Bushido Posted Saturday at 05:02 AM Posted Saturday at 05:02 AM Hej allihop! Hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut ett par frågetecken kring en bil. Såg denna på blocket: https://www.blocket.se/annons/blekinge/esther_seven_2_0_2000_gatlegal_/1002353154 Företaget Esther känner man ju till, blev dock lite fundersam då bilen ovan är reggad som en "Ester 7"... Identifieringsnumret ser också annorlunda ut jämfört med andra Esther byggen jag sett... Är det någon som vet något om denna bil? Är det ett Esther bygge eller något annat? Finns ägaren eller rentav byggherren på detta forum kanske? Väl mött! Quote
Jocke4U Posted Saturday at 06:41 AM Posted Saturday at 06:41 AM ⚠️Reservation att det har ändrats sedan jag reggade sist. Den som har registrerat bilen kan välja typ valfritt namn som fabrikat. VIN nummer är lite mer uppstyrt, en fast del beroende på fordonstyp, ett serienummer från SFRO och sen valfritt. Detta ser ut att vara innan de nya reglerna Kan du inte ta ut tidigare ägare och sen bara att försöka hitta kontaktvägar till dessa (hitta.se, facebook,...etc) Quote
Bushido Posted Saturday at 07:05 AM Author Posted Saturday at 07:05 AM 10 minuter sedan, Jocke4U sade: Skickat PM Hej! Stort tack för ditt meddelande och för hjälpen med att hitta de tidigare ägarna! 😄 Ska se om det kan gå att komma i kontakt med någon av herrarna så att man kanske kan få veta lite mer om bilen 🙂 Är lite sugen på den men vill ju veta lite mer detaljerat vad det är för något först, har hört att de bilar och ramar som byggts av Estherfabriken i Ugglerum ska hålla genomgående god kvalitet och då vill man ju veta om detta faktiskt är en av dem så att man inte råkar köpa något som någon slumpmässig amatör byggt ihop och sen försöker låtsas att den är byggd av Estherfabriken... Det felstavade namnet i regpapprena gjorde mig lite skeptisk, men om det nu är så att en privatperson köpt en ram att bygga bil på så kan de ju ha använt en annan stavning vid registrering just för att Esther är ett registrerat företag och att privatbyggda bilar på deras ramar inte får kallas för Esther... Jag vet inte riktigt, ska se om det kan gå att fråga nuvarande ägaren eller rentav byggherren ifall någon av dem går att få tag på. Firman som säljer bilen borde ju kunna förmedla kontakt med ägaren åtminstone, men han har bara ägt bilen ett drygt år så han kanske inte vet så mycket... Quote
tpau Posted Saturday at 11:39 AM Posted Saturday at 11:39 AM Värt att tänka på är att startbyggsatsen bara är starten. Även en byggsats med lågt rykte kan resultera i mycket bra bilar, och ibland tyvärr även tvärt om. SFRO hjälper oss att säkra att bilarna som blir besiktade håller en hög nivå lite oavsett vem som gjorde ramen. Att köpa en sjua innebär nog att man måste se den på plats. Quote
Bushido Posted Saturday at 12:04 PM Author Posted Saturday at 12:04 PM (edited) 42 minuter sedan, tpau sade: Värt att tänka på är att startbyggsatsen bara är starten. Även en byggsats med lågt rykte kan resultera i mycket bra bilar, och ibland tyvärr även tvärt om. SFRO hjälper oss att säkra att bilarna som blir besiktade håller en hög nivå lite oavsett vem som gjorde ramen. Att köpa en sjua innebär nog att man måste se den på plats. Visst är det så, håller helt med dig. Men innan jag ens åker för att titta på en potentiellt intressant bil så vill jag ju veta vad det är jag rimligen kan förvänta mig. Finns det nu en hyfsat känd firma som bygger Super seven replikor under ett visst namn så blir åtminstone jag lite skeptisk om någon amatör bygger en egen och registrerar den som en lätt felstavning av den kända firmans namn, det känns liksom inte helt ärligt om du frågar mig utan jag blir snarare misstänksam och undrar om det finns ett särskilt/oärligt syfte med att använda ett liknande namn. Exempelvis att spekulanter som inte har full koll ska anta att det är en kvalitetsbil byggd av den kända firman och därför inte bemöda sig med att syna den i sömmarna vid inspektion