stigge Posted February 15, 2012 Author Posted February 15, 2012 (edited) Räknade lite smått på kostnader för att slänga in en Duratec-spis. Mellan tummen och armbågen 24000 för prylar, motorinköpet inte inräknat. Går säkert att komma undan billigare men ändå - det drar iväg... Edited February 17, 2012 by stigge Quote
stigge Posted March 1, 2012 Author Posted March 1, 2012 passade på att köra lite med bilen i dag, en sista gång innan motorn åker ur. För mycket grus dock - jag kan inte åta mig uppgiften att samla in allt grus i Uppsala. Det fyller sittbrunnen på nolltid! Quote
stigge Posted March 30, 2012 Author Posted March 30, 2012 Är för närvarande väldigt sugen på en fräck ventilkåpa till bilen. Kostar en del men är kanske värt det ändå. :racesmile: Ska sova på saken. Quote
vedde Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Snygg! Men den går väl att byta i efterhand? Kom igen och byt motor nu för du skall med på lite saker i sommar med oss från Uppsala gänget. /Fredrik Quote
stigge Posted March 30, 2012 Author Posted March 30, 2012 Mentalt har jag redan bytt, nu ska det bara omsättas i praktiken. Väntar fortfarande på några grejor från England - jag tror det kan vara smart att vänta tills allt finns i garaget. Det ramlar in diverse ebay-fynd mest varje dag. Makalöst vilken prisskillnad jämfört med att handla i Sverige. Ny startmotor = 62 pund, 1800 spänn hos handlare i Sverige. Lika billigt som begagnat. Urtrampningslager för en hundring och några tior i frakt. När storpaketet kommer från Burton blir det maratondagar i garaget! Quote
Thomas Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Ja det går knappt att handla något i Sverige längre. Och vilket utbud det finns i England och på Ebay. Quote
kengren Posted March 30, 2012 Posted March 30, 2012 Ja det går knappt att handla något i Sverige längre. Och vilket utbud det finns i England och på Ebay. det är bara 5 veckor kvar innan vi far till england - vad skall du handla då? kenneth Quote
stigge Posted March 31, 2012 Author Posted March 31, 2012 Jag ska - som vanligt - inte handla nånting... Men det blir säkert - som vanligt - budgetspräckning ändå. :P Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Quote
Thomas Posted March 31, 2012 Posted March 31, 2012 det är bara 5 veckor kvar innan vi far till england - vad skall du handla då? kenneth Jag åker inte till England men handlar nästan ett par ggr i månaden från UK och USA främst. Till mina bilar och lite annat. Quote
stigge Posted April 3, 2012 Author Posted April 3, 2012 DHL levererade ett fint paket i dag. Fint, fast jag måste nog kapa lite i ramen ändå. ARP-grejor till stakar och svänghjul och diverse packningar. Raceline-tråget. Inte billigt men jag slipper läckage och oljeskvalp med tryckbrist. Tror det ändå är en rätt bra grej att lägga pengar på. Jag avskyr oljeläckage. Quote
gka Posted April 5, 2012 Posted April 5, 2012 Trevligt med motorer där allt finns att köpa. Man blir avundsjuk :) Jag undrar lite hur tråget är uppbyggt. Går det att se nåt hur det är bafflat under skvalpplåten som täcker hela tråget? Hamnar oljenivån i samma höjd som skvalpplåten eller? Oljepickupen, vart tar den vägen? Hålen ser inte så stora ut... Quote
stigge Posted April 5, 2012 Author Posted April 5, 2012 Jag ska knäppa några kort innan grejorna monteras. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Quote
vedde Posted April 5, 2012 Posted April 5, 2012 Kul Stigge Ser ut att vara fin fina grejor det där! /Fredrik Quote
stigge Posted April 10, 2012 Author Posted April 10, 2012 I brist på tid och ork kan man alltid beställa prylar. Ren idioti men jag köpte i alla fall en sån där frän låtsas-BDA-ventilkåpa från retro ford. Oerhört rätt för oss som kan fords tävlingshistoria. :-P Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Quote
Berne Posted April 10, 2012 Posted April 10, 2012 Ventilkåpan är snygg! Den kan du vara stolt över. Väl använda pengar tycker jag. Quote
stigge Posted April 11, 2012 Author Posted April 11, 2012 Enligt säkra källor ger ventilkåpan cirka 50 hästkrafters effektökning och i så fall är det en oslagbart billig trimningsmetod :lol: Quote
Berne Posted April 11, 2012 Posted April 11, 2012 (edited) jaha, å ja som satt i nya kammar och portad topp, helt onödigt när man kunde köpt Kåpan istället. Edited April 11, 2012 by Berne Quote
stigge Posted April 11, 2012 Author Posted April 11, 2012 Precis, du tappade huvudet lite där. Jag får mycket bättre mellanregister och snabbare gassvar som bonus. Quote
stigge Posted April 16, 2012 Author Posted April 16, 2012 I dag kom mina prylar från Retro Ford. Det är knappast någon som blir förvånad när jag säger att det saknas en tändkabel. Så är det att handla från firmor i det landet.... Men det kommer bli riktigt snyggt! Och inte minst öka effekten markant. Quote
