Jump to content

MK indy med Saab motor


Recommended Posts

Hallå. 
ÄNTLIGEN har jag blivit med Sjua. 
Köpte ett projekt som är påbörjat. 
Ni kanske känner till projektet, isf tar jag gärna emot lite mer info. 
Jag har läst massor av byggtrådar här under många års tid och givetvis ännu mer sista veckorna. 🙂

Har tusen frågor och många svar finns säkert i andras byggtrådar, men jag är sämst på att hitta när jag söker i forumet. Så jag ber redan nu om ursäkt för alla mina dumma frågor, som säkert redan blivit ställda flera gånger. 
 

Så här ser det iaf ut idag. 
IMG_0890.thumb.jpeg.835bde709b93d47638be6d7231a42fc5.jpeg

Börjar med frågorna på en gång. 🙂

Motorns placering. Jag tycker den sitter ganska högt upp jämfört med andra sjuor med Saab motor. 
Skulle ni försöka sänka den? Antar att den sitter som den gör då den blir helt plan på undersidan. 

Under motorn kan man skymta startkransen, skulle ni bara sätta dit en plåt där eller har ni något annat bra förslag? IMG_0887.thumb.jpeg.0b2af1d9c431929e276431cfda8d730a.jpegIMG_0898.thumb.jpeg.baac9112c0112700d1c1aae65ed77d62.jpeg

Jag antar att denna motor inte har någon laddluftkylare original?? 
Skulle ni satt dit det från början, innan besiktningen? Är det värt besväret? Går det att trimma utan en laddluftkylare? 
 

En fråga gällande min diffklump, någon som vet vad det är för klump? Den ser ut att vara ca 2cm bredare än en vanlig Sierra klump. 
IMG_0896.thumb.jpeg.386608ae6a48020c7602044893a9919c.jpeg

Inför SFRO 1 bes. måste alla skruvar vara åtdragna? Måste stolar och bälte finnas på plats? 
Ska köpa boken, men har bara inte hunnit ännu. Därför jag frågar. 
 

Har ni bra länkar till Saab Sjuor får jättegärna lägga in dem här, som sagt, svårt för mig att hitta när jag söker. 
 

Tack på förhand!! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hittade svar gällande stolar och bälte, men inte om allt måste vara åtdraget. 
Vill helst inte dra allt med låsmuttrar om jag ska ändra något efter första bes. 

Link to comment
Share on other sites

Hej.
Jag har ingen Saab-motor men jag vet att de som har det brukar ha högre motorhuv. Om det inte redan är gjort brukar man kunna göra om sumpen så den blir lägre och samtidigt lägga till skvalpskott så oljan håller sig kvar där den ska kunna sugas upp. För att få ner motorn så mycket det går.

Jag har satt en tunn galvad plåt mellan kopplingskorg och motor för att förhindra att det kommer in skräp.

 

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!!

Det ser ut att vara en B204(E) och mig veterligen har alla laddluftkylare så det skulle jag rekommendera starkt, speciellt om du vill öka effekten.

Skulle också byta vattenkylet till ett nytt och tjockare och se till att det är tätt emot noskonen, och en sugande kylfläkt av bra kvalitet. Billiga fläktar har ofta inget bra flöde.

Se till att oljetråget är bafflat så oljetillförseln är säkerställd.

Sänk motorn så den ligger i linje med undersida chassi men inte lägre. 

Jag hade min motor mer upprätt (typ helt), så vinner du lite höjd, ta även bort det övre motorfästet.

Undre motorfästen, är det en stridsvagn ? 😄 
Sätt motorkudden direkt i avsedd chassiplåt utan dessa konstiga distanser och bygg motorfästen vinklade neråt/utåt till kudden

Är det en tidig Westfield?

Kolla upp materialspecen på de främre länkarmarna

Kolla min byggtråd om du inte redan har gjort det 😉 

Edited by Jocke4U
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej , sök lite i min 10 år gamla byggtråd då kan du nog hitta lite tips . 

tror det till och med finns lite mått på tråg om inte bilderna försvunnit 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, DomiSeven sade:

Hej.
Jag har ingen Saab-motor men jag vet att de som har det brukar ha högre motorhuv. Om det inte redan är gjort brukar man kunna göra om sumpen så den blir lägre och samtidigt lägga till skvalpskott så oljan håller sig kvar där den ska kunna sugas upp. För att få ner motorn så mycket det går.

Jag har satt en tunn galvad plåt mellan kopplingskorg och motor för att förhindra att det kommer in skräp.

