Jump to content

Mitt locost saabbygge!


Janne L

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 5 weeks later...

Hejsan!

Efter mycket möda :) så skall jag beställ första besiktningen SFRO1. Jag har inte gjort hjulinställningen än på vår lokala bilverkstad. Laddar upp några bilder på bilens nuvarande status. Observera bränsletanken som måste vara den dyraste som sitter i en 7:a. Jag vill nog inte berätta hur mycket jag blev tvungen att betala för den. Lärpengar, dvs ta reda på vad det kostar innan beställning. Jag återkommer och berättar, om och hur mycket anmärkningar det eventuellt blev.

m :D h

Janne

post-16-1176046489_thumb.jpg

post-16-1176046507_thumb.jpg

post-16-1176046520_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hejsan!

Nu för ca 45 minuter sedan är första besiktningen genomförd! Besiktningsman Stefan Rüdow.

Det gick bra tycker jag.

Några anmärkningar:

1) Skarvning av rattstången gillade han inte, bara att göra om! Jag hade gjuten del som jag skarvat med svarvad hylsa med stålstift. Får bli att leta upp något svetsbart i stället.

2) Pedalstället flexade lite. Skall förstärkas lite, 1/2 timmes jobb!

3) Stolsinfästningarna, Han vill inte att de skall göras i golvplåten som är 1,5 mm.

4) Sedan hade jag inte satt dit låsmuttrar i bakvagnen. Tyckte inte att det var nödvändigt när man ändå skall riva allt för att lackera ramen.

5) Han vill ha datablad för länkhuvudena Rodobal RM 12-SM. Jag trodde att dessa länkhuvuden var allmänt accepterade till Sevenbakvagnar? Men databald skall jag fixa fram :)

I övrigt var han nöjd med vad han såg :racesmile:

Det var allt nu gäller det att bygga färdigt till nästa sommar!

m :D h

Janne

PS framvagnen behövde inte vara inställd. DS

Link to comment
Share on other sites

Hej, (och grattis får man väl nästan säga).

En liten undran om stolsinfästningen. Hade du skruvat stolarna direkt i golvplåten, och inte gjort några tvärstag först?

Ska nämligen själv snart montera mina stolar.

:unsure:

MVH / Ingemar

Link to comment
Share on other sites

Hej Ingemar!

Jag har inte heller monterat fast stolarna ännu! Det behövs inte till första besiktningen. Mitt inlägg ovan blev nog lite missvisande. Det var ingen anmärkning utan mer som en kommentar på den diskussion vi hade om infästning av stolar. Stefan ville helst att stolarna satt fast i något chassierör eller något typ av trekantig grövre plåt som svetsas fast i chassiet. Personligen tror jag att mitt plåtgolv på 1,5 mm skulle räcka :) men jag gör som han vill. Tror att det blir bäst så.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hej!

Jag har inte uppdaterat denna tråd på länge! Det går inte snabbt men ändock framåt. Visar några bilder på mina "framsteg". Huv och skärmar är köpta av Lars H. Tyvärr så var mitt schassie något för bred så jag var tvungen att bredda huven. På en av bilderna syns min son som provsitter.

Kommer inte som planerat att bli klar till sommaren :( .

M :D h

Janne

post-16-1209803263_thumb.jpg

post-16-1209803276_thumb.jpg

post-16-1209803296_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då är vi två som inte blir klara i sommar! :D

Tjusigt bygge, ditt breda chasie gör att den ser låg och fet ut, även med plåtisar på, se till att skaffa fälgar med lite djup i så kan det bli hur bra som helst!

Link to comment
Share on other sites

ditt breda chasie gör att den ser låg och fet ut, även med plåtisar på, se till att skaffa fälgar med lite djup i

Unjefär såhär då.....

Brett chassie lågt och med någorlunda djupa plåtisar och rejäla M&H slicks.......