Christer J Posted April 16, 2012 Posted April 16, 2012 I dag kom mina prylar från Retro Ford. Det är knappast någon som blir förvånad när jag säger att det saknas en tändkabel. Så är det att handla från firmor i det landet.... Men det kommer bli riktigt snyggt! Och inte minst öka effekten markant. Det räcker nog med tre cylindrar innan du vänjer dig med all extraeffekt som kommer med den läckra kåpan. Quote
stigge Posted April 16, 2012 Author Posted April 16, 2012 mailsvaret är då fantastiskt typiskt: Hello stig Sorry to here that a lead is missing We are out of stock at the moment Will get one out as soon as they are in stock Alltså har man troligen chansat och skickat de tre som fanns kvar i lager. :angry: Quote
stigge Posted July 4, 2012 Author Posted July 4, 2012 Nu får det baske mig lov att bli uppehållsväder lördag-söndag! För det har inhandlats lite bättre svålar bara för den här helgen. Visserligen har dom legat några år, men ändå. 3000 spänn för fyra däck monterat&balanserat. Bromsklossarna håller ett tag till. Gamla Pinto-sänket sitter fortfarande under locket och jag vet inte om den pallar uppdraget. Känns sådär... av olika anledningar (både sånt jag kunnat påverka och sånt jag varit maktlös inför) har jag blivit tvungen att skjuta motorbytet på framtiden. Men det gör inget. Fattas bara lite tid och energi och för närvarande är det bristvara. Hur mycket luft ska man ha i dylika däck förresten? Quote
Morty Posted July 5, 2012 Posted July 5, 2012 Vilken dimension 205/60-13?? I så fall hade jag börjat på 1,5 bar kalltryck och ev sänkt ner så varmtryck ligger runt 1,8-1,9 bar. Cambern är minst lika viktig, börja med -2 till -2,5° fram. Bak har du väl stel axel så det är bara se glad ut. Om du justerar cambern glöm inte att efterjustera toe'n. Quote
stigge Posted July 9, 2012 Author Posted July 9, 2012 Jag glömde till och med att kolla lufttrycket i däcken... Men det funkade bra ändå. Tyvärr tappade motorn orken, den kändes trög och allmänt slut. Vid närmare eftertanke gick den helt okej upp till 85 graders motortemp på mätaren. Nu gick den upp i 110 ungefär, det borde inte vara någon fara tycker jag. Brukar aldrig gå varmare än 85 när jag kör längs vägarna här hemma. Kan det vara fel i vattentempgivaren till boxen? tänkte om det är någon inställning som sänker tändning och annat över en viss templimit? Måste testas någon dag då det inte regnar. Quote
super7 Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Tyvärr tappade motorn orken, den kändes trög och allmänt slut. Vid närmare eftertanke gick den helt okej upp till 85 graders motortemp på mätaren. Nu gick den upp i 110 ungefär, det borde inte vara någon fara tycker jag. Lite väl hög kompensering på motortempen? För det sitter väl eftermarknads insprutning. //Nisse Quote
stigge Posted July 10, 2012 Author Posted July 10, 2012 Jo, jag kör MS3. Jag var övertygad om att raset var nära, känslan var att det gick tungt invärtes i spisen. Motorn är ganska sliten, mycket vevhusevakuering osv men nu när den är kall går den riktigt bra. Quote
stigge Posted April 23, 2013 Author Posted April 23, 2013 Läge sedan jag loggade in här. Hösten och vintern har passerat, bilen är orörd. Av många skäl har prioriteringarna blivit sådana. Men jag hoppas påbörja motorbytet nästa vecka, ska bara slutföra ett motorbyte i en Mercedes jag råkade köpa. Eventuellt säljer jag bilen men ska nog hitta ett sätt att behålla den (förvaring, ekonomi). Just nu är kroppen lite för risig för att ligga i garaget och definitivt för risig för att studsa omkring i en sjua några längre stunder... Sa jag att jag råkade köpa en Porsche också? Tidigarelagd 50-årskris och gammal dröm. Inte riktigt samma körupplevelse men nästan! Quote
jonasw Posted April 23, 2013 Posted April 23, 2013 Sista äkta 911:an, är det en c2 el c4? Hade en c4 91:a, grymt grepp på vintern :) Quote
Petta_B Posted April 28, 2013 Posted April 28, 2013 :icon_offtopic:/>/> :icon_sorry:/>/> Jag tycker att det almänna förfallet bakom disken på biltillbehörsaffärerna har gått skrämmande fort de sista åren... Många av de man möter som står där bakom disken verkar knappast handplockade för jobbet utan istället möter man ofta vad som mer liknar ett "moppe glin" än en bilmekaniker. Ofta totalt oerfarna av bilar och skruvande och mer intresserade av Playstation3 och x-box360 än av att få olja under naglarna. Slänger man som i ditt exempel upp en spridare på disken och ber om en o-ring så fattar de inte vad du pratar om. Men hade du ställt en fråga om när nästa expansionpack till world of warcraft kommer, eller hur långt ner mot knävecken byxröven slutar på 50 cents nya brallor så kanske du fått ett riktigt uttömmande svar.....tyvärr.... Visst finns det undantag även här, men nog går det generellt sett "utför" för biltillbehörs butikerna i detta avseénde....... Håller med fullständigt. Dessutom så måste de alltid ha registreringsnummer för att kunna ta fram rätt reservdelar. När man försöker förklara att man bygger bil och inte har något reg. nummer blir de genast besvärade. Att söka på bilmodell och årsmodell är sååå besvärligt. Quote