eller bara att de hoppas på att en köpare ska betala ett högre pris än bilen är värd för att de tror att det är en känd tillverkare som byggt den. Så det var väl mest det jag ville reda ut i detta fallet. Jag har inte superkoll på just Esther, jag fick för mig att de byggde kompletta bilar och att det var dessa som rgistrerades som "Esther" men jag kanske har helt fel i detta. De kanske sålde byggsatser och/eller ramar också varför namnet är upp till byggherren? Kan ju vara så att byggherren köpte ett gds-kit och sen reggade bilen med en alternativ stavning av firmans namn för att påvisa släktskapet då man kanske inte helt sonika kan ge bilen det aktuella tillverkarnamnet för att detta är ett registrerat företagsnamn... Så det behöver absolut inte vara något klandervärt bakom valet av namn, jag vill bara säkerställa att det inte är det innan jag går vidare. Och ja, bestämmer jag mig för att den är tillräckligt intressant och att det inte ligger något suspekt skäl bakom valet av namn så ska jag givetvis åka och titta på den innan jag bestämmer mig för att köpa den 🙂 Edited Saturday at 12:23 PM by Bushido Quote
vedde Posted Saturday at 12:40 PM Posted Saturday at 12:40 PM Idnummret låter som något en firma skulle sätta på den tiden man fick sätta vad man ville( ref. Min har id Vedde007) som VIN eller vad det kallas. Har någon annan på forumet en Esther som kan bekräfta VIN formatet så är ju ramen i alla fall en fabriksbyggd Esther, men de såldes som kit så bygget kan vara av annan part.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
tpau Posted Saturday at 03:24 PM Posted Saturday at 03:24 PM Jag började skriva på ett svar men insåg att jag bara skrev samma sak igen… Har den ett stuk som du vill ha? Är ramen rak eller har den varit i diket eller ett räcke? Är svetsar för alla hjupuphängningar ok eller har det spruckit någonstans. Priset, ja jag kan tycka att en sjua i gott skick som är körklar borde vara där någonstans, speciellt om du köper från en firma. Pratar du märke finns det egentligen bara ett som kostar mer än andra och det börjar med C. Annars är det tycke smak och utrustning som brukar avgöra. Hemsvetsade ramar är ofta tillverkade med mycket kärlek. /T Quote
super7 Posted Saturday at 04:13 PM Posted Saturday at 04:13 PM 43 minuter sedan, tpau sade: Pratar du märke finns det egentligen bara ett som kostar mer än andra och det börjar med C. Annars är det tycke smak och utrustning som brukar avgöra. Hemsvetsade ramar är ofta tillverkade med mycket kärlek. /T Det har ju funnits ett gäng antal olika fabrikat genom tiderna, Mohr Rush, Westfield , Caterham bland annat //Nisse Quote
Bushido Posted Saturday at 08:20 PM Author Posted Saturday at 08:20 PM (edited) 18 timmar sedan, tpau sade: Jag började skriva på ett svar men insåg att jag bara skrev samma sak igen… Har den ett stuk som du vill ha? Är ramen rak eller har den varit i diket eller ett räcke? Är svetsar för alla hjupuphängningar ok eller har det spruckit någonstans. Priset, ja jag kan tycka att en sjua i gott skick som är körklar borde vara där någonstans, speciellt om du köper från en firma. Pratar du märke finns det egentligen bara ett som kostar mer än andra och det börjar med C. Annars är det tycke smak och utrustning som brukar avgöra. Hemsvetsade ramar är ofta tillverkade med mycket kärlek. /T Nu har jag varit och tittat på den och svarar på frågorna i turordning: - Absolut, jag tycker både att den är väldigt snygg och verkar vara utrustad med bra komponenter. - Så vitt jag kan bedöma är det rak och oskadad, men svårt att se utan att klä av hela bilen... Innan det blir affär har jag tänkt be om en Carfax rapport. - Återigen, den ser hel och gedigen ut men man vet ju aldrig vad som kan dölja sig under ett lager färg... Men inga uppenbara synliga brister av den typen så vitt jag kunnat se. - Absolut, jag vill väl mest bara veta vad det är jag faktiskt köper istället för att köpa något som jag tror är något och som sen visar sig vara något