Jump to content

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Tjenare!

Eftersom att PM ej verkar funka lånar jag din tråd lite.

Flyttade nyss ner till Lysekil och såg att du höll till i trakterna. Eftersom att jag inte fick med mig bilen skulle det vara skoj att komma förbi någon dag och se ett riktigt bygge.

Om du har tid och lust någon dag kommer jag gärna förbi och snor lite inspiration.

MVH Filip Arvidsson

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

--- Jo för tusan, det går att elda däck redan vid 2000rpm!---

Motorvarv eller bakhjulsvarv?

Kan som parentes nämna att jag varvde CealmSeven vid Gröndalskörning 3 oktober till strax under 7000 motor-rpm.

Edited by cealm
Posted

Gerhard: nejdu, men när det gör det så ska isbilen jevlarimej få bekänna färg :eclipsee_steering:

Calle: jag hade händerna på ratten så jag hann inte räkna.... :rolleyes:

7000??? fast du har kanske inte något varvstopp? Mer än det i huvudet inbyggda som var ur funtion vid tillfället?? funkar det nu? :unsure:

Seriöst då så har jag gjort en ny "att åtgärda lista" dom är ständigt återkommande dom där listorna, nya tag är planerade nu efter några veckors formsvacka :)

Posted (edited)

--- Gashäng eller? ---

Tror inte det det var gashäng..... jag kanske bara råkade sträcka ut benet lite......vart och vartannat varv eller? Det spinner och sladdar och glider så roligt kurvan innan långrakan och skriker så förskräckligt om däcken, eller såklart jag menar det går så tyst och fint med fullt väggrepp hela varvet utan tjut och spinn..

En lång raksträcka på Gröndal som går att ta på tvåan utan att växla upp och då blir det strax under 7000. Växlar jag till trean vilket jag oftast gör så går det fortare men får jag "stämpla i botten" för att varva upp och trycka i tvåan innan vägen svänger. Nästa raka är bäst att växla upp till trean för att sedan växla ner igen nästan direkt. Efter den växlingen är det tvåan för mig ända till "långrakan". M47 med 3,73 i bakaxelutväxling. 3,54 kanske skulle vara mer anpassat där men då blir V8a cruisingar lidande........

Det låter lite om "den gamle motorn" men ingen misständning eller så utan bara högt varvljud och den tål över 7000 men långrakan tar slut innan varvet tar slut och det blir så tokigt om jag försöker hålla ut med varvet mer. Då får jag göra som en och annan bil fortsätta framåt på en liten grusväg......... En bil fick göra så i söndags för körning i september vill jag minnas två bilar utforskade grusvägen för att vända och åka tillbaka till asfalten..... Bra att grusvägen finns.

Kilkenny: Jag har inte varvstopp utan hastighetsstopp. DEt är säkert därför jag tycker bäst om konbanor, max för mig i söndags 103 km/h och snitt på strax runt 60 km/h räknat på 10 till 15 varv som jag körde per pass. Det är rätt behaglig fart men som ändå känns rätt fort för alla kurvor och svängar som banan har.

Edited by cealm
Posted

Igår hittade jag en massa olja där det inte ska vara någon olja alls, frågan är om jag ska söka tillstånd hos nån myndighet för att utvinna detta svarta guld?

Posted

Igår hittade jag en massa olja där det inte ska vara någon olja alls, frågan är om jag ska söka tillstånd hos nån myndighet för att utvinna detta svarta guld?

Kapsla in och spara, oljepriset är på väg upp!

Posted

oljan sanerad, den fanns i intercoolern.....sedan fanns den på garagegolvet innan jag såg syndafloden. Opec är inkopplat på fallet.

tryckrör, ic, och plenum, blästrat och grundmålat, turbon skall ur (renovering) oljecatchtank halvfärdig, sumpen modifierad och målad den med,

öööuhm... just det, baterihyllan får sig en släng med penseln den med, och jag har tänkt at byta ut en del av kylslangarna mot alu-rör, så långtg det går.

