cealm Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Herrn skrev: ---- Visade sig att det var jag som glömt att borra hål i tanken efter att jag svetsade dit returnippeln ---- En trimmning men 5 mm eller 6mm borr kanske 8 mm förresten?. Quote
Kilkenny Posted August 1, 2010 Author Posted August 1, 2010 Nu är Herrn med :) Tror det var en 6mm borr, och lite provkörningsfilm är på g :thumbsup: Quote
Kilkenny Posted August 2, 2010 Author Posted August 2, 2010 Något som var svårt att undgå under provkörning var att framskärmarna flaxade hejvilt i lite högre hastigheter, lite till så hade dom nog flugit iväg på egen hand :blink: BeLo och Peter hade flera goda råd när dom dök ner över mitt bygge, och det bland det första dom reagerade på var just framskärmsstöttorna, just den här biten kan man tydligen inte bygga för kraftig :) Så det blev lite morphat mellan mina egna och deras ideér, såhär blev det: Triangulerat och fäst i övre spindelleden, jag tror detta håller! :racesmile: Quote
Thomas Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 de påminner om såna man spänner över hjulen när man kört fast i snö. Quote
Kilkenny Posted August 3, 2010 Author Posted August 3, 2010 Snowgrip menar du, det är bra skit :thumbsup: Quote
cealm Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Lessen Kilkenny men med all respekt för ditt och de övrigas kunnande som är inhybridiserat i dina skärm fästen. ---Triangulerat och fäst i övre spindelleden, jag tror detta håller! ---- Det kommer inte att hålla. Det finns inga skärmfästen som håller. Det kommer gå sönder däremot både tror och hoppas jag att dina skämfsäten kommer hålla länge, helst väldigt länge men till sist så kommer vibrationerna vinna och något av stagen går av. Om du hårdlöder kommer tiden ytterligare förlängas. Men, till sist så. Det är väl den enda helt säkra delen på en Seven i användning där det finns någon typ av bäst före eller kanske bäst att laga innan den är helt av datum. Kör man ofta på grusväg så vibrerar det mera........... Och kör man fort så vill skärmen lyfta plus att det vibrerar, kör man sakta är risken högre för resonas och självsvängning speciellt på grusväg. Riktigt lätta skärmar är nog rätt bra = mindre massa att skaka runt med plus liten massa i rören till skärmfästet. Quote
r Anders Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Det låter som att man ska lägga in byte av skärmstag som en återkommande punkt i serviceplanen :blink: Kan 100 mil vara lagom :thumbsup: Quote
cealm Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 (edited) r Anders: Att det skall in i serviceplanen = Ja!. Men intervall = bedömning dvs titta ofta på hur skärmfästena beter sig med vibrationen mm i alla fall extra noga i början. Kanske stressa fästena lite med "grus-tvätt-brädes-väg". Men framförallt utgå ifrån att de går sönder för de är så ohemula att de går sönder. Har man tre fästen så är "risken / chansen" att köra över den egna skärmen mindre. Med två fästen kan saker hända riktigt snabbt. Sedan kan fästena vara så bra så det håller i tusentals mil. Det är omöjligt att veta. Jag är innte på mitt fjärde eller kanske femte fäste och nu börjar de blir bättre kanske till och med rätt ok. Första fästet jag gjorde vibrerade sönder på vägen in till SBP, på skogen mellan stora Sundby och Eskilstuns. Suck!!!! Fast jag hade kört med GasaMK på Malmby en eller om det var två gånger. Ett fäste, vänster gav upp där så jag tog bort skärmarna helt och körde utan. När jag kom hem lagade jag det trasiga men kollade inte efter sprickor på samma ställe på höger skärmfäste. På skogen mot SBP lagade jag skärmen med två buntband och maskeringstejp. Jag var ute i god tid och försökte få låna en svets på en verkstad bredvid SBP. Kl var 07:00 men de började 08:00 så tillbaka till SBP P-plats och se över maskeringstejp och buntband. Tror jag kompleterade med lite mer maskeringstejp. Gjorde en kalkyl hur jag skulle bete mig, dvs berätta bara det som behövs om det behövs men då undanhåll inget. Annars TYST!!!!! Jag fixade till en stilfull "kontruktion" som nästan såg genuin och bra ut inget som lyste i ögonen i alla fall. Allt går bra men så tar SBP-besiktaren tag i