Jump to content

Mitt locost saabbygge!


Janne L

Recommended Posts

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jaha då blir det ett upphåll på 1-2 veckor för bygget! Har nu precis fått halva grunden uppgrävd. Platonmatta är nu mantrat! Detta är inget skit jobb jag har sett fram emot :thumbsdown:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U du får se de som en långsiktig investering som du förhoppningsvis får igen om du sälje villan någon gång i framtiden! Man måste försöka se saker från den possitiva sidan när man klafsar i geggan nere i gropen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dåligt med uppdateringar av mig. Har lite sämre frekvens än CEALM.

Nu har jag gjort misstaget igen att köpa delar på feltema. Satte dit deras rostfria slangklämmorpå mitt kylsystem och konstatera att de inte tål att dra åt, begriper inte vad man skall ha dem till. Nu åker jag till Hydroscan och höper klämmor som håller.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

jag köpte rostfria av en MC verkstad (MC Doktorn i Ronneby) och de har WURTH och BERNER:s fabrikat. kanonfin kvalite faktiskt. jag använder dem till vissa bränsleledningar samt till insugsgummin. jag ville ha smalare är ABA.

Jag kan nämna att ibland plockar jag på skrotar för Mercedes och BMW har rostfria klammor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte tid att besöka bilskrot! Köpte på Hydroscand, de kommer nog att hålla men kostade mer än dubbelt så mycket. billigt skräp som inte fungerar är ju väldans dyrt!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Äh, tusan! Nu ler inte fortuna mot mig! Ser ut som om jag kopplat elen galet på något sätt! När jag slår till systemet så står "huvudreläet" och slår till och från i en gämn och fin takt med ca 1 hz, lika så någon givare på motorn :banghead:

Sen vet jag inte vad som hänt med selenoden i startmotorn??? Händer inget när jag försöker dra runt motorn, fungerat förut, nu verkar det bli tvärkortis, voltmätaren bottnar under 8V :banghead: :banghead:

Jag som tänkte få igång motorn denna helg vilket det inte blev :mad:.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Knappast solenoiden som spökar, den har ju till uppgift att dra in drevet i startkransen och därefter släpper den ström till startmotorn. Har du ett bra eller dåligt batteri? alt går startmotorn tungt, slitna bussningar kanske. Men 1Hz på relät..låter ju som ett blinkrelä. Kanske har du ngn kortis som lastar ner, men säkringar borde ju isåfall gå sönder. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Om du släpper batteriström via en säkring (eller i serie med en strålkastarlampa)!! direkt till reläsockeln 87 (alt 30 om det är batteriström på 87)och mät strömmen om du ev har kortslutning någonstans. 85 & 86 är rätt kopplade? 85- 86 manöver+ & 30 batteri el tändningsplus,15.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är rätt kopplat! jag får kolla igen att det är rätt kopplat till T5trionic-burken. Dvs om det är felkopplat alt

att jag har fel uppgift om vilken utgång som skall styra "huvudreläet".

När det gäller startmotorn kan man få kortlutning i den??? Det verkar som det. Inte ett ljud och spänningen sjunker så djupt att instrument startar om. Är det någon som vet hur man kollar det utan att motera bort den?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Det blir sällan kortslutning av sig själv såvida du inte kör "fast" den till stopp pga dåligt batteri, spänningsfall, dålig jord, slitna kol etc. Bussningarna kan vara så glappa så att rotorn tar i magneterna, då går det riktigt tungt, kolen kan vara slitna, så den tappar kraft och orkar mindre, ju saktare den snurrar, desto närmare kortslutning är du. Eller så har planetväxeln spruckit. Det har jag alla delar till om du skulle behöva. finns inte så många genvägar utan att ta isär den, men du kan ju bygla mellan M8 muttrarna på solenoiden och se om motorn snurrar då. Men hör du inte ens solenoiden slå till, så drar inte startmotorn mer än dragspolen i solenoiden, och sjunker spänningen då till 8V.. Då har du ett dåligt batteri.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Ja är det ett dåligt batteri jag har så är det ett skitbatteri jag köpt! Inte använt och stödladdat. Men om så skulle vara fallet så har jag garanti!

