Jocke4U Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jag köpte POR15 på http://www.hoeseler-por15.com/ vilket funkade bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Jag beställde just därifrån. Det ända problemet jag har är att efter marine clean och etching primer och Por 15 är drt skitsvårt att få bort färgen när man skall ändra något. En skit bra färg helt enkelt som går att pensla. /Fredrik Sent from my GT-I9506 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Hej Fick just hem min liter med Por 15, det som är surt är €16 i frakt för att det är brandfarligt gods. Nu behöver jag bara köpa ett antal mindre färgburkar så att jag kan dela upp den i småförpackningar så jag inte behöver öppna den stora burken vid varje tillfälle, den härdar vid kontakt med luften nämligen. Så är nästan hela störtbågen klar men såklart tog gasen slut och allt är stängt i helgen, blir att åka och fylla på på måndag så man kan svetsa klart inför det stundande garagebesöket. Jag får väl börja med elen igen då så att jag kanske får till det så den fungerar som den skall i år? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 12, 2014 Share Posted January 12, 2014 Vi som kommer på din garageträff ska göra en SFRO 3:a på störtbågen, så du får vänta med att måla den så vi kan granska dina svetsar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 Bäst jag målar snabbt då, man vill ju inte bli underkänd! /Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Fullbur klar och nya infästningar till övre bärarmar. Nu måste jag bara länga övre bärarmarna så cambern blir bra. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 16, 2014 Author Share Posted February 16, 2014 Nu med bilder: Uppdaterade bärarmar bak: /Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 :racesmile: :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 17, 2014 Share Posted February 17, 2014 Ser fint ut! Har du gjort främre bågen av 4 ihopsvetsade bitar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 17, 2014 Author Share Posted February 17, 2014 Nej Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 Hej Nu är bakvagn klar, nya övre bärarmar fram med camberjuterare, Buren klar och allt målat och fint. :wub:/> Kvar är att få levererat en svetsad hållare till Pipercrossfiltret, 2 nya 205 bakdäck, ev. ett par framskärmar, försöka dra om elen, montera backlådan till besiktningen. :blink:/> Funderar även på att sänka mina bakskärmar då jag endast kommer köra med 13" framöver. :image018:/> Har ett par 14" ford delning(4x108) till salu med dåliga däck om någon är intresserad. :thumbup:/> /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Blir det Challange på Lunda 18maj för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 30, 2014 Author Share Posted March 30, 2014 Hade inte koll men det kan det bli, ska du dit? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Besiktningstid beställd ! Hoppas nu bara det går bra på första kontrollbesiktningen . Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Hade inte koll men det kan det bli, ska du dit? Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Ja om jag inte hade en hustomt att ta hand om också. :icon_oops: Kanske åker dit och kollar bara då även om jag har bilen klar så vill man få några mil på väg först så man ser att allt lirar först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Nu med nytt filter! / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Nybesiktigat och klart för årets bataljer. Dock gick en skruv till backväxellådan sönder på väg in till bilprovningen. (Suck). Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Nu bär det av till Challenge på Lunda så jag kan testa nya bakvagnen. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 3:e bästa tiden av 17 bilar. Inte så illa pinkat. Ventilknack efter sista repan, in och plocka ner. / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Både kul och tråkigt. Grattis och beklagar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Tredje tid grattis! Jag var också anmäld. Tog en sista runda i Lördags för att testa att allt funkade innan jag skulle lasta och då tryckte motorn ut kylvätska i expansionskärlet :-(. Så jag plockade ner redan innan Challenge. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 3:e bästa tiden av 17 bilar. Inte så illa pinkat. Ventilknack efter sista repan, in och plocka ner. / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk :notworthy: Bra jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Surt Pelle Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 God marginal till 4:an :) Är du med nästa gång också? Jag hoppas jag har fungerande bil då. 1 1:21,53 Magnus Thomé BMW M3 CSL R 2 1:21,94 Bengt Jutegård BMW 325 E30 R 3 1:22,08 Fredrik Engzell Seven G 4 1:22,31 Magnus Nygren MK Indy Seven R 5 1:22,40 Niklas Björse BMW M3 E30 R 6 1:25,20 Sebastian Hasselgren Honda Integra R 7 1:25,83 Lars-Erik Sundberg Porsche 911 R 8 1:28,14 Jan Ström BMW M3 E46 R 9 1:28,78 Christopher Björk VW Corrado G60 R 10 1:29,20 Thomas Söderberg BMW 2002 tii R 11 1:30,07 Mats Tagesson Renault Megané RS R 12 1:30,71 Reine Höglund BMW 125D R 13 1:30,88 Pontus Örnberg BMW 2002 turbo R 14 1:31,00 Micke Bouchnak BMW 125D G 15 1:31,31 Henke Korhonen BMW M3 G 16 1:32,78 Magnus Söderquist Golf GTI R 17 1:35,42 Fredrik Persson Mitsubishi Lancer Evo III R 18 1:42,65 Anders Siverby Porsche 944 R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Vet ej, måste utreda hur allvarligt knacket i motorn är, vill ju inte rasa hela motorn. Innebär det vevlager byte eller liknande kan det bli svårt att hinna känner jag. Vi får se när jag lokaliserat felet. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Tror att det var mindre allvarligt än jag trodde, hittade detta när jag varvade lite på lyften : Ett litet hål i grenröret på cyl 3 gör så att det låter som motorn skramlar. Svets och sedan test igen. Håll tummarna! /Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 Hade förutom hålet ovan tappat en skruvplugg i ettans rör vilket bidrog till skramlet. Allt svetsat och skruvat och nu är den som ny igen - inget trasigt!! Hurra! /Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 Dom bästa felen är dom som inte är trasiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 29, 2014 Author Share Posted May 29, 2014 True that! Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted May 29, 2014 Share Posted May 29, 2014 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Halva dagen på Kinnekulle och redan 3 sekunder snabbare än i fjol. 1:02,2 Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Bra! 3sek snabbare till på eftermiddagen då? :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Blev inte bättre dessvärre jag kroknade lite p g a problem. Motorn skjuter ur sig olja trots modden som andra gjort. Ju fortare jag körde desto fortare fylldes catchtanken. Trist att bara kunna göra stinter på 7-8 varv. Måste hitta modd på hur jag kan leda tillbaka oljan till tråget, kanske som om man hade turbo? / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Blev inte bättre dessvärre jag kroknade lite p g a problem. Motorn skjuter ur sig olja trots modden som andra gjort. Ju fortare jag körde desto fortare fylldes catchtanken. Trist att bara kunna göra stinter på 7-8 varv. Måste hitta modd på hur jag kan leda tillbaka oljan till tråget, kanske som om man hade turbo? / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Hoppas det löser sig. Challenge på Lunda på lördag :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 T-kors på oljestickan kanske? Så slipper du borra/gänga i tråget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Har ingen sticka bara fönster. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 13, 2014 Author Share Posted June 13, 2014 Challenge var fullt när jag äntligen fick klart att åka! Åker dit och kikar på de andra som kör, och är standby för en plats om någon inte kommer eller går sönder. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Fick köra och bättrade min tid till under 1:22 till 1:21:58. R1 Micke var där och förstörde min fest, han är så jäkla snabb! Han kan nog på allvar utmana de snabbaste med lite mer övning. jag fick en kona på bakskärmen så den nästan lossnade. / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 23, 2014 Author Share Posted June 23, 2014 Kopplingen släpper så i helgen var det kopplingsbyte! Vred av en skruv så jag var tvungen att göra om allt, suck. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 Väntar på värme och slut på regnet så man kan provåka nya kopplingen. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 14, 2014 Author Share Posted July 14, 2014 Kopplingsbyte och släpp i högre växlar, suck - hårdare fjädrar? / Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 (edited) ---- släpp i högre växlar, suck - hårdare fjädrar? --- Nja, det är nog en av grejorna man får på köpet med en rapp MC motor och lätt bil. Kanske fjädring kan förbättra något om den inte är riktigt anpassad just nu. Det är nog bara att du vänjer dig vid en riktigt "pigg bil". Edited July 15, 2014 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Långskott, men kör du på rätt olja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 ---- Kopplingsbyte och släpp i högre växlar, suck - hårdare fjädrar? ---- Läste nog lite fel ser jag, det är kopplingen som släpper inte däcken. Hur många hk eller kW är det i motorn, R1 startar väl på 180hk och kopplingspaketet är inte så stort. En annan R1 kollega har gjort av med en och annan koppling fast om jag förstod honom rätt var det inte så svårt att byta. Vill också minnas att han kanske lade in en skiva till i lamellpaketet. Fast där kan jag komma ihåg fel. Han gjorde något i alla fall det vet jag så den kopplingen slirade nog aldrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Hej Jag kör på samma Olja som R1 Micke kör i sin Hayabusa så det borde inte vara problem, men man vet aldrig! Det var inte svårt att byta men jag har kört 3 tim med den nya kopplingen varav mestadels motorväg vilket gör att den fortfarande är ny och inte borde slira. Den slirar inte på 1-2-3 men på 4-5-6 vid hårt gaspådrag och snabba växlingar. Lugnt tempo ger inte samma slirande. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Frikopplar du vid uppväxling (hård körning)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Alltid! Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Varför, behövs det med den växellådan? Trodde det var en växellåda med doggar och inte synkringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Så är det säkert, men jag har aldrig bemästrat eller vågat ta till den tekniken. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Lekås Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Så är det säkert, men jag har aldrig bemästrat eller vågat ta till den tekniken. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Läs nedanstående (och börja växla upp utan koppling :-) (Hela texten http://www.hewland.com/svga/advice.html) Manual. Best method: With no assistance from the engine management, the driver must lift off the throttle sufficiently to allow the dog ring to be pulled out of engagement. He should then stay off the throttle long enough to allow the dog ring to engage with the next gear. In practice, the driver can move the gear lever faster than he can move his foot off and back on to the throttle. Therefore the effective method is to apply load to the gear lever with your hand and then lift the throttle foot off and back on to the pedal as fast as physically possible. In lifting your foot, the loaded gear lever will almost involuntarily flick to the next gear before the foot is re-applied to the throttle. Another method is to load the gear lever with your hand, stay flat on the throttle and dab the clutch to release the dog ring. The overall effect on the gear shift is similar to the above method, but clutch wear may become a big issue. The worst method (most destructive and definitely slowest) is to attempt to change gear in a `passenger car / synchromesh` way, i.e. lifting off the throttle, dipping the clutch, moving the gear lever, letting the clutch up and re-instating the throttle. The method causes unnecessary clutch wear, does absolutely nothing to help come out of gear and usually causes dog wear whilst engaging the next gear. This wear is due to several reasons. Firstly, it is impossible for a driver to co-ordinate the complicated sequence of all five physical movements accurately. Consequently the engagement dogs often find themselves engaging whilst the throttle is applied. The lever is usually pulled more slowly as it was not pre-loaded, lengthening the `danger zone`. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.