Janne L Posted April 8, 2010 Author Posted April 8, 2010 Okey, lite trög idag. Jag tror att jag fattar nu. Har en liten kompressor! Du är snabb på att svara Thomas, tack. :D m :D h Janne Quote
Janne L Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Nu är det luftat! Ingen bra funktion! Verkar ha dragläge längs ner! Jag trodde att slavcylinderna justerades "automatiskt" Jag kan inte se att kolven skulle ha hoppat ur eftersom bromsvätskan är kvar och kan inte se något läckage från skarven mellan sprängkåpa och motor. Skall prova att se hur det fungerar med bilen på backen. m :D h Janne Quote
Thomas Posted April 10, 2010 Posted April 10, 2010 pumpa många snabba tag så kan ev. restluft få skjuts upp till behållaren och lufta sig själv. Quote
Janne L Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Har inte gått något vidare, med kopplingen. Man kanske skall ställa en dum fråga i detta ärende. Kan problemet ligga i för liten cylinder. Har det betydelse?? just nu har jag Gerings minsta 0.625! Jag tog bort 6 mm på min adapter i och med att innan så var bälgen på slavcylindern maximalt(och nästan lite till) komprimerad. Kan väl inte vara ett misstag? m :D h Janne Quote
Christer J Posted April 10, 2010 Posted April 10, 2010 Saabens original huvudcylinder är 19,05 mm 0,75" och det räcker att plastbussningen till kopplingsstången blir sliten och hålet kan bli ovalt, så blir det märkbar skillnad på dragläget när man svetsar hålet och monterar ny bussning. Det rör sig om ca 2-3mm i slaglängd om det är riktigt slitet, och det motsvarar säkert skillnaden i diam på din cylinder. Vet dock inte skillnaden på Saab och Opelns slavcylinder än. Christer J Quote
Thomas Posted April 10, 2010 Posted April 10, 2010 det beror också på slaglängd/utväxling på pedalen Quote
Janne L Posted April 10, 2010 Author Posted April 10, 2010 Okey delarna är nya! Så slitna borde de inte vara. Det är en Saab-slavcylinder jag har. Jag borde då utifrån era svar byta till 0,75. Slaglängd m.m förstår jag inte riktigt, önskar en lite djupare förklaring. Avses slaglängden som denna cylinder presterar? Vad jag kan se så utnyttjas hela slagländen. Utväxlingen är 1:6 ungefär. m :D h Janne Quote
Jörgen Posted April 11, 2010 Posted April 11, 2010 Innan jag monterade lådan i bilen så provade jag slavcylindern i lådan som låg lös på golvet, kopplade till pedalstälet och började pumpa....men inget hände med slaven. Det visade sig att spacern bakom slavcylindern var 0.4mm för tunn och då tryckte jag ut locket denna längd, inget läckte dock ut men när jag tog isär slaven så ser jag att om locket flyttar sig 0.4mm bakåt så tätar inte o-ringen inuti och således byggs inget tryck upp i slaven. Fixade detta och vips så fungerade det som det skulle. Jörgen Quote
Thomas Posted April 11, 2010 Posted April 11, 2010 (edited) jo Janne jag menade att om man inte nyttjar full slaglängd får man ändra utväxlingen. men är den full och det inte räcker när allt är luftat och riktigt så är det en större du får ha. Jo 0,75 = 3/4 och det satt på Amazon original och de säljer KG trimning billigt Edited April 11, 2010 by Thomas Quote
Christer J Posted April 11, 2010 Posted April 11, 2010 Saabens original huvudcylinder är 19,05 mm 0,75" och det räcker att plastbussningen till kopplingsstången blir sliten och hålet kan bli ovalt, så blir det märkbar skillnad på dragläget när man svetsar hålet och monterar ny bussning. Det rör sig om ca 2-3mm i slaglängd om det är riktigt slitet, och det motsvarar säkert skillnaden i diam på din cylinder. Vet dock inte skillnaden på Saab och Opelns slavcylinder än. Christer J Det jag menade med slitet gäller en Saab 9000 som med glapp i hålet i pedalen tappar ett par tre mm slaglängd och det gör stor skillnad. Quote
Janne L Posted April 11, 2010 Author Posted April 11, 2010 Hejsan igen! Tack för all hjälp med kopplingen. Givetvis så upptäcker man när man tittar på det igen att hela slaglängden givetvis inte utnyttjas. Nu går det i alla fall att koppla, lite tungt. Men det borde fixa sig efter byte till större cylinder. Har luftat bilen idag på gårdsplanen. se länken. m :D h Janne Quote
Thomas Posted April 11, 2010 Posted April 11, 2010 (edited) byter du till större så blir den inte lättare för mer olja ska pressas per mm slaglängd inne i cylindern Ha Ha ja luftat bilen på youtube. jag trodde man skulle få se när du lufta kopplingen ha ha så dum jag är. Edited April 11, 2010 by Thomas Quote
