Jump to content

Mitt locost saabbygge!


Janne L

Recommended Posts

Hejsan,

En liten bild på mitt bygge så här långt!

Byggt efter boken dock 100 mm bredare.

Egen bakvagn, CoR ca 8 cm. Återstår att se om allt fungerar. Sierra axlar och diff.

Införskaffar just nu en Saabmotor 2L ltt -97 16000 mil. pris 9000 kr Dyrt eller billigt?

m :) h

Janne

post-6-1076881250.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Snyggt!

En liten fundering bara. Om du håller på att köpa motor så har du förmodligen inte gjort första besiktningen ännu. Och för att göra den så får man inte måla över svetsarna. Det kan innebära ett litet problem för dina bärarmar.

För övrigt såg det riktigt bra ut. Nu har du den kanske roligaste biten på bygget framför dig, och dessutom hopp om att hinna klart innan sommaren är över, om du ligger i!

Link to comment
Share on other sites

Trevligt, trevligt... :lol:

Priset på din motor tycker jag låter klart bra - är det inklusive turbo, insug, Trionicbox och elhärva? I så fall kan jag erkänna för mig själv att jag betalat på tok för mycket för min motor... :ph34r:

Skulle också vilja se bilder på dina "uprights" bak. Vi har precis svetsat färdigt våra och de blev djävulskt stabila men samtidigt ganska tunga. De är gjorda av 5mm och 3mm plåt och klarar nästan att en stridsvagn kör över dem <_<

Link to comment
Share on other sites

Ja med min takt så är jag nog inte klar förrän om 3-4 år med tanke på att jag har hållit på i två år.

Tusan alla svetsar på denna bild ser inte så granna ut. Undra hur många man får göra om :rolleyes: .

Den bästa svets jag presterat ser ut enligt nedan. Men det är tusan så svårt om man inte har möjlighet att svetsa "horisontalt".

m ;) h

Janne

post-6-1076953381.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo ang. upprightsen bak så har jag just gjort två st. till Marcus A i uppsala.

Giggen finns såklart och om nån vill ha sånna så fixar jag det lätt!

Slå en pling bara. 073-1816475

MJ Hästkraft

Har du några bilder på dem? Pris?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Fick hem motorn idag. Tycker den ser skaplig ut. Fick inte med T5-Boxen hoppas den kommer senare skall ringa och höra. Fick även med oljekylaren vilket jag glömt att be om.

Motor köpte jag från Uppsala bildemontering.

m :) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hur skall du göra med grenröret och turbon? 9-3/9-5 har ett grenrör där turbon sitter vänd så att avgaserna går ut bakåt från turbon, men man kan också göra så här om du vill använda originalgrenröret...

Link to comment
Share on other sites

Turbon har samma orientering på alla Saab 9000 dvs avgas ut frammåt och insug bakåt. Dock är det inte nåt problem att montera ett grenrör från tex 9-3 finns med samma bulthål som på din motor.

Fast egentligen finns der fördelar med turbon placerad på ditt sätt eftersom du inte behöver ha avgasröret precis vid fötterna ;)

Link to comment
Share on other sites

Turbon har samma orientering på alla Saab 9000 dvs avgas ut frammåt och insug bakåt. Dock är det inte nåt problem att montera ett grenrör från tex 9-3 finns med samma bulthål som på din motor.

Fast egentligen finns der fördelar med turbon placerad på ditt sätt eftersom du inte behöver ha avgasröret precis vid fötterna ;)

Jag tänkte lite på det där och kan det inte vara så att det bli lättare med avgasröret då? Eller hamnar man för nära framhjulet om man tar ut en 180 graders lagom mjuk krök från turbon på ett 9000 grenrör?

Annars kanske ett OG900 grenrör borde passa? eller blir det tokigt? Då blir ju utloppet från turbon rakt ut från motorn, men turbon hamnar väldigt långt bak... Då får man ju det här goa og900 ljudet :)

Link to comment
Share on other sites

Hur tjock plåt använde du Plyshe? I en ritning jag kollade på hade de använt 0,25"-plåt (6,125 mm)!

Dom e väldigt noga uppbyggda m rör mellan fästpunkterna för bärarmarna. Runt detta så är de boxade på alla sidor m 2mm plåt.

Detta sättet gör dem väldigt lätta utan att göra avkall på hållbarheten o vridstyvheten.

Skall fixa bilder så fort det går...håller på ett flytta in i nya lokaler för tillfället och svetsar det sista till Marcus samtidigt typ!!!

