Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte det skulle va lite kul att få en snabbsammanställning av den rika flora av motor- ovh växellåds-val som finns bland oss...

Så fyll på med vad du använder.....

Posted

Jag börjar själv då:

Motor: Volvo B230FK -98 5000 mil från en Volvo 940 Classic, lättrycksturbo. 135 hk.

Växellåda: Volvo M46 4 växlad med overdrive. Från en 240 GL -84.

Posted

Tvåa...

Motor: Ford pinto(110hk) renoverad och konverterad för att klara mikuniförgasare (får väl se om det går vägen).

Växellåda: Ford Typ 9.

Posted

okay, får se om jag hinner bli trea då.

Motor: BMW M20B20 -86 20k mil, med 125hk och rejält modifierat sprut

Låda: Getrag 5-växlad låda.

Posted

Motor: B204E (154 hk lågtrycksturbo)från en Saab 9-3 -99 med 4600 mil på mätaren, komplett med styrsystem.

Växellåda: Antingen Ford Typ 9 eller Opel Omega R28 - kan inte bestämma mig! :unsure:

Posted

Volvo 940SE -98 = B230FK 749mil sedan ny. Megasquirt insprut.

MSD6BTM tändning kompletterad med launch control box.

Garrett T-28 med trim60 kompressor och 360graders axiallager

+ lite annat

135 hkr............ :unsure:

Nyrenoverad volvo M47 V2 alu. huset. Sachs sporting koppling med organisk lamell

Posted

Motor blir nog Volvo B23A, 30.000+ mil (kanske nått nyare on den är för kass) med Megasquirt (för att slippa miljöavgiften) , eventuellt nån liten turbo i framtiden. Växellåda Volvo M47. Båda från en 245GL -84.

Posted

Och i norrland gör man så här...

Motor Álfa-Romeo 2ltr. 120Hk. Önskar mig en kompressor i present.

Låda Volvo fempet. M adapter t motorn o eget svänhjul och ett riktigt hopkok av delar i kopplingen.

Allt ihop är av aluminium och det blir ett riktigt smäckert paket.

Posted

Motor: Suzuki GSXR 1300 Hayabusa, när jag hittar någon :icon_blink: Ingen som har en över?

Låda: Se motor, sexväxlat sekvensiellt med möjlighet till kopplingslös uppväxling. Väcling med paddlar

Kardanaxel: Sierra

Diff: Sierra 7" med 3,14 i utväxling. Någon sorts diffbroms hade varit trevligt oxå. Det blir en Quafe eller en Sierra LSD från någon annan diff.

Posted

NU:

Vlovlo B20 me Dellorto 45:0r

Vlovlo 4 pet me överväxel...

Vlovlo 1031 ´bakaxel

SEN:

Honda F20C1 från en S2000 (ca: 240 hkr) :wohow:

Honda 6-växlad från S2000

Vlovlo 1031 bakaxel förhoppningsvis me diff...

Posted

motor: Ford 2.8 l v6 utan miljö tjafs

låda typ 9

sen blir det en 2.5l v6 24vent duratec

mvh leffe

Posted

Japp... Då var det min tur:

Motor: volvo B23E -84 14000 mil 240

Växellåda: volvo M47 årm, ?

Bakaxel: Volvo 1031 med lamelldiff 740

Extra till motor: 405 topp, Weber45:or, extraktorgrenrör och troligen KK3 eller en vass Sam kam mm.

Posted

B204E(?) ltt från saab 9000 150hk/210nm med orginal trionic5 styre, inte köpt än så jag vet inte mil och årsmodell.

Lådan blir förmodligen från en omega 2.0i eller V6 om ingen lyckas övertyga mig om nån annan bättre.

Bakaxel, 1031 med lamelldiff från volvo 740.

Posted

Och härr kommer mina val

Motor: Zetec 1,8 från escort -95

Låda: Ford Typ 9

Baklaxel: Escort -75, 3,89

Posted

Min drivlina.

Motor: Zetec från en Escort XR3i (130hk)

Växellåda: Sierra Typ9

Bakaxel: Ford Taunus -80, den är bredare än Escortens, har breddat ramen 50 mm, om jag får tag på en 240 axel med diffbroms kommer jag att använda den.

Roland

Posted

Mina planer just nu (kan ändras)

Motor:

Fyrportars Mazda 13B från RX4 eller RX5 moddad med spjällhus som man kan sätta på insug till liggande weber eller liknande. Megasquirt och avgasrening.

Låda: Fempetad låda från RX7 gärna med innanmäte från 626 som ger tätare steg (ingen höjdare på hållbarhet dock men man kan inte få allt)

Diff: Sierra 3,9-nånting.

Posted

:thumbup: Jag bygger med...

Volvo 5:a ( V70 en 170hk) med 5st miuniförgasare ( RS )

låda kommer att bli en M90 från 940 med modifierad hus.

Troligen ett programerbart tändsystem av något slag..

mvh Mats

Posted

Saab B204S (tror jag) 150hk/210Nm, -97 ca 16000 mil. Opel Omegalåda 2L -87 och Sierra dif och axlar.

m B) h

Janne

Posted

motor: 9-5 Aero 02 2.3 R ombyggd för T5 styr system och till att börja med utan IC

vxl : omega 2.0 just nu , antagligen en disel låda när jag hittar lite mera pengar ....

Posted

Börjar enkelt med det jag tog från min Sierra -88

Pinto 2.0i och typ9 vxllåda

Det går alltid att uppgradera :)

Posted

Bara för att bryta mot alla fordar,volvo och saabar :teeth: :

Motor Fiat 1800 Twincam (120 hk) + turbo och sprut (bensin + vatten)

Fiat 124 5-petad låda, Sierra diff.