Snudd på 2meter över bakskärmarnas ytterkanter....... Jag lovar att det är skitsvårt att välta i kurvorna.....

post-151-1209850102_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det är bara gamla saabfälgar som sitter på! Jag har beställt Team Dynamics Racingfälg 15*7 tum samt Toyo R888 225*50 bak och 205*50 fram av Ralphs däck. Jag har inte fått dem ännu pga av strulande underleverantör :angry: Betällde redan den 10 Februari!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Nu när jag äntligen har fått mina fälgar med däck så kan jag inte låta bli att lägga ut några bilder igen på projektet! Det blev inte direkt några Lowcost däck med fälgar. 12000 kr men jag tycker att de är snygga :prop:

m :D h

Janne

post-16-1210278408_thumb.jpg

post-16-1210278440_thumb.jpg

post-16-1210278463_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De är ju framför allt lätta !!

(har precis köpt samma men 16" fram & 17" bak på åjpeln. De skall vara ca 3 kg lättare styck än orginal. Najs men inte gratis

Link to comment
Share on other sites

Ja lätta är de! Ralphs däck hävdar att fälgarna är "standardfälg i den stora racingserien BTCC"! Men jag undrar det? Fälgarna kostar 1600 kr styck, vilket jag tycker är ett skapligt pris, trodde/tror att delar till STCC, BTCC betingade ett väsentligt högre pris. Eller har du köpt någon annan fälg/standard av samma märke?

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Det är nog så att firman är enhets leverantör till STCC om det sen är samam fälg vi köper vet jag inte.

Viktig info i ämnet

En Engelsk tävlingsfälg som används som enhetsfälg i den stora racingserien BTCC och även andra klasser som Mazda Miata Cup m.m. i England. Dessa fälgar går även att specialbeställa med speciella offset, direktborrat navhål och ipressade stålkoner. Detta görs mot ett tillägg av 500:-/fälg. Fälgarna går att beställa i Silver, Svart och Vitt. (Vissa applikationer även i Guld)

EDIT , menn kommer väl snart 13" förarna och gör oss ledsna med sina vikter och magnesium fälgar

VIKT/FÄLG

7,0x14 5,7kg

7,0x15 6,9kg

7,0x16 7,4kg

7,0x17 7,9kg

7,5x17 8,2kg

8,0x17 9,0kg

9,0x17 9,5kg

8,0x18 9,0kg

9,0x18 11,5kg

Edited by Acke
onödig quotning /acke
Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte gå till 13" för att hitta lättare fälgar. Mina OZ Ultraleggera 7*15" väger 5,3kg.

Men allt hänger väl inte på vikten med tanke på hur vi människor har utvecklats de sista åren "kg+++++".....

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

:mad: jo det där visste jag :wacko: men i mitt fall så gör OZ inga 5x110 över huvudtaget. Och sk vobbly bolts och 5x108 eler 5x112 är ingen option för mig

Och räknar man kg på föraren så har jag en förmögenhet i kolfiber att skala bort

Edited by Acke
onödig quotning igen ! ! ! ! ! ! ! \acke
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det var ett tag sedan som jag skrev i denna tråd. Men nu ser det ut som om jag börjar se ljuset i tunneln.

Jag har nu fått dit remmen.

Likaså har jag lyckats få dit kylare, oljekylaren och "intercoolern". Nu är det bara resten kvar. Lite el, instrument, instrumentbräda, avgassystem, lysen, tryckrör m.m

M :D h

Janne

post-16-1232916238_thumb.jpg

post-16-1232916265_thumb.jpg

post-16-1232916285_thumb.jpg

post-16-1232916316_thumb.jpg

post-16-1232916333_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har nu borjat rota i elsystemet! Det är inte helt lätt att identifiera alla kopplingar mot Trionic 5 till kontakt H-70! Tror att jag "ringt" ut det hela nu! Skall bli intressant och se om man kan skaka liv i bilen om några veckor.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ny liten motgång :banghead: Det är för trångt mellan motorns utgångar för oljeslangarna och schassit! Jag trodde det skulle fixa sig med banjokopplingar! Men det blev bara 3 mm tillgodo. Inte bra! Får försöka att modifiera på något sätt!

M :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag håller nu på att efter bästa förmåga ta bort startspärren i Trionic:en med hjälp av T5suit. Givetvis har jag stött på problem med när jag skall packa upp en zip.ad fil för den s.k Userport som skall ha en systemfil, så kan jag givetvis inte hitta denna system fil :banghead:

Frågar på forumet "lowbudgetride" och får svar att när de packar upp så finns systemfilen, suck. Andra systemfiler går utmärkt att se. Vi får se vad den spännande fortsättningen blir.

