Jump to content

Recommended Posts

  • 2 months later...
Posted

Nu hoppas jag att mina planer håller för en gångs skull.. Men jag har fått en morot i form av en burk spackel som billackeraren beställt till mig så att jag ska sätta fart, och han hotar att lacka den nu i maj. Nåt speciellt bra till aluminium, Autocolor P551-1058. Tanken är väl att använda så lite som möjligt så nu gäller det finjustering av alla delar!

Jag har beställt svänghjul från Abbottracing idag också. Men jag har lite delade tankar kring huvlåsningen, om jag ska ha Aerocatch, eller om jag ska bygga något dolt,,vaför göra det enkelt för sig?

Posted

Jag hade samma funderingar. Tycker Aerocatch är snygga. Men skriv ut en mall och håll upp, de är rätt stora. Större än jag trodde.

Jag har gjort det, och det är därför jag funderar på an annan lösning, jag har ju valt att bygga utan en massa detaljer och blingbling i övrigt, så de skulle faktiskt sticka ut ganska markant. Praktiska och enkla är en fördel, men snygga? Klart dom är snyggare än en M10 med saxpinne i, men de pryder inte speciellt mycket heller.. Vi får se vad jag hittar på.

Posted

Vad blev dax priset på abbot med frakt ?

£333,80 lite knappt 3400. Tar jag hem fler blir priset lite lägre, men äts upp av frakten till dig.

Posted (edited)

Kommentar till ditt inlägg 12 03 2010 - 13:40

Förb... elegant metod att "låsa" inre bärarmsbussningsrör (puh, vilket ord!) vid svetsning, genialiskt!!!

Varför hade du inte den bilden för 5 år sedan när jag tillverkade mina bärarmar?

När jag gjorde mina hade jag ett helt rör mellan bärarmens skänklar och kapade sedan bort de avsnitt som var överflödiga. Slöseri med rör - javisst!

Antas

Slösaktig kapare

Edited by Antas
Posted

£333,80 lite knappt 3400. Tar jag hem fler blir priset lite lägre, men äts upp av frakten till dig.

Har lite kval men tror jag väntar tills min koppling rasar och motorn ändå måste ut ( banghead.gif lär väl ske dagen efter du får hem din)

Posted

Antas: Du är helt enkelt för snabb!! Men jag är väl knappast ensam att ha gjort så?

Jag har också lite samvetskval, men å andra sidan har jag redan Viggenkopplingen som inte passar mitt nuvarande svänghjul. Så det dåliga samvetet försvann, dessutom ska de första delarna lämnas iväg till lackeraren i slutet på nästa vecka så jag vill inte stå utan svänghjul när ramen är klar för ihopsättning igen.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Jag fick ett paket från Abbottracing idag, men jag trodde nästan att det var tomt.. Det svänghjulet är verkligen lätt.. 3820 gram, vilket gör att kombinationen DEN022 svänghjulet med Viggenkopplingen blir 9,5 kilo, originalet 16,5 kilo.. Nästan som att ta bort hela svänghjulet. Undrar hur det blir? Bilen blir i alla fall 7 kilo lättare..

Och jag har tappat 5 dessutom smile.gif

Edited by Christer J
Posted

bilder ! för och efter

( bilen alltså)

Ja, nu sitter ju motorn i ett stativ och bilen under demontering för lackering.. men ska ordna bild på svänghjulet. Det är väldigt tunt i alla fall.

Posted (edited)

Bilden,

Det står 4,1 kilo på Abbotts hemsida, men min våg är kalibrerad, så det verkar som om kilopriset precis gick upp!

p1010231.JPG

Edited by Christer J
  • 6 months later...
Posted

Här har det stått lite stilla ett tag, jobb och hus har fått alldeles för mycket av min tid. Nu är i alla fall ramen helt nerplockad och jag ska bara göra en liten ändring för att ge mer plats till oljefiltret så ska den lackas. Förmodligen blir det förzinkning och 2K billack. Men jag ser framför mig ett moln av färg som går till spillo och vrår som man inte kommer åt ordentligt. Även karossen är snart klar för lack. Gick och funderade på att polera hela skiten, men tröttnade på det när huven var blankpolerad, så jag mattade ner den igen. Vill ha en enhetligt svart bil som det var tänkt från början

