Rockhound Posted August 3 Posted August 3 Hallå. ÄNTLIGEN har jag blivit med Sjua. Köpte ett projekt som är påbörjat. Ni kanske känner till projektet, isf tar jag gärna emot lite mer info. Jag har läst massor av byggtrådar här under många års tid och givetvis ännu mer sista veckorna. 🙂 Har tusen frågor och många svar finns säkert i andras byggtrådar, men jag är sämst på att hitta när jag söker i forumet. Så jag ber redan nu om ursäkt för alla mina dumma frågor, som säkert redan blivit ställda flera gånger. Så här ser det iaf ut idag. Börjar med frågorna på en gång. 🙂 Motorns placering. Jag tycker den sitter ganska högt upp jämfört med andra sjuor med Saab motor. Skulle ni försöka sänka den? Antar att den sitter som den gör då den blir helt plan på undersidan. Under motorn kan man skymta startkransen, skulle ni bara sätta dit en plåt där eller har ni något annat bra förslag? Jag antar att denna motor inte har någon laddluftkylare original?? Skulle ni satt dit det från början, innan besiktningen? Är det värt besväret? Går det att trimma utan en laddluftkylare? En fråga gällande min diffklump, någon som vet vad det är för klump? Den ser ut att vara ca 2cm bredare än en vanlig Sierra klump. Inför SFRO 1 bes. måste alla skruvar vara åtdragna? Måste stolar och bälte finnas på plats? Ska köpa boken, men har bara inte hunnit ännu. Därför jag frågar. Har ni bra länkar till Saab Sjuor får jättegärna lägga in dem här, som sagt, svårt för mig att hitta när jag söker. Tack på förhand!! 2 Quote
Rockhound Posted August 4 Author Posted August 4 Hittade svar gällande stolar och bälte, men inte om allt måste vara åtdraget. Vill helst inte dra allt med låsmuttrar om jag ska ändra något efter första bes. Quote
DomiSeven Posted August 4 Posted August 4 Hej. Jag har ingen Saab-motor men jag vet att de som har det brukar ha högre motorhuv. Om det inte redan är gjort brukar man kunna göra om sumpen så den blir lägre och samtidigt lägga till skvalpskott så oljan håller sig kvar där den ska kunna sugas upp. För att få ner motorn så mycket det går. Jag har satt en tunn galvad plåt mellan kopplingskorg och motor för att förhindra att det kommer in skräp. Quote
Jocke4U Posted August 4 Posted August 4 (edited) Välkommen!! Det ser ut att vara en B204(E) och mig veterligen har alla laddluftkylare så det skulle jag rekommendera starkt, speciellt om du vill öka effekten. Skulle också byta vattenkylet till ett nytt och tjockare och se till att det är tätt emot noskonen, och en sugande kylfläkt av bra kvalitet. Billiga fläktar har ofta inget bra flöde. Se till att oljetråget är bafflat så oljetillförseln är säkerställd. Sänk motorn så den ligger i linje med undersida chassi men inte lägre. Jag hade min motor mer upprätt (typ helt), så vinner du lite höjd, ta även bort det övre motorfästet. Undre motorfästen, är det en stridsvagn ? 😄 Sätt motorkudden direkt i avsedd chassiplåt utan dessa konstiga distanser och bygg motorfästen vinklade neråt/utåt till kudden Är det en tidig Westfield? Kolla upp materialspecen på de främre länkarmarna Kolla min byggtråd om du inte redan har gjort det 😉 Edited August 4 by Jocke4U 1 Quote
LUPUS Posted August 4 Posted August 4 Hej , sök lite i min 10 år gamla byggtråd då kan du nog hitta lite tips . tror det till och med finns lite mått på tråg om inte bilderna försvunnit Quote