vänster skärm.... jklar han kommer kolla båda, snabbt som sjutton fångade jag upp honom innan det var dags för höger skärm och informerade honom om mitt lilla missöde på skogen så han tog inte tag i skärmen utan var helt med på att jag skulle reparera ordentligt vid hemkomsten. Inte ens en notering. PUH!!!! Jag haft lite olika konstruktioner däremellen tills den jag har nu som än så längge är hel....... men man vet aldrig ....... Det var en (liten) berättelse om hur det kan gå med en typ av skärmkonstruktion och en typ av registreringsbesiktning. Andra konstruktioner kan bete sig annorlunda. Visst är det spännande att bygga bilar eller hur? Jag säger det igen, på skärmar ÄR vikt , rör och massa (dvs var massan är placerad) av stor betydelse plus att det är bättre med tre fästpunkter än två. Edited August 3, 2010 by cealm Quote
Stefan Berglund Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Jag tror det bara handlar om fel materialval när skärmfästena går sönder. Tänk dig t.ex. den här stolen tillverkat i hydraulrör, skulle ju inte gå så bra... Utemöbel Vore det kanske inte bättre att rikta in sig på något fjäderstål ? Lesjöfors AB samt en konstruktion som inte behöver svetsas ? Eller kanske be en ev. lokal smed greja till ett fäste ? Quote
cealm Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 (edited) Du har delvis rätt Stefan i materialproblem men det värsta är lastväxlingar (vibrationer) som knäcker konstruktionen, tre fästen är bättre än två och rör bättre än massivt samt lätt skärm är bättre än tung och till sist hårdlödning är hållbart. En utestol har inte den typen av lastväxlingar och heller inte svetsningar på samma sätt som vi normalt har. Sitter dessutom skärmfästpunkterna nära varandra speciellt i y-led då gör lastväxlingrna "underverk", det riktigt bryter i konstruktionen med lång hävarm. Går det att ha långt mellan fästen i y-led så är det minst sagt avgörande för längden på hållbarhet dvs då blir hävarmarna / hävarmen kortare dessutom annan frekvens på lastväxlingarna. Vanlig svets som de flesta av oss använder ger brottanvisningar. En potentiell brottanvisning som utsätts för lastväxlingar (vibrationer) är inte så lysande för hållfasthet. Vissa konstruktioner ger sig fort andra behöver allt ifrån lång tid till mycket lång tid på att gå sönder. En och annan (med två fästen) har kört över sin skärm och blivit lite snopen...... med tre fästen kan man bli varse mer fladder och reparera inna ett till går. Bara man tänker, är beredd och uppmärksam på fogar mm. Jag blev uppmärksam vid ett stillsamt tillfälle, på en trailer (eller egentligen på Malmby flygfält) vilket gjorde nytta efter ett par rätt usla skärmfästen på hur jag borde göra så det blev bättre hållbarhet. Jag håller koll på mina fästen för helt nöjd är jag ännu inte. V8ans skärmar är för tunga. Ett extra fäste kan dämpa de vibrationer jag har (dvs ser tydligt vibrationerna). Tittar på skärmfästet ibland och känner och drar i det ibland (fast kanske för sällan). Kan kanske be dig Stefan att rulla några lätta Al-skärmar, kanske. Då får mindre vikt ute i änden på konstruktionen "snällare lastväxlingar". DEt kommer fortfarande vibrera när man kör oavsett udnerlag men får förmodligen mer mil kanske väldigt mycket fler mil. Än så länge vet jag inte vad MTBF (Mean Time Between Failure) på de skärmfästen jag har nu. Km-räknare och timräknare vore bra på bilen. --- Vore det kanske inte bättre att rikta in sig på något fjäderstål ? Lesjöfors AB samt en konstruktion som inte behöver svetsas ? Eller kanske be en ev. lokal smed greja till ett fäste ? --- Grunden är inte vem som konstruerar fästen, det är ett inbyggt problem. Det blir en kompromiss och det finns i princip två kompromiss-exempel på varje bil. Fjäderstål kanske är en idé. Någon som har det? Om ja hur gick det Om Nej inte provat eller provat men inte fungerar. De flesta av oss har rör med två eller tre fästen. Massivt är värdelöst finns beskrivet i någon tråd någonstans om jag kommer ihåg rätt. Rör är bra. Några har oval rör och det funkar. Alla har nog kolla på sina fästen för skärmar är det man ser vibrerar på bilen. Edited August 3, 2010 by cealm Quote
