family guy Posted September 8, 2017 Posted September 8, 2017 12 timmar sedan, r Anders sade: Jag googlade runt en hel del efter bra lim, och det var många som rekommenderade Loctite till packboxar. Vilken Loctite är det som rekommenderas, Anders? Kan vara bra att veta om behovet skulle uppstå. Quote
r Anders Posted September 11, 2017 Author Posted September 11, 2017 On 2017-09-08 at 10:00, family guy sade: Vilken Loctite är det som rekommenderas, Anders? Kan vara bra att veta om behovet skulle uppstå. Den heter 2701 och tål 150 grader. 1 Quote
r Anders Posted October 7, 2017 Author Posted October 7, 2017 Nu har jag smygstartat vinterns projekt. För att öka användningen och säkerheten så ska jag bygga helbur som samtidigt kommer att fungera som cabställning. Det kommer även att bli ruta, torkare och värmepaket, så jag inte blir så väderberoende. Nu håller jag på att mäta in främre bågens placering, så att jag kan mäta längd & vinklar på takbågarna. 2 Quote
r Anders Posted February 25, 2018 Author Posted February 25, 2018 Vedde, så här har jag monterat VEMS och elcentral. Det är en gammal verktygstavla som sitter på gångjärn monterade på "P-röret" ovanför passagerarfötterna. Med 2 st DZUS sätter jag fast den mot nederkanten av instrumentbrädan. 1 Quote
vedde Posted February 25, 2018 Posted February 25, 2018 Vedde, så här har jag monterat VEMS och elcentral. Det är en gammal verktygstavla som sitter på gångjärn monterade på "P-röret" ovanför passagerarfötterna. Med 2 st DZUS sätter jag fast den mot nederkanten av instrumentbrädan.Tack Anders!Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Jocke4U Posted February 26, 2018 Posted February 26, 2018 Verktygstavla?!?! Jag tänkte direkt på Meccano! :D Idag är alla leksaker plast-skit och man klickar ihop - var tog skruvarna vägen? ;) 1 Quote
vedde Posted February 27, 2018 Posted February 27, 2018 Anders är det dzus skruvar den hålls fast med?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
r Anders Posted February 27, 2018 Author Posted February 27, 2018 6 timmar sedan, vedde sade: Anders är det dzus skruvar den hålls fast med? Skickat från min iPhone med Tapatalk Ja det stämmer. Quote
r Anders Posted May 12, 2018 Author Posted May 12, 2018 Min 7:a blir väldigt lös och lätt i styrningen från 150 km/h, och det kanske är ett normaltillstånd för våra bilar, men jag vill försöka få lite ordning på det. Min tanke är att en splitter och vingar på sidan av noskonen ska öka greppet fram. Med lite tejpad kartong ser ni hur jag har tänkt mej, och jag tar gärna mot synpunkter från aerodynamiskt kunniga och annat löst folk 🙂 Quote
Christer J Posted May 13, 2018 Posted May 13, 2018 Jag har inte lös styrning på min blysläde. Ramen nån cm lägre fram än bak ska visst vara bra. Var det inte Jörgen bock som filmade när hans fjädring klämdes ihop vid hög fart ytan aero? Aerodynamiska hjälpmedel på våra bilar kanske hjälper men jag tror att all turbulens överallt på en 7a gör det ganska svårt att gissa på vad som fungerar och inte. Testa, men var medveten om att det kan ge följdeffekter också. Följer experimentet med intresse. Quote
r Anders Posted May 13, 2018 Author Posted May 13, 2018 Jag har också lägre ram fram än bak. Min statiska viktfördelning med 1 gubbe och full tank är 300kg fram och 360kg bak. Quote
Christer J Posted May 13, 2018 Posted May 13, 2018 1 timme sedan, r Anders sade: Jag har också lägre ram fram än bak. Min statiska viktfördelning med 1 gubbe och full tank är 300kg fram och 360kg bak. Ungefär som min fast lättare. Quote
kengren Posted May 13, 2018 Posted May 13, 2018 (edited) I en gammal KitCar-tidning för många år sedan var det ett reportage om en Lotus seven i vindtunneln. Av vad jag kom ihåg var det framskärmar med "gällar" i bakkant som gav besta och enklaste resultatet för stabilisering. Har Googlat runt lite och hittade denna tråd http://californiacaterhamclub.com/chat/archive/index.php/t-894.html Edited May 13, 2018 by kengren 1 Quote
Tabaco Posted May 13, 2018 Posted May 13, 2018 Var det inte BMW som var först med att montera spoilers på sina tävlingsbilar efter ett par olyckor på tävlingsbanan ?? för att undvika att luft kommer in under bilen. Om man läser i diverse olika chassiböcker ( How To Make Your Car Handle ) Där ges exempel på att en sportbil bör alltid- ha lägre markfrigång i fram och högre i bak. Quote
r Anders Posted May 29, 2018 Author Posted May 29, 2018 Igår var det bil & mc -träff på Westerqwarn, och jag fastnade på bild då jag gled in på området. Det brukar vara några hundra bilar & hojar där, och igår var det även 4 st 7:or på plats. Quote
