Rikard Larsson Posted July 17, 2013 Author Posted July 17, 2013 Nej, inte bokat någon tid än. Har en specialare på G. Quote
Frena Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Bra du snart är helt klar, så har du tid och hjälpa mig ;) Quote
Rikard Larsson Posted July 18, 2013 Author Posted July 18, 2013 Tid för registreringsbesiktning bokad 1 augusti 08:00 :) Quote
Peter M Posted July 18, 2013 Posted July 18, 2013 Va? Inte förrän i Augusti? :blink: Finns det inga tider i Fosie? Quote
Rikard Larsson Posted July 18, 2013 Author Posted July 18, 2013 Ska besiktiga på Carspect på västkustvägen. Fast pris och lite connections ;) Quote
Rikard Larsson Posted July 31, 2013 Author Posted July 31, 2013 Jahapp, då var det dags för registreringsbesiktning i morgon bitti 08:00. Nervös? Absolut! Eller spänd i alla fall. Tänker inte på så mycket annat. Vad har ni för tips? Tänker på saker som: "Glöm inte varningstriangeln" Andra saker som är lätta att missa på regbesiktningen? Quote
Rikard Larsson Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 (edited) Då var vi igång. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
LUPUS Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Ett tips. Akta så du inte reggar som a-traktor ;-) Quote
cealm Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 --- Postat Idag, 07:59, en bild visar att du åker in i någon sorts anläggning------ Detta har bevisligen hänt men därefter? Nu är klockan 10:38 och ingen reaktion. - Var det rätt "anläggning" du åkte in genom dörren till? - Kvar på jordens yta? - Ej tal- eller skrivbar pga ren glädje. - Ej tal- eller skrivbar pga ledsen? Utan bilder har inget hänt, den gyllne regeln på LocostSweden. Quote
Rikard Larsson Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Det gick bra. Blev inte reggad som A-traktor ;) Inga anmärkningar, bara att vänta på plåtarna! Kan verkligen rekommendera Carspect på Västkustvägen i Malmö. 1,5 timme, fast pris på runt 2500:- inkl. vägning. Trevligt bemötande också. Quote
cealm Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Stort grattis och välkommen ut på vägarna med Sjuan. Fast har allt verkligen hänt? Bild? Quote
Rikard Larsson Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 (edited) Okejdå... Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
cealm Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Så där nu finns det när bilden kom..... Det var som katten att de mätte CO. Aldrig gjorts på mina regbes. Quote
mloisg Posted August 1, 2013 Posted August 1, 2013 Grattis till godkänd besiktning och en fin bil!! :notworthy: Quote
Rikard Larsson Posted August 1, 2013 Author Posted August 1, 2013 Tack för alla gratulationer :) Men nu: lite felsökning... Tycker inte motorn har gått riktigt bra sedan jag bytte till trionic 5. Trodde mina stora spridare ställde till det och bytte tillbaka till original och orörd mjukvara. Satte dessutom i nya tändstift. Blev bättre, men inte helt bra. Men svårt när man inte vet hur den ska gå egentligen. Fick 4,5 % i CO på regbesiktningen idag, vilket är högt. Men jag såg att lambda låg på 1,2 lite drygt vilket indikerar magert. Enligt min bredbandslambda varierar det mellan bra, fett och magert beroende på... Skruvade ur stiften och tre av dem var sotiga medans ett (nummer 3) var "oanvänt". Tittade ner i cylindern och där var ingen bensin, alltså gick inte spridare nummer 3. Tog loss spridarbryggan och bytte kontakt på spridare 3 och 4 och drog runt på starten. Nu fungerade spridare 3, men inte 4. Alltså var det ingen signal i kontakten till spridare 3. 12 V fanns, men ingen signal. Mätte mellan kontakten till databoxen och kontakten till spridaren, där var kontakt. Alltså skickar inte databoxen ut signal till spridare nummer 3. Bränt drivsteg kanske? Vet inte om det är vanligt. Försöker fixa en ny box imorgon för att testa. Quote
Rikard Larsson Posted August 2, 2013 Author Posted August 2, 2013 En rolig sak på registreringsbesiktningen förresten. Fick liten skylt bak automatiskt eftersom jag har en försänkning i bakdelen där stor skylt inte får plats. Fram fick jag stor trots att jag stod på mig om att jag ville ha liten fram också. Har en känsla av att min bakskylt kommer att "trilla bort" så jag får en liten skylt till... Quote
Christer J Posted August 2, 2013 Posted August 2, 2013 (edited) läste fel.. Edited August 2, 2013 by Christer J Quote
LUPUS Posted August 2, 2013 Posted August 2, 2013 Vanligt vet jag inte men det finns någonstans på stcs tips på hur man kontrollmäter tändning + soppa på ."skrot" fynd innan man bär hem dem. Quote