M :( h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Det finns militärer och andra som tycker att bästa sättet att gömma saker är mitt framför ögonen. Fenomenet beskrivs även i Liftarens guide till galaxen som "inte mitt problem-kamouflage". :D

(Jag känner igen mig allt för väl i det du beskriver!)

Link to comment
Share on other sites

Förutom att nu har jag nästa problem. Jag tror mig inte få kontakt med Boxen. Den ser ut att vara kraftsatt i och med att den drar 200 mA. Däremot så står det "MCU ?????" i nedre vänstra hörnet i BDM-programmet. Tror att det skall stå "MCU RUNNING". Jag kan inte skriva in något kommando, så jag har väl heller ingen kontakt! USERPORT fungerar. Kollat lödningar kopplingar m.m. lpt porta, BIOS:et ! BIOS:et är en osäkerhetsfaktor i och med att det inte går att ställa in det enligt lathunden på forumet lowbudgetride. Börjar bli lite frustrerande. Vet inte riktigt i vilken ända jag skall fortsätta.

M :( h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lånat en gammal Laptop med Windows95! Skall se nu i veckan om jag kan få kontakt med Trionic:en. Funderat på om det kan vara att jag har en DELL-maskin. DELL datorerna är ju generellt lite udda.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för BDM-interface du använder? Du har väl provat på alla olika håll med kontakten på T5-boxen? Tänk på att du kan behöva stänga av BD32-programmet mellan försöken. Det tog ett jäkla tag innan jag fick snurr på mina prylar och det gick inte förrän jag bytt ut båda mina IC på interfacet...

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats!

Interfacet har jag "snickrat ihop" själv. Nej jag har inte provat kontakten åt något annat håll eftersom jag är tämligen säker på vilken pinne som är "1" på T5-boxen. Jag har även kollat kopplingarna på intefacet så att det inte är felkopplat någonstans 2 ggr(men det är klart man kan ju bli hemma blind). Varför fick du byta ut dina IC-kretsar? De brukar enligt min erfarenhet vara rätt så stryktåliga. Ja, att jag behöver stänga av BD32-programmet är nog inget problem eftersom jag inte får någon kontakt! Dvs jag kan inte ens skriva in något kommando i programmet :blink: Så det programmet har jag "stängt" av många gånger på det brutala sättet.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl att det inte finns någon pinne 1 i T5-boxen utan bara 3-4-5-6-7-8-9-10. Just det där med pinnarna var ett rätt snurrigt för mig i och med att de benämns olika beroende på vilken dokumentation man läser. I ritningarna för PD DIY BDM-interface så står det på ett sätt och i T5-dokumentationen ett annat - jag fick det inte rätt i huvudet förrän jag följt linjerna på mönsterkoret och kollat hur kopplingarna egentligen var gjorda...

Det kostar inte så mycket att prova att vända kontakten - inte mer än din självkänsla om det visar sig att du hade fel! :D

Varför jag behövde byta mina IC vet jag inte - det var min slutledning efter att ha kollat allt annat och till och med testat en annan persons fungerande interface.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, pinne 1 till 8 finns nog i T5-boxen. Det är det gamla interfacet. Det nya interfacet har pinnar 1-10 där det gamla intefacet 1-8 motsvarar 3-10 i det nya. Sen har jag kommit fram till att min Dell-maskin ite tycker om BD32-programmet i och med att det inte går att mata in något kommando exempelvi "exit" för att avsluta densamma. Prövat på en W95-maskin men den burken hade fel kontakt på LPT-porten??? så det gick inte att se om det hela fungerade men man kunde knappa in exit! Får väl starta min Dell-maskin i DOS-läge och kolla.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Får väl starta min Dell-maskin i DOS-läge och kolla.

m :D h

Janne

DOS är det som gäller !!! fick aldrig mitt win 95 att fungera. --> shift , F8 F10 eller vad jag gör och riktigt ful start med absolut så lite som möjligt startat så fungera min förkrigs toshiba + någon bios ändring för att få till portarna att ej vara auto.