vedde Posted April 29, 2013 Posted April 29, 2013 Stigge! Skall du verkligen ha en bil till! Du får väl följa efter oss andra i din porrche då? :prop: :lol: /Fredrik Quote
stigge Posted March 3, 2015 Author Posted March 3, 2015 (edited) Nu händer det en del i garaget. Efter förra sommarens sparsamma körningar avslutade Pintomotorn sitt liv genom att kamaxeln gick av i tre delar och främsta lagerbocken gick av. Nu byter jag till fränare spis. Och så blir det ny insprutning, orkar inte trassla med mitt Megasquirt (i ärlighetens namn har det fungerat ypperligt men jag är inte rätt man att optimera) Edited March 3, 2015 by stigge Quote
Thomas Posted March 3, 2015 Posted March 3, 2015 Vad fränt. Det blir grejer det. Är det Zetec eller Duratec. Kåpan är ju BDA men jag vet att de finns att köpa. Quote
tpau Posted March 4, 2015 Posted March 4, 2015 Intressant med Alpha sprut, jag har varit sugen på det ett tag nu. Om det är lika plug n play som det påstås är det ju riktigt coolt! Jag är jättenyfiken på hur det går för dig med installation/uppstart och vilken körbarhet/effekt du får Kör hårt! /T Quote
stigge Posted March 4, 2015 Author Posted March 4, 2015 Det ÄR bara att skruva dit och sedan är allt klart. Jag är vän med killen som driver firman som tillverkar grejorna i Sunbury och har besökt stället. Jag litar på honom. Om det inte lirar som det ska - då lovar jag att informera utförligt. Quote
stigge Posted March 4, 2015 Author Posted March 4, 2015 Motorn är en helt standard Zetec som fått lite bättre bultar invärtes. Med insprutningen och bättre avgasrör hamnar effekten på drygt 170 hästar. Quote
Krolleg Posted March 4, 2015 Posted March 4, 2015 Är det en silvertop eller blacktop zetec? Du får se till att bänka bilen sedan å se vad den slutgiltiga effekten blir, antar att 170 är räknat på vevaxel? Min zetec silvertop ligger på 161 hästar på hjulen (ca 180-185 omräknat på vevaxeln) å ja kör med suzuki gsxr 1000 spjällhus, Megasquirt samt lite vassare kammar. Quote
stigge Posted March 5, 2015 Author Posted March 5, 2015 Glöm inte effektökningen som blir med den nya ventilkåpan. 40 hästar. Quote
Tabac Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 http://forum.locostsweden.se/uploads/monthly_03_2015/post-285-0-23444000-1425415807_thumb.jpg Finns det något svar på varför kamaxel och lagerbocken gick av ?? Utmattningsbrott eller dålig smörjning ?? Eller igensatta oljekanaler i toppen ?? Quote
tpau Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 Jag är också nyfiken. De brottytor som syns på fotot är ju ganska gryniga och indikerar plötsligt och brutalt våld. Gjorde du någon djupare annalys eller blev haveriet bara en motivatinsfaktor för bytet? /T Quote
stigge Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 Motorns överdel har suttit i olika tävlingsbilar i massor av år. Och med trelagrad kamaxel, hårda ventilfjädrar, höga lyft och varvstoppet på 7800 hade motorn gått på övertid i flera år. Dessutom var det si och så med kompressionen på två cylindrar efter en Kinnekulledag. Alltså var haveriet ingen katastrof, snarare en spark i röven för att komma igång med bytet. Enda inköpet som gjorts de senaste åren är insprutningen, vilket är ren lyx eftersom jag lika gärna kunde använt nuvarande grejor. Det mesta var alltså redan köpt och betalt innan haveriet. Typiskt också att raset inträffade i 60 blås, hög växel och lugn körning i bilkö. Quote
Tabac Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 Kamaxel tre-lagrad. Det låter inte som den motorn var byggd för tävling. Fabriken kanske inte tänkte sig att Pintomotorn skulle tävlas med ?? Hur är det med nyare Ford-motorer ?? Hur många lager är det till kamaxeln t.ex ?? Quote
Thomas Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 16v 5st på varje kam och lättare ventiler o lyftare och inga vippor = svagare ventilfjädrar för det behövs inte så hårda då Quote
stigge Posted March 18, 2015 Author Posted March 18, 2015 Nu börjar det vara dags att lyfta allt på plats. Quote
family guy Posted March 19, 2015 Posted March 19, 2015 Rena motorkonfekten, hoppas transplantationen går bra. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.