Jump to content

Bygget av Saab 7ul1us S7


Christer J

Recommended Posts

900/9-3 an har 228 mm koppling, vilket är samma som den slitna jag redan har på motorn, väljer 9000 hjulet mest för att jag har en ny 2,3 koppling liggande med tillhörande kraftigare tryckplatta, kanske onödigt med tanke på väggreppet, men bra att befintliga delar kommer till användning. Har legat här efter att en tidigare aut- mankonvertering av min egen bil inte blev av.

Edit, djupet till slavcylindern skiljer också på 9000 och 900 men iofs lätt att ändra.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Det är alltid trevligt att "Add less Weight"

Tänk på att balansaxlarna är oljesmorda och tar man bort dem utan att göra nåt åt kanalen så tappar man oljetrycket.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid trevligt att "Add less Weight"

Tänk på att balansaxlarna är oljesmorda och tar man bort dem utan att göra nåt åt kanalen så tappar man oljetrycket.

Självklart, är något insatt i Saabmotorerna så bilder kommer på min lösning istället för att köpa pluggkit i stål för 700:- använder jag lagerhuset på insugsaxeln som plugg ( med inbankad aluminiumnit i oljehålet) Och en liten mässingplugg i oljekanalen som går från från ena ramlagret till avgasaxeln= added weight 2 gram.. samt knackar på sedvanilgt vis in lagerbussningarna för de inre lagringarna så dom blockerar hålen. Locost och loweight.

Link to comment
Share on other sites

900/9-3 an har 228 mm koppling, vilket är samma som den slitna jag redan har på motorn, väljer 9000 hjulet mest för att jag har en ny 2,3 koppling liggande med tillhörande kraftigare tryckplatta, kanske onödigt med tanke på väggreppet, men bra att befintliga delar kommer till användning. Har legat här efter att en tidigare aut- mankonvertering av min egen bil inte blev av.

Edit, djupet till slavcylindern skiljer också på 9000 och 900 men iofs lätt att ändra.

fundering: Är du säker på att 240mm svänghjulet + tryckplatta får plats utan problem i omega lådans bellhouse ? Jag antar att det gör det men bara så du är HELT säker, den borde väl bygga lite mera utåt än 228mm kopplingen,

Vad gick svänghjulet på med frakt föresten , har funderat lite på 228mm varianten till min.

Det ligger faktiskt en begagndad påp ebay.uk just nu , men troligen är en ny ett bättre köp

Link to comment
Share on other sites

Kanske en 228 + Viggenkoppling är ett bättre alternativ? Det blir ju väsentligt lättare..

en 228 svänghjul med en sån här skall in min http://shop.klracing...ab-900_9-3.html

kom över tryckplattan till halva ny priset med endast 201- meter på den (tydligen lite för bra grepp för den förra ägaren) så jag kunde inte motstå, min orginal iden var en viggen grejer.

Sedan är väl som du skriver en 228 mm svänghjul ganska mycket lättare orginal har dock inga vikter.

Vet bara att jag höll i ett 9-5 orginal, 9-5 tok lättat med NC maskin , 9000 240mm orginal och en 228mm orginal och det var ganska fallande vikter på dem i denna ordning

Kör just nu med helt ny 900 talladega orginal setup med sväng + lamell + tryckplatta ( 185) och den tenderar att inte orka knipa ihop vid inspirerade växlingar.

Men anledningen till jag fråga är att jag inte visste om 240mm går dit. Kan ju vara bra att veta om man måste gå upp mera

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

en 228 svänghjul med en sån här skall in min http://shop.klracing...ab-900_9-3.html

kom över tryckplattan till halva ny priset med endast 201- meter på den (tydligen lite för bra grepp för den förra ägaren) så jag kunde inte motstå, min orginal iden var en viggen grejer.

Sedan är väl som du skriver en 228 mm svänghjul ganska mycket lättare orginal har dock inga vikter.