Christer J

Posted

Här har det stått lite stilla ett tag, jobb och hus har fått alldeles för mycket av min tid. Nu är i alla fall ramen helt nerplockad och jag ska bara göra en liten ändring för att ge mer plats till oljefiltret så ska den lackas. Förmodligen blir det förzinkning och 2K billack. Men jag ser framför mig ett moln av färg som går till spillo och vrår som man inte kommer åt ordentligt. Även karossen är snart klar för lack. Gick och funderade på att polera hela skiten, men tröttnade på det när huven var blankpolerad, så jag mattade ner den igen. Vill ha en enhetligt svart bil som det var tänkt från början

Christer J

  • 4 weeks later...
Posted

Jag har ju egentligen inget nytt att visa, så det blir bilder efter nyår när det blir hopmontering av den nylackerade ramen. Ska pulverlackas i början av januari.

Jag ska bara..... fixa lite detaljer.

kväll står jag för middan, så det blir pizza eftersom några redan ätit, istället för ungnsbakad lax, vilket gav mig 45 bonusminuter och jag hann både göra och svetsa fästet mellan kylarna thumbsup.gif

Bilden visar även kvalitetshöjningen i garaget, konst på väggen, lagrad öl, och ett par av självaste Johan Bernström förbättrade högtalare som jag tillverkade i mitten på 90 talet.

P1010042.jpg

Posted

Huvens bula banghead.gif har ställt till det lite med passformen och finishen, (eller min uppfattning om hur resultatet ska bli) men efter lite knackande och rullande i hjulet så ligger rakheten inom nån tiondel och enligt min lackerare så blir det bara lite slipgrund för att jämna ut lite småspår efter hjulningen, då jag har ett lite för grunt hjul så lyckades jag bocka plåten lite när jag vred huven. Jag ska släppa spänningen nästa gång.. Eller ta mig tid att hämta och svetsa ihop det nya hjulet. Om jag orkar kan det tom gå att slipa den rak iom att det är 1,2 mm tjock aluminium. Scutteln nästa! Bakskärmarna klara för bortforsling till lack. Jag skulle måla allt själv, då jag vill göra ALLT själv, men när en gammal kollega i bilbranchen med 30+ års erfarenhet av billackering erbjuder sig så är det dumt att tacka nej.

P1010043.jpg

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Dagen före Dopparedan. Flera år försenad, så silter jag i garaget, men minimalt påverkad av polyestrångorna tack vare två 3M 6051 filter ,med slipning av huv och scuttle, spacklet heter Autocolor P551-1058 och ska vara bra, men är är inte lättslipat. Avsett för aluminium, så det är väl bara att gilla läget. De första delarna lämnas till lack i morgon Söndag.

Ja, det blir så ibland när familjen gillar SCFI filmer och jag vill ha färg på bilen och man har goda connections i lackboxen.

På köpet får jag får mer slippppppppapper till resterande karossdelar i morgon.banana.gif

Mina Visaton högtalare skrålar rock på hygglig nivå just nu.

Edited by Christer J
  • 2 weeks later...
Posted

Lite nytt har i alla fall hänt. Jag har skaffat en 3,31 utväxling istället för nuvarande 3,91. Jag tycker det verkar bättre med 2550 varv i 100 än 3000.

Kom precis från lackverkstan och antar att min huv är svart vid det här laget, han fyllde sprutan när jag åkte därifrån.

Ramen lämnas på blästring och lackering i början av februari när jag kommit hem fån jobb igen.

Sen börjar ihopmonteringen och jag räknar med att ha ett körbart chassi mot slutet av februari eller början på mars.

Christer J

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

post-39374-0-66501900-1390251348_thumb.jpgVad har du använt för spindelled? och hur sitter den fast? är den bara ipressad?

Det är en 140 led, bara ipressad i en svarvad stålring. Innermåttet svarvade jag efter utsidan på leden - lite krympning efter svetsning = 49,8mm. Satt med 3,2 ton när jag pressade ur den nyss, innan lack av bärarmarna.

Christer

  • 1 month later...
Posted

Tack POR-15 för att du bekräftat att pulverlack hade varit smartare... Detta är ett evtghetsgöra ! Jag har bra tålamod när det gäller vissa saker, men alla dessa sidor på fyrkantsrör... Funderar seriöst på att avsluta detta och spraya bräkleen på hela skiten och lämna iväg det. Det funkar för att få bort färgen på mina armar i alla fall.