Christer J Posted May 31, 2018 Posted May 31, 2018 Säg till nån dag innan nästa träff så kanske det kan passa att hänga på. 🙄 Quote
r Anders Posted June 1, 2018 Author Posted June 1, 2018 On 2018-05-31 at 18:35, Christer J sade: Säg till nån dag innan nästa träff så kanske det kan passa att hänga på. 🙄 Javisst 🙂 Quote
r Anders Posted June 2, 2018 Author Posted June 2, 2018 5 timmar sedan, Mildseven sade: Varje måndag hela sommarn kl 18 Många bilar börjar rulla in från kl 16 🙂 Quote
Christer J Posted June 3, 2018 Posted June 3, 2018 Får ta 7an till jobbet nån Måndag när jag ska vara i Köping. 1 Quote
r Anders Posted June 17, 2018 Author Posted June 17, 2018 Tänk vad lång tid allt ska ta. Nu har jag äntligen börjat snickra på buren, och det tog bara några timmar när jag äntligen kom igång. Nu är den färdigsvetsad med skruvinfästningar i huvudbågen och nere på ramen. Jag vill inte ha mera rör upptill i ytterkanterna för att det fortfarande ska vara enkelt och kliva i och ur. Jag planerar att montera ruta, torkare, dörrar & cab i vinter, och endast grundmåla buren i sommar. 3 Quote
tpau Posted June 18, 2018 Posted June 18, 2018 Snyggt! Tänkte du sätta rutan i rullbälten eller i egen ram? /T Quote
r Anders Posted June 18, 2018 Author Posted June 18, 2018 4 timmar sedan, tpau sade: Snyggt! Tänkte du sätta rutan i rullbälten eller i egen ram? /T Jag ska göra fästen i främre bågen till rutan, och så vill jag ha så stor lutning på rutan som möjligt. 1 Quote
r Anders Posted July 7, 2018 Author Posted July 7, 2018 Nu har jag fått till en splitter med vingar på sidorna av noskonen, för att få bättre fäste fram. Jag lånade krymp & sträck -verktyg för att för att få till snygga kanter. Länken från KitCar-tidninen var intressant, så jag kommer antagligen att göra gälar i framskärmarna för att få bort övertrycket som lyfter framhjulen. Nu ska splittern skruvas av och få lite svart färg. 3 Quote
r Anders Posted August 13, 2018 Author Posted August 13, 2018 Nu har jag testat mina aerodynamiska utsvävningar på Kinnekulle. Det känns som att greppet fram har ökat, för styrningen känns inte lätt och flyter inte när jag kommer upp i fart. Om det är splittern & sidovingarna, eller gälarna som funkar bäst vet jag inte, bara att det fungerar 🙂 1 Quote
Kjelland28 Posted September 3, 2018 Posted September 3, 2018 Du har inte provat att låta framskärmarna gå ner lite längre fram då släpps det ju inte in så mycket fartvind i skärmen. har sett att det finns många som har sina skärmar mer så. Vad jag menar är alltså att rotera skärmarna med hjulet en 10-20 grader framåt. Quote
r Anders Posted September 6, 2018 Author Posted September 6, 2018 On 2018-09-03 at 11:05, Kjelland28 sade: Du har inte provat att låta framskärmarna gå ner lite längre fram då släpps det ju inte in så mycket fartvind i skärmen. har sett att det finns många som har sina skärmar mer så. Vad jag menar är alltså att rotera skärmarna med hjulet en 10-20 grader framåt. Av någon outgrundlig anledning byggde jag bilen med 14" hjul, så nu behöver jag den spalten mellan hjul & skärm. Men en längre skärm som går ner på hjulets framsida kanske också skulle minska lyftet. Så här gjorde jag gälarna. Quote
Kjelland28 Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Jag tror att du kan ha samma spalt mellan skärm och däck men låta skärmen rotera framåt med hjulet. Skärmfästena skulle rotera med hjulet framåt en 10-20 grader då stängs insläppet i skärmen samtidigt som skärmen blir som en liten spoilerSkickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
Kjelland28 Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Har du märkt nån förbättring med gälarna ?Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Quote
r Anders Posted September 7, 2018 Author Posted September 7, 2018 21 timmar sedan, Kjelland28 sade: Har du märkt nån förbättring med gälarna ? Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk Det var en tydlig skillnad på Kinnekulle under bron i år mot förra året. Känslan av att fästet minskade fram och framhjulen liksom blev flytande är borta. I år hade jag fäste och framvagnen styrde in dit jag ville. Men jag vet inte om det beror på splitter & vingar eller gälarna eller en kombination av de båda, bara att det funkar 🙂 Quote
Kjelland28 Posted September 7, 2018 Posted September 7, 2018 Blir ju lite spännande för mig som ska ha "clamshell" skärmar men jag har sett flera som hävdar att de inte ger nåt speciellt mycket lyftkrafter Quote
