Jump to content

Mitt locost saabbygge!


Janne L

Recommended Posts

  • 5 weeks later...
  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Funderar på om jag håller på och försöker att haverar min turbo! Jag har haft ett högt kvittrande ljud vid retardation av motorvarvet som jag inte lyckats identifiera varifrån det kommer. Nu misstänker jag att dumpventilen inte fungerar. Jag kan inte påminna mig att jag har hört den en endaste gång. Sent skall syndaren vakna. Skall ut i garaget och kolla. Någon som har bra tips?

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

har du kopplat dumpen fel? Kvittret kan vara mycket men kollar kompressorhjulet om det gått i huset.obs det är inte alltid det syns förrän man skruvat bort kompressorhuset från Turbon

Link to comment
Share on other sites

Bland annat det som jag skall kolla så att inte jag har råkat ansluta dumpen till en pluggad anslutning till insuget! Man vet ju aldrig förrän man kollat.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

har du kopplat dumpen fel? Kvittret kan vara mycket men kollar kompressorhjulet om det gått i huset.obs det är inte alltid det syns förrän man skruvat bort kompressorhuset från Turbon

Varför skulle detta bara låta när man miskar gaspådraget?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

:banghead: Ahh, undra vad det var för skit som jag har köpt! Tog bort dumpventilen och oljudet försvan. När man tittat på dumpventilen så begriper jag inte hur de har tänkt att den skall kunna fungera. Man kanske har blivit blåst. Ja det var länge sedan som den blev inköpt, jag kommer inte ens ihåg var jag köpt skräpet. Skruvade isär den och konsterade att bakom kolven sitter en en sanslöst grov fjäder! Det gick nästan att lägga en gammal pintogenerator på kolven och den öppna knappt och inte går kolven lätt i loppet utan fjädern. Så den dumpen har aldrig varit öppen. Vad jag förstår har inte spelat någon roll om vakumslangen fungerat eller ej. Men den var öppen och funkis. Dags att skaffas sig den dumpventil som fungerar.

m v h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har precis bestämt att jag skall handla en osexig dump :)

m :D h

Janne

Som dessutom öppnar och just skonar turbon + hjälper till under växlingar .

Tänker du inte tok trimma räcker den utan problem, näst steg brukar vara samma modell men från en evo8:a

Mins skall bytas mot en 8:a bara jag hittar en till vettigt pris

Link to comment
Share on other sites

Fick tag på en begangnad originaldump! Den läcker som ett såll :thumbsdown: ! Eller är det övertrycket från insuget(om det nu skall vara övertryck som håller emot) som inte finns! Undertrycket skall väl "dumpa"!? Jag vet snart inte hur det skall fungera. Får gå ut någon kväll i veckan och se om jag begriper bättre. ELler så är väl denna dump trasig.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Här läcker det inte vi tomgång utan halva turbotrycket ser ut att försvinna via dumpen, dvs dén verkar öppna helt vid fullt tryck från att börja öppna vid 1/3 gaspådrag.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Vakumslangen är väl ansluten ensam till plenumet? Alltså inga T stycken på den som kan ventilera åt något håll. Och kolla genom att blåsa och suga i den om membranet är helt. Den ska öppna vid vakum i plenumkammaren när du släpper gasen och övertrycket ska hjälpa fjädern inuti att hålla emot. Saab har vänt flödesriktningen genom ventilen på 9-5 jämfört med 9000, spelar inte så stor roll hur den sitter egentligen, då laddtrycket i vakumslangen ändå håller emot tillsammans med fjädern åt ena hållet som på 9000 och på 9-5 så blir laddtrycket mot "backriktningen" i ventilen. (vilket i teorin gör den långsammare att recirkulera flödet). Men om du blåser i de stora anslutningarna så ska det även där hålla tätt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för info/instruktionerna! Skall ut och kolla i kväll! Har inga T-kopplingar.

m :D h

Janne

Har inte läst exakt vad du gör när du provar men det är ganska svårt att vara säker på att man har turbo tryck OM man inte är ute och kör med last = motstånd, veva motorn upp och ner på tomgång är lite allt av det mesta vad gäller luft. egentligen är det enda du kan vara säker på (tror jag) är att det skall blåsa en hel del precis när du släpper spjället snabbt vid halv höga spjäll och varv.

Och som någon skrev , ventilen kan dra in luft i vissa fall så något slags filter är att rekommendera.