annat. Just Esther är väl ett av få lite mer kända svenska "märken" så det kunde ju vara kul att ha en sådan av rent motorhistorisk aspekt. Men visst, möda och omsorg kan absolut vara en stor bidragande faktor när det kommer till ett bygges kvalitet. Men samtidigt så är ju professionell serietillverkning också något som förhoppningsvis bäddar för jämn och hög kvalitet. Enbart brinnande passion kommer du ju inte jättelångt med om du inte kan svetsa ordentligt till exempel, så det kan ju ibland vara svårt att veta hur välbyggt ett amatörbygge är om man inte vet något om byggherrens färdigheter. Men ett företag som byggt ett 50-tal chassin får man ju hoppas vet vad de sysslar med åtminstone... Edited yesterday at 09:51 AM by Bushido Quote
vedde Posted Saturday at 08:20 PM Posted Saturday at 08:20 PM Ja, där ser man - så enkelt var det inte.Då skulle jag sätta mitt hopp till att kontakta byggaren.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Jocke4U Posted yesterday at 06:35 AM Posted yesterday at 06:35 AM (edited) 10 timmar sedan, Bushido sade: Återigen, den ser hel och gedigen ut men man vet ju aldrig vad som kan dölja sig under ett lager färg... Men inga uppenbara synliga brister av den typen så vitt jag kunnat se Så är det oavsett vad man än köper begagnat, vanlig bil, hus, elekronik,... Ta med en bilkunnig person du har förtroende för, 4 ögon ser mer än 2. Det finns garanterat t.ex. svetsar som inte är nerslipade och trots färg så kan man nog få en känsla om det är nån som kan svetsa eller inte. Liknande om diverse lösningar/konstuktioner liknar tillfälliga mock-ups eller någorlunda genomtänkta. Nu verkar denna bil vara såld/borttagen. En grej jag kan reagera på är 450 mil sedan den byggdes 2000. Det är inte mycket på 25 år och 3 ägare. Finns det förklaringar? 2 första ägarna har nog mest tittat på den Edited yesterday at 06:39 AM by Jocke4U Quote
super7 Posted yesterday at 07:50 AM Posted yesterday at 07:50 AM 1 timme sedan, Jocke4U sade: En grej jag kan reagera på är 450 mil sedan den byggdes 2000. Det är inte mycket på 25 år och 3 ägare. Finns det förklaringar? 2 första ägarna har nog mest tittat på den Håller med, min se7en har jag haft sen millenium och den har gått ca 2500 mil och när den var ny så var man ju ivrig på köra sen ha sen har det ju minskat år efter år... i och för sig så har man ju fler roliga bilar nu så milen sprids ju ut på bilarna. //Nisse Quote
Christer J Posted yesterday at 07:57 AM Posted yesterday at 07:57 AM Just milen är inget konstigt. Det är ju många som bygger och sen låter bilarna stå. Min är 11 år, gått 2500 mil. 700 första året, och 450 förra året.. Däremellan 9 år för ungefär samma körsträcka. 30+ hittills i år 😊 Quote
Bushido Posted yesterday at 09:23 AM Author Posted yesterday at 09:23 AM (edited) 3 timmar sedan, Jocke4U sade: Så är det oavsett vad man än köper begagnat, vanlig bil, hus, elekronik,... Ta med en bilkunnig person du har förtroende för, 4 ögon ser mer än 2. Det finns garanterat t.ex. svetsar som inte är nerslipade och trots färg så kan man nog få en känsla om det är nån som kan svetsa eller inte. Liknande om diverse lösningar/konstuktioner liknar tillfälliga mock-ups eller någorlunda genomtänkta. Nu verkar denna bil vara såld/borttagen. En grej jag kan reagera på är 450 mil sedan den byggdes 2000. Det är inte mycket på 25 år och 3 ägare. Finns det förklaringar? 