Jump to content

Mitt locost saabbygge!


Janne L

Recommended Posts

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu är det luftat! Ingen bra funktion! Verkar ha dragläge längs ner! Jag trodde att slavcylinderna justerades "automatiskt" Jag kan inte se att kolven skulle ha hoppat ur eftersom bromsvätskan är kvar och kan inte se något läckage från skarven mellan sprängkåpa och motor.

Skall prova att se hur det fungerar med bilen på backen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Har inte gått något vidare, med kopplingen.

Man kanske skall ställa en dum fråga i detta ärende. Kan problemet ligga i för liten cylinder. Har det betydelse?? just nu har jag Gerings minsta 0.625!

Jag tog bort 6 mm på min adapter i och med att innan så var bälgen på slavcylindern maximalt(och nästan lite till) komprimerad. Kan väl inte vara ett misstag?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Saabens original huvudcylinder är 19,05 mm 0,75" och det räcker att plastbussningen till kopplingsstången blir sliten och hålet kan bli ovalt, så blir det märkbar skillnad på dragläget när man svetsar hålet och monterar ny bussning. Det rör sig om ca 2-3mm i slaglängd om det är riktigt slitet, och det motsvarar säkert skillnaden i diam på din cylinder. Vet dock inte skillnaden på Saab och Opelns slavcylinder än.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Okey delarna är nya! Så slitna borde de inte vara. Det är en Saab-slavcylinder jag har. Jag borde då utifrån era svar byta till 0,75. Slaglängd m.m förstår jag inte riktigt, önskar en lite djupare förklaring. Avses slaglängden som denna cylinder presterar? Vad jag kan se så utnyttjas hela slagländen. Utväxlingen är 1:6 ungefär.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Innan jag monterade lådan i bilen så provade jag slavcylindern i lådan som låg lös på golvet, kopplade till pedalstälet och började pumpa....men inget hände med slaven.

Det visade sig att spacern bakom slavcylindern var 0.4mm för tunn och då tryckte jag ut locket denna längd, inget läckte dock ut men när jag tog isär slaven så ser jag att om locket flyttar sig 0.4mm bakåt så tätar inte o-ringen inuti och således byggs inget tryck upp i slaven.

Fixade detta och vips så fungerade det som det skulle.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

jo Janne jag menade att om man inte nyttjar full slaglängd får man ändra utväxlingen. men är den full och det inte räcker när allt är luftat och riktigt så är det en större du får ha. Jo 0,75 = 3/4 och det satt på Amazon original och de säljer KG trimning billigt

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Saabens original huvudcylinder är 19,05 mm 0,75" och det räcker att plastbussningen till kopplingsstången blir sliten och hålet kan bli ovalt, så blir det märkbar skillnad på dragläget när man svetsar hålet och monterar ny bussning. Det rör sig om ca 2-3mm i slaglängd om det är riktigt slitet, och det motsvarar säkert skillnaden i diam på din cylinder. Vet dock inte skillnaden på Saab och Opelns slavcylinder än.

Christer J

Det jag menade med slitet gäller en Saab 9000 som med glapp i hålet i pedalen tappar ett par tre mm slaglängd och det gör stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan igen!

Tack för all hjälp med kopplingen. Givetvis så upptäcker man när man tittar på det igen att hela slaglängden givetvis inte utnyttjas. Nu går det i alla fall att koppla, lite tungt. Men det borde fixa sig efter byte till större cylinder.

Har luftat bilen idag på gårdsplanen. se länken.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

byter du till större så blir den inte lättare för mer olja ska pressas per mm slaglängd inne i cylindern

Ha Ha ja luftat bilen på youtube. jag trodde man skulle få se när du lufta kopplingen ha ha så dum jag är.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

jag skulle inte gjort det om det funkar nu. man lurar sig att tro att det ska lättare om man ändrar utväxling men har man större cylinder så är man tillbaka på ruta 1 igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hum, nu läcker bilen olja åxå! Tror att det är en slangklämma som är åt "skogen" på slangen till oljekylaren invid oljefiltret. Jag skulle ha tagit pressade kopplingar, men de sa att det är ok med slangklämmor. Får försöka att byta den i helgen. Rätt mycke som kommer. Ser inte att det skall komma någon annan stans ifrån.

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jo jag misstnker att jag satt dit något skräp! På andra ställen har jag lyckats dra sönder dito. Tack för tipset med två slangklämmor.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Jag håller på med mitt egna lilla saab projekt och har en jätte bra fråga. Använde du ljusreläna som sitter original i donator saaben? Håller på att sälja av lite saker från min donator och man vill ju inte sälja för mycket :)

Tacksam för svar.