Link to comment
Share on other sites

Jo detta har jag förstått! Det är bara det att min dump nu blåser som en hårfön när man accelererar upp motorn, dvs då man vill ha in trycket i motorn. Som sagt jag skall ut och kolla i kväll.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Har varit och kollat min dump! Helt klart är att den fungerar. Om man kopplar bort vacuumslangen så stänger dumpen och är helt tät. Är det så som jag tolkar dig Tobias att man har undertryck om inte turbon arbetar underbelstning? Jag tycker att det verkar lite konstigt. Jag verkar ha ett konstant undertryck i vakuumslangen oberoende var jag kopplar in den på insugningsröret :wacko: Har inte hållit på med "dumpar" o.dyl förut så säkert vet jag inte om allt är rätt! Vakuumet stör mig lite. Få försöka ge mig ut pe en liten tur i morgon kväll.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Har varit och kollat min dump! Helt klart är att den fungerar. Om man kopplar bort vacuumslangen så stänger dumpen och är helt tät. Är det så som jag tolkar dig Tobias att man har undertryck om inte turbon arbetar underbelstning? Jag tycker att det verkar lite konstigt. Jag verkar ha ett konstant undertryck i vakuumslangen oberoende var jag kopplar in den på insugningsröret :wacko: Har inte hållit på med "dumpar" o.dyl förut så säkert vet jag inte om allt är rätt! Vakuumet stör mig lite. Få försöka ge mig ut pe en liten tur i morgon kväll.

m :D h

Janne

ja det är ju lite som jag brukar säga att utan turbo så "suger" ju en motor prop.gif, så ganska ofta har du undertryck efter spjället, tänk att motorn försöker suga i sig 2 liter luft och någon jäkel har satt ett spjäll/sugrör att strypa över, för att du sedan skall få övertryck skall ju turbon hinna jobba upp ett övertryck , detta brukar inte vara så där övedrivet stort vid gasning utan last.

på min bil med en hyfsat stor turbo = trög att starta men dock med kullager = hyfsat startsnabb igen tätar den om man vrider på fullgas ett kort ögonblick och sedan stänger spjälllet fort med ordentligt luftflöde,

Ungefär samma som att man ofta inte ser något tryck på en turbomätare vid vanligt varvning utan last

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jahapp då har jag bytt stötdämparna bak till SPAX i stället för skräpet jag hade innan. Provad i kväll och fick inga genomslag :)

Har även flyttat bränslepumpen som jag hade placerat "lite" för högt i förhållande till tanken. Nu är den placerad nedanför tanken. :icon_oops: Blev lite pinsamt när man får "soppatorsk" utan att ha tom tank!

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Efter senaste, lite längre provturen, i lördags kom jag fram till att jag nog har samma problem som många andra 7-replica, dvs den börjar gå lite varm. Jag är lite osäker hur val min tempgivare/mätare är kalibrerad. Men den verkar efter ett tag sakta men säkert närma sig 100 grader. Sen så börja motorn tappa oljetrycket :( , varför jag inbillar mig att den nog blir lite varm. Oljetrycket var hyfsat normalt när jag startade bilen.

Frågan är om man skall börja att skaffa plåtar framför kylaren och se till att all luft leds in i kylare. Om inte det hjälper kanske man skall "lufta" motorrummet ännu mer än de luftutslapp jag nu har, vet inte om det kanske blir ett övertryck i motor utrymmet så att inte tillräckligt med luft kan passera. Jag har en merca 190 kylare och har inte precis pressat motorn. Glömde att man kanske har luft i systemet hur man nu får bort den om den nu finns där. Expansionskärlet sitter över toppen på motorn.

Skall söka lite på forumet här om tips. Kanske någon annar har någon ide. Tror inte att det skall vara ramlager som orsakar dåligt oljetryck. Har ingen lust att riva isär motorn.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag lider med dej!

Kommer ihåg mina astronomiska överhettningsproblem i höstas.

Om du läser alla förslag jag fick från forumdeltagarna kan du få många uppslag till lösning. Titta på "Uppdatering av ett långsamt bygge".

Antas

Tar det kallt numera.

Link to comment
Share on other sites

Jag lider med dej!

Kommer ihåg mina astronomiska överhettningsproblem i höstas.

Om du läser alla förslag jag fick från forumdeltagarna kan du få många uppslag till lösning. Titta på "Uppdatering av ett långsamt bygge".

Antas

Tar det kallt numera.

Här kommer en bild hur jag har löst det

IMG_0855.jpg

har satt aluminiumplåtar runt mercedes kylaren som tätar mot noskonen - all luft tvingas genom kylaren - förhoppningsvis skall det fungera

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jo, Anders jag har ett minne av att jag läste din tråd i ärendet! jag skall titta på tråden en gång till. Jag har väl inte fullt lika stort problem i och med att jag inte riktigt uppmärksammat detta innan.