Arrowsmith Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 (edited) Mina framskärmsfästen är gjorda av sömlösa stålrör och plattjärn av fjäderstål. De är svetsade med OK48.00 och med lite stagning så tror jag inte skärmfästen behöver bli så stort problem. Mina har suttit där bra många mil sedan 2005, både på bra och dåliga vägar. Hittills så finns det inga sprickor och de är aldrig lagade än så länge. Så jag tror inte det är något bekymmer om man ägnar det lite tid redan på "ritbordet". På bilden nedan är inte staget färdigt, det finns ett stag mellan örat för övre spindelled och det främre skärmstaget med. Edited August 3, 2010 by Arrowsmith Quote
Kilkenny Posted August 3, 2010 Author Posted August 3, 2010 (edited) Det är såhär jag vill ha min tråd, diskussioner högt och lågt! :) Ang just mina skärmfästen så monterades dom ihop idag och skärmarna skruvades med trenne m4 på varje stötta, och det känns förtroendeingivande, även om det nog är som ni säger, man kan bara fördröja ett haveri, även om hydraulrör är vansinnigt sega, förutom just där det är svetsat då.... Får väl göra lite test på vägen helt enkelt, fler stag går ju alltid att bränna dit! :D Har även höjt ratten en aning då jag inte kunde ratta varvet runt utan att ta omtag hela tiden, knäna var ivägen helt enkelt. Svarvade ett par distanser och klämde in dom under bakre rattfästet. :thumbsup: Sen så har jag skaffat en REOSTAT Yes det är från en 240 :) Och en Kopplingsvätskebehållare har farsgubben svarvat ihop, lock från servovätskebehållare, 240. Rymmer väl runt 2dl. Och ett extra bromsljus uppe i bågen kan inte skada, så långtradarchaffisarna har nåt att kika på. Är det för tjockt för kantviken så kan man pressa istället, såhärnånting: Det här gick förvånansvärt lätt faktiskt, pressade med en tiotonnare med kortaste handtaget och en arm, piece of kake. Och det blev tillslut ett fotstöd åt den stackars passageraren. Sen så har jag ändrat utväxling på huvudbromscylindern något, och svetsat på ett mekaniskt stopp på kopplingspedalen så jag inte råkar bryta av staget utav bara farten. Just nu rullar det på riktigt bra, känns som jag får en massa gjort, snart är det bara finliret kvar :racesmile: Edited August 3, 2010 by Kilkenny Quote
cealm Posted August 4, 2010 Posted August 4, 2010 Bra Kilkenny, du är mån om passagerarna och även de som av en händelse hinner upp dig. Vilkt art no har du på bromsljuset och från vilken firma? Det ser bekant ut men jag kan ta fel för det finns många bromsljusramar på marknaden. Vilken skillnad på synbarhet när man får upp lite bromsbelysning på bågen. Går inte att jämföra på samma dag mot bara två ljuspunkter. Quote
Antas Posted August 4, 2010 Posted August 4, 2010 Kilkenny, i ditt inlägg #1162 har du en bild på bromsljus på bågen. Var har du köpt det och är det vattentätt? Tycker att de flesta höga bromsljus jag har sett lämnar mycket att önska vad gäller väderbeständighet. På mitt bygge har jag förberett för högt bromsljus genom att dra elkabeln dolt inne i störtbågen. Antas som sitter och väntar på mycket kraftigt regn fn. Ingen idé att rulla ut "rörhögen" ur verkstaden, satsar nog på gymmet istället. (Följ väderutvecklingen på SMHI´s radarlänk: http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/blixtar# ) Quote
Thomas Posted August 4, 2010 Posted August 4, 2010 troligen här och jag har samma. http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=bromsljus Quote
Kilkenny Posted August 4, 2010 Author Posted August 4, 2010 Thomas får poäng, det är ett Biltemabromsljus :) (Biltemaloggan är bortslipad :lol: ) Och kabeln är dragen genom bågen, robotslang i genomföringarna så det inte skaver hål, huruvida det är vattentätt har jag ingen aning om, men man skulle kunna skruva isär och täta/fylla helt med sicaflex eller något annat trevligt gegg. :thumbsup: Quote