Använder vissa delar fr sierra / sscorpio = lagerläge/okfästesbiten och fästplatan som den skruvas i, dock kraftigt nedkapad.

De byggs för att användas m uniballs på alla tre ledpunkterna. Har hittat sådana till mkt bra pris inkl smörjnippel o dammtätningar i teflon!

Pris på dessa kommer att ligga på ca 1500-1750 + moms tror jag ev billigare.

Om nån har vägarna förbi Sundsvall o e nyfikna så slå en signal o kom in o kolla lite!

073-1816475 MJ Hästkraft

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

Provade och stoppa in motorn med växellådan. Trångt, hur tusan lyckas en del stopp in V8 i dessa utrymmen? :blink: Blir tvungen att justera lite på chassit så att jag får motorn lite mer bakåt.

Konstaterade åxå att oljetråget till 9000-motorn inte är så lyckad, djup och sned. Det beror väl på att 9000 har motorn mer sedställd. Måste fixas till på något sått.

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

Provade och stoppa in motorn med växellådan. Trångt, hur tusan lyckas en del stopp in V8 i dessa utrymmen? :blink: Blir tvungen att justera lite på chassit så att jag får motorn lite mer bakåt.

Konstaterade åxå att oljetråget till 9000-motorn inte är så lyckad, djup och sned. Det beror väl på att 9000 har motorn mer sedställd. Måste fixas till på något sått.

M  :D  h

Janne

De använder hinkvis m vaselin o svär jättemycket då de lirkar dit V8or... :blink: :)

Link to comment
Share on other sites

Konstaterade åxå att oljetråget till 9000-motorn inte är så lyckad, djup och sned. Det beror väl på att 9000 har motorn mer sedställd. Måste fixas till på något sått.

Torrsump har jag planer på, eftersom du ligger lite före så kan ju du prova med det först så kan ju jag kopiera dig sen när det funkar bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja du JohanB,

Med den byggtakt jag har så är det nog stor riska att du hinner före! Har hållit på i två år. Men även jag funderar på alternativet med Torrsump. Det beror lite på vad kostnaden blir och hur mycket man kan göra själv.

m :lol: h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ja du JohanB,

Med den byggtakt jag har så är det nog stor riska att du hinner före! Har hållit på i två år. Men även jag funderar på alternativet med Torrsump. Det beror lite på vad kostnaden blir och hur mycket man kan göra själv.

m  :lol:  h

Janne

Hehe, ja, det visar sig väll, det är ingen raketfart här heller. Det får ta den tid det tar så kanske det blir rätt från början.

Det är samma sak för mig, kostnaden och hur mycket man kan göra själv, det finns ju en tråd om detta på forumet och det verkar som man kan göra det i stort sett allt själv utom pumpen då, det kanske går att köpa begagnat? Men själva smörjsystemet behöver ju inte fungera förens man ska ha igång motorn så man har ju ett tag på sig att få ihop det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hejsan!

Som sagt ingen raketfart här! Tänkte visa hur långt bygget är gånget. För närvarande så är allt nerplockat, svetsa det sista på ramen! Har tänkt att försöka få till första besiktningen i höst. Har även beställt en rostfri tank samt en "störtbåge".

m :D h

Janne

post-6-1122928228.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så man längtar till det stadiet  :)  du har inte lust att lägga upp en bild på pedalstället.

Hejsan!

Skall se om jag har någon bild hemma! sitter på jobbet nu, lunch.

Pedalstället är egendesignad. Pedalerna jag har använt kommer från en autobianchi. Bromspedalen har förhållande 5:1. Dock blev den lite vek när jag provtrampa på bromsen. Plåten som bromscylindrarna är fästade på sviktade lite. Skall förstärka.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hejsan!

Eftersom alla bilder försvunnit så lägger jag upp några nya! Har inte kommit så värst mycket längre sedan dessa bilder togs! Det går lånnngsammmt!

m :icon_sleep: h

Janne

post-16-1133985007.jpg

post-16-1133985064.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har glömt att visa min adapter mellan diffen och en modifierad opelkardan! 350 kr inklusive ytbehandling :prop:. Det tycker jag var ett bra pris hos min lokala mekaniska verkstad!

m :D h

Janne

post-16-1134071251.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hejsan,

Provade och stoppa in motorn med växellådan. Trångt, hur tusan lyckas en del stopp in V8 i dessa utrymmen? :blink: Blir tvungen att justera lite på chassit så att jag får motorn lite mer bakåt.