2 första ägarna har nog mest tittat på den Visst är det så, bara menade att jag har kollat över bilen så gott jag kunnat och inte kunnat se något uppenbart men att det såklart kan dölja sig fel under ytan 🙂 Jag är absolut ingen expert men jag kan svetsa själv och har åtminstone ett hum om vad som är bra eller dåligt, och vad jag kunnat se av bilen så ser den väldigt väldigt välbyggd ut och den kändes extremt solid vid provkörning. Ingenting som skramlar eller känns instabilt eller så. Anledningen till att den är borta är antagligen för att jag nu varit och tittat på den och bett att få köpa den, så säljaren har antagligen redan påbörjat processen 😄 Vad jag förstod av säljaren så var det så att den huvudsakliga ägaren som hade bilen under 20+ år fram tills nuvarande tog över var en äldre herre med problematisk hälsa, så jag tror att det är hela förklaringen till att den gått så lite. Man ser ju en tydlig uppgång i mil per år efter att nuvarande ägaren tog över bilen. Jag är snarare fundersam över det plötsliga udda miltalet vid 2017-18. Någon besiktningsman som skrivit in fel kanske? Resten av miltalsregistreringarna följer ju en väldigt fin och jämn kurva så den där uppstickande toppen ser lite märklig ut... Edited yesterday at 09:52 AM by Bushido 1 Quote
Bushido Posted yesterday at 09:26 AM Author Posted yesterday at 09:26 AM 13 timmar sedan, vedde sade: Ja, där ser man - så enkelt var det inte. Då skulle jag sätta mitt hopp till att kontakta byggaren. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Jag ska se om det över huvud taget är möjligt, han som ägt bilen under längst tid har tyvärr gått bort så man vet ju inte om detsamma gäller ursprungliga ägaren/byggherren... Den byggdes ju -00 så det var ju ett tag sen... Quote
sorin Posted yesterday at 01:44 PM Posted yesterday at 01:44 PM @Bushido . Jag är inte 100% säkert men jag tror jag har set den bilen när jag var och kollade på backtävling som MSCC hade för några år sedan i Minnesberg . Kolla med MSCC om nån medlem känner igen bilen . // Sorin Quote
Bushido Posted yesterday at 01:52 PM Author Posted yesterday at 01:52 PM (edited) 16 minuter sedan, sorin sade: @Bushido . Jag är inte 100% säkert men jag tror jag har set den bilen när jag var och kollade på backtävling som MSCC hade för några år sedan i Minnesberg . Kolla med MSCC om nån medlem känner igen bilen . // Sorin Hej! Stort tack för tipset, det ska absolut följas upp! 😄 Inte för att det gör någon större skillnad för själva köpet, har nämligen precis varit iväg och gjort affär samt hämtat hem bilen! 😄 Här står hon nu i garaget, bredvid svärfars Lotus Europa S2: Se så fint de matchar varandra I sina vackra röda nyanser 🥰 Men ja, nu är jag ju såklart ännu mer angelägen om att lära mig mer om bilens historia. Inte för att det blir avgörande för själva köpet, utan för att jag tycker om att veta allt jag kan om mina hobbyfordon och deras historia 😄 Edited yesterday at 02:00 PM by Bushido 2 Quote
sorin Posted yesterday at 02:10 PM Posted yesterday at 02:10 PM @Bushido Grattis . Du har ett finn Mscc klister märke på regplåten så jag hade nog rätt 🙂 🙂 🙂 . Jag delar garage med två gamla MSCC medlemmar så kanske de känner igen bilen . Du är välkommen på garage besök . // Sorin Quote
Bushido Posted yesterday at 02:33 PM Author Posted yesterday at 02:33 PM (edited) 24 minuter sedan, sorin sade: @Bushido Grattis . Du har ett finn Mscc klister märke på regplåten så jag hade nog rätt 🙂 🙂 🙂 . Jag delar garage med två gamla MSCC medlemmar så kanske de känner igen bilen . Du är välkommen på garage besök . // Sorin Tackar! 👍😄Ja det stämmer ju nu när du säger det, då kan det mycket väl vara samma bil du sett! Har jag vägarna förbi nedåt era trakter ska jag absolut höra av mig, tack så mycket! 😁 Edited yesterday at 02:35 PM by Bushido Quote
vedde Posted yesterday at 03:18 PM Posted yesterday at 03:18 PM Lägg upp en tråd om bilen så vi kan få lite bilder och vad du gör med den, folk här kan nog svara på frågor om du skickar bilder. Nyfiken på vilken motor du har i?Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
Bushido Posted yesterday at 03:41 PM Author Posted yesterday at 03:41 PM (edited) 23 minuter sedan, vedde sade: Lägg upp en tråd om bilen så vi kan få lite bilder och vad du gör med den, folk här kan nog svara på frågor om du skickar bilder. Nyfiken på vilken motor du har i? Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Det ska jag absolut göra, jag har fått en hel pärm med historik till och i den pärmen sitter en CD som jag hoppas ska innehålla bilder från byggets gång så även om det inte blir en "byggtråd" så kan det slumpa sig så turligt att det blir en slags "Det här är min bil, såhär byggdes den, det här gör jag med den"-tråd 😁👍 Motorn är en Ford 2.0 16v DOHC som ska vara lite fixad, portad topp, andra kammar etc. Den låter gott och flyttar på sig helt ok 😁Ska försöka starta upp en egen tråd om bilen och lägga upp lite mer info, bilder, filmer etc i dagarna 👍 Edited yesterday at 03:42 PM by Bushido 3 Quote
