Jump to content

Mitt locost saabbygge!


Janne L

Recommended Posts

Nu vill jag också vara med. I en tråd någonstans på forumet så har en Seven-kamrat, men vem kommer jag inte på nu testat spridare och man behövde inte bränsle för han körde vattenslangen direkt. Jag vet för jag frågade om just detta. I vilken tråd och vem var det?

Jag varvar upp de celler som är i lördagstjänst så kanske jag kommer på. Har en liten liten aning vem men skall kolla. Återkommer med eller utan resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

De lördagscellerna var på hugget. De klarar nog en schysst tid på 0-100 också.........

Det var ett PM svar jag fick. Diskussionen var i en tråd och jag ställde en PM-fråga för att kolla om jag förstod rätt.

Här är PM-svaret men jag har tagit bort vem som skrev svaret. Det får bli en gissningslek om någon vill och känner igen diskussionen......

Hade flyt och mätte trycket i vattenslangen i verkstaden, ganska exakt 4 bar, vilket är rekommenderat till mina siemensspridare. Innermåttet på vanlig trädgårdsslang är uppenbarligen samma som yttermåttet på vanliga spridare, så det var bara att trycka i och säkra med slanglämma. Full sprutt på vattnet och 12 v från ett bilbatteri in i spridaren (plus/minus kvittar) och spruta i en behållare i en minut sen mäta hur mycket som kom ut.

/XXXXXXX

Link to comment
Share on other sites

nu har jag inte läst hela tråden men om man inte får en bra fin rpm signal kommer inte spridarna att skjuta (man måste ha varav på motorn för att få putta in bränsl) så där kan ett eventuellt fel vara, för jag antar nu att du kör allt mer eller mindre orginal o motor härvan

Link to comment
Share on other sites

Ja, 5A skall det nog inte vara som jag skrev innan. Det är lite orimligt i och med att kraftaggregatet lämnar max 2A, drygt 0,5A gick genom spridarna :prop: Jag har faktiskt lyckats få igång en av spridarna, men de övriga vill inte. Jag tar och provar och knackar lite på dem, som Thomas föreslår,i morgon och ser om de lossnar. Jag har ju inget att förlora.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Jag har tippat i lite Redline SI-1 el motsvarande spridarrengöring, injectioncleaner, i spridare och låtit dom stå, och sedan kört med tryckluft och duttat 12V på dom. Lite enkelt kanske, men för att prova är det ok, så du får igång den. Det bästa är annars att lämna in hos någon som har utrustning för rengöring och körning i bänk, för att se strålbild och mängdjämförelse. Kan vara värt pengarna, då en dålig (eller flera) spridare kan orsaka svåra skador på kolvar och annat.. Jag vet av erfarenhet att det finns en smälttemperatur på kolvar..

Link to comment
Share on other sites

Då suddar vi PMet eller bara provar på "skrot-spridare".

Fast jag är rätt nöjd ändå med att jag lyckades komma på att jag läst om det och dessutom hittade det så snabbt.......

Link to comment
Share on other sites

Resultat från servicen: total spridardöd för två av spridarna. Ingen funktion efter ultraljudstvätt m.m. Så det blev utbytesspridare! Tror inte att de lurar mig. Jag får behöver inte betala för det jobb de gjort på spridarna jag lämna in.

Får se nu om jag får igång motorn i helgen. :racesmile:

Återkommer med rappport!

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Tackar , tackar:

Jag har aldrig funderat så mycket på bränslespridare förut men det är egentligen bara en "till- och från" ventil. Högtryckspumpen ger rätt tryck och utloppet "tipen" fördelar ut bränslet när ventilen öppnar. Så måste det vara? Som grund i alla fall sedan kan det säkert finnas massor med modeller, finesser mm som extra.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mysko med 2 döda spridare på samma motor! :P

Nja jag tror inte att det är så mysko. Motorn har nog inte varit igång på 4-5 år och det är antagligen inte bra för spridarna, speciellt som de var tomma. Undrar om dagens bensin är så snäll mot spridarna. Toligen korroderat fast.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Sitter spridarna inte utsatt för fukt & smuts så ska det inte hända ngt med dem. Kan ju hända att motorn i fråga haft mycket olja från vevhusventilationen som beckat igen dem eller så har det blivit beläggningar från bensinen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har tidigare motionerat spridare genom att sätta nederdelarna i diesel, under ett par dagar, och sen lagt 12V intermitent på dem. Blev klart bättre....