Posted
Toyota 4A-GE & Toyota T50 låda från den legendariska Daihatsu Charmant.

Må Gott

Bengt

Var hittade du den motorn? sökte själv med ljus och lykta efter en sådan men fick svaret att den inte togs in till sverige...

Så istället har jag valt:

motor: 1,6 CVH

VXL: typ9

Bakaxel: Volvo 240 aut.

Posted

Jag planerar att bygga med en Volvo 760 som bas.

Motor: Volvo V6 B280F med kat och 147 hk.

Växellåda: M51 från någon äldre 260

Bakaxel: Volvo multilink bakaxel (satt på 760 88-)

Bromsar från 760.

Hälsn/Daniel

Posted

4A-GE sitter i Corolla Gti -88 till -91 eller -92.

Själv köpte jag en bil och skrotade för att få med alla kablar och boxar. På bildelsbasen finns en handfull motorer för runt 6000:- inkl databox.

Jag kan å det varmaste rekomendera Toyotaklubben, dom vet allt och svarar blixtsnabbt.

www.toyotaclubsweden.com

Allt Gott

Bengt

Posted

Bygger Locost "efter boken" och använder som

motor Opel C20XE och växellåda Ford type-9

/ Tommy

Posted

Hej!

Traditionella val här:

Motor: Pinto 2.0

Vxllåda: 5 växlad typ 9 (finns även 4-petad)

Bakaxel: Taunus (ramen breddad 50mm)

Kardan: Taunus

Trimmingen kommer inskränka sig till Weber 45:or och lämplig kam.

Någon som har en gissning vad det kan ge? Vilken kan bör man välja?

Bengt

Posted

Fortsätter om någon är intresserad.. :D

Motor: B5254, Volvo 850 GLT 2.5l -93

Vxllåda: M90H, Volvo 960 2.5l -97

Övrigt:

Bakaxel: 1031, Volvo 740 -??, byter till lamelldiff. så småningom. (1520 mm mellan anläggnings ytorna på bromsskivorna)

Spindlar: Volvo 140 -74

Bromsar: bak original, fram ventilerade ifrån Volvo 240.

Snickrar på ett eget spjällhus och ev. torrsump.

/Jocke

Posted

Jag använder Suzuki Hayabusa med Pace torrsump och en fords 7" 3,14 bakaxel med Quaife LSD och Quaife Backväxel i en Dax Rush.

/ Tommie

Posted
Jag använder Suzuki Hayabusa med Pace torrsump och en fords 7" 3,14 bakaxel med Quaife LSD och Quaife Backväxel i en Dax Rush.

/ Tommie

*Dräääääggel...* :wohow:

Posted

Mitt när det väl får fart ärdet VW 2l 16v motor och turbo på den med programerbart sprut och tändning. Ford sierralåda å escort mk2 bakaxel.

Posted
Bara för att bryta mot alla fordar,volvo och saabar :teeth: :

Motor Fiat 1800 Twincam (120 hk) + turbo och sprut (bensin + vatten)

Fiat 124 5-petad låda, Sierra diff.

Är det den lådan där växelspaken är inbyggd i huset? Jag hjälper en kompis lite grand med ett Tigerbygge och han har en Fiat TC med tillhörande låda.

Vi har placerat drivpaketet lååångt bak, så att man når spaken. Kruxet är att det ser ut att bli ytterst trångt för pedalerna (trångt även med seven-mått). Hur ser det ut för dig?

Posted

Använder resterna av en 88:a Scorpio 2.0.Planad topp,lättat svänghjul.Ska modda insuget så det inte bygger så mycket på höjden.

Använder originaldiffen tillsammans med egen deDion-axel.

5-växlad låda.

mvh pixbo :thumbup:

ps.Kanske sätter jag i en volvo fyra med turbo.

Posted
Är det den lådan där växelspaken är inbyggd i huset? Jag hjälper en kompis lite grand med ett Tigerbygge och han har en Fiat TC med tillhörande låda.

Vi har placerat drivpaketet lååångt bak, så att man når spaken. Kruxet är att det ser ut att bli ytterst trångt för pedalerna (trångt även med seven-mått). Hur ser det ut för dig?

Spaken sitter i en utstickande "låda" en decimeter bakom själva växellådshuset. På vissa lådor sitter spaken i ett vinklat hål längst bak i huset.

För att få till en bra geometri på allt så kapade jag av "lådan" vid huset, förlängde axeln och monterade spaken med kulled i ett eget fäste på kardantunneln.

Har ingen bra närbild på det, men du kanske kan se något på den här.

post-3-1080897031.jpg

Posted

Funderar fortfarande om jag ens nån gång skall börja - men under tiden kan

man ju alltid tjuvläsa forum och drömma ?

Nån som funderat över Mazda MX-5 motor och låda (och diff) ?

Rak 1.8l 4:a DOHC, insprutning iofs,

finns urläckert kompressorkit till den. 130-140 Hk original.

Låda 5/6 petad, tror det var top gear eller automobil som tyckte att den

var bättre än Porche Boxters...

Och för att göra det enkelt för sig så sno diffen oxå - LSD förstås ...

Står en hos allbildelar i huddinge... - men det kostar väl för skjortan :(

Posted
Nån som funderat över Mazda MX-5 motor och låda (och diff) ?

Jodå, jag har sett (minst) ett bygge från Australien på webben med allting från Miata, även bakaxelupphängningen om jag inte minns fel. Helt ok motor i dem. Ser till och med snygg ut :)

Denna hittade jag nu, men jag tror inte det var den jag sett tidigare...

http://www.adelgigs.com/clubman.shtml

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...