Posted

Jag handlade ifrån Hoeseler i Tyskland.

Jag tvättade ramen med Marine clean, spolade av och torkade.

Sprayade på Metal Ready och höll den fuktig i 20-30 minuter och spolade av med mycket vatten.

Sedan POR 15 Rust preventative coating.

Vilket nu äntligen är färdigt.. Provade med olika små rollar, filt, skumgummi, men det bubblade så det blev pensel, skumgummipensel och tålamod. Borde köpt mer färg och sprutat den istället..

€ 101 för 1 L av varje Marine clean, Metal ready och POR-15 svart färg. 6 st små skumgummipenslar inkl frakt.

Posted

Fick precis pulverlackat 18 st bärarmar och 2st skärmstag för totalt 400kr. Känns inte som om det är värt tiden och kostnaden att ens tänka på att göra det själv.

Posted

Precis.. Jag ska lämna in mina bärarmar och bågen, samt lite annat på pulverlack i morgon. Hela ramen skulle kostat runt 2000, men jag lyssnade lite för mycket på goda råd. Fast det var mitt eget val att köpa färg och börja kladda. Resultatet hade dessutom blivit mycket bättre med pulver. Elförzinkining av ramen skulle kosta ca 10 kronor kilot pga att dom skulle få doppa ramen två gånger, annars ca 7 kr.

Nu kommer ju inte mycket av ramen att synas annat än underifrån. Och till skillnad från vad många säger så går det alldeles utmärkt att bättra på pulverlack efter ev ombyggnader med vanlig billack. Han som ska lacka min bil lackade loggor på de pulverlackade täckplåtarna som sitter på bensinpumpar i många år, och det var aldrig några problem med det. Bara att matta ner och måla.

Posted

Problemet med att bättra pulverlacken är nog inte att få det att fästa utan att få det så snyggt att man inte ser att det är gjort.

Posted

Men en rollad o penselmålad ram är inte snygg någonstans... så en reparation hade nog inte blivit sämre än vad det är nu. Usch..Tur det ska på en perfekt kaross ovanpå :)

Posted

Nu ska jag ge mig in på något som jag absolut inte är expert på men däremot har jag DuPont Powder Coatings här i Västervik som jag har rådfrågat.

Har t.o.m labbkillen som granne så det blir nog vidare diskussion.

Jag ställde frågan rätt ut med tanke på dina sista inlägg Christer och svaret kan summeras så här.

Pulverlack har inga naturliga bestånddelar som hjälper mot rost utan fungerar som ett skyddande plastlager.

Det finns tillvägagångssätt med lut och div tvättmedel som skulle kunna fördröja processen om det skulle bli ett stenskott men det lät väldigt omständigt.

Även han är bilintresserad så han förstår dilemmat, men i slutändan rekommenderar han inte pulverlack på våra byggen.

Jag förstår din frustration och velar själv fram och tillbaka hur jag ska gå till väga.

Vissa delar på mitt bygge är delvis målat med Hammarlack som säkert är jättebra men inte för fem öre snyggt, så det blir nog en sväng genom blästern igen i vilket fall så får vi se vart det slutar.

Blästern f.ö skulle man visst också attackera med en viss försiktighet, är den förorenad kan den slå in skit som är svårt att bli av med. :banghead:

Posted

Min första tanke var elförzinking och pulverlack. Alt en zinkprimer och pulver. Och jag står fortfarande fast vid att jag skulle gjort så om det inte hade varit för sent nu. Men, man är ingen målare, så någon annan hade säkert gjort det snyggare, problemet är ju att det gärna rinner runt kanter o hörn när man rolla/penslar. Spruta färgen hade varit bättre.

Posted

Ja, hur man än vrider sig........... :angry:

Jag kommer forska vidare, om inte annat för min egen skull.

Får jag reda på revolutionerande redovisar jag det.

Posted

Jag har läst er debatt med stort intreese, då jag själv funderar på hur jag ska lacka ram.

Har funderat mycket på att lacka själv men jag tror inte på min penselföring, och har väldigt lite erfarenhet med färgspruta.

Så efter Christers kommentarer har jag landat närmare att lämna bort, får se hur snål jag känner mig när det är dags...

Jag har däremot till och från jobbat med att konstruera bort rostproblem på enteprenadmaskiner.

