra styvhet diagonalt och sedan några strävor ner mot axeln eller upp över ger den andra styvheten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Är bara en 1200 kärra. Jag vill ju kunna lasta något på den också! Blir lagom mycket förstärkningar. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Ser att du har 2 bultar där dragstången slutar. Kan du inte sätta dit en bult som är grövre där, samt ett snabbfäste på främre tvärbalken istället. Då får du en suverän tilt på flaket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Anders! Du är en klippa! Det hade jag inte sett. Men helt klart om man förstärker balken och kör med grövre bult så borde det fungera. Man kan ha kvar den främre som säkerhet med någon typ av snabb sprint också. Flaklås kommer att monteras i framlämmen för att hålla den på plats. Super nu vart det lite enklare och billigare. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Jag brukar låna ett bilsläp från en kompis som har den lösningen med grövre bult & flaklås. Så bilprovningen kan inte ha nå åsikt om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Schysst jag skall testa det så fort jag Satt tillbaka axeln. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Hej Lite uppdatering vad som händer i garaget. Just nu är det mycket släp men också bilen har fått lite nytt. Bilen: Monterat om 6-p bältet för bättre passning. Monterat i nya Tillett stolen. Skall mall bocka armeringsjärn för störtburen så bockaren har något att bocka efter. Skall bredda en vindavvisare som jag köpt av Peter. Sedan är det bara småfix innan man är på banan med bilen. Släpet: Nu är axeln uppfräschad, kontrollerad och rostskyddsbehandlad. Den är åter monterad på ramen och nu har det vidtagits förstärkningsåtgärder av själva chassit. Blir lite nya längsgående 20x40 plattovalrör som blir stående på sidorna och liggande i mitten. Sedan skall det till körbaneförstärkningar och sidoförstärkningar liksom hyrsläpen har men inte i plåt utan i samma plattoval järn som resten av förstärkningarna. Kvar är sedan att dra el och hitta durkplåt till körbanorna, har engagerat min kontakt på metallskroten att hålla ögonen öppna och lägga undan om det dyker upp lämpliga delar, Alu är skit dyrt att köpa nytt! Efter det är det regbesiktning som kvarstår att göra för att kunna använda det i sommar. Kvar i garaget står min Ducce som är trasig och behöver lite TLC för att komma igång igen. Jag bör nog försöka få till det innan 1/5 för då är det Italien träff på skokloster. Nu behöver jag bara tid för att hinna med allt jag vill göra. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 9, 2013 Author Share Posted May 9, 2013 Nu är släpet färdigt! Återstår bara reg besiktning. Håller på med buren som jag hoppas få bockad nästa vecka om jag blir klar med armeringsjärns mallen i helgen. Lämnat in styrväxeln för kortning och gängning, levereras nästa vecka. Bilder kommer. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Bra jobbat :notworthy: Dax att åka o gasa lite bana :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Bra jobbat :notworthy:/>/> Dax att åka o gasa lite bana :racesmile:/>/> Den som ändå kund det :banghead:/> //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Per ! har de hänt nåt trist med din ? Synd i så fall hade sett fram mot lite rejsing i se7en-days anda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Per ! har de hänt nåt trist med din ? Synd i så fall hade sett fram mot lite rejsing i se7en-days anda... kopplingen växellådan :banghead: går tillbaka till gamla grejorna :racesmile: //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Är det för att du är lite äldre själv? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Är det för att du är lite äldre själv? ;)/> Ja då känns det bättre. :banghead: Nu blir det 4 växlat i stället för tätstegat 6 växlat :wub: //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 (edited) Lite utlovade bilder på det hemmabyggda släpet: Hoppas den går igenom besiktningen bara. Vägde den idag på motorvägsvågen: 290kg! Då får jag lasta 910kg - borde funka för min lilla sjua. /Fredrik Edited May 26, 2023 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 (edited) :thumbsup:/> ser bra ut vedde. Hur ser kostnadena ut mot att köpa ett beg flaksläp ? Edited May 12, 2013 by micke r1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Blev ju kanon det där Vedde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Imponerande!! Ser ut som "köpes". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 År väl uppe ii 4000 nu och regbes kostar 1500 så billigare. Tack för alla positiva tillrop. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 Regbesiktning bokad i Uppsala i början av juni. Nu håller vi tummarna att den går igenom. Skall skriva en liten roman om bygget och ta med. Får se vad det blir. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 --- Skall skriva en liten roman om bygget och ta med. Får se vad det blir. --- En "bestseller" och filmkontrakt sedan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 Absolut! Se vad det kan bli av ett släp som en gång tillhört Cealm! /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 (edited) Har jag haft det förut? Var det bara en mellanlandning i Västerås först? Jaha, där ser man. Det ser fint ut i alla fall. Borde bli minst MVG i regbes kanske MVG plus plus. Edited May 22, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 27, 2013 Author Share Posted May 27, 2013 Påbörjat bygge av buren, inte lika lätt som det kan verka. Tack Fege för tipsen, tack Stefan för svarvhjälpen, tack PeÅ för rör och bockhjälp. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Inga problem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 lite rör passade och klara, några kvar att få till. Sedan väntar jag på rutramen som PeÅ skall knäcka fint åt mig. Imorgon är det dags för regbesiktning av mitt hemmabyggda bilsläp som jag hoppas skall gå igenom UA. Vi får väl se om jag har en trailer efter imorgon. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 --- Vi får väl se om jag har en trailer efter imorgon --- Klart du har så våldsamma är väl ändå inte registreringsbesiktarna.,,, eller? Lycka till imorgon med det fina släpet (som jag faktiskt inte kände igen förrän du talade om var det kom ifrån.....) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 3, 2013 Author Share Posted June 3, 2013 Tack. Nä de våldar nog inte sönder det men jag kan få backning. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Sådär ja!:D Nu har man ett besiktigat och klart bilsläp med lastvikt 920 kg. Nu skall bara bilen bli klar också. Och besiktning av Duccen på torsdag. :P Det blir mycket mecka i helgen.:-) / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Grattis!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 6, 2013 Author Share Posted June 6, 2013 Sådär ja 2, Duccen klar hos SBP. Jobbar med bilen för att få buren klar. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.