Jag provar att bygla och se sedan kan man alltid koppla ett annat batteri parallellt och kolla så inte det är något fel på batteriet! Detta är inte roligt jobb. Men det får vänta en vecka skall på tjänsteresa nu.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ju mer jag tänker på detta så akll ajg nog ta bort startmotorn och kontrollera vad som hänt. Jag har 70mm2 kabel

mellan startmotor och batteri så den kan ta stora strömstyrkor vilka var det som händer när jag provar att dra igång

startmotorn. Undra bara vad som hänt den fungerade ua när jag provade för 2.3 månader sedan??

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

70mm2 är väl bra och tungt. Mät alltid batterispänningen på polerna, då det kan vara dålig kontakt mellan polsko och pol. Hänt fler än en gång.

Tänk också på att en vanlig jordfäta brukar vara på 16 mm2, så dra en riktig jordkabel också eftersom det är samma ström i den.. Arean och spänningsfall är också avhängigt längden mellan batteri och förbrukare.

Christer J.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Testa att fulkoppla startmotorn via solenoiden direkt till batteriet. Då kan du utesluta en del saker... funkar det inte då så är antingen startmotorn eller solenoiden paj. Saker som jag varit med om ställt till det är sådana spännande saker som dålig jordning av styrdonet. Det kan få många och spännande följder.Kommer ditt T5 från en bil med DICE/immobilizer förresten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för alla tips som jag ser att jag har fått! Provade nu att koppla direkt till pluspolen(ja via min tunga 70 mm2 kabel) och resultatet blev ett par småknack och sedan börja ryka om den lilla kabelstumpen på 1,5 mm2 jag använde och den blev het som tusan. Någon typ av kortis verkar det vara. Blir till att försöka "baxa" ut startmotor ur bilen, jäkla bök. Inget kul jobb tycker jag. Men varför skall allting gå lätt för, när man kan få knöliga utmaningar :prop:

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

70mm2 är väl bra och tungt. Mät alltid batterispänningen på polerna, då det kan vara dålig kontakt mellan polsko och pol. Hänt fler än en gång.

Tänk också på att en vanlig jordfäta brukar vara på 16 mm2, så dra en riktig jordkabel också eftersom det är samma ström i den.. Arean och spänningsfall är också avhängigt längden mellan batteri och förbrukare.

Christer J.

Jag har batteriet i "bakskuffen" därför tog jag i ordentligt gällande kabelarean. Sedan har jag en väldigt kort jordfläta till schassit, tror den är 14 cm.

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu fungerar startmotorn, Av någon outgrundlig anledning så fungerar det efter att jag tagit bort anslutningen, från motorkablaget, till selenoiden. Jag har kopplat mitt eget parallellt! Det fungerade förut men inte nu. Vet den kortslöt på något vis??

Nu återstår bara att komma underfund med varför T5-burken envisas med att dra och släppa "huvudreläet" med en frekvens på 2-2,5 hz. Fattar noll för tillfället. :blink:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

JA detta är ju nästan lite pinsamt. :icon_oops: Efter att kollat och mät så inser man att T5-burken inte får någon kraftmatning. Inte undra på att det inte fungerar. Jag har för mig att någon här på forumet har sagt koppla och kontrollera, kontrollera och sedan kontrollera igen att allt är rätt!!!

Ut och koppla rätt i morgon kväll!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha, första försöket att starta motorn. Ingen framgång. Bränslepumpen snurrade så fint men ingen soppa till cylindrarna. Helt torrt när jag lossade ett par av tändstiften. Nu är frågan om spridarna får någon signal? Inte kan väl alla spridare bäcka ihop alt fastna?? Motorn har nog inte varit igång på ca 4-5 år misstänker jag. Blir till att "rota" vidare i garaget till helgen.

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Du vet väl att boxen jordar spridarna och plus ska ligga på ena sidan? så är det i alla fall på de bilar jag sysslat med ang. spridare men SAAB ? så säker kan man inte vara.