Innan jag började läsa på och prata med expertisen hatade jag pulverlack, mitt bestående minne är dragkrokar från biltema....

Jag har senare fått en mer nyanserad relation till det.

Pulverlack används för att det är miljövänligt, och lätt att få till arbetsmiljön, och väldigt stryktåligt.

Det har som tidigare skrivits väldigt dålig resistens mot rost som kryper.

(Det mäts tydligen i hur många millimeter rost kryper under från en standardiserad skada då provet förvaras i varm saltdimma)

Det finns fixar däremot, om man använder en grundfärg under som har god resistens mot att rost kryper, och som erbjuder en god häftgrund till pulverlacken så är man runt mycket av problemen.

Så hittar ni en pulverlackerare som använder ett färgsystem som inkluderar grundfärg så kan ni vara hemma.

Jag tycker själv fortfarande inte om pulver, men det är mer personliga preferenser.

Vad vi kom fram till den gången var att det är viktigare att hålla koll på processen och renheten än exakt vilket färgsystem som användes.

Själv kommer jag, när det är dags, försöka hitta en lackerare jag tror på och sen låta honom använda det färgsystem som han kan.

Högst på min önskelista står; blästring, syratvätt, fosfatering, våtgrund, våtlack.

/Torbjörn

Posted

Jag insåg hur mycket (tråkigt) jobb det skulle bli att måla själv med por-15 och lämnade min ram och övriga delar på blästring och pulverlack i Örebro istället.

Sa till att jag ville ha rostskyddat, så de målade först med nån slags primer som pulverlacken fäste på. Tror jag betalade runt 2500kr för hela kalaset.

Sen kan man fråga sig hur rostbenägna våra bilar är egentligen? Antar att de flesta brukas som en motorcykel....aldrig på vintern och sällan i regn.

Posted

--- aldrig på vintern och sällan i regn. ----

aldrig, nja nu kanske jag är mer bekväm nu men förut när jag var ung så körde jag både vintertid och i regntid. Personligen vill jag påstå att rost är ett väldigt litet problem, lika fort som ramen bli blöt torkar den när regnet slutat. Det som tar lite stryk är bärarmar fram förmodligen för dessa får damm och grus som däcken slänger omkring sig.

Posted (edited)

Nu ska jag ge mig in på något som jag absolut inte är expert på men däremot har jag DuPont Powder Coatings här i Västervik som jag har rådfrågat.

Har t.o.m labbkillen som granne så det blir nog vidare diskussion.

Jag ställde frågan rätt ut med tanke på dina sista inlägg Christer och svaret kan summeras så här.

Pulverlack har inga naturliga bestånddelar som hjälper mot rost utan fungerar som ett skyddande plastlager.

Det finns tillvägagångssätt med lut och div tvättmedel som skulle kunna fördröja processen om det skulle bli ett stenskott men det lät väldigt omständigt.

Även han är bilintresserad så han förstår dilemmat, men i slutändan rekommenderar han inte pulverlack på våra byggen.

Jag förstår din frustration och velar själv fram och tillbaka hur jag ska gå till väga.

Vissa delar på mitt bygge är delvis målat med Hammarlack som säkert är jättebra men inte för fem öre snyggt, så det blir nog en sväng genom blästern igen i vilket fall så får vi se vart det slutar.

Blästern f.ö skulle man visst också attackera med en viss försiktighet, är den förorenad kan den slå in skit som är svårt att bli av med. :banghead:/>/>

Hej, pulverlack fungerar precis som en "vanlig" topplack, det är ett ytskikt med färgpigment i,utan ett grundskydd så kommer det att rosta där med.

Den firma som jag anlitade som håller på just med pulverlack enbart, berättade att det finns så mycket fördomar mot pulverlack att han inte ids att kommentea alla felaktigheter han hör :huh:/>/>

men som på min ram så berättade han att först blästras ramen för ännu bättre vidhäftning ,sen läggs en 99% zinkgrund som rostskydd och ovanpå detta en valfri kulör.

Jag valde en halvblank svart.

Jag fick 25 års rostskyddsgaranti på jobbet skriftligt :lol:/>/>

Har ändrat ett stag i bakvagnen och behövde svetsa och så in i h......e som färgen satt så kommer det att hålla bra länge :thumbsup:/>/> målade sen över med zinkgrund och en halvblank oljefärg och det syns knappt var det är gjort.

