Jump to content

Mitt locost saabbygge!


Janne L

Recommended Posts

Efter mycke om och men så har jag fått ihop motor med växellåda efter att stoppat dit "stödlagret i svänghjulet" samt ftoppat i motorn. Har nu koppalat in en liten röd lampa för "check engine light" och finner att jag har blinkar TVÅ ggr = något galet med MAP-sensorn. Kan nog vara orsaken till att motorn gick så risigt innan. Får nu kolla så att jag inte kopplat fel! Finns det något sätt att kolla om MAP-sensorn är OK eller defekt?

m :D h

Janne

hmm var det den du handla av mig ? minnet är ju kass , om det var det så testa jag den innan jag skicka den men jag har en till om du kan mäta något fel på den och förresten ytterligare en snart då jag byter till 3 bars :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jo det var den som jag köpte av dig! :) Men det kan väl också vara så att jag kan ha kopplat in den på något felaktigt sätt. Skall försöka att kolla upp det i helgen. Felkopplingar har jag ju lyckats med förut.

LUPUS, har du något tips om hur jag mäter upp den? Jag antar att detta är orsaken till att motorn har gått så illa, Dålig tomgång,sotiga avgaser ibland, Svarar dåligt på gaspådrag i vissa vartalsområden m.m

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu varit en liten stund i garaget för att ta reda på varför MAP-sensorn inte vill fungera. Till min glädje finner jag ett enkelt fel. Jag har lyckats att kopplat fel i motorkablaget så att 5 volts matningen inte var anluten, dvs till pinne 43 i T-boxen. Glad att jag hittat detta så fixar jag till det mäter upp det och kopplar in för att sedan testa. Besvikelse, fungerar inte nu heller, fortfarande två blinkningar på CEL-lampan!!!! Nästa steg antar jag är att mäta upp sensorn. Vad jag har förstått så skall den ge ca 1,8 V vid 0 BAR. Någon som kan bekräfta?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Aj tusan! Hur raderar man felkoden. Måste man köpa dyligt instrument från typ feltema för att göra det. Jag trodde att felkoden försvann när man åtgärdat felet. :icon_oops:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Lossa Trionic styrdonskontakten i minst 5 minuter, så ska den raderas.

Du ska ha 5V mellan batt - och stift 3, samma på stift 2 och 12V mellan stift 1 och batteri + med avdragen kontakt. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Okey, 5 minuter. Då får jag prova det först igen. Jag hade bort donet för att mäta m.m när jag letade efter felet, men när jag skulle testa första gången så glömde jag att sätta dit MAP:en och fick felkoden. Sedan när jag satte dit den igen så fick jag felkoden igen :icon_oops: dvs jag introducerade väl feet i boxen igen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

5 min är ju kanske lite i överkant för att vara säker på att det är borta (tömma kondningarna borde gå fortare) men skadar ju inte att vara säker.

Sedan skall det laga sig själv men det kan ta mer än en "nyckel på". Normalt sett skall styrdonet komam fram till att en "körcykel" har passerat och den är inte alltid helt = tändning av.

Men batt bort raderar allt ( inklusive eventuell adaption som man inte alltid vill ta bort på en fungerande bil)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju en huvudströmbrytare i bilen så kraften har ju varit frånslagen, samt att jag får ta och starta motorn någon gång. Tack för all upplysning.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag glad! Jag hann smita ut i garaget och kolla CEL-lampan och det kommer inga felkoder nu.

Sen så får man ta öviga kvällen med jämnmod! En ung kille körde aningens lite för fort och körde in i min lilla C3 bakifrån och sidan, plåtsskador. Hans lilla pickup fick även den plåtskador. Tur att det inte blev värre i och att han kom med bredsida på motsatta sidan. Tycket nästa lite synd om honom i och med att handen skakade så när jag ville se hans körkort. Jag var tvungen att låna den av honom för att kunna se vad som stog på kortet. Jaja, antar att motparten bjuder på hur bil när min C3 skall repareras.

M :D h

PS Det var så halt att det var svårt att stå upp på gatan. DS

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt när sånt händer, men tur det gick bra.

Du har huvudbrytare på din bil, och som Lupus sa, så tappar styrdonet även alla adaptioner om du stänger av den. Tipset är att du har en minnesström till styrdonet som går på sidan om huvudbrytaren, direkt till batteriet. Styrdonet lär sig givarna och anpassar bränsle och tändning efter hur de och motorn i sig förändras med tiden. Och det går någon körcykel för att det ska hitta tillbaks igen. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Vad trist, mitt i lyckoruset som kommer Mr Murphy farandes. Tur att det inte blev personskador.

PS Det var så halt att det var svårt att stå upp på gatan. DS

Jo, det kan/brukar ju vara halt när det är vinter. Men det verkar som ~80% inte hur det funkar eller hur man kör lämpligast när det är halt. Antingen är det sådana som tror att om det bara är lite regn, snö och kanske med lite mörker så går det inte köra mer än 30-40 på 90-110 väg (och detta vid normalt vinterväglag dvs inga drivor eller massor av snö på vägen) eller så är det dom som inte fattar att det kan vara halt utan gasar och rattar som det vore sommartider med avåkningar, snurrningar med långa köer som följd.