Rockhound Posted August 4 Author Posted August 4 6 timmar sedan, DomiSeven sade: Hej. Jag har ingen Saab-motor men jag vet att de som har det brukar ha högre motorhuv. Om det inte redan är gjort brukar man kunna göra om sumpen så den blir lägre och samtidigt lägga till skvalpskott så oljan håller sig kvar där den ska kunna sugas upp. För att få ner motorn så mycket det går. Jag har satt en tunn galvad plåt mellan kopplingskorg och motor för att förhindra att det kommer in skräp. Tack. Får försöka klä in det som är öppet med tunn aluplåt som du sa. 👍 Tror sumpen är omgjord. Om man kollar på bilden ser man något svart ombyggt, bakom stridsvagnsmotorfästena, som Jocke4U skrev. 😂😂 1 Quote
Rockhound Posted August 4 Author Posted August 4 5 timmar sedan, Jocke4U sade: Välkommen!! Det ser ut att vara en B204(E) och mig veterligen har alla laddluftkylare så det skulle jag rekommendera starkt, speciellt om du vill öka effekten. Skulle också byta vattenkylet till ett nytt och tjockare och se till att det är tätt emot noskonen, och en sugande kylfläkt av bra kvalitet. Billiga fläktar har ofta inget bra flöde. Se till att oljetråget är bafflat så oljetillförseln är säkerställd. Sänk motorn så den ligger i linje med undersida chassi men inte lägre. Jag hade min motor mer upprätt (typ helt), så vinner du lite höjd, ta även bort det övre motorfästet. Undre motorfästen, är det en stridsvagn ? 😄 Sätt motorkudden direkt i avsedd chassiplåt utan dessa konstiga distanser och bygg motorfästen vinklade neråt/utåt till kudden Är det en tidig Westfield? Kolla upp materialspecen på de främre länkarmarna Kolla min byggtråd om du inte redan har gjort det 😉 När jag läst på verkar det finnas olika motorer, där min är utan IC. Om jag ska ha dit en IC måste jag vända på insug eller göra några 180graders böjar. Sett någon som byggt om insuget, men det är lite för avancerat för mig. 🙂 Hoppas oljetråget är bafflat. Får väl ta ner det och kolla. Nej, ingen Westfield. En MK Indy. Har materialspec på allt, ram, länkarmar mm. Hittade tyvärr inte din tråd. 🙈 Quote
Rockhound Posted August 4 Author Posted August 4 1 timme sedan, LUPUS sade: Hej , sök lite i min 10 år gamla byggtråd då kan du nog hitta lite tips . tror det till och med finns lite mått på tråg om inte bilderna försvunnit Har letat o letat och nu äntligen hittat. Ska läsa igenom den ikväll. 😍😂 Quote
DomiSeven Posted August 4 Posted August 4 Jockes tråd: https://forum.locostsweden.se/topic/7584-neozeven Jag vet inte om du testade min länk men jag märkte att forumet krånglar till det lite, om man trycker på pilen i min länk kommer man till inläggen med den galvade plåten, om man trycker nån annanstans kommer man till starten av tråden. Länk till plåtinlägget igen: https://forum.locostsweden.se/topic/7292-domiseven-westfield-seiw-zetec-20/page/7/#comment-151269 1 Quote
Rockhound Posted August 4 Author Posted August 4 1 timme sedan, DomiSeven sade: Jockes tråd: https://forum.locostsweden.se/topic/7584-neozeven Jag vet inte om du testade min länk men jag märkte att forumet krånglar till det lite, om man trycker på pilen i min länk kommer man till inläggen med den galvade plåten, om man trycker nån annanstans kommer man till starten av tråden. Länk till plåtinlägget igen: https://forum.locostsweden.se/topic/7292-domiseven-westfield-seiw-zetec-20/page/7/#comment-151269 Ah ok. tack för tipset. Har en del att plöja igenom ikväll. Kommer hålla mig vaken halva natten, igen. 🙂 2 Quote
LUPUS Posted August 5 Posted August 5 16 timmar sedan, Rockhound sade: Har letat o letat och nu äntligen hittat. Ska läsa igenom den ikväll. 😍😂 ser nu att mycket av bilderna har gått förlorade över åren , en del servrar är nere och i forumets barndom hade vi lite plats brist för spara saker Quote