Kenneth, jag kanske försöker något liknande!

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Tror jag väl inte! Det beror väl på motorkonstruktionen.

m :D h

Janne

Menar du då att det är skillnad på Gjutjärns-motorer och Aluminium-motorer-

när det gäller vilken temperatur på kylvattnet som är lämplig ?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om man skall börja att skaffa plåtar framför kylaren och se till att all luft leds in i kylare. Om inte det hjälper kanske man skall "lufta" motorrummet ännu mer än de luftutslapp jag nu har, vet inte om det kanske blir ett övertryck i motor utrymmet så att inte tillräckligt med luft kan passera. Jag har en merca 190 kylare och har inte precis pressat motorn. Glömde att man kanske har luft i systemet hur man nu får bort den om den nu finns där. Expansionskärlet sitter över toppen på motorn.

En fråga: Vad händer om du kör bilen utan motorhuv ?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Volvo B18-B20 har 82graders sommartermostat och 92 graders vintertermostat.

Hör vattentemperatur/motortemperatur är bra för emissionerna/avgasvärden och snål bränsleförbrukning.

För kall motor kan ge ökat slitage. men runt 82-87 grader är inga problem och ger lite mer effekt än 92grader.

Janne är ditt kyl nytt eller begagnat.

1,Ett äldre kyl kan vara igenkalkat (använd dest.vatten) och ha försämrad kylförmåga.

2,Har du cirkulation i kylet?

3,Har du elfläkt?

4,Klarar den att hålla motorn kyld?

5, jag har inga plåtar runt kylet och har inga problem med värme och jag har en ganska liten kylare av okänd sort med den var ny.

6,man måste se till att luften kan ta vägen nånstans efter den passerat kylaren

Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas för alla uppslag! Nej, kylaren är inte ny.

Tabac, jag har inte provat att köra utan motorhuv, en av mina funderingar att se vad som händer. Fast det får bli senare. Tror att jag först måste ta reda på om jag har någon annan brist. Jag får gå igenom Thomas lista.

Trevlig kväll på er.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det här med oljetryck är inte lätt. Dum fråga är det hyfsat normalt med ett oljetryck på 1 bar när motorn är varm och går på tomgång?

Sedan blir jag inte klok på om jag fått ihop kylsystemet korrekt! Om jag har locket på expansionskärlet öppet samtidigt som termostaten öppnar så flödar det enormt ur densamma. Som om kylpumpen pumpar ut allt?? Nej jag har inte kopplat expantionskärlet till utloppet där termostaten sitter :) Men något fel är det ju så skall knappast ske, eller.

Jag får ta och studera mer i ämnet!

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Har du luft i systemet så bubblar det ordentligt när termostaten öppnar.

Kolla så att det inte är toppackningen som spökar.

Lossa locket försiktigt när den är varm, så trycket försvinner. På med locket igen och kör eller torrgasa en stund. Blir det tryck i systemet på nytt kan du ha en kass toppackning och då är det inte så konstigt om du har kylproblem.

Du kan också ha ett svårluftat system och då hjälper det att lägga in en övergång på rätt ställe. Själv har jag svetsat en anslutning på toppen av kylaren som nu är kopplad direkt till returen på expansionskärlet. Eftersom den bara ska lufta är det en riktigt tunn slang. (6 mm)

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter!

Jag har avluftning fråb toppen av kylaren till expantionskärlet. Jag tror att jag har något inkopplat på ett galet sätt. Jag uppfattar att när termostaten öppnar så pumpas kylvätskan ut genom expantionkärlet om jag har locket öppet. Jag har inte kopplat kärlet till utgången från termosten till kylaren. Men tydligen på något annat galet sätt. Skall ut lite i garaget i kväll och klia mig i huvudet.

Tja om topploppspackningen skulle vara åt skogen så har man givetvis problem :blink:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det får bli i morgon! Jag misstänker att jag gjort bort mig med anslutningarna som gick till värmepaketet. Använde ett av dem till expansionkärlet. Den andra ledde jag tillbaka till pumpen. Fundrar på att detta nog kanske inte är så bra. :icon_oops:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hejsan!

Lite av fin fem fel! Mitt problem med kylninen. Har jag tänkt fel på något sätt.

Annars får jag väl börja med i kronologisk ordning kolla mer noggrant på

1 termostaten.

2 kylaren.

3 mappninge

4 Toppen

några mer förslag?

m :D h

Janne

pricipschema.doc

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...