Och jag erkänner hade band kabeln fel vänd en gång + ett stift off sett fel oxå innan det blev rätt

Link to comment
Share on other sites

Jag har givetvis ett problem med mitt BIOS. Det finns går inte, vad jag kan se, att koppla bort resp. in "auto" för parallellporten!!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag provat med en gammal Windows95-maskin både i Window-läge och i DOS-läge utan större framgång. Det tråkiga med denna maskin är att jag inte kommer åt BIOS:et, så jag vet inte hur den är inställd. Någon har satt ett "Password" för att man skall komma åt det. Ägaren vet inte vilket password det är och jag vet inte hur man kommer runt det hela. Det blir att jaga rätt på någon annan gammal maskin.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lyckats ta mig förbi password i BIOS:et! Efter ett alldeles utmärkt tips från "Toffe"!

Men inte tusan blev jag så mycket klokare! Har förnärvarande ingen aning hur parallellporten skall sättas. I detta BIOS går det att sätta olika alternativ såsom PPS och EPS och vad tusan nu de hetter/heter. Provat alla kombinationer utan att det fungerade. Lite osäkert vilken utgång på datorn som är parallellporten. Ägaren säger att den port som är märkt LPT1 är com-port och märkt com är LPT1!! Spelar ingen roll får ingen kontakt med T5.5 oavsett inställningar i BIOS eller vilken port som valts! Har även provat i DOS-läge. Nu återstår antar jag felsökning i BDM-interfacet! Fram med oscilloskåpet!! Redan kontrollerat kopplingarna i BDM-interfacet 2-3 gr. Börjar tröttna på detta. Bandkabeln är OK!

M :( h

Janne

Link to comment
Share on other sites

:console: Seså - det skall nog lösa sig...

Vad får du för reaktion från BD32-programmet när du startar det?

Har du provat att byta till LPT2? Jag har inte fått mitt att fungera med LPT1 - strunt samma om du bara har en parallellport, kör med LPT2 ändå.

/Mats

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Hejsan Mats!

När jag försöker med LPT2 så protesterar BD32 vilt med "fault medelande"! Vet inte men jag kan eventuelt missat någon inställning i datorn! Får väl försöka att kolla i "kontrollpanelen".

När jag försöker via LPT1 så talar bara BD32 att kabeln troligen troligen inte är kopplad. om jag begripit progammet rätt så ser man det även på att MCU-statusen markeras med ???? likaså Halt och vad det nu mer var!

Men jag tar och kollar detta med LPT2 igen och släpar fram mitt gamla osciloskåp från 50-talet! Riktig kult-apparat. Ett litet serviceoscilloskåp som enbart är rörbestyckat :wub:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hur har ni gjort med anslutningarna för kupevärmen? Har ni pluggat dem i block och vattenpump? Jag tänkte först att ansluta den så att vattnet kan cirkulera. Men den är 28 mm ID i blocket och 25 mm i på vattenpumpen? Knepiga att ha olika dimensioner!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

den frågan har varit upe förut och de flesta motorer idag behöver den för cirkulationen i toppen.

är den alltid med på originalbilen så ska den vara med. om den stänger flödet när värmen är avstängd så behövs den trol. inte. moderna bilar kör med fullt flöde där sedan stänger man spjäll o ändrar mellan varmt o kallt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hejsan!

Har inte uppdaterat min tråd på länge! Nu tror jag mig kunna se ljuset i tunneln, men till Kinnekulle hinner jag ej. Jag har nu dragit alla slangar och rör för laddluften, med dumpventil m.m blev lite trångt, får inte igen huven. Blir väl till att modifiera huven igen. Hängt på ljuddämparna 2 st Simondämpare samt katalysator. Håller nu på med instrumentpanelen.

m :D h

Janne

post-16-125045161986_thumb.jpg

post-16-125045168798_thumb.jpg

post-16-125045172355_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du startat motorn ännu?

Jag gav en grannkille 80 nya hästar i hans Saab 9000 igår, 170 hk (2,3 ltt) -> 250 (T5Suite Stage2 med lite extra justering av tändning o laddtryck). :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...