Rockhound Posted August 5 Author Posted August 5 Ja, tyvärr verkar många bilder gått förlorade. Har plöjt igenom tråden så långt tills du fått den godkänd. Vilken resa💪💪 1 Quote
LUPUS Posted August 5 Posted August 5 7 minuter sedan, Rockhound sade: Ja, tyvärr verkar många bilder gått förlorade. Har plöjt igenom tråden så långt tills du fått den godkänd. Vilken resa💪💪 Men bilen står i garaget så behöver du något mått får jag springa ut med tumstocken 1 Quote
GtrGreven Posted August 5 Posted August 5 Jäkla bra affär där va på vippen o klippa till själv men fick inse har nuvarande o fixa allt på.. Men ska bli kul o följa😀 Quote
Rockhound Posted August 5 Author Posted August 5 3 timmar sedan, LUPUS sade: Men bilen står i garaget så behöver du något mått får jag springa ut med tumstocken Topp. Återkommer om jag behöver några mått. Just nu ska jag försöka få igång motorn. För att få se vad som behöver åtgärdas. Den ska vara uppstartad av tidigare ägaren(första byggaren). Sen är det lite elektronik som ska dit. Blinkers, lampor mm. Funderar på att ha allt på en panel med switchar. Verkar finnas lite olika roliga paneler på t ex Amazon, någon som har tips? Vad ska man använda för diameter på kabel till t ex bromsljus, räcker 0,75 eller ska man ha 1,5mm2? Quote
Rockhound Posted August 5 Author Posted August 5 36 minuter sedan, GtrGreven sade: Jäkla bra affär där va på vippen o klippa till själv men fick inse har nuvarande o fixa allt på.. Men ska bli kul o följa😀 Ja jag tror det är en bra affär. Har länge letat efter något liknande. Fick den till ett riktigt bra pris och en hel del delar, som inte stod med i annonsen. Vad har du för nuvarande ?? Quote
GtrGreven Posted August 5 Posted August 5 2 minuter sedan, Rockhound sade: Ja jag tror det är en bra affär. Har länge letat efter något liknande. Fick den till ett riktigt bra pris och en hel del delar, som inte stod med i annonsen. Vad har du för nuvarande ?? MNR Vortx RT super heter den med Suzuki Hayabusa motor.. Men priset för den här va så det klia i fingrarna då har kika massa på MK,s bilar Quote
Rockhound Posted August 5 Author Posted August 5 46 minuter sedan, GtrGreven sade: MNR Vortx RT super heter den med Suzuki Hayabusa motor.. Men priset för den här va så det klia i fingrarna då har kika massa på MK,s bilar Oj. Jag har kollat på MMR med Busa. Riktig drömbil. Mk Indy passar dock mig bra då min vän har en Mk, så jag kan kolla lite på den. Quote
Toobb Posted August 9 Posted August 9 Kul bygge! Jag blev klar med min B234 turbo Westfield för några år sedan och det är ett väldigt trevligt koncept! 😀 På min bil vände jag anslutningarna på insuget så spjället är framför motorn, ersatte även vattenpumpen med en elektrisk för att frigöra lite mer plats. Min motor sitter även den väldigt högt, 5mm ish från huven men trots att tråget är ombyggt är den även väldigt låg. 😅 Vad gäller el så har http://www.bjprace.se mycket fina delar, skulle jag råda dig till något så är det att köra deutsch kontakter direkt - superenkla att kontaktera och ta isär. En sån här panel hjälpte jag till att montera på en kompis MK: Länk Panel . Det blev riktigt snyggt. För dimensioneringen av kablaget så är det säkringens storlek och hur långa kablarna är som avgör, man kan såklart generalisera men för att vara på säkra sidan är det bäst att googla fram en kalkylator så du kan dubbelkolla tex Kalkylator. Lycka till! 1 Quote
