Mattias Lindvall Posted June 2, 2014 Posted June 2, 2014 Riktigt läcker, lycka till med resten👠Quote
Christer J Posted June 16, 2014 Author Posted June 16, 2014 Tid för enskilt godkännande den 7/7 kl 07:00 Vad ska man säga om det?? För övrigt "bara" mjukvaran som uppdaterats.. Christer J Quote
LUPUS Posted June 16, 2014 Posted June 16, 2014 För övrigt "bara" mjukvaran som uppdaterats.. den är för övrigt på snigel post sedan 14.00 idag Quote
Christer J Posted June 16, 2014 Author Posted June 16, 2014 (edited) den är för övrigt på snigel post sedan 14.00 idag Fina grejor Lupus, Sneglar på en Garrett GT28RS av någon anledning, mjukare däck eller större turbo. Eller både och kanske.. Edited June 16, 2014 by Christer J Quote
LUPUS Posted June 16, 2014 Posted June 16, 2014 Fina grejor Lupus, Sneglar på en Garrett GT28RS av någon anledning, mjukare däck eller större turbo. Eller både och kanske.. 0.64 hus , 3bar map och 630 deka så kan jag maila en färdig sw GIK har bra pris för sverige Quote
Christer J Posted June 16, 2014 Author Posted June 16, 2014 0.64 hus , 3bar map och 630 deka så kan jag maila en färdig sw GIK har bra pris för sverige Just den jag kollar på.Och din SW verkar ju rätt okej.. Quote
LUPUS Posted June 16, 2014 Posted June 16, 2014 Just den jag kollar på.Och din SW verkar ju rätt okej.. köpte min här en gång i tiden http://www.atpturbo....tegory_Code=GRT men GIK är ju likvärda numera, gt28RS finns i en massa olika specar , den är ju egentligen en blandning av två turbos, en vanlig gt28 är mindre , kommer dock inte på exakt skillnaden nu förutom inconell och att någon diameter är större, man får lus läsa Garrets betecknings mall för att fatta vad den är byggd av (eller så skiter man i det ) har någonstans en E85 sw från en finsk 900 som bänkat 380hp med en sådan turbo på 2 liters motor , (någon svensk trimmfirma som gjort den ) Quote
Christer J Posted June 23, 2014 Author Posted June 23, 2014 Nu är det inte så mycket kvar att göra innan besiktning, mest smått som jag hinner i morgon, montera bakskärmar med lampor, backspeglarna och lufta bromsarna. Så fixar jag de sista detaljerna medan bilen står besiktningsklar. Quote
HovstaSX360 Posted June 23, 2014 Posted June 23, 2014 Vad fint det blir :) Vad är spännbandet till för ? Quote
Martin Posted June 23, 2014 Posted June 23, 2014 Imponerande. Hade nog inte trott att man kunde få det så snyggt med originalinstrument. Skall du inte ha några knappar/brytare alls utöver rattspakarna? Tycker själv att det hade gjort sig med ett par kromade vippbrytare mot den panelen (även om de inte ens har funktion). Quote
Christer J Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 (edited) Spännbandet håller sidorna pga limning i går kväll, Nej, jag ska inte ha några fler knappar än blinkersspaken och knappen till parkeringsbromsen som sitter i uttaget för torkarspaken. Farthållarknapparna i blinkersspaken har nya funktioner, ON/OFF & resume knappen är till lyset av/på, Slår jag på blinkeren med tändning avslagen så tänds parkeringsljuset, och "Set" knappen till farthållaren blir till fläkten med något slag av treläges relä 0-1-2-3 för fläktfart. Tuta i ratten. Indikerinslampor i trippmätaruttaget och blinkindikering i hålet för nollställningen av densamma. Helljus lampa i varvräknaren. Vad mer behöver jag? Eventuellt blir det en klocka i tutknappen, typ denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styling/MC-klocka-82418/ Jag har ju redan brutit lite mot "add lightnesslagen" och monterade en oljetrycksmätare ju.. Det kommer aldrig att bli en lätt bil i alla fall, men jag vill inte ha saker som inte behövs. Men jag håller med om att brädan är lite kal, jag funderar lite på att montera ett förvaringsfack från Saabs stereouttag till höger/under oljetrycksmätaren. Edited June 24, 2014 by Christer J Quote