tpau Posted yesterday at 04:02 PM Posted yesterday at 04:02 PM Grattis och välkommen i gemenskapen, boka in dig på vår Kinekulle körning i sommar, ett bra tillfälle att känna på bilen lite mer och att se andra bilar. Kan det vara så att det är en Zetec motor? /T Quote
vedde Posted yesterday at 04:51 PM Posted yesterday at 04:51 PM Det ska jag absolut göra, jag har fått en hel pärm med historik till och i den pärmen sitter en CD som jag hoppas ska innehålla bilder från byggets gång så även om det inte blir en "byggtråd" så kan det slumpa sig så turligt att det blir en slags "Det här är min bil, såhär byggdes den, det här gör jag med den"-tråd Motorn är en Ford 2.0 16v DOHC som ska vara lite fixad, portad topp, andra kammar etc. Den låter gott och flyttar på sig helt ok Ska försöka starta upp en egen tråd om bilen och lägga upp lite mer info, bilder, filmer etc i dagarna Gör så, fler härinne som gör det med köpta bilar- fastnar man i träsket bär det utför ganska fort då man vill sätta sig egen prägel eller bara "go bananas" som en annanVälkommen hursomhelst - o kom till Kinnekulle!/VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Bushido Posted yesterday at 05:14 PM Author Posted yesterday at 05:14 PM 1 timme sedan, tpau sade: Grattis och välkommen i gemenskapen, boka in dig på vår Kinekulle körning i sommar, ett bra tillfälle att känna på bilen lite mer och att se andra bilar. Kan det vara så att det är en Zetec motor? /T Tack så mycket! 👍😁 Det låter trevligt, ska kika på det! Jag vet faktiskt inte, kan man se det på något sätt? Det står ingenting mer än DOHC och 2.0 Litre på motorns toppkåpa iallafall... 1 Quote
Bushido Posted yesterday at 05:15 PM Author Posted yesterday at 05:15 PM 23 minuter sedan, vedde sade: Gör så, fler härinne som gör det med köpta bilar- fastnar man i träsket bär det utför ganska fort då man vill sätta sig egen prägel eller bara "go bananas" som en annan Välkommen hursomhelst - o kom till Kinnekulle! /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Haha, jag känner igen det... 😁Tack så mycket, ska absolut se om jag har möjlighet att närvara där! 😄 1 Quote
super7 Posted yesterday at 08:30 PM Posted yesterday at 08:30 PM 4 timmar sedan, Bushido sade: Motorn är en Ford 2.0 16v DOHC som ska vara lite fixad, portad topp, andra kammar etc. Den låter gott och flyttar på sig helt ok 😁Ska försöka starta upp en egen tråd om bilen och lägga upp lite mer info, bilder, filmer etc i dagarna 👍 Här måste jag göra dig lite ledsen. DOHC motorn är en 8 ventilare som satt i bland annat Sierra och Scorpion, det satt en sådan motor i min se7en när jag köpte den. Jag försökte trimma den men blev inte nöjd, bytte sedan till en Zetec och den gick lika bra orörd innan den också trimmades //Nisse Quote
Bushido Posted yesterday at 08:36 PM Author Posted yesterday at 08:36 PM 3 minuter sedan, super7 sade: Här måste jag göra dig lite ledsen. DOHC motorn är en 8 ventilare som satt i bland annat Sierra och Scorpion, det satt en sådan motor i min se7en när jag köpte den. Jag försökte trimma den men blev inte nöjd, bytte sedan till en Zetec och den gick lika bra orörd innan den också trimmades //Nisse Jaså? På wikipedia står det att de fanns i 16v version också och enligt säljarens uppgift ska det vara en sån som sitter i bilen... https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_I4_DOHC_engine Jag får gå och se om jag kan hitta några identifierande nummer eller märkningar som kan visa vad det är för något. Men men, oavsett om den har åtta eller 16 ventiler så tycker jag att den låter bra och flyttar på sig helt ok så jag har inga planer i dagsläget på att byta ut den 🙂Jag har tillräckligt många andra projekt så just nu vill jag bara njuta av att faktiskt ha något körklart för en gångs skull... 😁 1 Quote