Konstaterade åxå att oljetråget till 9000-motorn inte är så lyckad, djup och sned. Det beror väl på att 9000 har motorn mer sedställd. Måste fixas till på något sått.

M :D h

Janne

Var inte din ram breddad 10 cm, då finns ju hur mycket plats som helst. :)

Problemet ser ju annars inte ut att vara på bredden, utan snarast att motorn sticker upp låångt över ramen, vilket kanske är ett mindre problem med V-motorer....

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Var inte din ram breddad 10 cm, då finns ju hur mycket plats som helst. :)

Problemet ser ju annars inte ut att vara på bredden, utan snarast att motorn sticker upp låångt över ramen, vilket kanske är ett mindre problem med V-motorer....

Visst motorn sticker upp högt, så någon typ av "scop" får det bli. En "byggkollega" här i Borensberg stoppar i en V8 i sitt bygge. Där är problemet att förgasarna kommer att sticka upp ovanför huven!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Visst motorn sticker upp högt, så någon typ av "scop" får det bli. En "byggkollega" här i Borensberg stoppar i en V8 i sitt bygge. Där är problemet att förgasarna kommer att sticka upp ovanför huven!

m :D h

Janne

Jo, men förgasare är ju inte så svårt att byta ut mot riktiga grejjer, och då slipper man ha allt för mycket uppstick med.

Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag det är enklare med insprut, förgasare är ju ett mörker att bestycka in........

Lägga upp datorn i knät och addera 10% bränsle, eller tömma gasaren, få kall soppa på händerna, byta munstycken och montera ihop igen, enkelt val, för mig iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte försöka att övertyga honom! Han tycker nog forfarande att det enda som skall behövas är att koppla till batteriet så skall motorn gå igång :prop:

Själv får jag försöka att få tag i underlag för att sedan kunna koppla in min Saabmotor :blink:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Ja en början är det, det gäller ju att tolka detta! Vill inte arbeta efter konceptet "Friskt kopplat hälften brunnet".

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hejsan!

Det var ett tag sedan jag uppdaterade denna tråd. Det har inte hänt så mycket. Jag har dock gjort om mina länkarmar. De första var inte till min belåtenhet. De nya är justerbara både bak- och framvagn. Justeringsdelarna är tillverkade på den lokala mekaniska verkstaden. Svetsningen, tiggat, är gjort på en smidesverkstad här, tyckte inte min kompetens dög. Bytt till gummibussningar som tydligen skall vara att krav om man har 10 mm bult.

Jag tror att de duger nu :)

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

och dessa fina bärarmar har du bild på :w00t2:

:racesmile:

Jag trodde att jag lagt med en bild! Men hur jag en gör nu så lyckas jag inte :angry:

Efter att ha lagt till en bild och skickar iväg det så får jag en tom sida samt text "klar" längst till vänster :huh: och inget i min tråd. bilden är på ca 90KB. Begriper inte vad jag gör för fel!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

klickar du på "bläddra" å markerar vilken bild och sedan på "lägg till" ?? isf skall du du se namnet på bilden samt storleken under "file attachment"rutan

vilket filformat ?

Link to comment
Share on other sites

klickar du på "bläddra" å markerar vilken bild och sedan på "lägg till" ?? isf skall du du se namnet på bilden samt storleken under "file attachment"rutan

vilket filformat ?

JPEG som jag tidigare lagt till utan problem! Ja jag har gjort "klickar du på "bläddra" å markerar vilken bild och sedan på "lägg till" ?? " Sedan får jag en tom vit sidan utan något :mad:

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

JPEG som jag tidigare lagt till utan problem! Ja jag har gjort "klickar du på "bläddra" å markerar vilken bild och sedan på "lägg till" ?? " Sedan får jag en tom vit sidan utan något :mad:

m :D h

Janne

Jag är ingen expert på datorer och internet.

Vi har också haft betydande problem att bifoga bilder. Vi kom på att det finns någon form av begränsning av antalet bilder eller hur många MB man kan utnyttja. Prova att ta bort några av dina äldsta bilder så kanske utrymmet för nya bilder ökar. Det var den metod vi tillgrep och si, då fungerade det!

Har inte kunnat läsa mej till någon instruktion som beskriver antalet bilder (eller mängd ) man max kan ha.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Problemet är att jag tycker mig göra enligt instruktionen. Jag har skickat med bilder ett antal gånger förut utan problem och det står att tillgängligt utrymme som är kvar är drygt 4 MB. Jag får göra ett nytt försök i kväll! Fan och jag som är Civilingenjör i datateknik och inte fixar detta :lol: gick förut :huh:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...