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte t.o.m ett Saab ljusrelä från skroten i.o.m att jag inte hade en donator. :blink:

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Fast besiktingen brukar vara så griniga när de ser oljeläckage! De börjar prata om miljöförorening m.m och så frår man en 2:a av bara farten!!

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det går långsamt men det börjar närma sig, är dock inte där ännu! :prop:

Jag dock ett problem. Efter gaspådrag då motorn retarderar så förs det oväsen. Jag misstänker att det är koppling med lammelerna som bråkar. Stödlager i svänghjulet har jag och urtrampningslagret är nytt. Är det någon som eventuellt kan bekräfta mina misstankar innan jag byter kopplingen mot en ny? Ni kan lyssna på Youtub-länken

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

är det någon skillnad om du håller ner kopplingen? och om växel ligger i?

Har faktiskt inte provat! Inte med växeln i iom att jag inte gjort någon typ av premiärtur än!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ett vinande ljud, och om fjädrarna i lamellcentrum är glappa så rasslar det mer på tomgång och försvinner när man har lite dragläge. Är det oljud i lådan så tystnar det ju som Thomas skrev, när du kopplar ur med växel i. Då stannar axlar och drev i lådan. och blir det olika ljud kan det vara urtrampningslagret, vilket verkar osannolikt, då det är nytt. Iofs låter det tunt och dåligt i min laptop, men det låter inte som kopplingen tycker jag. Är du säker på att det kommer från lådan el kopplingen och inte framifrån kam och balansaxleltransmissionen?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ett vinande ljud, och om fjädrarna i lamellcentrum är glappa så rasslar det mer på tomgång och försvinner när man har lite dragläge. Är det oljud i lådan så tystnar det ju som Thomas skrev, när du kopplar ur med växel i. Då stannar axlar och drev i lådan. och blir det olika ljud kan det vara urtrampningslagret, vilket verkar osannolikt, då det är nytt. Iofs låter det tunt och dåligt i min laptop, men det låter inte som kopplingen tycker jag. Är du säker på att det kommer från lådan el kopplingen och inte framifrån kam och balansaxleltransmissionen?

Vad jag kan höra så kommer (o)ljudet från området där kopplingen sitter "sprängkåkan" mellan växellåda och motor. Skall ut och försöka lyssna lite "bättre" i kväll.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Var för säkerhets skull ute och provade igen med växel i och fick samma oljud. allstå inte kopplingen. Detektivarbetet får fortsätta.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

är det verkligen vid koppling? kan vara andra sidan av motorn? Och ditt stödlager har du mätt så det är 100% rätt dimension? Har du någon lös plåt t.ex. under svänghjulet? m.m.m.m.

Link to comment
Share on other sites

Nej som sagt jag har kommit fram till att det inte är kopplingen. Stödlagret är ett Ascona lager som ett antal här på forument använder. Och någon plåt som viberar kan jag inte finna. Jag får skaffa stetoskopet som föreslagits och leta vidare. Jag tycker inte att det låter som något lagerljud.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ibland är man lite slarvig! Inser nu att jag glömt att kolla lagren i bakaxeln. Jag måste nog ta boch byta dem. Det verka vara glapp. När man rycker i bakfälgen utåt från bilen så glappar det :( Det går lite segt nu.

Sen har min CEL(check Engin Light) lampa börat lysa, 8 binkningar "EVAP" Vad man nu skall göra åt det?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar misstänka att upphängningen till växelådsfästet är för klent! Jag får skakningar och m.m skall kollas upp bättre i nu på tisdag. Hoppas man inte behöver konstruera om det. Får bli ett vinterjobb i så fall. Ser inte ut att fli någon SFRO2 besikting i år! Med dessa motgångar.

CEL(check Engin Light)lyser inte längre :blink: Tydligen ett tillfälligt fel.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

evap en är väl inte kopplad antar jag så den varnar ju för det , troligen körs inte diagnosen så ofta så du märkt det än.Stoppa dit kol kanister eller stäng av diagnosen

Link to comment
Share on other sites

Mycket pinsamt :icon_oops: När man plocket loss lite paneler för att försöka hitta det senaste bekymret så inser man att man har kastat in en helt slut "diff" där bak! Tydligen missat att kolla upp den ordentligt. Den glappar å det grövsta. :icon_oops: :thumbsdown: Jag antar att det inte är någon affär att renovera den?? Skaffa ny från skroten eller stoppa in nytt med diffspärr. Har sierra "diff" 7" bak.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Införskaffat en bättre begangnad "diff" på skroten. 6000 mil á 395 kr hos skroten som ligger granne med jobbet. Bra pris tycker jag pga de normalt brukar ta "ohemult" mycke betalt. Skall i bilen nu i helgen!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...