Att köra med en kombination av anpassad hastighet och anpassat körsätt till väglaget är det inte så många som förstår sig på :angry:

// Jocke - som ser fram emot lite härlig vår :prop:

Link to comment
Share on other sites

Tack Krister!

Det ser ut som att jag får modifiera kraftmatningen till T5-boxen lite som du beskriver. Jag hade givetvis ingen tanke på detta med "tappade adaptioner" när jag koppla in kraften till boxen!

Man lär sig lite varje dag på detta forum, utan detta forum så hade det nog varit mycket "tyngre" att få ihop bilen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det där med hur du kopplar in t5 boxen har nog med att göra hur du tänker använda brytaren, jag skall enbart använda min när jag verkligen vill stänga av HELA bilen (typ vinter eller katastrof ) annars ha den inkopplad som vanligt och aldrig egentligen döda huvudströmen, kanske det är två brytare man skulle ha unsure.gif hmmm

Link to comment
Share on other sites

Humm..., vad trött jag blir! Nu vill inte motorn något, efter att jag satt dit svänghjulsstödlagret. Den "lovar" inget. Dvs helt död när man kör runt med startmotorn. Undra vad tusan man har missat nu då. Soppa kommer fram, spänning finns fram till tändkassetten. Får väl leta vidare i kväll och i morgon.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

det är inte så att du har en givare som läser sv. hjulet?

Då är det lätt att kanske knäcka den eller em man har sv.hjulet borta inte sätter det på samma plats, då läser givare av i fel läge på motorn? Nu känner jag inte till hur SAAB har det men vissa har väl inne på veven.

Link to comment
Share on other sites

Den ska väl sitta vid svänghjulet f.o.m -94 och innan dess i andra änden av veven vid remskivan om jag är rätt informerad. Det finns garanterat de som vet säkert här på forumet och rätta mej gärna om det är felaktigt. Saab är inte min stora last här i livet....

Link to comment
Share on other sites

Jo, den sitter på svänghjulssidan, men i blocket och läser av en kuggkrans på vevaxeln.

Pumpen startar, alltså har du varvtalssignal, och spridarna tickar? isf får du kolla gnistan. Jörgen har samma erfarenhet som jag. Många kassetter verkar paja när bilen står still. Vi har bytt hundratals genom åren. Vissa misständer på någon cylinder så man varnas, men de som brinner sönder går sönder vid startförsök, eller om de pajar när man stänger av?

Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Spridarna fungerar, de är utbytta för par tre månader sedan och det är blött i cylindrarna. Hur tusan kollar man gnistan när man har en tändkasset??? Man kan ju inte, vad jag har förstått, lossa den och kolla.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kabel med 5 krokodilklammor, typ som på små batteriladdare, vänd kassetten uppochner, sätt i stift och jorda dom med kabeln. Går lika bra att skala upp en kabel och vira runt gängan på stiften och jorda-klart och lätt som en plätt! Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Christer! Det kan vara bra att veta framöver.

Efter en massa startgas samt att jag flyllde upp tanken så gick den igång. Vet inte om det kan bli knas med bränsletrycket om det är för lite soppa i tanken??? Det konstiga var att det var blött i cylindrarna, så jag antog att motorn fick bränsle. Efter att jag drog på med startgas så verkade det som att motorn endast gick på startgasen. Efter det så fyllde jag på bränsle i tanken, startade med startgas och till slut så hoppa motorn igång. Vet inte om det var tillfälligheter. Men nu är jag nöjd med denna dag. Motorn ser ut att gå bra nu när jag fixat MAP-signalen. Jag verkar ha satt fel polaritet till CEL-lampan den lyser hela tiden efter att motorn har gått igång.

Nu är det bara att fortsätta att fixa resten och hoppas att bilen kommer ut på vägen till sommarn.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Cel lampan lyser i ca 2-3sek när tändningen slås på om är allt okej för att sen slockna.

90% av elektriska problem är sk "backade" stift i kontakter, är tydligen mycket vanligt enligt

kompisen som är mek på SAAB. kan vara svårt att se om ett stift är backat, kolla noga.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte helt omöjligt att du kanske har en felkod eftersom att CEL lampan lyser. Blinkkoderna visar inte alla felkoder. Tex har du lambdasondförvärmning ok? P0135, tänder lampan, men inga blinkkoder. Jag gissar på lambdaförvärmningen, har du rätt sond och 12 V på den ena vita och helt element med rätt värde? Strömmen genom den ska vara 700-1000 mA, sätter felkod under 500 mA och över 2300 mA under 5 sek. Kolla det först. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Okey, man lär sig något nytt varje dag! Får väl börja att kolla upp sonden liet senare. Lambda-sonden är den som följde med motorn och är orginal så vitt jag kan se. Jag tror inte att jag har några backade stift i och med att jag har "ringt" ut hela motorkabelhärvan med alla kontakter. Men det kan väl göras en gång till. Får väl snart skaffa något som kan läsa ut felkodern.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte helt omöjligt att du kanske har en felkod eftersom att CEL lampan lyser. Blinkkoderna visar inte alla felkoder. Tex har du lambdasondförvärmning ok? P0135, tänder lampan, men inga blinkkoder. Jag gissar på lambdaförvärmningen, har du rätt sond och 12 V på den ena vita och helt element med rätt värde? Strömmen genom den ska vara 700-1000 mA, sätter felkod under 500 mA och över 2300 mA under 5 sek. Kolla det först. Christer J.

