Per Wackt Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Tänkte det skulle va lite kul att få en snabbsammanställning av den rika flora av motor- ovh växellåds-val som finns bland oss... Så fyll på med vad du använder..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted March 12, 2004 Author Share Posted March 12, 2004 Jag börjar själv då: Motor: Volvo B230FK -98 5000 mil från en Volvo 940 Classic, lättrycksturbo. 135 hk. Växellåda: Volvo M46 4 växlad med overdrive. Från en 240 GL -84. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Tvåa... Motor: Ford pinto(110hk) renoverad och konverterad för att klara mikuniförgasare (får väl se om det går vägen). Växellåda: Ford Typ 9. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 okay, får se om jag hinner bli trea då. Motor: BMW M20B20 -86 20k mil, med 125hk och rejält modifierat sprut Låda: Getrag 5-växlad låda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Motor: Opel C20XE 150 hk från Calibra -90 Växellåda: Ford typ 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Motor: B204E (154 hk lågtrycksturbo)från en Saab 9-3 -99 med 4600 mil på mätaren, komplett med styrsystem. Växellåda: Antingen Ford Typ 9 eller Opel Omega R28 - kan inte bestämma mig! :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Volvo 940SE -98 = B230FK 749mil sedan ny. Megasquirt insprut. MSD6BTM tändning kompletterad med launch control box. Garrett T-28 med trim60 kompressor och 360graders axiallager + lite annat 135 hkr............ :unsure: Nyrenoverad volvo M47 V2 alu. huset. Sachs sporting koppling med organisk lamell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Motor blir nog Volvo B23A, 30.000+ mil (kanske nått nyare on den är för kass) med Megasquirt (för att slippa miljöavgiften) , eventuellt nån liten turbo i framtiden. Växellåda Volvo M47. Båda från en 245GL -84. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Motor: 1988 Suzuki Swift DOHC 1300, sänkt komp till 8,0:1, Garret T25 med intercooler Låda: 1980 Mazda 323 fyrpet. Bakaxel: 1966 Cortina GT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Och i norrland gör man så här... Motor Álfa-Romeo 2ltr. 120Hk. Önskar mig en kompressor i present. Låda Volvo fempet. M adapter t motorn o eget svänhjul och ett riktigt hopkok av delar i kopplingen. Allt ihop är av aluminium och det blir ett riktigt smäckert paket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matchless Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Motor och låda från Nissan 180zx , 122hk ........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerraCvh Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Ford CVH 1.6 med 4 växl Ford låda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Motor: Suzuki GSXR 1300 Hayabusa, när jag hittar någon :icon_blink: Ingen som har en över? Låda: Se motor, sexväxlat sekvensiellt med möjlighet till kopplingslös uppväxling. Väcling med paddlar Kardanaxel: Sierra Diff: Sierra 7" med 3,14 i utväxling. Någon sorts diffbroms hade varit trevligt oxå. Det blir en Quafe eller en Sierra LSD från någon annan diff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Morot: Zetec 1,8 från escort -94 Låda: Ford Typ 9 Baklaxel: Escort -76, 3,89 //Bernt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 NU: Vlovlo B20 me Dellorto 45:0r Vlovlo 4 pet me överväxel... Vlovlo 1031 ´bakaxel SEN: Honda F20C1 från en S2000 (ca: 240 hkr) :wohow: Honda 6-växlad från S2000 Vlovlo 1031 bakaxel förhoppningsvis me diff... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 motor: Ford 2.8 l v6 utan miljö tjafs låda typ 9 sen blir det en 2.5l v6 24vent duratec mvh leffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 Japp... Då var det min tur: Motor: volvo B23E -84 14000 mil 240 Växellåda: volvo M47 årm, ? Bakaxel: Volvo 1031 med lamelldiff 740 Extra till motor: 405 topp, Weber45:or, extraktorgrenrör och troligen KK3 eller en vass Sam kam mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted March 12, 2004 Share Posted March 12, 2004 B204E(?) ltt från saab 9000 150hk/210nm med orginal trionic5 styre, inte köpt än så jag vet inte mil och årsmodell. Lådan blir förmodligen från en omega 2.0i eller V6 om ingen lyckas övertyga mig om nån annan bättre. Bakaxel, 1031 med lamelldiff från volvo 740. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 13, 2004 Share Posted March 13, 2004 Och härr kommer mina val Motor: Zetec 1,8 från escort -95 Låda: Ford Typ 9 Baklaxel: Escort -75, 3,89 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted March 13, 2004 Share Posted March 13, 2004 Min drivlina. Motor: Zetec från en Escort XR3i (130hk) Växellåda: Sierra Typ9 Bakaxel: Ford Taunus -80, den är bredare än Escortens, har breddat ramen 50 mm, om jag får tag på en 240 axel med diffbroms kommer jag att använda den. Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 13, 2004 Share Posted March 13, 2004 Mina planer just nu (kan ändras) Motor: Fyrportars Mazda 13B från RX4 eller RX5 moddad med spjällhus som man kan sätta på insug till liggande weber eller liknande. Megasquirt och avgasrening. Låda: Fempetad låda från RX7 gärna med innanmäte från 626 som ger tätare steg (ingen höjdare på hållbarhet dock men man kan inte få allt) Diff: Sierra 3,9-nånting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats G Posted March 13, 2004 Share Posted March 13, 2004 :thumbup: Jag bygger med... Volvo 5:a ( V70 en 170hk) med 5st miuniförgasare ( RS ) låda kommer att bli en M90 från 940 med modifierad hus. Troligen ett programerbart tändsystem av något slag.. mvh Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted March 13, 2004 Share Posted March 13, 2004 Toyota 4A-GE & Toyota T50 låda från den legendariska Daihatsu Charmant. Må Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted March 14, 2004 Share Posted March 14, 2004 Saab B204S (tror jag) 150hk/210Nm, -97 ca 16000 mil. Opel Omegalåda 2L -87 och Sierra dif och axlar. m B) h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rushowner Posted March 14, 2004 Share Posted March 14, 2004 Bygger en dax rush kommer att bli med Opel 2,0 16v och låda från omega Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 14, 2004 Share Posted March 14, 2004 Ford sierra pinto rakt igenom:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 14, 2004 Share Posted March 14, 2004 motor: 9-5 Aero 02 2.3 R ombyggd för T5 styr system och till att börja med utan IC vxl : omega 2.0 just nu , antagligen en disel låda när jag hittar lite mera pengar .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted March 14, 2004 Share Posted March 14, 2004 Ford Pinto + 4 växlad låda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 14, 2004 Share Posted March 14, 2004 Börjar enkelt med det jag tog från min Sierra -88 Pinto 2.0i och typ9 vxllåda Det går alltid att uppgradera :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 15, 2004 Share Posted March 15, 2004 Bara för att bryta mot alla fordar,volvo och saabar :teeth: : Motor Fiat 1800 Twincam (120 hk) + turbo och sprut (bensin + vatten) Fiat 124 5-petad låda, Sierra diff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted March 15, 2004 Share Posted March 15, 2004 Toyota 4A-GE & Toyota T50 låda från den legendariska Daihatsu Charmant.Må Gott Bengt Var hittade du den motorn? sökte själv med ljus och lykta efter en sådan men fick svaret att den inte togs in till sverige... Så istället har jag valt: motor: 1,6 CVH VXL: typ9 Bakaxel: Volvo 240 aut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Daniel- Posted March 15, 2004 Share Posted March 15, 2004 Jag planerar att bygga med en Volvo 760 som bas. Motor: Volvo V6 B280F med kat och 147 hk. Växellåda: M51 från någon äldre 260 Bakaxel: Volvo multilink bakaxel (satt på 760 88-) Bromsar från 760. Hälsn/Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted March 15, 2004 Share Posted March 15, 2004 4A-GE sitter i Corolla Gti -88 till -91 eller -92. Själv köpte jag en bil och skrotade för att få med alla kablar och boxar. På bildelsbasen finns en handfull motorer för runt 6000:- inkl databox. Jag kan å det varmaste rekomendera Toyotaklubben, dom vet allt och svarar blixtsnabbt. www.toyotaclubsweden.com Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted March 15, 2004 Share Posted March 15, 2004 Volvo 440 turbo med m47 låda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy N Posted March 15, 2004 Share Posted March 15, 2004 Bygger Locost "efter boken" och använder som motor Opel C20XE och växellåda Ford type-9 / Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 15, 2004 Share Posted March 15, 2004 Hej! Traditionella val här: Motor: Pinto 2.0 Vxllåda: 5 växlad typ 9 (finns även 4-petad) Bakaxel: Taunus (ramen breddad 50mm) Kardan: Taunus Trimmingen kommer inskränka sig till Weber 45:or och lämplig kam. Någon som har en gissning vad det kan ge? Vilken kan bör man välja? Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted March 18, 2004 Share Posted March 18, 2004 Fortsätter om någon är intresserad.. :D Motor: B5254, Volvo 850 GLT 2.5l -93 Vxllåda: M90H, Volvo 960 2.5l -97 Övrigt: Bakaxel: 1031, Volvo 740 -??, byter till lamelldiff. så småningom. (1520 mm mellan anläggnings ytorna på bromsskivorna) Spindlar: Volvo 140 -74 Bromsar: bak original, fram ventilerade ifrån Volvo 240. Snickrar på ett eget spjällhus och ev. torrsump. /Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommie Ibert Posted March 18, 2004 Share Posted March 18, 2004 Jag använder Suzuki Hayabusa med Pace torrsump och en fords 7" 3,14 bakaxel med Quaife LSD och Quaife Backväxel i en Dax Rush. / Tommie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 18, 2004 Share Posted March 18, 2004 Jag använder Suzuki Hayabusa med Pace torrsump och en fords 7" 3,14 bakaxel med Quaife LSD och Quaife Backväxel i en Dax Rush./ Tommie *Dräääääggel...* :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Bygger en westfield seiw Med opelmotor, c20xe från en vectra Och fordlåda, typ9 från en gammal sierra. Sprängkåpan kommer från westfield själva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 hela paketet från en volvo 745GLE dvs B230F 16vent ~160hk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laangen Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 Opel 2,0 16 v från Formel Opel Lotus inkl torrsump MBE sprut M45 från Sellholm med adapter från bysmedjan 1031 m lamelldiff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 28, 2004 Share Posted March 28, 2004 Mitt när det väl får fart ärdet VW 2l 16v motor och turbo på den med programerbart sprut och tändning. Ford sierralåda å escort mk2 bakaxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter G Posted April 2, 2004 Share Posted April 2, 2004 Bara för att bryta mot alla fordar,volvo och saabar :teeth: : Motor Fiat 1800 Twincam (120 hk) + turbo och sprut (bensin + vatten) Fiat 124 5-petad låda, Sierra diff. Är det den lådan där växelspaken är inbyggd i huset? Jag hjälper en kompis lite grand med ett Tigerbygge och han har en Fiat TC med tillhörande låda. Vi har placerat drivpaketet lååångt bak, så att man når spaken. Kruxet är att det ser ut att bli ytterst trångt för pedalerna (trångt även med seven-mått). Hur ser det ut för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted April 2, 2004 Share Posted April 2, 2004 Använder resterna av en 88:a Scorpio 2.0.Planad topp,lättat svänghjul.Ska modda insuget så det inte bygger så mycket på höjden. Använder originaldiffen tillsammans med egen deDion-axel. 5-växlad låda. mvh pixbo :thumbup: ps.Kanske sätter jag i en volvo fyra med turbo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 2, 2004 Share Posted April 2, 2004 Är det den lådan där växelspaken är inbyggd i huset? Jag hjälper en kompis lite grand med ett Tigerbygge och han har en Fiat TC med tillhörande låda.Vi har placerat drivpaketet lååångt bak, så att man når spaken. Kruxet är att det ser ut att bli ytterst trångt för pedalerna (trångt även med seven-mått). Hur ser det ut för dig? Spaken sitter i en utstickande "låda" en decimeter bakom själva växellådshuset. På vissa lådor sitter spaken i ett vinklat hål längst bak i huset. För att få till en bra geometri på allt så kapade jag av "lådan" vid huset, förlängde axeln och monterade spaken med kulled i ett eget fäste på kardantunneln. Har ingen bra närbild på det, men du kanske kan se något på den här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelven Posted April 8, 2004 Share Posted April 8, 2004 Funderar fortfarande om jag ens nån gång skall börja - men under tiden kan man ju alltid tjuvläsa forum och drömma ? Nån som funderat över Mazda MX-5 motor och låda (och diff) ? Rak 1.8l 4:a DOHC, insprutning iofs, finns urläckert kompressorkit till den. 130-140 Hk original. Låda 5/6 petad, tror det var top gear eller automobil som tyckte att den var bättre än Porche Boxters... Och för att göra det enkelt för sig så sno diffen oxå - LSD förstås ... Står en hos allbildelar i huddinge... - men det kostar väl för skjortan :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rushowner Posted April 8, 2004 Share Posted April 8, 2004 16v opel gsi motor på Karstorps bildemontering om någon är sugen? 150hk blir lätt 200 enligt uppgift :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 9, 2004 Share Posted April 9, 2004 Låter intressant, var ligger karstorp Bildemontering? Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 10, 2004 Share Posted April 10, 2004 Nån som funderat över Mazda MX-5 motor och låda (och diff) ? Jodå, jag har sett (minst) ett bygge från Australien på webben med allting från Miata, även bakaxelupphängningen om jag inte minns fel. Helt ok motor i dem. Ser till och med snygg ut :) Denna hittade jag nu, men jag tror inte det var den jag sett tidigare... http://www.adelgigs.com/clubman.shtml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.