 

Tack. Får försöka klä in det som är öppet med tunn aluplåt som du sa. 👍

Tror sumpen är omgjord. Om man kollar på bilden ser man något svart ombyggt, bakom stridsvagnsmotorfästena, som Jocke4U skrev. 😂😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Jocke4U sade:

Välkommen!!

Det ser ut att vara en B204(E) och mig veterligen har alla laddluftkylare så det skulle jag rekommendera starkt, speciellt om du vill öka effekten.

Skulle också byta vattenkylet till ett nytt och tjockare och se till att det är tätt emot noskonen, och en sugande kylfläkt av bra kvalitet. Billiga fläktar har ofta inget bra flöde.

Se till att oljetråget är bafflat så oljetillförseln är säkerställd.

Sänk motorn så den ligger i linje med undersida chassi men inte lägre. 

Jag hade min motor mer upprätt (typ helt), så vinner du lite höjd, ta även bort det övre motorfästet.

Undre motorfästen, är det en stridsvagn ? 😄 
Sätt motorkudden direkt i avsedd chassiplåt utan dessa konstiga distanser och bygg motorfästen vinklade neråt/utåt till kudden

Är det en tidig Westfield?

Kolla upp materialspecen på de främre länkarmarna

Kolla min byggtråd om du inte redan har gjort det 😉 

 När jag läst på verkar det finnas olika motorer, där min är utan IC. 
Om jag ska ha dit en IC måste jag vända på insug eller göra några 180graders böjar. Sett någon som byggt om insuget, men det är lite för avancerat för mig. 🙂

Hoppas oljetråget är bafflat. Får väl ta ner det och kolla.

Nej, ingen Westfield. En MK Indy. Har materialspec på allt, ram, länkarmar mm. 

 

Hittade tyvärr inte din tråd. 🙈

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, LUPUS sade:

Hej , sök lite i min 10 år gamla byggtråd då kan du nog hitta lite tips . 

tror det till och med finns lite mått på tråg om inte bilderna försvunnit 

Har letat o letat och nu äntligen hittat. 
Ska läsa igenom den ikväll. 😍😂

Link to comment
Share on other sites

Jockes tråd:
https://forum.locostsweden.se/topic/7584-neozeven

 

Jag vet inte om du testade min länk men jag märkte att forumet krånglar till det lite, om man trycker på pilen i min länk kommer man till inläggen med den galvade plåten, om man trycker nån annanstans kommer man till starten av tråden.
Länk till plåtinlägget igen: https://forum.locostsweden.se/topic/7292-domiseven-westfield-seiw-zetec-20/page/7/#comment-151269

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, DomiSeven sade:

Jockes tråd:
https://forum.locostsweden.se/topic/7584-neozeven

 

Jag vet inte om du testade min länk men jag märkte att forumet krånglar till det lite, om man trycker på pilen i min länk kommer man till inläggen med den galvade plåten, om man trycker nån annanstans kommer man till starten av tråden.
Länk till plåtinlägget igen: https://forum.locostsweden.se/topic/7292-domiseven-westfield-seiw-zetec-20/page/7/#comment-151269

Ah ok. 
tack för tipset. 

Har en del att plöja igenom ikväll. Kommer hålla mig vaken halva natten, igen. 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Rockhound sade:

Har letat o letat och nu äntligen hittat. 
Ska läsa igenom den ikväll. 😍😂

ser nu att mycket av bilderna har gått förlorade över åren , en del servrar är nere och i forumets barndom hade vi lite plats brist för spara saker 

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, Rockhound sade:

Ja, tyvärr verkar många bilder gått förlorade. 
Har plöjt igenom tråden så långt tills du fått den godkänd. Vilken resa💪💪

Men bilen står i garaget så behöver du något mått får jag springa ut med tumstocken 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, LUPUS sade:

Men bilen står i garaget så behöver du något mått får jag springa ut med tumstocken 

Topp. Återkommer om jag behöver några mått. 
 

Just nu ska jag försöka få igång motorn. För att få se vad som behöver åtgärdas. Den ska vara uppstartad av tidigare ägaren(första byggaren). 
 

Sen är det lite elektronik som ska dit. Blinkers, lampor mm. 
Funderar på att ha allt på en panel med switchar. 
Verkar finnas lite olika roliga paneler på t ex Amazon, någon som har tips? 
Vad ska man använda för diameter på kabel till t ex bromsljus, räcker 0,75 eller ska man ha 1,5mm2? 
 

Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, GtrGreven sade:

Jäkla bra affär där va på vippen o klippa till själv men fick inse har nuvarande o fixa allt på..