Rikard Larsson Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Tjusigt som vanligt :notworthy: Är faktiskt lite avis på blinkesspaken... Hmmm, får nog fundera på den lösningen. När jag körde förra säsongen saknade jag handskfack och klocka. Jag körde mycket brukskörning med min. Även i stan, så p-skiva och p-biljett tänker jag fixa något genomskinligt låsbart till, integrerat med handskfacket. Men det blir i samband med ny instrumentbräda. Quote
Frena Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 :notworthy: I särklass snyggaste monteringen av originalinstrument! Quote
LUPUS Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 jag har en kopphållare någonstans om du vill chocka puritanerna (9-5) Quote
Christer J Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 (edited) DET har jag faktiskt funderat lite på, jag har en till mittarmstödet bak till 9-5 men den är för djup och krockar med värmepaketet, men den som sitter fram är däremot mer tänkbar, diskret infälld också,.... Edited June 24, 2014 by Christer J Quote
Rikard Larsson Posted June 24, 2014 Posted June 24, 2014 Dryckeshållare har jag faktiskt inte saknat, kan ha med integralhjälmen att göra. Men vad är det för intressant knapp under ESP på bilden? Har jag inte sett innan. USA-grej? Quote
Christer J Posted June 24, 2014 Author Posted June 24, 2014 Knappen är till Onstar https://www.onstar.com/web/portal/home?g=1 Quote
Christer J Posted June 26, 2014 Author Posted June 26, 2014 Lite senare i dag bär det iväg till Västerås för SFRO2 och bullerprov. I stort sett klart nu. God natt. Quote
Christer J Posted June 27, 2014 Author Posted June 27, 2014 (edited) Med beröm godkänd SFRO2, 82db och bra bromsar, 0,89G i lite duggregn. Nu ör det bara att vänta till nästa Måndag då det blir enskilt godkännande! Christer Edited June 27, 2014 by Christer J Quote
steel Posted June 29, 2014 Posted June 29, 2014 Grattis Chriter !! Helt säker att det blir med beröm godkänt även på regbes. Mvh Pär Quote
Jocke4U Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 Gött Christer och grattis! :racesmile: Ser ju ut som jag blir entledigad som hemsökare :D :hypocrite: Nu ÄR det nära Quote
Christer J Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 Tack alla för positiva kommentarer ! I morgon kommer det nya ljuddämpare som ska svetsas i hop till något aningen snyggare... Jag har byggt nytt oljetråg liknande Jocke, Jörgen och Tobias. Eller någon form av blandning däremellan. Lackat instrumentpanelen med matt klarlack, blev bättre till "kolfibertejpen". Tänker inte sätta dit reflexerna bak på sin rätta plats förrän på Måndag. Det ser inte klokt ut! Fick besked att sidoblinkersen i backspegeln var E märkt. Men icke fan var dom det. Inte ett spår av märkning. Syns dåligt dessutom, så det kan ev bli Sierrablinkers i ett borrat hål igenom glaset i spegeln, om jag får dom senast Fredag. Annars blir det ett par självhäftande på sidan så länge. Quote
Christer J Posted July 5, 2014 Author Posted July 5, 2014 (edited) Så här blev det till slut, sidoblinkers från Audi A3 1996- Ville ha en vit, men det fanns bara rökfärgade på lager när jag köpte så det fick bli en sån. Det ser lite skitigt och snett ut, men det är nog perspektivet, rätt E märkning i alla fall. Nu ska jag bara byta turbo innan besiktningen till en friskare T25 från min 9000, 3500 mil. För den här säsongen så duger det gott. Det kommer en rökpuff vid start ibland, och den här här kommer från donatorbilen som hade gått 27000 eller nåt i den stilen. Färgmatchad matt brandsläckare Edited July 5, 2014 by Christer J Quote
LUPUS Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 Du menar försämra kylflödet till ic eller inte.... ;-) Quote