Kilkenny Posted August 4, 2010 Author Posted August 4, 2010 Provade skärmstagen live idag, verkar riktigt bra, jag satsade med flit på dom värsta tjälskotten och bilen varken bottnade eller saknade skärmar efteråt :) Farsgubben satt också kvar. Ny utväxling på bromsen också, det gjorde susen, trampade på med en fot i runt 70 blås och inga problem att låsa alla fyra hjulen :eclipsee_steering: Ock kopplingen blev också den bra, lagom långt slag och ingen risk att trampa sönder den. Fixat kabelskor till batteripolerna, så nu slipper jag bekymra mig för svetstänger som kan få för sig att släppa. :whistling: Och ratthöjningen gör att man lätt kan köra med träskorna på, vilket ju är ett krav på en sån här bil. :thumbsup: Quote
Kilkenny Posted August 5, 2010 Author Posted August 5, 2010 :blink: Kortslutningen är bara en millieter bort! Quote
Michael Th Posted August 5, 2010 Posted August 5, 2010 OMG !!! :unsure: hade du bott lite närmare hade jag donerat ett par nya batteripoler (har på jobbet) :D Quote
Thomas Posted August 5, 2010 Posted August 5, 2010 Kortslutningen? Den uppfanns av Lucas har jag hört. Quote
Panzer Posted August 5, 2010 Posted August 5, 2010 Ont förtal!!!!! Har i princip aldrig haft elproblem med mina engelska bilar ( Spitfire, Triumph 2000 och Vauxhal VX 4/90). När jag köpte min Alfa började det.... Magneti Marelli sägs ha uppfunnit discoljuset... // JEK Quote
AndersK Posted August 5, 2010 Posted August 5, 2010 Kortslutningen? Den uppfanns av Lucas har jag hört. Ont förtal!!!!! "The Prince of Darkness" kallas han för utomlands... Quote
Kilkenny Posted August 5, 2010 Author Posted August 5, 2010 (edited) Nu funkar reostaten, men inte tack vare lucas ;) Monterat såna här vaddetnuheter, skärmförlängare kanske? var tvungen för plåten jag hade kvar räckte helt enkelt inte till. Dom kan mycket väl bli orangea! Edit: Just det! En intressant iaktagelse idag då en god vän skulle provsitta, och han får knappt plats med knäna under ratten! Till saken hör att jag är 193 lång och han är kortare än mig (även om han är ganska reslig), trots det har jag "gott" om plats faktiskt. Även om jag kör tjocka trätofflor på och han med tunna tofflor :blink: Slutsats då: Jag är rätt lång, men har trots det betydligt kortare ben än de flesta??? Såhär kanske: Här krävs det lite efterforskningar..... Edited August 5, 2010 by Kilkenny Quote
Michael Th Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 tja dom flesta av oss är människor :516: men endå så olika..(186cm med långa ben.. dvs kort kropp)ja ja... :huh: gillar dina skärm förlängare.. :thumbsup: Quote
cealm Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 (edited) Vi får väl ordna med en längd och benlängdtabell i tråden för att reda lite i frågan, eller? Nej det finns enklare sätt. - Mät på din vanliga bil: Horisontellt från rattnavet till stolens ryggstöd, Tänk på att viss diff kan ske beroende på hur stoppad stolen är. - Mät från bilen golv till centrum på ratten. Allt detta på din vanliga bil när du ställt den som du vill sitta. - Än så länge struntar du skillanden i sitthöjder mm - Mät avståndet på bromspedalen till ryggstödet. Här kan man få ta ett eller något extra mått beroende på hur höjderna passar men det kommer inte skilja speciellt många cm. - Kolla motsvarande mått på Sevenbilen - Skiljer det mycket? Nu har man några ingångsvärden att tänka kring. Någon kan kanske tycka att detta är en konstig mätningsmetod men för mig blev det perfekt. Jag kan lätt tillverka en för mig passande "cockpit" där ratt stol och pedaler ger en i stort sett lika körställning oavsett vilken av bilarna jag kör. Jag hade fått till en mycket bra körställning i första Sevenbilen vad avser ratthöjd och avstånd till ratten samt "benavstånd" till ratten. Kort och gott sitter bekvämt utan att anstränga mig för mycket. Bil nummer två ville jag få likadan och med dessa mått fick jag samma körställning på V8an som på andra bilen. Fick ungefär lika rymligt / eller trångt där benen "passerar" underdelen på ratten. Jag hade nog lite tur att ett Dala7 chassi var så väl passande för mig, behövde inte ändra mycket. Glöm heller inte stödet för högerarmen som kardantunneln ger för vanlig körning. Pedalstället går nästan alltid att justera eller bygga om lite även om breddmåtten och de krav på avstånd mellan pedalerna som finns kan vara svårt att få till reglementsmässigt på en del bilar. Fast till skillnad från E-märkning är det inte många "kontrollörer" som verkligen mäter utan det brukar räcka med att de känner att pedalerna verkar ok. Så