vedde Posted 17 hours ago Posted 17 hours ago Vänta bara....mycket vill ha mer.Helt rätt att köra in sig en säsong sen vet du vad du vill ändra.Är ett projekt som räcker en livstid om man vill.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Bushido Posted 17 hours ago Author Posted 17 hours ago Just nu, vedde sade: Vänta bara....mycket vill ha mer. Helt rätt att köra in sig en säsong sen vet du vad du vill ändra. Är ett projekt som räcker en livstid om man vill. Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Haha, jag känner igen det där alltför väl och en bekant till mig har redan vädrat åsikten att jag borde hålla utkik efter en cosworthmotor vilket givetvis satte griller i huvet på mig direkt så... Men nej, jag har alldeles för jävla många projekt stående som jag borde ta tag i så det här får verkligen inte bli ytterligare ett. Den ska köras först och främst och möjligen underhållspysslas med under de kallare månaderna när man ändå inte kan köra, så det så! 😂 Men absolut, det finns alltid något att göra om man vill... Och ja, jag har redan skapat en blocketbevakning på sökordet "Cosworth"... Fan att folk ska komma med idéer som man inte har viljestyrka nog att motstå, mutter mummel mummel... 😅🤣 Quote
therealpinto Posted 8 hours ago Posted 8 hours ago Varianten med 4 ventiler per cylinder (senare Scorpio) har annan ventilkåpa och fördelarlös tändning så jag är 99,9% säker på att det är en 8v du har, dvs 120-hästarsvarianten från Sierra/Scorpio. Det brukar vara en ganska "bruksig" motor med bra bottenvrid som inte varvar så gärna men med separata spjäll kan den ju ändra karaktär en del. Är du nöjd med den som den är finns ju liten anledning att ändra saker men om du vill byta framöver är en Zetec 2.0 (Focus MkI, Mondeo MkI-II) ett bra alternativ. Till skillnad från den DOHC/I4 du har så finns det gott om trimdelar till den, och den är enormt mycket billigare än en Cosworth/YB (som dessutom är ännu mycket mer dyr att bygga om för att ge rimlig effekt som sugmotor). Zetec har också avgas/insug på samma sida som DOHC/I4 vilket brukar underlätta. Quote
vedde Posted 8 hours ago Posted 8 hours ago Eller varför inte Duratec - finns massor till dem med! Quote
Bushido Posted 8 hours ago Author Posted 8 hours ago 3 timmar sedan, Frena sade: Grattis! Tack så mycket! 😄 Quote
Bushido Posted 8 hours ago Author Posted 8 hours ago 7 minuter sedan, therealpinto sade: Varianten med 4 ventiler per cylinder (senare Scorpio) har annan ventilkåpa och fördelarlös tändning så jag är 99,9% säker på att det är en 8v du har, dvs 120-hästarsvarianten från Sierra/Scorpio. Det brukar vara en ganska "bruksig" motor med bra bottenvrid som inte varvar så gärna men med separata spjäll kan den ju ändra karaktär en del. Är du nöjd med den som den är finns ju liten anledning att ändra saker men om du vill byta framöver är en Zetec 2.0 (Focus MkI, Mondeo MkI-II) ett bra alternativ. Till skillnad från den DOHC/I4 du har så finns det gott om trimdelar till den, och den är enormt mycket billigare än en Cosworth/YB (som dessutom är ännu mycket mer dyr att bygga om för att ge rimlig effekt som sugmotor). Zetec har också avgas/insug på samma sida som DOHC/I4 vilket brukar underlätta. Jag förstår, det är säkert som du säger så då har jag väl fått felaktig info från föregående säljaren antingen medvetet eller omedvetet. Spelar ingen större roll för min del, den går tillräckligt bra för mig i dagsläget 🙂 Vad de än har gjort med motorn så verkar de ha fixat ovilligheten att varva iallafall, den varvar åtminstone upp till 7k... Jag fick en enligt uppgift likadan/likvärdigt trimmad motor med på köpet av bilen så skulle jag av någon anledning bli tvungen att byta motor någon gång så blir det nog den i första hand. Det lär bli det absolut enklaste om man nu bara vill kunna fortsätta köra. Men visst, mycket vill ju som bekant ha mer och man vet aldrig vad som händer i framtiden... 😄 Quote