r Anders Posted October 20, 2018 Author Posted October 20, 2018 Idag har jag byggt en däckställning i släpet. Jag började med att förstärka skåpsidorna med formplyfa för att få stöd ner mot flaket. Därefter tog jag en aluminiumstege som jag bockade på längden, samt skruva fast 2 plankor på längden, och skruvade fast i formplyfan. Quote
Mildseven Posted October 21, 2018 Posted October 21, 2018 On 2018-05-29 at 21:29, r Anders sade: Igår var det bil & mc -träff på Westerqwarn, och jag fastnade på bild då jag gled in på området. Det brukar vara några hundra bilar & hojar där, och igår var det även 4 st 7:or på plats. Snygg mössa 1 Quote
r Anders Posted January 6, 2020 Author Posted January 6, 2020 Nu har jag börjat fixa med 7:an inför nästa sommar 🙂 Sommaren som gått var ingen höjdare, då jag drabbades av kraftiga störningar på vevtriggern då motorn blivit ordentligt varm. Resultatet blev att den sköt friskt både i insug och utblås. Så 7:an kom knappt ut ur garaget. Min analys är att triggergivaren som sitter mellan chatchtanken till oljan och motorn, samt närheten av grenröret blev överhettad och tappade förståndet. Då det inte finns någon plats för givaren vid svänghjulet som är en relativt kall sida, så ska jag istället fixa till nuvarande placeringen. Jag har börjat med att svetsa några förstärkningar i triggerhållaren samt fäste till en värmesköld. Planen är att göra värmeskölden av en aluminiumplåt, men jag tar gärna mot tips på andra material 🙂 Quote
tpau Posted January 6, 2020 Posted January 6, 2020 Godtycklig blank plåt torde ju göra jobbet. Jag använde våffelvalsad aluplåt, det var lättjobbat och smidigt, och vikten blir några gram lägre, typ en sån här: https://www.carbuilder.com/uk/embossed-aluminium-heat-shield-1000mm-x-1000mm Ska du bara ha en liten stump och har vägarna förbi Täby har jag några spillbitar kvar från de jag satte runt mitt grenrör ligger på bra att ha hyllan redo att doneras till värdigt ändamål. Hur tänkte du få in lite mindre varm luft till givaren? Det känns som om drivremmarna borde fläktat ganska bra redan innan... /T Quote
Klubbsson Posted January 6, 2020 Posted January 6, 2020 On 2018-06-17 at 14:48, r Anders sade: Tänk vad lång tid allt ska ta. Nu har jag äntligen börjat snickra på buren, och det tog bara några timmar när jag äntligen kom igång. Nu är den färdigsvetsad med skruvinfästningar i huvudbågen och nere på ramen. Jag vill inte ha mera rör upptill i ytterkanterna för att det fortfarande ska vara enkelt och kliva i och ur. Jag planerar att montera ruta, torkare, dörrar & cab i vinter, och endast grundmåla buren i sommar. Vad är det för stolar du har? Quote
bexander Posted January 7, 2020 Posted January 7, 2020 Funkar säkert bra med en värmesköld av aluminium men det är bättre med rostfritt stål då det leder värme mycket sämre än aluminium. Quote
r Anders Posted January 7, 2020 Author Posted January 7, 2020 23 timmar sedan, tpau sade: Hur tänkte du få in lite mindre varm luft till givaren? Det känns som om drivremmarna borde fläktat ganska bra redan innan... /T Värmeskölden är till för att få bort strålningsvärmen från chatchtank och grenrör. Det kommer att vara luftigt runt givaren så luften kan vispas runt. Jag ska kolla om jag har lämplig rostfri plåt, annars får det duga med alu-plåt. Quote
emilborg Posted January 9, 2020 Posted January 9, 2020 (edited) On 2018-06-17 at 14:48, r Anders sade: Tänk vad lång tid allt ska ta. Nu har jag äntligen börjat snickra på buren, och det tog bara några timmar när jag äntligen kom igång. Nu är den färdigsvetsad med skruvinfästningar i huvudbågen och nere på ramen. Jag vill inte ha mera rör upptill i ytterkanterna för att det fortfarande ska vara enkelt och kliva i och ur. Jag planerar att montera ruta, torkare, dörrar & cab i vinter, och endast grundmåla buren i sommar. Snygg bil! Du har möjligen ingen närbild på hur infästning av buren är vid huvudbågen? planerar att ha ett liknande koncept men inte funnit nåt bra sätt att montera fast ännu.. /Emil Edited January 9, 2020 by emilborg Quote
r Anders Posted January 12, 2020 Author Posted January 12, 2020 On 2020-01-09 at 21:25, emilborg sade: Snygg bil! Du har möjligen ingen närbild på hur infästning av buren är vid huvudbågen? planerar att ha ett liknande koncept men inte funnit nåt bra sätt att montera fast ännu.. /Emil Jag köpte 2 st konförband på Finess.se så jag fick ett skruvförband i huvudbågen. Takstöttorna är svetsade i främre bågen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.