En intressant sak om zink är att om man får en skada på upp till ca 10mm diameter ner till ren plåt så självläker det, så länge som det finns zink runt om förstås :prop:/>/>

Fördelen på våra sorters ramar är ju att pulvert kommer åt precis överallt och med ett jämn tjocklek.

Så pulverlack får man nog säga är bland det bästa att använda sig av för detta ändamål.

Hela kalaset kostade mig 4000:- och det tog 3 dagar så hämtade jag ramen + störtbågen.:racesmile:/>/>

Jörgen B

Ps, blästra på rätt sätt kräver en del kunskap så om man inte har detta låt proffsen göra detta istället, kan sparaa mycket bekymmer.

Edited by Jörgen
Posted

Precis.. Jag ska lämna in mina bärarmar och bågen, samt lite annat på pulverlack i morgon. Hela ramen skulle kostat runt 2000, men jag lyssnade lite för mycket på goda råd. Fast det var mitt eget val att köpa färg och börja kladda. Resultatet hade dessutom blivit mycket bättre med pulver. Elförzinkining av ramen skulle kosta ca 10 kronor kilot pga att dom skulle få doppa ramen två gånger, annars ca 7 kr.

Nu kommer ju inte mycket av ramen att synas annat än underifrån. Och till skillnad från vad många säger så går det alldeles utmärkt att bättra på pulverlack efter ev ombyggnader med vanlig billack. Han som ska lacka min bil lackade loggor på de pulverlackade täckplåtarna som sitter på bensinpumpar i många år, och det var aldrig några problem med det. Bara att matta ner och måla.

Hej, firman där du skulle zinka ramen, sa dom inte till dig att alla "slutna" rör ska borras upp?

Om du ska elförzinka så är det ca 3-5 olika bad som detaljen ska igenom och man får inte förorena varje bad för mycket.

exvis om syradoppningen trängt in i en inte helt tät svetsfog så kommer syra senare iprocessen tränga ut och förstöra/skada

zinkytskiktet.

Har lämnat iväg mycket delar till vårgårda kromverk och där fått viktig info om hur jag skulle gå tillväga .

Om du ska doppa i varmgalv (450 grader) så måste du också borra slutna rör för annars så exploderar dom i badet och det tycker

dom inte om som jobbar med detta.fick denna info på Lysezink när jag galvade en släpkärreram som jag byggt och fick 75 års rostskyddsgaranti :lol:/> på jobbet.

Blästra du ramen och pulverlacka så kommer du inte ha några problem under bilenslivstid :)/>

Jörgen B

Posted

Så här kan det se ut under pulverlacken om det är felaktigt gjort:

(skulle tro att man inte ens torkat av rören innan)

post-112-0-04156100-1394783939_thumb.jpg

Posted

Så såg några mindre delar ut från Westfield i mitt fall....jag skulle aldrig beställa pulverlackat från Westfield

Posted

Jag ska hämta mina bärarmar, bågen och golvplåtar på Måndag, samtidigt få tillverkat bromsslangarna till frambromsarna, Bilen ska köras för egen maskin mot slutet av veckan. Så ÄR det bara. Lite bilder kommer på monteringsarbetet, men motorblock och växellådan sitter i, liksom styrningen och alla bromsrör. Jag hade glömt en av avgaspinnbultarna som är av inne i toppen. Otroligt dumt att porta o göra allt annat innan en sån sak är fixad.. Idag blir det lite städning och eventuellt bränsleledningarna och elsystemet. Det är ju redan färdigt så det är i stort sett bara klamma fast det. Liten komplettering bara till P bromsen och ett extra instrument som jag till slut kände att det ändå kan vara bra att ha, en oljetrycksmätare. Allt annat finns ju i originalinstrumentet.

Posted

Intressant svar Jörgen, jag vill inget hellre än att använda just pulverlack men det blir ju inte enklare när man får motstridiga svar av s.k proffs.

Mvh Mattias

Posted

Längst till höger kommer en oljetrycksmätare, den dissekerades och kommer att monteras bakifrån så det blir lite mer enhetligt.

instrumentbrada-002.JPG

Lite slipgrundade delar på plats

karossdelar-004.JPG

Posted

Jag är ledig hela veckan.. Måste väl gå att få dit hjul och göra klart motorn? Om inte annat kan jag ju lova en filmsnutt på provkörningen som en piska.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...