där finns lite att spela på faktiskt... Det var lite tips kring ratt, stol och pedalplacering att begrunda. Jag kommer mäta in min 6x4 och el-kärra på samma sätt och förresten alla andra kärror jag bygger. Jag bygger mina bilar för att passa mig. Tillverkas inte med rörliga stolsunderreden eller rörliga rattnav mm utan det är gjort för mig med ett mått. Den här frågan skall normalt behandlas när stolen, ratten och rattstång fixeras. På mina bilar är det här uppe när ratt-tvärstaget byggs och jag fastställer var stolen hamnar i längsled och höjdled alltså rätt tidigt i bygget. Då bygger jag en sorts generella fästen som inte begränsar ratt och rattlutning och stol rörelser alltför mycket. När jag hittat rätt fästpunkter så sys fästena. Viss justering med "rätt schims eller likande" mellan rattfäste och rattstång och kanske stol också skall det finnas möjlighet till. Hoppas metoden kan ge info för dig om benen är för korta eller för långa eller rätt lagom...... och som alltid förutom denna metod finns det väl något femtio-tal andra metoder och modeller. Men det finns också, tror jag, någon / några som inte mätt in placeringarna ordenligt för sin egen kroppslängd och kroppskonstruktioner utan tyckt det "kan väl inte spela så stor roll". Vissa saker kan lösas med tex annan rattdiameter om det är trångt. Edited August 6, 2010 by cealm Quote
Kilkenny Posted August 6, 2010 Author Posted August 6, 2010 (edited) Jag har ju också byggd kärran enligt principen "bara för mig" så jag sitter riktigt skönt (förhållandevis) B) Jag kan tillockmed glida ner en bra bit så man har ostbågeform på ryggen och knäna upp framför ratten, kanske skönt vid långkörning med en liten svank-kudde som stöd? Blev mest förvånad då jag trodde att om jag får plats, då får nog nästan alla plats, på längden då. Bredden är ju ett större bekymmer i en sån här kärra. :rolleyes: Idag ska bakskärmarna hamras färdigt och bakljusen monteras, sen blir det scuttlebrottning om tid finnes :thumbsup: Edited August 6, 2010 by Kilkenny Quote
Arrowsmith Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 Du hade väl provsittare i ditt bygge redan i tidigt skede minns jag, så du ska väl inte behöva ha några problem där. Han var ju så äckligt lik mej så jag hoppade till själv när jag såg det.. (tror aldrig jag glömmer detdär...) :unsure: Quote
Kilkenny Posted August 6, 2010 Author Posted August 6, 2010 (edited) Just det! Det var inte bara du som var förbryllad, jag hade ju ingen aning om vad ni pratade om :wacko: :D Vi säger såhär i stället, jag och alla mina kompisar är helt normala, utom han som inte fick plats :prop: Monterat lite baklampor, och bytat garage tillfälligt, här finns alusvetsmöjligheter, kommer behövas innan karossen sitter som den ska. Och både huvfjädrar och öhhmmm, såna där snäppskruvar börjar hitta sina platser. (Dzus!!) Seven at night. Imorrn ska det bråkas med mittkonsollen :515: Edited August 6, 2010 by Kilkenny Quote
Kilkenny Posted August 8, 2010 Author Posted August 8, 2010 Idag kom Trollhätte-Jörgen på besök med sin kärra :) Skitkul att få åka med och jämföra skillnader och likheter såna här bilar emellan, en sak jag lärt mig idag är att jag kan släppa REJÄLT på dämpskruvarna :D Riktigt stilig kärra han snickrat ihop :thumbsup: Blågult! Tror vi var överens om att vi har samma chassie, eller snarlikt iallafall, och som Jörgen fick demonstrera så är inte turbo att förakta :) Quote
Thomas Posted August 8, 2010 Posted August 8, 2010 Vridet från Turbon blir ganska brutalt i en så lätt bil som en 7:a Quote
Kilkenny Posted August 8, 2010 Author Posted August 8, 2010 (edited) Gjorde som Jörgen menade att jag skulle göra, skruva bort all dämpning, öka sedan gradvis till bilen beter sig trevligt. Letade upp det värsta tjälskottet jag kunde hitta, och körde med ena framdäcket mittöver flera gånger i allt högre hastighet (max 50 typ) Vilken skillnad i komfort det blev! Nu jobbar ju fjädringen verkligen. :) Får leta upp en traktorstig tror jag... Och kommit på tricket med varför motorn måste luras med avstängd bränslepump för att starta, fel luftmassemätare, blandade ihop dom jag hade på hyllan helt enkelt. Nu startar den snällt varje gång :thumbsup: Och så dök den här krabaten upp i ögonhöjd så jag ryggade till! :D Waiter, there is a locust on my locost! Edited August 8, 2010 by Kilkenny Quote