Vet bara att jag höll i ett 9-5 orginal, 9-5 tok lättat med NC maskin , 9000 240mm orginal och en 228mm orginal och det var ganska fallande vikter på dem i denna ordning

Kör just nu med helt ny 900 talladega orginal setup med sväng + lamell + tryckplatta ( 185) och den tenderar att inte orka knipa ihop vid inspirerade växlingar.

Men anledningen till jag fråga är att jag inte visste om 240mm går dit. Kan ju vara bra att veta om man måste gå upp mera

767 tryckplattan är specad 330 nm hos Sachs med organisk lamell.. Kan vara ide att kolla upp så det inte råkar vara glädjesiffror hos KL.

Link to comment
Share on other sites

767 tryckplattan är specad 330 nm hos Sachs med organisk lamell.. Kan vara ide att kolla upp så det inte råkar vara glädjesiffror hos KL.

Det finns ju några olika bud på det där race stuff säger 500Nm ( om det nu är samma ? )

http://www.racestuff...-371-c-183.aspx

Och vissa andra forum mindre, (goggla nu lite nogare och det verkar specas 330NM som du säger). Konstigt att det blir så mycket mindre på pappret då det om jag förstår rätt skall vara i stort sett samma tryck platta som 793 med 240mm och andra borrade hål för styrstift ( 9-5)

Det vore ju synd om jag köpt något vekare än en viggen koppling :-) men det får väl lösa sig då.

Gubbarna på jobbet ( växellådas avdelningen ) sa alltid att en viggen tålde 400Nm och det fanns någon annan sachs platta de använde när det skulle köras sönder växel lådor och man inte ville ha kopplingen som en parameter att bry sig om , men det där är ju ganska beroende på hur man mäter det. Statiskt moment är nog bra mycket högre.

Chimsa ut kopplingen är ju annars ett gammalt garage tips

Jag bör dock klara mig med 400Nm så det kan nog fungera ändå

Link to comment
Share on other sites

En hel del intressant information här :)

Tycker min motor skramlar lite så funderar på att skaffa en ny motor och renovera upp (eller riva den existerande i vinter). Kommer nog inte bli fokus på höja effekten men sen vet man ju aldrig :) Lättare motor gör inget....men utan balansaxlar i en "stum" montering nära kroppen...kommer det innebära mkt vibrationer?

Link to comment
Share on other sites

En hel del intressant information här :)

Tycker min motor skramlar lite så funderar på att skaffa en ny motor och renovera upp (eller riva den existerande i vinter). Kommer nog inte bli fokus på höja effekten men sen vet man ju aldrig :) Lättare motor gör inget....men utan balansaxlar i en "stum" montering nära kroppen...kommer det innebära mkt vibrationer?

Personligen har jag inte märkt nån större skillnad i varken 900, 9-3 eller 9000 2,0 & 2,3 motorer vad gäller komfort eller oljud/vibrationer när jag kopplat ur kedjan, i alla fall inget som inte går att leva med. I 8 fall av 10 beror det på att man får dra en gräns vad det gäller reparationskostnader på en gammal bil. Däremot så låter en sliten transmission av balans och kamkedja tråkigt i längden. Ett haveri vill man heller inte ha. Vissa bilar blir så slitna att kuggarna helt enkelt slitits ner till vågor på dreven och då det kuggar över låter det inte trevligt, balansaxlarna kan dessutom hamna hur som helst. Fram till 1994 iom kortmotorn som tillkom tack vare ng 900, så fanns det inte balansaxlar i 2,0 motorerna i 9000. Det var bara 2,3 L motorerna som hade balansaxlar i 9000. Så 2,0 motorerna gick fint från 1985 utan. Och räknar man in H motorn så är vi tillbaks till 70 talet. Och B motorn så blir det tidigt 70 tal. Den enda motorn som hade balansaxlar före 1990 när 2,3L B234 var V4.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

....men utan balansaxlar i en "stum" montering nära kroppen...kommer det innebära mkt vibrationer?