Janne L Posted April 11, 2010 Author Posted April 11, 2010 jag skall alltså inte byta cylindern. M :D h Janne Quote
Thomas Posted April 11, 2010 Posted April 11, 2010 jag skulle inte gjort det om det funkar nu. man lurar sig att tro att det ska lättare om man ändrar utväxling men har man större cylinder så är man tillbaka på ruta 1 igen. Quote
Janne L Posted April 19, 2010 Author Posted April 19, 2010 Hum, nu läcker bilen olja åxå! Tror att det är en slangklämma som är åt "skogen" på slangen till oljekylaren invid oljefiltret. Jag skulle ha tagit pressade kopplingar, men de sa att det är ok med slangklämmor. Får försöka att byta den i helgen. Rätt mycke som kommer. Ser inte att det skall komma någon annan stans ifrån. M :D h Janne Quote
Thomas Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 slangklämmor funkar men köp riktiga kvalitetsklämmor och får du plats med 2 så gör det. Quote
Janne L Posted April 19, 2010 Author Posted April 19, 2010 Jo jag misstnker att jag satt dit något skräp! På andra ställen har jag lyckats dra sönder dito. Tack för tipset med två slangklämmor. m :D h Janne Quote
Anders.Lj Posted April 22, 2010 Posted April 22, 2010 Janne L: Jag håller på med mitt egna lilla saab projekt och har en jätte bra fråga. Använde du ljusreläna som sitter original i donator saaben? Håller på att sälja av lite saker från min donator och man vill ju inte sälja för mycket :) Tacksam för svar. Mvh Anders Quote
Jörgen Posted April 22, 2010 Posted April 22, 2010 ljusreläna ska du spara, dom kostar en hel del nya. jörgen Quote
Janne L Posted April 23, 2010 Author Posted April 23, 2010 (edited) Jag köpte t.o.m ett Saab ljusrelä från skroten i.o.m att jag inte hade en donator. :blink: m :D h Janne Edited April 23, 2010 by Janne L Quote
Janne L Posted April 24, 2010 Author Posted April 24, 2010 Nu läcker den ingen olja längre. Skönt. Ny och dubbla slangklämmor gjorde susen! m :D h Janne Quote
Kilkenny Posted April 24, 2010 Posted April 24, 2010 (edited) "oljeläckage är jättebra, det visar att det finns gott om olja kvar!" Fast det höll inte besikningen med om (bruksbilen) Edited April 24, 2010 by Kilkenny Quote
Thomas Posted April 25, 2010 Posted April 25, 2010 Visst. Det är när det slutar läcka man ska börja oroa sig....Eller? hi hi Quote
Janne L Posted April 25, 2010 Author Posted April 25, 2010 Fast besiktingen brukar vara så griniga när de ser oljeläckage! De börjar prata om miljöförorening m.m och så frår man en 2:a av bara farten!! M :D h Janne Quote
Janne L Posted August 19, 2010 Author Posted August 19, 2010 Det går långsamt men det börjar närma sig, är dock inte där ännu! :prop: Jag dock ett problem. Efter gaspådrag då motorn retarderar så förs det oväsen. Jag misstänker att det är koppling med lammelerna som bråkar. Stödlager i svänghjulet har jag och urtrampningslagret är nytt. Är det någon som eventuellt kan bekräfta mina misstankar innan jag byter kopplingen mot en ny? Ni kan lyssna på Youtub-länken m :D h Janne Quote
Thomas Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 är det någon skillnad om du håller ner kopplingen? och om växel ligger i? Quote
Janne L Posted August 19, 2010 Author Posted August 19, 2010 är det någon skillnad om du håller ner kopplingen? och om växel ligger i? Har faktiskt inte provat! Inte med växeln i iom att jag inte gjort någon typ av premiärtur än! m :D h Janne Quote
Christer J Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 Det är ju ett vinande ljud, och om fjädrarna i lamellcentrum är glappa så rasslar det mer på tomgång och försvinner när man har lite dragläge. Är det oljud i lådan så tystnar det ju som Thomas skrev, när du kopplar ur med växel i. Då stannar axlar och drev i lådan. och blir det olika ljud kan det vara urtrampningslagret, vilket verkar osannolikt, då det är nytt. Iofs låter det tunt och dåligt i min laptop, men det låter inte som kopplingen tycker jag. Är du säker på att det kommer från lådan el kopplingen och inte framifrån kam och balansaxleltransmissionen? Quote
Morty Posted August 19, 2010 Posted August 19, 2010 Det är vanligt med glapp i fjädrarna på lamellen. Låter rätt hemskt på tomgång, men försvinner när du trycker ner kopplingen. Quote