Christer J Posted July 5, 2014 Author Posted July 5, 2014 Du menar försämra kylflödet till ic eller inte.... ;-) Mitt flöde GENOM ICn är ju så lågt ändå så det märks nog inte... Det verkar bättre att beställa en GT2860 istället och låta 7an ligga på någon hylla i garaget istället.Wohooooooooo Quote
Jörgen Posted July 6, 2014 Posted July 6, 2014 På ,men ha den uppåner ,är ju Locost ju Jörgen B Quote
Christer J Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 FÄRDIG ! Enskilt godkännande klart UA idag Christer J Quote
Thomas Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Härligt. Grattis :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote
Jocke4U Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 GRATTIS!!! :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :toot: Quote
Christer J Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Tack! Nu pyntad med gula skyltar efter några om och men pga sommartider hos polisen här och i Lindesberg, men en tur till Örebro och liten väntan där så löste allt sig :) Quote
Jonas Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 Grattis :racesmile: :racesmile: :racesmile: Gillar din sidoblinkerslösning, inga anmärkningar på den? Quote
Christer J Posted July 8, 2014 Author Posted July 8, 2014 Grattis Gillar din sidoblinkerslösning, inga anmärkningar på den? Tack :) Inga anmärkningar alls på blinkersen, tvärtom så tyckte han att det var en riktigt bra placering av dom iom att den inte skyms av bakskärmarna eller speglarna som de skulle gjort om jag satt den på sidan. Audiblinkers med E märkning kategori 5, så det är inga problem alls. Däremot knuffade jag fram armarna lite för att blinkersen skulle hamna på 1800 mm max från fronten. Jag borrade och fräste upp de inbyggda glasen och kapade ner lite på "röret" till lamphållaren och limmade in en orange LED med en limklick, lödde fast ett par kablar på tamparna på lampsockeln istället för lamphållaren. Tar 5 minuter och en gummisnodd tills epoxyn som håller lyktan härdat att byta istället för 5 sekunder annars. Syns bra i trafiken. Christer J Quote
LUPUS Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Och idag 500 mil.... senare kan vi få en rapport på om det här med sjua var något att ha Quote
Christer J Posted July 9, 2014 Author Posted July 9, 2014 (edited) Inte 500, men 28 mil hann jag med i alla fall. Nu är den parkerad och behöver lite vård... Oljetrycket försvinner vid hård acc, så tråget funkar inte alls, jag får sätta in en högre, lodrät mellanvägg. Alternativt prova med mitt första tråg som har pickupen baktill istället Jag har 5 liters volym, men oljan hamnar baktill.. Funkar på 4an och 5an, och tappar inget i svängar. Bakaxeltätningen på höger drivaxel är lite otät, så det blir lagerbyte. Bussningar i fyrlänken verkar lite mosade, de glappar lite redan, men jag har varit lite ful mot dom för att se hur det funkar, trots att jag inte har R däck, men jag har annat material att svarva av Turbobyte står på önskelistan då det ryker lite ibland vid start och motorbroms Den jag har i min 9000 verkar ha fått lite stryk, trots att den inte gått speciellt långt så det är inget hållbart alternativ. Renovering känns inte heller aktuellt. en uppgraderingsturbo i någon form känns mer lockande just nu. För övrigt? Ja, underbart att äntligen få köra, men jag och sonen fick smaka på ett skyfall med hagel som ärtor igår. Pang på bara, kom lite dugg och sen bara öste det ner hundra meter senare. Så lite Polycarbonat , Makrolon Saphir, är införskaffat till en vindavvisare. 3;31 utväxlingen funkar fint, drar länge på växlarna och det känns inte som om jag behöver ha tätare mellan växlarna heller tack vare hyfsat vridmoment. Lite justering på ration bara så laddtrycket kommer upp som det ska så blir det perfekt. Har ca 0,95 - 1 bar nu. Helt okej för att prova ut bilen i början i alla fall. Skyltar och regbevis kom idag Christer J Edited July 9, 2014 by Christer J Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.