Vissa passagerare kanske rentav uppskattar lite sköna vibrationer... OFF TOPIC!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter en natt och en dag på Kinnekulle ring. Kul att få hälsa på er och få ett ansikte på signaturerna. Riktigt inspirerande och så imponerad av alla bilarna som var där. Häftigt!racesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Men anledningen till jag fråga är att jag inte visste om 240mm går dit. Kan ju vara bra att veta om man måste gå upp mera

228 & 240 svänghjulet har samma ytterdiameter, faktiskt är det så att det passar rakt på med 240 mm koppling på ett 228 9000 svänghjul, samma bultdelning på tryckplattan och slitytan är plan hela vägen ut till kuggkransen. Men under förutsättning att slitplanet är okej hela vägen. Läste också att vissa firmor ( Maptun ) påstår 450 nm med Aero kopplingen, låter också för mycket i mina öron?

Link to comment
Share on other sites

Aero-kopplingen håller inga 450Nm. Viggen-kopplingen gör det däremot. Kralligaste standardkopplingen som är bolt-on på B204. Sinterlamell är ju en smidig lösning annars. Inte alls så svårkörd som ryktet gör gällande.

Link to comment
Share on other sites

228 & 240 svänghjulet har samma ytterdiameter, faktiskt är det så att det passar rakt på med 240 mm koppling på ett 228 9000 svänghjul, samma bultdelning på tryckplattan och slitytan är plan hela vägen ut till kuggkransen. Men under förutsättning att slitplanet är okej hela vägen. Läste också att vissa firmor ( Maptun ) påstår 450 nm med Aero kopplingen, låter också för mycket i mina öron?

jo diam är ju samma men är tryckplattan det oxå i sin yttersta punkt mot själva bell huset i omega lådan? det jag är rädd för är ju att själva tryckplattan är kraftigare , men som sagt jag går bara runt och gissar och drar mig till minnes någon tråd på något annat forum. Testa du så vet vi thumbsup.gif , du har ju grejerna liggande

Maptun: Momentet är ju beroende på hur du kör, jag har ca 400Nm i 7:an nu och jag har ju inga statiska problem med en vanlig 900 185Hp 228 mm, så den slirar inte vid statisk last däremot någon sekund vid fullgas växlingar. Inspirerade starter på 2:an är oxå lite lukt fram kallande blink.gif . Så den lär inte hålla i längden , men säkert denna säsongen

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Alla mått på tryckplattan är samma. Sachs har samma hus MF240 på både 228 & 240 mm. 228 kopplingen har 240 mm ytterdia på tryckplattan, samma som min Aerokoppling, nr 3082 217 232 på tryckplattan. Används i flera 2,3 lamellen skiljer mellan i o turbo. Alltså inga problem med 240 koppling i Omegalådan.

Edit: Det som skiljer är väl själva solfjädern.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Om jag får för mig att riva isär motor och låda av någon anledning blir det nog:

4,1 kg svänghjul

http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=199

6-puckad fjädrad sinter:

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sinter-lamell-6-puck/saab-4/90-_-99-_-900-2/saab-90-_-99-_-900-228mm.html

Och original eller viggen 228 mm tryckplatta.

Link to comment
Share on other sites

Om jag får för mig att riva isär motor och låda av någon anledning blir det nog:

4,1 kg svänghjul

http://www.abbottrac...?id_product=199

6-puckad fjädrad sinter:

http://shop.klracing...-900-228mm.html

Och original eller viggen 228 mm tryckplatta.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/koppling-_-lamell/sinter-lamell-6-puck/saab-4/9-3-3/saab-fjadrad-228mm-6-puck.html Det är denna du menar? 14 splines på Omegalådan.

För övrigt så verkar ju din ide bättre än min.notworthy.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blir 4,1 kilos 900/9-3 svänghjulet tillsammans med Viggenkopplingen. Som bonus är Viggentryckplatttan 1,5 kilo lättare än original 9000. 4,1 mot 5,6 kilo. MF240 tryckplattan är större i huset och sitter på de flesta 9000 inkl Aeromodellerna. Viggen har MF215/228. Totala skillnaden blir från originalsvänghjulers 9,2 + tryckplatan 5,6 = 14,8 ner till 4,1 + 4,1 = 8,2. Alltså 6,6 kilo mindre totalvikt.