Men ska bli kul o följa😀

Ja jag tror det är en bra affär. Har länge letat efter något liknande. Fick den till ett riktigt bra pris och en hel del delar, som inte stod med i annonsen. 
 

Vad har du för nuvarande ??

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Rockhound sade:

Ja jag tror det är en bra affär. Har länge letat efter något liknande. Fick den till ett riktigt bra pris och en hel del delar, som inte stod med i annonsen. 
 

Vad har du för nuvarande ??

MNR Vortx RT super heter den med Suzuki Hayabusa motor..

Men priset för den här va så det klia i fingrarna då har kika massa på MK,s bilar

Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, GtrGreven sade:

MNR Vortx RT super heter den med Suzuki Hayabusa motor..

Men priset för den här va så det klia i fingrarna då har kika massa på MK,s bilar

Oj. Jag har kollat på MMR med Busa. Riktig drömbil. 
 

Mk Indy passar dock mig bra då min vän har en Mk, så jag kan kolla lite på den. 

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge! 

Jag blev klar med min B234 turbo Westfield för några år sedan och det är ett väldigt trevligt koncept! 😀

På min bil vände jag anslutningarna på insuget så spjället är framför motorn, ersatte även vattenpumpen med en elektrisk för att frigöra lite mer plats.

Min motor sitter även den väldigt högt, 5mm ish från huven men trots att tråget är ombyggt är den även väldigt låg. 😅

 

Vad gäller el så har http://www.bjprace.se mycket fina delar, skulle jag råda dig till något så är det att köra deutsch kontakter direkt - superenkla att kontaktera och ta isär.

En sån här panel hjälpte jag till att montera på en kompis MK: Länk Panel . Det blev riktigt snyggt.

För dimensioneringen av kablaget så är det säkringens storlek och hur långa kablarna är som avgör, man kan såklart generalisera men för att vara på säkra sidan är det bäst att googla fram en kalkylator så du kan dubbelkolla tex Kalkylator.

Lycka till!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för utförligt svar och tips. Uppskattas mkt! 

Har hört mkt gott om BJP, så det blir nog att beställa därifrån. Riktigt snygg panel. 👍

Jag tänker att om jag har ledbelysning både fram o bak så borde 1mm kabel räcka till allt sånt?!

Link to comment
Share on other sites

Nu håller jag på och mekar med bilen. 
Men sak som slog mig och måste fixas är styrningen. 
Jag kan inte ens ratta två varv väster/höger och styrvinkeln är jättedålig. 
Någon som enkelt kan förklara varför det blir så. 
Läst massor om olika styrväxlar, olika antal varv mm. Men inte hittat någon som bara kan snurra 1 3/4 varv på ratten. 
 

Kan man se vad det är för styrväxel? 
 

Jämförde med kompisens Mk. 

IMG_1075.jpeg

IMG_1071.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En vild gissning, kan tidigare ägare ha kortat styrväxel utan att ha kortat huset till styrväxeln?

För att svänga mer behöver styrväxel mer rörelse eller styrarmen på framspindeln bli kortare.

Jag känner tyvärr inte igen styrväxeln. Det ser inte ut som Escort mk2.

Vad har du för spindel?

/T

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

En vild gissning, kan tidigare ägare ha kortat styrväxel utan att ha kortat huset till styrväxeln?

För att svänga mer behöver styrväxel mer rörelse eller styrarmen på framspindeln bli kortare.

Jag känner tyvärr inte igen styrväxeln. Det ser inte ut som Escort mk2.

Vad har du för spindel?

/T

Hur ser man om den är kortad? Är tyvärr helt novis på styrväxlar.
 

Hmm. Trodde allt kom från Sierra. 
Spindlarna är iaf Sierra. 

Link to comment
Share on other sites

Om du lossar på de svarta gummidamaskerna på styrväxeln (obs kladdigt) så kan du se de inre styrlederna.

Om du lossar dessa på båda sidor kan du kanske se spår av en kortning, genom att tex bearbetningen är olika. Annars om det är bra gjort ska du inte se skillnad.

En styrväxel i våra bilar är egentligen bara en rak pinne med tänder utskurna som åker fram och tillbaka i ett rör, rattaxeln som går ner i slutar i ett kugghjul som greppar dessa tänder. Om pinnen är för lång kan man få Bumpsteer därför är det vanligt att man kortar den pinnen. Men sen för att inte förlora styrvinkel kortar man huset också.

Se om du hittar nummer instansat på styrväxeln en googling på dessa kanske kan hjälpa dig med sort och hur lång den borde ha varit från början.