Link to comment
Share on other sites

Jo det vet jag att de skall matas me 12V! Nu har jag även bekräftat att jag har 12 V fram till spridarna samt att boxen jordar ner signalen. Eftersom jag inte arbetat med spridare förut funderar jag på om jag eventuellt har för dålig eller om min bensinpump är defekt? Jag har soppa uppe vid spridarna men behövs det ett visst bränsletryck för att spridarna skall öppna. Funderar på om jag har dåligt bränsletryck. Jag har en gammal 900 bränslepump. Hoppas att någon har erfarenhet och kan delge den.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte något speciellt tryck för att spridarna ska öppna, bara för att bränslet ska flöda. Tickar det i dem när du kör startmotorn så öppnar de nog(stetoskop). Har du inte bränsletryckmätare så kan du lossa returslangen och se om det kommer bränsle när du kör pumpen. Då har du tillräckligt tryck, ca 3 bar. Har du gnista? Kolla gnistan genom att ta ur tändkassetten och sätt i 4 stift och jorda i gängorna med kablar.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Gnista tror jag inte är problemet! Som jag skrev innan så kommer ingen soppa in i cylindrarna. Helt torrt man kan inte ens förnimma någora

bensinångor från tändstiften. Så det verkar som att jag har problem med spridarna??? Begriper inte att alla fyra skulle vara defekta?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju ta ut spridarna och köra dem en och en med lite tryckluft och släppa ström på dom, så ser du ju om de öppnar eller inte. Tur och returledningarna sitter väl rätt? Likaså +- på pumpen. Du verkar ju ha puls på spridarna, men lyssna på dom, det hörs tydligt om de klickar i dom. tvångskör pumpen och släpp ström på en spridare, borde då bli att lukta bensin i insuget.

Link to comment
Share on other sites

OT Jag känner en som monterade en ny pump i en 9000 och glömde ta bort skyddsproppen på sugsidan på pumpen, Jag trodde han förväxlat + & - Fråga inte mig hur han lyckades få dit silen och inte upptäcka felet. Den var röd med gul text "Remove before installing"

Link to comment
Share on other sites

Skall ut i garaget i helgen och kontrollera spridarna med 12 v. Vet inte om man kan känna selenoiden arbeta? Jag kände inget när jag kände efter sist jag drog runt motorn med startmotorn. 12V har jag fram till dem och jag har sett att T5 jordar ner när bränslet skall sprutas in.

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är nog svårt att känna samtidigt som du kör startmotorn, men kör dom med kablar från batteriet så tickar det i dom. Skaffa ett stetoskop, bra till att lyssna på lageroljud, spridare osv. Finns på Biltema bla. Christer.

Link to comment
Share on other sites

Christer tack för alla dina uppslag och förslag.

Har precis varit ute och kopplat upp två spridare mot ett spänningsaggregat. Satte 12-14V och spridarna drog drygt 5A men de var tysta som "graven". Frågan är nu om det enda som återstår är att skaffa nya spridare. Det verkar ju inte att gå och "Motionera" igång dem :515: . Eller finns det något annat "tjuvknep".

m :D h

/Janne

Link to comment
Share on other sites

innan du gör det så kan du försäkra dig om att de är kass genom att prova att köra bränsle genom dem. ge dem ett slag med liten hammare och se m de lossnar. men de kan ha blivit skadade så de inte ger vad de ska i bränsle.

Link to comment
Share on other sites

kanske du behöver ett förkopplingsmotstånd?

Kan för lite om detta för att kunna säga när det behövs, men när det behövs så gör man det för att inte bränna spridarna.

Har något med Ohm att göra, det lilla vet jag.

Bara en spontan tanke :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

5A låter alldeles för mycket.. ca 0,8A bör det vara då de ska ha impedansen 14,2 eller 15,7 ohm. Du har väl de tegelbruna 357cc-spridare som brukar sitta i T5 LTT? Kräver inget förkopplingsmotstånd och ska inte bränna om du bara "duttar" med strömmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...