Janne L Posted August 20, 2010 Author Posted August 20, 2010 (edited) Det är ju ett vinande ljud, och om fjädrarna i lamellcentrum är glappa så rasslar det mer på tomgång och försvinner när man har lite dragläge. Är det oljud i lådan så tystnar det ju som Thomas skrev, när du kopplar ur med växel i. Då stannar axlar och drev i lådan. och blir det olika ljud kan det vara urtrampningslagret, vilket verkar osannolikt, då det är nytt. Iofs låter det tunt och dåligt i min laptop, men det låter inte som kopplingen tycker jag. Är du säker på att det kommer från lådan el kopplingen och inte framifrån kam och balansaxleltransmissionen? Vad jag kan höra så kommer (o)ljudet från området där kopplingen sitter "sprängkåkan" mellan växellåda och motor. Skall ut och försöka lyssna lite "bättre" i kväll. m :D h Janne Edited August 20, 2010 by Janne L Quote
Janne L Posted August 21, 2010 Author Posted August 21, 2010 Låter lika vare sig kopplingen nertrampad eller ej! Alltså inte kopplingen då :wacko: m :D h Janne Quote
Thomas Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 har du växeln i också så allt verkligen står still. Quote
Janne L Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Var för säkerhets skull ute och provade igen med växel i och fick samma oljud. allstå inte kopplingen. Detektivarbetet får fortsätta. m :D h Janne Quote
Christer J Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 Skaffa ett stetoskop ex vis från biltema før 99 kr. Bra att ha grej nær man letar tex lageroljud och luftlæckage bla. Quote
Thomas Posted August 24, 2010 Posted August 24, 2010 är det verkligen vid koppling? kan vara andra sidan av motorn? Och ditt stödlager har du mätt så det är 100% rätt dimension? Har du någon lös plåt t.ex. under svänghjulet? m.m.m.m. Quote
Janne L Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 Nej som sagt jag har kommit fram till att det inte är kopplingen. Stödlagret är ett Ascona lager som ett antal här på forument använder. Och någon plåt som viberar kan jag inte finna. Jag får skaffa stetoskopet som föreslagits och leta vidare. Jag tycker inte att det låter som något lagerljud. m :D h Janne Quote
Janne L Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 Ibland är man lite slarvig! Inser nu att jag glömt att kolla lagren i bakaxeln. Jag måste nog ta boch byta dem. Det verka vara glapp. När man rycker i bakfälgen utåt från bilen så glappar det :( Det går lite segt nu. Sen har min CEL(check Engin Light) lampa börat lysa, 8 binkningar "EVAP" Vad man nu skall göra åt det? m :D h Janne Quote
Janne L Posted August 30, 2010 Author Posted August 30, 2010 Jag börjar misstänka att upphängningen till växelådsfästet är för klent! Jag får skakningar och m.m skall kollas upp bättre i nu på tisdag. Hoppas man inte behöver konstruera om det. Får bli ett vinterjobb i så fall. Ser inte ut att fli någon SFRO2 besikting i år! Med dessa motgångar. CEL(check Engin Light)lyser inte längre :blink: Tydligen ett tillfälligt fel. m :D h Janne Quote
LUPUS Posted August 30, 2010 Posted August 30, 2010 evap en är väl inte kopplad antar jag så den varnar ju för det , troligen körs inte diagnosen så ofta så du märkt det än.Stoppa dit kol kanister eller stäng av diagnosen Quote
Janne L Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 En liten kolkanister sitter allt i bilen! : ;) m :D h Janne Quote
Jocke4U Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Fundering....om man inte har en kolkanister måste man då programmera om nåt i T5? Quote
Janne L Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Vet inte! Men jag tycker att det är bra med en kolkanister så att man slipper ångorna. m :D h Janne Quote
Christer J Posted August 31, 2010 Posted August 31, 2010 Du har magnetventilen till kolkanistern rätt inkopplad också? Quote
Janne L Posted August 31, 2010 Author Posted August 31, 2010 Mycket pinsamt :icon_oops: När man plocket loss lite paneler för att försöka hitta det senaste bekymret så inser man att man har kastat in en helt slut "diff" där bak! Tydligen missat att kolla upp den ordentligt. Den glappar å det grövsta. :icon_oops: :thumbsdown: Jag antar att det inte är någon affär att renovera den?? Skaffa ny från skroten eller stoppa in nytt med diffspärr. Har sierra "diff" 7" bak. m :D h Janne Quote
Janne L Posted September 2, 2010 Author Posted September 2, 2010 Införskaffat en bättre begangnad "diff" på skroten. 6000 mil á 395 kr hos skroten som ligger granne med jobbet. Bra pris tycker jag pga de normalt brukar ta "ohemult" mycke betalt. Skall i bilen nu i helgen! m :D h Janne Quote
Thomas Posted September 2, 2010 Posted September 2, 2010 Ja det priset är inte nåt att pruta på. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.