Notera att om din styrväxel är kortad vore det en dålig idé att sätta dit en okortad utan att också kontrollera bumpsteer. Rätt väg vore då att undersöka om du kan korta huset/röret mer.

Här är en kille som kortar sin styrväxel från en Sierra. https://www.propontiac.com/styrvaxel-ford-sierra/

När du lossar damaskerna, kolla om det sitter styrutslagsbegränsare där, ser ut som clips som man sätter på om man har breda fälgar i en standardbil.

Kolla även att det rör sig som det är tänkt.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Kan vara en Sierra utan servostyrning, sån hade jag först men med 4 varv från fullt till fullt bytte jag till en sierra med servostyrning. 2.4 varv. Kortade pinne och hus och tog bort allt som hade med servot att göra.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. 
Jag tog bort damaskerna och där under var det ganska stora plaströr som styrstopp. 
Meckade isär allt, tog bort dem och kapade ner dem från 6cm till 3cm. 
Nu ser det ut att funka perfekt. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hej igen. 
Nya frågor, nya utmaningar. 
Denna gång oljekylare. 
Tror tanken med mitt projekt var att flytta på oljefiltret, se bild. 
Men, tror ni att det räcker att dra slangar mellan de utstickande ”pinnarna”/rören från oljefilterhuset? 

Nästa fråga, hur/vart hittar jag en packning mellan oljefilterhuset/adaptern och motorblocket? 
Letat överallt på nätet utan att hitta. 

Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, LUPUS sade:

Speedparts och maptun är bra Saab dels ställen .  
 

 

Japp. Kollat på båda sidorna. 
Men frågan är om jag söker på fel ”namn/ord”. 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag försökt starta motorn. 
Men den får ingen bensin. 
Ska bensinpumpen låta något?? Satte den direkt på batteriet, men den varken lät eller ”skakade” när jag kände på den. El heller något tryck i bensinslangen när pumpen var inkopplad. 

Ska motorn, Saab b204, starta om man bara ”häller” i bensin, eller måste man pumpa in bensin. 
Vi försökte hälla i bensin via en kanna med slang till ”bensininloppet”/spridarbryggan. Tyvärr utan framgång. 
 

Link to comment
Share on other sites

Bensinpumpen ska absolut låta något om den är okej. Om direkt kopplad på batteriet.

Trycket in i spridarna måste vara runt 3bar för att spridarna ska ge något flöde. 
 

Om du bara vill kolla att motorn tänder är det lättaste att spruta in några puffar med startas i insuget

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har en pump från Biltema och den hör jag från förarplatsen innan jag startar motorn.

Den surrar några sekunder till den har byggt upp tillräckligt tryck, eller nåt sånt. Den låter i alla fall inte hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag plockade bort pumpen och blåste och knackade på den med en hård plastklubba. 
Sen kopplade jag den direkt på batteriet. 
Då hoppade den igång. Har tyvärr ett läckage så jag måste plocka bort den igen och försöka täta det. 
 

Även oljekylaren och oljefilterförflyttaren på plats. 
 

Snart dags för uppstart på riktigt. 
 

Ska även boka in SFRO 1. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo. För att testa att allt funkar. 
Sen kanske jag köper en ny innan det är dags för riktig besiktning. 
Men tänker att om den motioneras borde den funka? 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Rockhound sade:

Men tänker att om den motioneras borde den funka?

Jag brukar tänka - har grejerna stannat en gång kommer den snart stannat igen.

Om man däremot har hittat orsaken till stoppet och eliminerat problemet är det annorlunda, då skulle jag lita på grejerna igen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eftersom detta lika mycket är en tråd för mig själv (dagbok) försöker jag fylla på med lite nytt. 
Tyvärr står ju inte bilen hemma. Så tiden till att meka är högst begränsad. 
 

Men Sfro 1 är bokad. Likaså burbygge hos finess. Eskilstuna och Västerås ligger ju hyfsat nära där jag har bilen, så jag passar på att köra båda samma dag. 
Håll tummarna. 
 

Har även inhandlat en Dash 2. Så nu ska jag fördjupa mig i alla kopplingar från Saab härva till Dashen. Någon som har ett kopplingsschema eller annat matnyttigt? Jag har lite böcker för Saab och Trionic 5. Men underlättar om någon har tips  

jag har inga stolar ännu. Måste det finnas när man måttar buren? Eller finns det ”standard mått” att gå efter? Tex golv till bur.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag blev en bra dag. 
Upp och iväg till Finess vid 07. 
Supertrevliga killar som gav bra tips inför burbygget. Efter lite bollande började de kapa och bocka buren.
Blev en hel del rallysnack och lite drömmande i butiken. Kan varmt rekommenderas. 
 