Rikard Larsson Posted August 2, 2013 Author Posted August 2, 2013 Jag kanske har kortslutit något när jag hållit på och själv kvaddat boxen. Har köpt en på skroten nu i alla fall, ska bli spännande att testa. Sjukt om jag kört runt på tre cylindrar sedan bytet till trionic... Quote
Christer J Posted August 2, 2013 Posted August 2, 2013 Grattis och hoppas du får fart på motorn innan skyltarna kommer. Ovanligt att boxen skulle ge upp enligt mig. Men allt kan ju hända. Felkoder? Prova att belasta 12V på spridaren med en 5W lampa och mät spänningen då, det sitter en krimp som fördelar 12V till varje spridare i härvan, kolla den en extra gång. Att Lambdan blir hög säger inget om blandningen iom att den går på 3 cylindrar och inte ett tecken på fel blandning på de andra, utan ett resultat att att det inte förbränns något syre i den felande cylindern. Quote
Rikard Larsson Posted August 2, 2013 Author Posted August 2, 2013 Inga felkoder. Men har fått P0171 tidigare (magert). Testar med nya boxen i helgen. Quote
Rikard Larsson Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 Kopplade in den nya boxen och laddade in "mitt" program. Spridarbryggan var fortfarande lös, så det var lätt att se vad som hände när man drog runt motorn på starten. Bensin från alla fyra spridare :thumbsup: Var såklart tvungen att provstarta och visst går den bättre på tomgång. Ska bli spännande att se hur stor skillnad det blir på att köra med fyra cylindrar istället för tre... Quote
Rikard Larsson Posted August 5, 2013 Author Posted August 5, 2013 Råkade visst installera en magnetventil imorse. Så nu får jag väl slänga steg 3 :prop: Quote
LUPUS Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 (edited) Råkade visst installera en magnetventil imorse. Så nu får jag väl slänga steg 3 :prop:/>/> Har inte denna mening en motsägelse i sig... Eller skall du slanga "I" det. Har du all hw orginal skulle jag rekomendera en vecka med helt orginal sw så du är säker på att allt lirar och inga felkoder. Edited August 5, 2013 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted August 5, 2013 Author Posted August 5, 2013 Hehe. Oj, jo såklart ska jag slänga I steg 3. Men jag borde kanske hålla mig till steg 2? Jag har bara 2,5" downpipe, men å andra sidan väldigt mycket mer öppet avgassystem än original. Vad säger Trionic-experterna? Quote
Jocke4U Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Vad säger Trionic-experterna? Som med all felsökning. Börja så enkelt som möjligt. Lägger man sen på komplexitet och problemen kommer så vet man lättare varför de kommer. Jag körde 1,5 år med "för lågt" laddtryck och var helnöjd....innan jag reagerade på riktigt att nåt är fel....en annan givare och jag fick ca dubbelt tryck :D Nästa grej ....större turbo...eller inte ;) Quote
Rikard Larsson Posted August 6, 2013 Author Posted August 6, 2013 OK, tar steg 2 sålänge. Vad var det för givare som var trasig i ditt fall? Quote
LUPUS Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Lite kort får man kolla så att du har korrekt speed info så du kan räkna rätt på utväxlingarna = din extra tillagda givare skall fungera och ge "bra" pulser. ( jockes problem) Med låg sannolikhet men ändå möjliga fel = mest om du har otur ( motorn har ju stått ett tag + du har ju pillat på den. - är åmåls ventilen fräsch ( den kan gå trögt och behöva görs rent eller bytas) kan reglera men reglera trögt i såfall - Kolla så du inte får mer än sporadiska uppräkning på knackningar. = tänd kassett + vev givare mår bra. - efter att ha kört en stund kolla "fuel trimm" = att adaptionerna pinnar iväg korrekt och blir stabila = lamda reglering + i stort sett hela motorn är nöjd. - Inga spridare som fastnar eller ger mindre ( de har ju legat lite) --> knackingar på endast den cylindern + naturligtvis INGA fel koder efter vanlig körning Sedan kan du mööööösa steg X ! + det nog lite kul att ta sw i steg , den kommer inte gå dåligt med en orginal heller OBS !!! Ovan är att måla fan på väggen och att du skulle få alla fel möjliga MEN innan man stoppar i steg 3+ är det en ganska liten check på att man står på stabil grund, fö rskulel du ha et tav ovan enkla fel när du når steg 3 kan det nog hända saker Går den på alla än ? det vore ju steg 4 ! Quote
Rikard Larsson Posted August 6, 2013 Author Posted August 6, 2013 Japp, den går på alla 4 nu :) Är fortfarande förvånad över att jag inte reagerat att den gick på 3. SFRO-mannen sa inget och ingen reagerade på regbesiktningen. Jag har konverterat till T7 magnetventil, hoppas den är frisk. Har kollat hastigheten via OBD och den stämmer bra med verkligheten efter ändring av pulses_per_rev. Har dock inte pillat med utväxlingarna (gear_st), vet inte vad jag har för slutväxel. Ska ta reda på det. Kollar man knackningar och fuel trim i T5suite? Quote