Häpp!

Posted

Kan man måla vanlig 2k färg på ex sump, tryckrörö å ventlilkåpa utan missfärgningar av värmen? motorn ska nämnligen färgmatchas mot karossen, hur gör jag?

Posted

100 grader ska färgen tåla men när det börjar missfärga vet jag inte men har du fabrikat så borde det gå att få reda på.

Posted

Efter lite forskande bland arbetskamraterna så ska det inte va några problem, en hade lackat en hel mc-motor med billack utan bekymmer, men en viss färgskillnad uppstår nog över åren eller en rejäl bandag kanske.

En motor blir väl knappast mer än 130 grader på utsidan i värsta extremfall?

Posted

det är väl på utsatta ställen det blir lite extra varmt, framför allt anslutningen till grenröret blir duktigt varmt.

Posted

Jag minns att Mats Thollander sprutspacklade och lackade ett motorblock i en vit PV för 20 år sedan. den kanske inte kördes så hårt, men enl reportaget i Bilsport var det inga bekymmer med värmen. Men jag skulle tro att du får färgförändring och ev flagnande färg pga strålvärmen från turbo och grenrör med tiden.

Posted

utsidan på själva blocket blir inte så fasligt varmt. men oljespill kan färgförändra.

En packbox i motorn tål inte heller för mycket, så som sagt utsidan blir inte så varm.

Posted

Om du målar motorn svart, så kan den i alla fall inte mörkna :prop:

Ska det sedan matcha bilen kan du ju ha den ex. svart.

Posted

mitt oljetråg är lackat silvermetalic och klarlackat och ser ut som ny än.:thumbsup:

jörgen

  • 3 weeks later...
Posted

Ny dator inhandlad, up and running, den gamla tog förtidspension, ikväll kan det nog bli lite bilder igen...

Posted

Here we go, från en färsk laptop :)

IMG_1788.jpg

Oljecatchtank, med avtappningskran i botten.

IMG_1794.jpg

Bandagerad avgaslimpa, provade med lite gasol på, funkar utmärkt :thumbsup:

IMG_1797.jpg

Härligt stickande kulör :)

IMG_1796.jpg

Nu bär det av till biltema, köpa packningar så jag kan skruva dit alla motordelar igen.

Posted

Ha kvar kammen, den gör säkert ingen skada på motorn kanske till och med är bra för varvtalet.

Snygga färg på delarna förresten. Fast med huv på så blir det svårt att se allt det målade. Tråget kanske kan gå att få en glimt av ....

  • 1 month later...
Posted

Jaha, hur går det här då????

Väldigt lite av mycket information & bilder ;) Nu vill vi se vad som händer på västkusten!!

Posted

Faktum är att det har skruvats en hel del, men inte med locosten.

Slänger upp en bild och nån film på det när det är klart :racesmile:

Posted

Snyggt. Och Wikileaks UPP MED MER BILDER Annars!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gillar speciellt uppviktningen av däcken samt avgasutblåset.

Posted (edited)

Jag ska se om jag kan få tag i Julian, han kanske sitter på fler foton?

Och joakim är skarpögd :racesmile:

Edited by Kilkenny
Posted

Ok då, startmotorn fungerar utmärkt, tändning är det sämre med :blink:

All inredning "lossnade" och blev oxiderad i en fruktansvärd olycka med en tändare och ett gammalt oljefat.

Insidan är sedan smakfullt rollad i kulören "Väldigtvit".

Växellådan sitter bak, något som bla Corvette apat efter.

Och den är inte ens svetsdiffad (ännu) :o

Posted

Tänkte byta mina bränsleslangar på sjuan då dom inte höll för bensin, Hydraulrör får det bli istället :thumbsup:

Hur grovt bör man ha på en insprutare, och skall det vara mindre rör på returen?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...