Edit: Det blir en total lättning av motorn med lite drygt 11,6 kilo, bara genom att ta bort svängmassa. Snart nere i vikten av 1,5 styck Duratec.blink.gif

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Länge sedan något hände här. Just nu håller jag på att sätta ihop motorunderdelen.

Lämnade iväg lite rör och motorfästen på zink, det blev som nytt och kostar några tior per kilo.

1b6201210594528e1.jpg

cf620121102142759.jpg

Lagerhållaren till balansaxlarna som jag pluggat oljekanalen i för att använda som plugg. De inre lagren är inknackade 8 mm enl standardmod. Jag har även gjort en plugg till det övre vändhjulet som pluggar den kanalen. Det finns satser att köpa , men detta är gratis, och lättare.

f762012110504995a.jpg Edit.. Pluggsats

046201211093855cb.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

icon_oops.gif Jag har nog inte proioriterat det så mycket, nej...men börjar bli aktuellt. Jag tar och kollar upp det.,

skall väl egentligen inte ha något men fråga var brytgränsen går för bättre pris banghead.gif mao grupp köp blink.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Efter en något annorlunda arbetsdag (nån som vill veta hur 20 meters vågor känns?) så har jag plötsligt en extra helg att fixa golvet i bastun på, så jag räknar kallt med att få färdigt mina el"#¤&/ändiga bakskärmar nästa vecka efter en stillaperiod sedan mars månad, så jag kan demontera karosseriet och lackera ramen. Toppen till Saab motorn är i det närmaste färdigportad och insuget blir helt nykonstruerat och matchportat. Onödigt med det "ytterst moderata" effektuttaget som jag räknar med, men en blandning av Colins princip "Add less weight" och min " Add less losses and costs" så ska det bli någorlunda okej Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har jag fått till en ställbar bakvinge! Förstår självklart att bla MickeR1 blir grön av avund prop.gif Ikea makeupspegel som skrotats!

Nu får jag bakluckan att öppnas som jag vill. Rakt upp först, sedan vinklar den framåt så funkar det med min tätningslabyrint så småningom. Ska bara få dit den så är det klart att resa till Skottland nästa sommar.

052020125441315b9.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

##ställbar bakvinge ! ##

Det är ju en luft broms , hur har du tänkt styra den , broms trycket direkt in i en baklucke gasfjäder prop.gif

Najs

Tagit iden från Veyron såklart. Den går automatiskt ner vid hög fart för att minska luftmotståndet. Och eftersom den är tung som satan (stabil aluminiumplåt) gör att det fälls upp vid inbromsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har inte testat på 7an, iom att det står så stilla med bygget, men det funkade på Sierran. provade att hänga dit den ett tag pga den kylaren läckte efter en krach av tidigare ägare. Körde bara 70 mil landsväg förra hösten och hade inga problem då. Vet inte hur det räcker till mitt i sommaren med dubbla effekten.. Kanske provar, kanske köper en måttilverkad från Kina för $250 inkl frakt istället. Dessutom är väl en sån hälften så tung som KL intercoolern. Den väger 7 KILO!!! Jag ska byta gavel på intercoolern i alla fall till 2mm aluminium istället för de gjutna originalgavlarna som är 3-4-5 mm. Det känns sådär att ha 14 kilo kylare när man förmodligen kan halvera det.

Link to comment
Share on other sites

Här är anledningen till att bilbygget stått still. Därinne ska jag, Innis & Gunn spendera en del tid tillsammans. Men efter nyår blir det bara bastu på kvällarna, för på dagarna ska jag igång med bilen igen smile.gif

http://forumbilder.s...0201212342837a4

e720201212260662d5.jpg

9520201212342837a4.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tack! Det är skiffer på väggen där man går in, tjocka väggar i källaren så det kanske ser ut som en pelare från det hållet, men det är dörrsmygen. Eftersom taket var valvat tidigare med tegel valde jag att behålla formen, DEn är lite lagom storlek, 160 x 210 cm.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Det är skiffer på väggen där man går in, tjocka väggar i källaren så det kanske ser ut som en pelare från det hållet, men det är dörrsmygen. Eftersom taket var valvat tidigare med tegel valde jag att behålla formen, DEn är lite lagom storlek, 160 x 210 cm.

