Jump to content

laangen

Forumdeltagare
  • Posts

    57
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About laangen

  • Birthday 04/24/1968

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.dala7.se

Profile Information

  • Plats
    Big River

Recent Profile Visitors

5,156 profile views
  1. Denna däringa bilden ser SÅ fin ut
  2. laangen

    Ljuddämpare

    Bild kommer efter midsommar............... allt packat pga flytt, pris via tfn.
  3. laangen

    Ljuddämpare

    MC orginaldämpare finns hos mig om du är intresserad?
  4. Korta bälten på väg. Återkommer när de är i Borlänge. "bekräftad lev ca 2-3veckor" :icon_angry: Vilket kan betyda 3-10 veckor tyvärr.
  5. SER UT SOM EN FIN MOTOR PÅ BILDEN! Lozec B234 Den slänger man i utan hjälp!
  6. Som jag skrev på annan plats Stort intresse från Cobraklubben finnes
  7. www.dala7.se Länk Bilar och byggen: Björn Svensson
  8. MITT FÖRSLAG FÄRDIG BIL Färdig bil med Volvo 140 framvagn 240 Alu bakaxel SAAB motor Bilder finns "Text som tidigare" Bara en liten berättelse från rejsa ang Björns bil... Detta är ett Quote från skribenten P.P på rejsa.nu ### Här kommer en STOR varning om ett STORT inlägg: En Seven-tur. Som sekreterare i den lokala sportvagnsklubben får man ju kompisar med alla möjliga sorters underliga fordon. Detta är en story om ett möte med ett av dem, vilket blev till ett utskick för övriga medlemmar. Jag tror det skedde som någon slags undermedveten behandling av en traumatisk upplevelse. Det hela började helt oskyldigt i somras med att jag stannade till på en verkstad för att lämna in min programerbara tändning, och då snubblade över ett par kompisar som mekade Seven. Jag blev kvar och hjälpte till med det jag kunde, men gjorde sen misstaget att berätta att jag aldrig åkt i sån bil tidigare. Så jag hamnade snabbt i passagerarstolen och jakten på en öde raka inleddes: Vi tog korsningen i ett lugnt tempo, t.o.m. betydligt lägre än vad jag brukar hålla där varje dag med den allt annat än fräscha Opeln och min kropp började sakta slappna av ifrån den värsta spänningen. Föraren tog en snabb koll i backspeglarna, mest för att kolla så att Farbror Batong inte fattat intresse för oss, en aningen längre blick på instrumenten så att allt var OK där, och slutligen en noggrann överblick längs industrirakan som låg framför oss. Att få Moster Agda eller en 20-tons lastbil framför sig kunde ju bli ödesdigert. Då allt var grönt kuggade han ner till tvåan och motorbromsade ner till cykeltempo vartefter han frikopplade och aktiverade "launchkontrollen", som ställer om tändningen och turbotrycket. Jo, jag vet, det heter antagligen något annat, men så här i efterhand kan jag inte komma på ett bättre uttryck. Gaspedal ner, koppling upp, och min första tanke "Blir det inte värre än så här?" placerar sig som god trea över befängda idèer som passerat igenom Peterssons huvud. (Solklar etta: "Hmm, det där med Alfa Romeo är nog inte så dumt ändå!" och med: "Den där kurvan klarar nog pappas Audi i 75km/h. " som god tvåa). Att axet här påminde om en automatlådebil berodde på att de 225mm breda däcken kämpade frenetiskt med att hitta det försvunna greppet. Men vartefter farten ökade blev suget mer och mer påtagligt. Allt ändras dock drastiskt när trean dras i: En illvillig kraft vill plötsligt trycka mig igenom det låga ryggstödet, samtidigt som magsäcken bestämmer sig för att inta lungornas ordinarie plats. Och för dem som inte testat kan jag berätta att lätt illamående, andningssvårigheter och en "fritt fall"-känsla i maggropen inte är kul i en bil. Synen har svårt att fokusera på något särskilt, så av någon anledning tittar jag ner på mina fötter och noterar tacksamt att jag har ett ramrör att ta stöd emot, för det här måste gå åt helsicke. Det har inte gått så värst många hundra meter sen vi startade