Bushido Posted 8 hours ago Author Posted 8 hours ago 4 minuter sedan, vedde sade: Eller varför inte Duratec - finns massor till dem med! Tack för tipset! Värst vad alla verkar vilja att jag ska byta motor, blir bombarderad med förslag och tips från alla håll. Inte bara här utan vänner, bekanta, forumkontakter från andra forum föreslår alla samma sak. Är DOHCn verkligen så dålig att jag bör göra mig av med den omgående?? 🤣 1 Quote
vedde Posted 8 hours ago Posted 8 hours ago Tack för tipset! Värst vad alla verkar vilja att jag ska byta motor, blir bombarderad med förslag och tips från alla håll. Inte bara här utan vänner, bekanta, forumkontakter från andra forum föreslår alla samma sak. Är DOHCn verkligen så dålig att jag bör göra mig av med den omgående?? Nej absolut inte, gör inget första säsongen och fundera på OM eller VAD du vill göra om sen. Tips kan man aldrig få nog av, se det som omtanke om din framtida bil Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Bushido Posted 8 hours ago Author Posted 8 hours ago Just nu, vedde sade: Nej absolut inte, gör inget första säsongen och fundera på OM eller VAD du vill göra om sen. Tips kan man aldrig få nog av, se det som omtanke om din framtida bil Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Haha, skönt att höra. Började nästan bli orolig, känns som att konsensus verkar vara att det är en objektivt dålig motor 😅🤣 Quote
super7 Posted 6 hours ago Posted 6 hours ago 1 timme sedan, Bushido sade: Värst vad alla verkar vilja att jag ska byta motor, blir bombarderad med förslag och tips från alla håll. Inte bara här utan vänner, bekanta, forumkontakter från andra forum föreslår alla samma sak. Är DOHCn verkligen så dålig att jag bör göra mig av med den omgående?? 🤣 Anledning att jag bytte till Zetec var flera orsaker, dels karaktären på motorn efter trimningen inget riktigt klipp i motorn bra på botten men saknades lite på toppen efter allt som var gjort....sen har jag en kompis som jobbar på verkstan i en Ford affär, så jag fick ett gäng Zetec motorer med diverse olika fel som bytts ut på garanti etc...dom skulle slängas. Quote
Bushido Posted 6 hours ago Author Posted 6 hours ago 3 minuter sedan, super7 sade: Anledning att jag bytte till Zetec var flera orsaker, dels karaktären på motorn efter trimningen inget riktigt klipp i motorn bra på botten men saknades lite på toppen efter allt som var gjort....sen har jag en kompis som jobbar på verkstan i en Ford affär, så jag fick ett gäng Zetec motorer med diverse olika fel som bytts ut på garanti etc...dom skulle slängas. Wow, ja får man en hög Zetecmotorer gratis så kan jag också förstå att man inte tvekar att byta. Och visst, trillar jag över en billig och bra maskin så kanske det blir ett byte någon gång framöver. Men inte nu, nu ska det köras! 😄 Filmade några kortklipp på hur bilen låter och går: Jag tycker att den både låter trevligt och går bra 😄 Och nu gasade jag ju givetvis bara upp till laglig hastighet, för protokollet 😁 1 Quote
therealpinto Posted 2 hours ago Posted 2 hours ago Baserat på filmen har du ju inte så mycket att oroa dig för 😉 Jag brukar säga att i en Seven/Locost så är känslan egentligen mycket viktigare än ren prestanda. Om det är 120, 130 eller 150 hk är mindre viktigt i en gatbil bara den låter rätt och varvar på ett sätt som ägaren vill. Oavsett effekt är det en rolig bil och snabbast blir man aldrig ändå. Nackdelen med DOHC-motorn är främst att det inte finns så mycket delar att köpa men har man till exempel slipat om kammarna (eller kanske hittat Cat Cams), bytt till lättare svänghjul och fått till karaktären är det ju ingen "dålig" motor. Jag tycker den är mer svårskruvad än gamla Pinton och att en Zetec är snyggare men det är ju detaljer i periferin. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.