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit ute i garaget och startat motorn igen och efter lite gångtid fått den att gå på tomgång. Den går nu orent om man varvar den lite och vill då gärna stanna. Funderar nu på om det kan vara någon givare som spökar för mig.

Den för mycket oljud, blir kanske tvungen att komplettera med ytterligare en ljudämpare. Har dock inte satt dit katalysatorn än, den dämpar väl lite. Oljetrycket jag har ligger på ca 200 kPa, 2kg/cm2 vid tomgång och 500 kPa, 5kg/cm2 vid 3000 rpm. Jag tror att det skall vara OK!

Jag tror inte att jag tar ut bilen och luftar den så länge det är halt ute och -7 till -10 grader. ;)

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt man skall gasa och varmköra i stängt garage. När man inte längre ser bilen då är motortempen uppe och dags att stänga maskinen och vingla ut. V8 or fyller ett helt garage utan problem med ljuv doft innan motortempen gått upp till 90C. Men ett Jula eller Biltema Gristryne gör att man kan köra ändå. Jag har bild på mig med gristryne vid motorkörning genom "dimmorna" men klok nog att inte publicera bilden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nämenvafan, nu har jag lyckats koppla något fel igen! Till min totala förvåning när jag nu varit och kort motorn riktigt varm så kunde jag inte stänga av motorn med nyckeln :banghead:

AHHH, drar säkringen för bränslepumpen och den stanna inte???? Hur länge kan den gå utan att bränslepumpen går, har jag självtryck!!! Jag gasade efter att bänslepumpens säkring blev utdragen och den protestarade inte :blink: Trodde den skulle stanna ganska omgående. Fick dra säkringen till boxen! Då fick jag hejd på det hela, PUH.

Nu blir det det tråkiga att hitta var detta fenomen har uppstått bland kablaget.

Funderar på om Turbon mår bra?? Kan inte riktigt höra att den vill vara med och sedan skorrar det ibland lite oroväckande, vet dock ej om det kan hänföras till turbon.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu har man kollat lite närmare! Jag har samma mating till både tändkasseten och matning till T5-burken stift 60 +15 V , via ett relä. Av någon outgrundlig anledning så erhålls matning från Tronic 5 via stift 60 :blink: till tändkassetten eller så är det något annat! Måste kolla bättre. För inte tusan kan ju den ingången mata ut spänning?? Denna gång så stannade motorn efter en kort stund efter att jag dragit säkringen till bränslepumpen. Har förtfarande problem med tomgången. Måste börja reda ut om jag har något problem med någon givare. Och till sist så ville inte motorn starta, verka bara tända på någon cylinder enstaka gång och inte lova något mer. Det slutar väl med att man får lämna in allt för att få någon ordning på det hela. :banghead:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det, men man vet ju inte hur tokigt man kan ha kopplat. Skall utredas i mellandagarna.

Men den skulle få laddström så borde den få batterispänning också och det får den inte när den är avstängd via nyckeln.

God Jul på er

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jaha, efter lite omkoppling i elsystemet, dvs inte helt följa Saab 9000 schemat, så kan jag nu stänga av motorn med nyckeln. :thumbsup: Nu får jag ta tag i nästa problem! Motorn går nu på tomgång hyfsat när man drar igång den. Men men, den vill lätt dö när man sedan skall gas. Får väl börja att botanisera bland diverse givare och se om någon kan orsakar detta fenomen. Sedan hörs ett oroväckande skorrnade från bakre delen av motorn när man varavar upp den över 3-4 tusen varv. :blink: Tycker jag inte om. Låter som om oljudet skulle kom spränghuset mellan motor och växlelåda. Urtrampningslagret är nytt!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ja nu blir jag osäker! Det kan vara något jag har missat. Var får man tag på detta och hur monterar man detta. Attans tur att detta forum finns. Ja av detta så kommer man till slutsats att jag inte expicit monterat något stödlager. Det är okunskap från min sida. Någon som kan tipsa mig om vad för lager som skall till och hur tusan det sedan skall utföras. Bortsätt från all skit och bök för att få ur motorn! Suck :banghead:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ja nu blir jag osäker! Det kan vara något jag har missat. Var får man tag på detta och hur monterar man detta. Attans tur att detta forum finns. Ja av detta så kommer man till slutsats att jag inte expicit monterat något stödlager. Det är okunskap från min sida. Någon som kan tipsa mig om vad för lager som skall till och hur tusan det sedan skall utföras. Bortsätt från all skit och bök för att få ur motorn! Suck :banghead:

m :D h

Janne

Jag har monterat detta lager (enligt tips på detta forum :) )

1 st stödlager svänghjul för växellåda. AutoExperten ArtNr: X 1863 818 001

	Yttre diameter [mm]: 21 mm 
Inre diameter [mm]: 15 mm 
Bredd [mm]: 15 mm 
Lagerutförande: Nållager 
Pris: 88,75 kr

Link to comment
Share on other sites

Grattis Janne! Skönt att boxen verkar fungera - blev lite orolig ett litet tag medan jag läste i tråden...

Tror att du hittar artikelnummer på lagret i LUPUS tråd.

Jo boxen fungerar, men det är något annat som inte fungerar i och med att motorn vill dö när man ger gas från tomgång. Vet inte vilken sensor som kan spela detta spratt! MAP-sensorn kanske?? Jag får nog koppla in "chech engine" signalen som jag inte gjort än!

m :D h

Janne

PS tacka ni andra för informationen jag fått. DS

Link to comment
Share on other sites

om ljudet försvinner när du lägger foten lätt på kopplingspedalen så är det urtrampningslagret som ligger och skallrar mor tryckplattan. så gör det om man har sk. själdjustering.

Link to comment
Share on other sites

Okey då börjar jag fatta! Bahh nu får man slita ur motorn ur bygget! Som sagt är man dum(inte tar reda på saker och ting) så får kroppen lida. Det blir väl en helgs arbete. Fast inte nu, skall till Kanarieholmarna den 2/1!!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Okey då börjar jag fatta! Bahh nu får man slita ur motorn ur bygget! Som sagt är man dum(inte tar reda på saker och ting) så får kroppen lida. Det blir väl en helgs arbete. Fast inte nu, skall till Kanarieholmarna den 2/1!!

m :D h

Janne

Ha det så himla bra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaha, nu är motorn urplockad. Mycket var tvunget att tas bort innan motorn kunde tas ur. Jag har nu "hittat" det lilla hål som lagret skall in i! Lite efterklockt, man kanske borde ha insett detta. Kommer även att byta ut min gamla slavcylinder till kopplingen. Hittade en ny på på en skrot, via bildelsbasen, för 600 kr inkluderat frakt. Börjar fundera på om inte den distans som jag gjort, mellan slavcylindern och opelväxellådan, är lite för hög, den är 19 mm. Bälgen med fjäder i ser ut att ha varit maximalt komprimerad. Har sett att en del har 15 mm på sina adaptrar. Sen har jag inte lyckats att få oljetråget tätt. Saab 9000-motorerna har tydligen inte någon packning från fabrik, så jag trodde att det var OK utan när jag bytte tråg. Men tji fick jag. Undra om det finns packningar att köpa, får fråga hos någon Saabåterförsäljare. Annars får man väl tillverka något själv. Får se hur snabbt man får ihop allt.

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Efter mycke om och men så har jag fått ihop motor med växellåda efter att stoppat dit "stödlagret i svänghjulet" samt ftoppat i motorn. Har nu koppalat in en liten röd lampa för "check engine light" och finner att jag har blinkar TVÅ ggr = något galet med MAP-sensorn. Kan nog vara orsaken till att motorn gick så risigt innan. Får nu kolla så att jag inte kopplat fel! Finns det något sätt att kolla om MAP-sensorn är OK eller defekt?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja påstå att även vanlig värmebeständig packningssilikon är finemang till sumpen så länge den är rak o fin.

MAP_sensorn är känslig för skit. Det är ett mycket litet hål som lätt sätts igen av tex. slipdamm. Vissa går att ta isär... annars kostar de inte mycket på skroten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...