Rikard Larsson Posted August 6, 2013 Author Posted August 6, 2013 (edited) Blev bilkörning tillbaka :D Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted August 6, 2013 Author Posted August 6, 2013 Hemma igen efter en relativt lyckad "långtur". Körde i en timme ungefär med farträdda frugan bredvid. Antar att hon vande sig för mot slutet blev det några snabba 90-graderskurvor med full gas och lite lagom ställ utan några skrik (förutom däcken då). Men laddtryck måste jagas, har bara grundladd. Hastighetssignalen är bra, OBD visar 72 km/h när GPS:en visar 69. Så det måste vara något annat. Kan fel inställningar i växellådans utväxling vara boven eller påverkar det bara laddtrycksbegränsningen i ettan och tvåan? Quote
Frena Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Tack för åkturen igår :) Till våren kör vi hårt och mycket! Quote
LUPUS Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Rätt gissat in med rätt utväxlingar. Just nu vet den ju inte vilken växel du har så gissar safe Quote
Rikard Larsson Posted August 7, 2013 Author Posted August 7, 2013 Om man kopplar in datorn, tittar i t5suite och kör, då kan man se någonstans vilken växel man ligger i antar jag. Men jag kan bara minnas att jag sett värden som rpm, lambda, laddtryck och lite till. Under en annan flik har jag sett status (warm up, engine running, engine warm osv). Var ska man se växlarna? Quote
LUPUS Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Börja med att under inställningar slå på advance mode. Då ramlar tex autotune menyer fram . Sedan lägger du enklast till variablerna som heter gear eller liknande i online mina variabler. Första växeln brukar börja på typ 86 men resten är 2.3.4.5 Annars är även display programmet bra där är växeln redan med ( kommer inte på namnet..... car pc .? ) Quote
Rikard Larsson Posted August 7, 2013 Author Posted August 7, 2013 (edited) Så jag borde se det här? Ska jag då se värdet 86 i ettan? Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
LUPUS Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 (edited) minnet är dåligt , något på 8x eller snarare var inte förvånad om du INTE ser 1 . Normalt sett är högre växlar lättare att få stabila. ( bilen gungar inte) Edited August 7, 2013 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted August 7, 2013 Author Posted August 7, 2013 Du var jäkligt nära Lupus :) Fick 85 i ettan. Växlade upp till tvåan och fick en tvåa. Växlade upp till trean och fick 85 igen. Alltså har ecu:n fel för sig. Testade inte högre växlar. Quote
Jörgen Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 har du inte lagt in de olika utvxlingarna i lådan i T5 suite så kommer inte det att visa vilka växlar som används och du får då grundladdtryck. du måste även lägga till "Pulses per revolution" , om du exvis mäter på kardanen som vi andra gör så tar du ex om du har 9 "piggar " att mäta på och gångrar med bakaxelutväxlingen exvis 3,6 och du får då 32,4 vilket t5 rundar av till 32..men detta har visat sig fungera sällan så lupus kom på att göra som han gjort och öka detta tal med en faktor 10 , skriv in således 320 istället,, då började min bil också ge fullt ladd istället för begränsat till 0,7 bar. Jörgen Quote
LUPUS Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Korrekt på våra mjukvaror men... det där är nog dock en bugg som verkar följa någon års modell bas sw... så om din speed blir exact rätt i just din sw kanske du är buggfri där och bara behöver kolla utväxlingarna lite nogare. Om ej gör som jörgen Edit dilemma har dubbel kollat t5suite. buggen finns alltså inte där. Frågan är om den ligger i konverterings infon till adressen från mjukvaran Quote
Rikard Larsson Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Jo, har märkt det där med faktor 10 på pulses_per_rev. Jag har 5 pulser per varv och har skrivit in 50. I originalmjukvaran stod det 290 nämligen. Hastigheten i ecu:n är som sagt väldigt korrekt. Skulle testa med nya utväxlingar imorse, slutade med att jag fick cykla till jobbet :( Nu får jag lära mig att BDM:a en ecu... Quote
Rikard Larsson Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Va? Kan man göra det? Jag gör ändringar i en bin och laddar över den via canbus med T5suite. Snälla säg att det finns ett bättre sätt... Quote
LUPUS Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 (edited) Typ ändra alla variabler online hehe Go online bara Conect ecu på din bild ovan. Eventuellt måste du sedan trycka save ( beror på om du har auto update på eller inte) Edited August 8, 2013 by LUPUS Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.