Hej Crister!

Vad jag kan se, enlig T5 Suite manualen, så skall P0135 ge 6 blinkningar så det är väl något annat som är galet. Men det är ju inte säkert att den manualen är helt rätt.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Christer, Jag kan ju inte säga emot dig i och med att jag inte har orginal verksadshandboken. Jag får väl ta och installera en sk. ODB-kontakt(eller vad det nu heter). De skall väl ha införts fr.o.m -96 på Saab 9000. Motorn jag har är en -97 så det borde gå. Eller kan man få ut felkoderna på annat sätt.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Framför allt får du ju se lite ärvärden om du har diagnosuttag och rätt instrument. Tech2 är ju bra, men inte var mans egendom. OBD läsare ser ju oftast bara OBD koder och inte alltid märkesspecifika koder, så det kan vara ide att ta den till någon som har rätt instrument för Saaben.

Link to comment
Share on other sites

Vad tusan är nu en sekundärluftpump. Nya äventyr ut på nätet och lära sig. Men är den nödvändig vad är den till för. Börjar känna mig som skolpojk igen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en luftpump som blåser in i avgasröret när motorn är kall och går på "choke" för att få igång katalysatorn snabbare. Sitter bara på vissa marknader, men man vet ju inte alltid ursprunget på bilarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag lyckats få dit en till dämpare bak på bilen, det blev ett knöligt rör som jag fick plocka ihop. Nu känns det som om ljudnivån blivit mycket lägre. Sen kommer jag slippa ha utsläppet ca 80 cm från vänsterörat. Till min glädje så har CEL-lampan slutat att lysa efter att motorn startar. Har ju inte gjort något???

m :D h

Janne

post-16-12694614736_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och så har man nästa problem! Hastighetsmäteren vill inte fungera. Har en VDO-mätare och kopplat in en induktivgivare från elfa. Givaren har en lysdiod som indikerar om den ger signal. Jag har ställt in den så att avståndet till kuggkransen är OK. Sen vete tusan hur man skall koppla in givaren till instrumentet. Jag får det inte att fungera genom att efter bästa förmåga koppla in den enligt VDO:s kopplingsschema. Lite frustrerande.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Till min glädje så har CEL-lampan slutat att lysa efter att motorn startar. Har ju inte gjort något???

Åhhh, självläkande bil. det vill jag också ha..

Link to comment
Share on other sites

Tja den är väl som flygkärran som jag jobbar med här i Linköping! Gripen fpl har fel som iblan "självläker". :D Tror inte att min hastighetsmätare självläker.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jo det är en induktivgivare som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Givaren är en tre trådsgivare med plus, jord och signal. VDO instrumentet kan ta induktiv och hallgivare. och är PNP tror jag! Tror mig veta att BELO använder samma uppsättning och fungerar för honom.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag missade att du skrev induktiv i inlägget ovan, sorry.

Har BELO redan löst det så behövs ju hjulet inte uppfinnas på nytt, annars vore mätarens elschema fint att lägga upp. Min egen hast. mätare var primärt avsedd för tvåtråds induktiv för smidigast inkoppling.

Link to comment
Share on other sites

Nu fungerar hastighetsmätaren, tack för hjälpen Bengt(Belo)! Har även kalibrerat den också. Satt hastigheten ca 2% tillgodo så den ite visar för lite.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Nu fungerar hastighetsmätaren, tack för hjälpen Bengt(Belo)! Har även kalibrerat den också. Satt hastigheten ca 2% tillgodo så den ite visar för lite.

m :D h

Janne

Tja okey, Thomas. Jag ser att jag tappat bort ett n i inte, det kan ju misstolkas. God fortsättning på påsken Thomas.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu får jag inte huvudcylinder och slavcylinder till kopplingen att fungera. Hur knepigt är det att lufta ur detta??? Jag har satt in en ny slavcylinder. Vad jag kunde se så tror jag mig ha fått ut luften ur systemet. Jag kan inte se att det läcker någon stans. Däremot så känns inte huvudcylinder just. Det är en "billig" Gerling. Kan den månne ha givit upp fast den inte är använd?? Tyckte att den pumpa dåligt då jag lufta ur. Får för säkerhets skull försöka att lufta ur den en gång till. Och jag som tänkte se om bilen kunde rulla för egen maskin i helgen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...