Jörgen Posted August 9, 2010 Posted August 9, 2010 Låter ju kanon att du börjar få ordning på stötdämperiet, ses på kullen ,med bil om vädret tillåter. Jörgen Quote
Kilkenny Posted August 19, 2010 Author Posted August 19, 2010 (edited) Igår installerade jag en sprojlans ny Lambdasond, behöver en sådan "köras in"? Edited August 19, 2010 by Kilkenny Quote
Arrowsmith Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 Nej, men kör den inte utan ström ansluten om det är en BB-sond Quote
DRC Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 Ok, vad är en BB? Jag antar att han syftar på BredBandslamda Quote
Arrowsmith Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 Yes, det är bredbandslambda jag syftade på. Såhär i efterhand så kan man konstatera att det hade varit intelligentare att skriva ut ordet i sin helhet. Ursäkta, slöheten tog överhanden :icon_oops: Quote
Kilkenny Posted August 20, 2010 Author Posted August 20, 2010 Det är ok, nu vet jag hur jag förkortar bredband :) Om vi vänder på det hela då, om det inte är en BB-lambda, vad är det då? Min är original, med tre tåtar. (jag ska nog köra in den ändå, bara för att det är kul) Quote
Thomas Posted August 20, 2010 Posted August 20, 2010 (edited) SB Edited August 20, 2010 by Thomas Quote
Kilkenny Posted August 23, 2010 Author Posted August 23, 2010 Om man läser nya SFRO-boken noggrant (vilket jag inte gjort) så står det att man ICKE får använda en styrväxel avsedd för servo utan just servo (så som jag har just nu) Dvs, chansen att komma igenom besiktingen i detta skick är alltså minimal. Det är en kortad och rensad servostyrväxel från 240 jag har idag, med bra styrutslag, och ingen bumpsteer. *Kan jag skruva i en "styrpinne" från en ickeservoväxel? det är ju bara den delen SFRO opponerar sig emot, risken är väl att det inte passar. *Eller satsa på en "rallyväxel" direkt som jag bara kortar till samma bredd som den jag kör nu? så blir man kanske lite snabbare i svängarna, som det är nu så är kärran lätt att styra, även vid stillastående. Quote
Jocke4U Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 (edited) Hmmm, är det inte just typ sånt som byggbesiktningen skall fånga upp?? Eller har du bytt styrväxel efteråt? Sen kan det ju vara svårt att hitta alla "fel"... Edited August 23, 2010 by Jocke4U Quote
Krolleg Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Är det bara jag som undrar varför man inte får använda en servo styrväxel utan servo? Själva styrväxeln ser väll ändå likadan ut innuti i princip. Quote
Olofson Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Är det bara jag som undrar varför man inte får använda en servo styrväxel utan servo? Själva styrväxeln ser väll ändå likadan ut innuti i princip. Onödigt skrot som ska följa med, med tillhörande friktion och risk för problem? Quote
Kilkenny Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 (edited) jocke: Jag har bytt, nästan dubbelt så långt slag på denna, vilket visade sig att jag behövde. Alltså, en styrväxel med servo har den egenskapen att själva rattaxeln som möter kuggstången är som en torsionsfjäder, den flexar lite grann, det är det som gör att oljetrycket släpps fram när man svänger, men det hinner man inte märka så länge servopumpen jobbar. Jag kan känna det i ändlägena, men knappast när jag kör, även om SFRO menat att det kan röra sig om ganska rejält flexande, (tänk raggarbil) *Var köper jag en "snabbväxel" bäst? Sellholms kanske? *Kanske Therealpinto har något att tillägga/klargöra? Edited August 24, 2010 by Kilkenny Quote
Arrowsmith Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Det dyker upp korta styrväxlar här ibland: Länk kolla regelbundet... Quote
Kilkenny Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Tackar! Här ska spanas B) Någon som vet nåt om volvos original drevsatser för att ändra utväxling i styrväxeln? Hittade endast lite löst info om det på nån volvoraggarsida, inget matnyttigt direkt.... Ps: Nu funkar all belysning! Weeee! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.