Jump to content

Vilka olika motorer och växellådor använder vi ?


Per Wackt

Recommended Posts

Nån som funderat över Mazda MX-5 motor och låda (och diff) ?

Jodå, jag har sett (minst) ett bygge från Australien på webben med allting från Miata, även bakaxelupphängningen om jag inte minns fel. Helt ok motor i dem. Ser till och med snygg ut :)

Denna hittade jag nu, men jag tror inte det var den jag sett tidigare...

http://www.adelgigs.com/clubman.shtml

Det finns en amerikansk "Seven" Locost företag som gjort ett chassi specifikt för MX-5 donor. I princip allt från miatan utom själva karossen. Smidigt då hjulgeometrier, spindlar hubbar osv. är utomordentligt snålt tilltagna (vikt!) prylar som dessutom har bra geometri från grunden.

Här är ett sånt bygge:

http://keith.miata.net/seven/

Problemet i Sverige är att reservdelar från Mazda är fruktansvärt dyra och skroten har låg omsättning och därmed höga priser. Standard är "kolla mazda pris och vårt pris från skroten är hälften" vilket gör att allt är svindyrt. Men ring och fråga, det är inte alltid säkert att de vet vad de har.

1.8l motorerna från 94-97 klarar ca 300hk utan att öppnas (då med överladdning). Växellådorna klarar inte så mycket mer än ca 250hk i turbo-överladdning såvida man inte kör väldigt snällt. Bakre differentialer finns i två storlekar, 6" som knappt klarar originalets 116hk (1.6l motor) och 7" som nog tål uppemot ca 250hk motors vridmoment.

Link to comment
Share on other sites

Helt otroligt men allt är Volvo :blink:

Är väl ingen stor suporter av Volvo men efter att jag börjat bygga bilen har jag sett en del fördelar med att använda Volvo.

Nackdelen är att allt väger bly :(

Motor B230 med M47 alulåda,

Bakaxel 740 1031,

Styrväxel 240

Rattstång 240 / /740

Pedalställ 740

Bromsok/Skivor 740

Spindlar Fram 140

Har försökt att bygga bilen med så mycket Volvo komponenter som möjligt för att hålla kostnad nere och ha ett bra utbud på delar.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en amerikansk "Seven" Locost företag som gjort ett chassi specifikt för MX-5 donor. I princip allt från miatan utom själva karossen. Smidigt då hjulgeometrier, spindlar hubbar osv. är utomordentligt snålt tilltagna (vikt!) prylar som dessutom har bra geometri från grunden.

Här är ett sånt bygge:

http://keith.miata.net/seven/

Problemet i Sverige är att reservdelar från Mazda är fruktansvärt dyra och skroten har låg omsättning och därmed höga priser. Standard är "kolla mazda pris och vårt pris från skroten är hälften" vilket gör att allt är svindyrt. Men ring och fråga, det är inte alltid säkert att de vet vad de har.

1.8l motorerna från 94-97 klarar ca 300hk utan att öppnas (då med överladdning). Växellådorna klarar inte så mycket mer än ca 250hk i turbo-överladdning såvida man inte kör väldigt snällt. Bakre differentialer finns i två storlekar, 6" som knappt klarar originalets 116hk (1.6l motor) och 7" som nog tål uppemot ca 250hk motors vridmoment.

Underbart - det var precis nått sånt här jag funderade

över! Då kan jag alltid titta på Miatan (jo - står en sån

i garaget just nu) och se hur det är gjort på den :thumbup:

... och få tag i en donator borde väl gå på kontinenten ? Typ en som

redan har Sebringkompressor monterad ... :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...