Jättesnyggt - så här inför julhelgen är det nog bättre att basta än att skruva i garaget - vare sig man vill eller inte så skadar det inte att vara ren inför stundande julhelg

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jättesnyggt - så här inför julhelgen är det nog bättre att basta än att skruva i garaget - vare sig man vill eller inte så skadar det inte att vara ren inför stundande julhelg

kenneth

Jag önskar att jag var hemma i helgen och bastade istället för att vara på Norska havet och skruva i kylan... Åker i morgon bitti -Surtbanghead.gif

Men det blir bastupremiär den 8/1, så efter 14 dagars torka ska det smaka gott med både värme och några öl därinne :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

God fortsättning på er alla. Jag hittade en bildserie som visar lite mer steg för steg på mina bakskärmar, samt P bromsens inre delar.

Först plåten som klipptes efter en spillbit, lite bananformad pga formen fram som ska dölja 4 länken.

27201313936PM6860.jpg

Krympning av den bockade inre kanten. Den bockade jag i sick och falsmaskinen pga den är böjd.

cd201314149PMf25f.jpg

1:a provmonteringen

75201314453PM03a0.jpg

eb201315621PM9108.jpg

Pga att jag har en grund krymp och sträck fick jag misshandla kanten lite extra med en falstång

Det är inte rätt väg att gå, men man kan göra på flera sätt, och med lite mer arbete i Engelska hjulet ska det gå att få till.

57201315835PMe351.jpg

21201320128PMb06b.jpg

Första rundan i hjulet för att få bort bulor. På köpet kom höjden upp, vilket inte alltid är önskvärt, men genom att rulla mer på övriga ytan så kompenseras det.

a6201320408PMa89f.jpg

1d201320647PMe893.jpg

cd201320759PMa2f4.jpg

27201320834PMd3d9.jpg

Jag kom också på att jag måste ändra radien på det böjda röret vid sittbrunnen, så det följer skärmen. Jag hade andra skärmplaner från början.

Sen var det bara att göra en till fast spegelvänd..

f3201321013PM08e7.jpg

Och så P bromsen som byggdes av en kolvstången från framstötdämpare från donatorbilen, 9000 en topplocksbult till en Opel och en skruvdragare som syns lite i bakgrunden.

I den utgående axeln ,1 svetsade jag en torxbit som passar i skruven, 2. Den skruvas in i kolvstången, 4 som löper i ytterröret 5.

Lagret, 6 sitter fast i hylsan, 7 så kolven går in och ut, en låsskruv i det ovala hålet hindrar den från att rotera. 8, Växellådans 8momentreducering är låst och motorn 9.

52201322246PM1266.jpg

86201321444PMc805.jpg

Och så lite rent och snyggt motorinnehåll

f6201322431PM2974.jpg

För att lösa det här problemet

73201322653PMfb8e.jpg

Rullar jag upp en bula i huven

3e201323202PM9cf1.jpg

95201322834PM9a18.jpg

Återstår lite finjusterin på denna fortfarande, men något att ta tag i nu.

7d201322907PM42fa.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tack! Ska erkänna att jag har gjort några pannkakor också.. men det är lättare än man tror. Jag önskar mig en djupare krymp och sträckmaskin, så är det lättare att ångra och gå tillbaka om man hjular för mycket. Det går fort i aluminum och spricker lätt om man sträcker för hårt, men tar man det lugnt så behåller man kontrollen över plåten. Jag skulle sträcka lite på ena skärmens inre radie och spräckte den, speciellt lätt iom att käftarna gör märken/brottanvisning i plåten. Så det är bättre att krympa flera gånger försiktigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...