men det är redan dags för fyrans växel. De flesta bilar börja nu lugna ner sig, men inte detta ex. Tvärt om, nu har motorn en hel del motstånd att jobba emot, så både turbotryck och effekt skjuter i höjden med en gång. Därmed placerar sig magen någonstans i halstrakten, och då jag varken har hjälm, motorglasögon, hörselproppar eller vindruta som skydd kan vi addera dånet ifrån fartvinden som döljer alla eventuella kvidanden ifrån min sida, samt en blåst som på ett ögonblick gjort mig så gott som blind. I mitten var det grått, längst upp blått och på sidorna en sörja av olika kulörer. Hoppas bara att föraren är mindre känslig. Tack och lov verkar han nöjd och släpper av i det läget vilket gör att den mest akuta dödsångesten avtar och ersätts med förvåning: Att något som inte innefattar sprängämnen eller vattenfall och tunnor kan få en att känna så här? Mannen bakom ratten är dock mer härdad och konstaterar glatt att: "Vad bra, nu rör sig ju bakvagnen åt rätt håll i alla fall!" Själv har jag inte sinnesnärvaro att notera några som helst chassireaktioner på den provstart som vi gör på väg tillbaka till verkstaden, jag ser bara hur föraren febrilt jobbar med ratten under hela resan. Efteråt vet jag inte vad jag skall tycka om turen. Ena halvan av mig vill aldrig uppleva det igen, mens den galnare delen vill ha mer. Fast då med en integralhjälm på skallen, synen är inte helt fel att ha när det går fort. Javisst gott folk, jag har fått åka Seven-replika för första gången i mitt liv. Dessa bilar har ju en förmåga att attackera människors sinnen även i de mest beskedliga former, men Björn Svenssons Turbomonster är ju i en helt annan liga. Du kan ju själv översätta 250hk/350NM och 700kg till din egen bil och gissa resultatet (siffrorna är mina, men jag tror att de snarare är i under än överkant). Det värsta är att det mesta kommer att kännas väldigt lamt efter det här. Men du skall ha tack för turen Björn, den var.intressant. Så slutade historien, men så här i efterhand har jag fyra saker att tillägga: 1. Farsan köpte strax efteråt en 944 Turbo. Detta är enl. mina mått en snabb bil, eller rättare sagt, var en snabb bil. Nu känns den inte märkvärdig alls. 2. Jag har åkt en Seven till. Denna gång en Caterham med Ford Zetec-motor. 550kg och 160-170hk borde ge kittlingar i maggropen runt Knutstorp. Men nej, inte nu längre. Visst, väghållningen var SÅ mycket bättre än i min egna Alfa, men draget? Näää. 3. Björn har glatt berättat att nu har de minsann hittat en spricka i en turboslang, så nu går bilen RIKTIGT bra. Någon som har ett familjepack valium att sälja? 4. Däremot har den aldrig presterat en godkänd tid på strippen, så att jag kunnat relatera mina upplevelser till lite siffror. Senast slog visst övervarvsskyddet in redan vid 4000 utan någon anledning. Björn självhävdar att det börjar bli en citybil, då den ständigt pajar så fort den kommer utanför stadsgränsen. _________________
  9. Ingen bonde! men har under många år byggt på ett större garage med höga portar som monterades i höstas, saknar ännu isolering. . . . . . . . Det ryms min 20 bilar Inte i Borlänge; ca 9 mil från Västerås
  10. Maila mig på laangen@dala7.se så förmedlar jag kontakt ang Vankel OBS byggs med Volvo 140 spindlar och 1031 axel . . . . . . . .
  11. Vi kommer till mässan i Älvsjö med ett rullande chassi och kommer att finnas i monter C08;40. Vi kommer att visa chassit komplett med alla fästen på plats för enklare montage av donatordelar.Chassit kommer att vara utrustat med Sparco, EBC, och Spax dämpare från Dala7(Gpartners) Intresserade av visning kan maila mig för biljetter laangen@dala7.se (Anmälda i god tid=Kraftigt reducerat pris) Eller bara för att träffas och prata om våra byggen. MVH Anders Persson
  12. Eller ring :thumbup: Du har mitt nummer.................
×
×
  • Create New...