Sedan bar det av mot Västerås för SFRO 1 besiktning. 
Även här en supertrevlig ”gubbe” som gav bra tips och endast en liten anmärkning på rattstången som är lätt åtgärdat. 
 

Passade även på att ta hem bilen. Så nu hoppas jag kunna greja lite på kvällarna och helgerna så jag får igång motorn iaf. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej experter. 
Jag funderar på att sänka min motor, annars måste jag plasta om huven. 
Jag har idag 15cm frigång under tråget. Tråget ligger ”flush” med golvet idag. 
Tänker att jag sänker motorn 4cm, då får jag fortf 11cm frigång och mer plats runt motorn. 
Tänker sätta dit en hasplåt isf. 
Vad tycker ni?? 
Inga problem att sänka både motor och växellåda. Finns utrymme. 
Ev måste jag dra om rattstången lite, men det kan jag nog lösa. IMG_1357.thumb.jpeg.23bad28af368a9e052c0cb3554c96047.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag har 8 cm under tråget och 12 cm till chassiet.

Förut hade jag 7 cm då kunde den släpa i ibland på smal spårig småväg. Jag har väldigt mjuka dämpare och fjädrar så bilen rör sig mycket.

Du verkar ha väldigt hög markfrigång, står hjulupphängningarna i rätt läge vid den höjden?

Undre bärarmen ska normalt vara horisontell och övre peka uppåt, då får du cambergain på rätt sätt.

/T

Link to comment
Share on other sites

Såhär ser Westfields lösning ut med Zetec, Raceline-tråget sticker ner en bit. Ignorera bilden i övrigt, bärarmarna står inte sådär idag 🙂 

Jag tror att jag också har 8 cm under tråget, jag kan köra utan att vara orolig för att det tar i.

_MG_1301_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, tpau sade:

Jag har 8 cm under tråget och 12 cm till chassiet.

Förut hade jag 7 cm då kunde den släpa i ibland på smal spårig småväg. Jag har väldigt mjuka dämpare och fjädrar så bilen rör sig mycket.

Du verkar ha väldigt hög markfrigång, står hjulupphängningarna i rätt läge vid den höjden?

Undre bärarmen ska normalt vara horisontell och övre peka uppåt, då får du cambergain på rätt sätt.

/T

Nja. Inte riktigt i rätt läge, men inte långt ifrån. Har lite lutande golv och mätte höjd på yttre/inre. Skiljde ca 8mm. Så den ska bli lite lite lägre. 
Men tror ändå det finns gott om utrymme att sänka. 
Även besiktningsmannen tyckte jag skulle sänka något, även om det inte var något krav utan mer för det estetiska och kanske få ner tyngdpunkten något. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var svårt att ta bilder, men lägger in ett par på bärarmarna. 
Svårt även att mäta på övre bärarmen, den har en vinkel längst ut. Är det vanligt? 

Enda nackdelen om jag sänker är att turbon tar i rattstången, så det måste jag lösa isf. Vet dock inte hur ännu. 
IMG_1366.thumb.jpeg.cbac4f8d6e3f8e0259e8fccdadc9a379.jpegIMG_1358.thumb.jpeg.26f216b63fd91242260186c031653a7a.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag även börjat leta lampor. 
Vill ha led både fram och bak. Gärna några ”kombilampor” likt länken. 
Är dessa godkända? Eller tips på andra? 
Tyckte dessa verkade smidiga, speciellt med en liten indikator bakåt, så man ser om man glömt blinkersen. 
 

https://www.mobiled.nu/en/m-led-set-headlights-e-mark.html

Link to comment
Share on other sites

Jaha. Dags att starta motorn. Köpt ny bränslepump, men den vägrar starta. 
Hör att pumpen går, jag kör pumpen direkt på batteriet. Men den får ingen soppa ändå. 
Den startar med startgas. 
 

Jag har ju inte gjort kabelhärvan själv, utan den var så när jag köpte den. Kan man ha glömt något? 
Eller hade den inte ens startat med startgas om något var glömt? 
Det står uppmärkt +15, +30, +54. Se bilder. 

Har sökt och läst om vad som måste finnas, har böcker om trionic 5, mm men blir inte klok på detta. 🙂

finns det något enkelt schema man kan följa, typ, grå kabel pin 55 ska till plus..?:)

IMG_1094.thumb.jpeg.d66d6ca6d4c54103fdc088feb1502276.jpegIMG_1093.thumb.jpeg.fb2e448c7940a6bb482b73c74bac0953.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...