Rockhound Posted August 9 Author Posted August 9 Tack för utförligt svar och tips. Uppskattas mkt! Har hört mkt gott om BJP, så det blir nog att beställa därifrån. Riktigt snygg panel. 👍 Jag tänker att om jag har ledbelysning både fram o bak så borde 1mm kabel räcka till allt sånt?! Quote
Rockhound Posted August 10 Author Posted August 10 Nu håller jag på och mekar med bilen. Men sak som slog mig och måste fixas är styrningen. Jag kan inte ens ratta två varv väster/höger och styrvinkeln är jättedålig. Någon som enkelt kan förklara varför det blir så. Läst massor om olika styrväxlar, olika antal varv mm. Men inte hittat någon som bara kan snurra 1 3/4 varv på ratten. Kan man se vad det är för styrväxel? Jämförde med kompisens Mk. Quote
tpau Posted August 10 Posted August 10 En vild gissning, kan tidigare ägare ha kortat styrväxel utan att ha kortat huset till styrväxeln? För att svänga mer behöver styrväxel mer rörelse eller styrarmen på framspindeln bli kortare. Jag känner tyvärr inte igen styrväxeln. Det ser inte ut som Escort mk2. Vad har du för spindel? /T Quote
Rockhound Posted August 10 Author Posted August 10 1 timme sedan, tpau sade: En vild gissning, kan tidigare ägare ha kortat styrväxel utan att ha kortat huset till styrväxeln? För att svänga mer behöver styrväxel mer rörelse eller styrarmen på framspindeln bli kortare. Jag känner tyvärr inte igen styrväxeln. Det ser inte ut som Escort mk2. Vad har du för spindel? /T Hur ser man om den är kortad? Är tyvärr helt novis på styrväxlar. Hmm. Trodde allt kom från Sierra. Spindlarna är iaf Sierra. Quote
tpau Posted August 10 Posted August 10 (edited) Om du lossar på de svarta gummidamaskerna på styrväxeln (obs kladdigt) så kan du se de inre styrlederna. Om du lossar dessa på båda sidor kan du kanske se spår av en kortning, genom att tex bearbetningen är olika. Annars om det är bra gjort ska du inte se skillnad. En styrväxel i våra bilar är egentligen bara en rak pinne med tänder utskurna som åker fram och tillbaka i ett rör, rattaxeln som går ner i slutar i ett kugghjul som greppar dessa tänder. Om pinnen är för lång kan man få Bumpsteer därför är det vanligt att man kortar den pinnen. Men sen för att inte förlora styrvinkel kortar man huset också. Se om du hittar nummer instansat på styrväxeln en googling på dessa kanske kan hjälpa dig med sort och hur lång den borde ha varit från början. Notera att om din styrväxel är kortad vore det en dålig idé att sätta dit en okortad utan att också kontrollera bumpsteer. Rätt väg vore då att undersöka om du kan korta huset/röret mer. Här är en kille som kortar sin styrväxel från en Sierra. https://www.propontiac.com/styrvaxel-ford-sierra/ När du lossar damaskerna, kolla om det sitter styrutslagsbegränsare där, ser ut som clips som man sätter på om man har breda fälgar i en standardbil. Kolla även att det rör sig som det är tänkt. /T Edited August 10 by tpau Quote
vedde Posted August 11 Posted August 11 Kan vara en Sierra utan servostyrning, sån hade jag först men med 4 varv från fullt till fullt bytte jag till en sierra med servostyrning. 2.4 varv. Kortade pinne och hus och tog bort allt som hade med servot att göra.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Rockhound Posted August 11 Author Posted August 11 Tack för tipsen. Jag tog bort damaskerna och där under var det ganska stora plaströr som styrstopp. Meckade isär allt, tog bort dem och kapade ner dem från 6cm till 3cm. Nu ser det ut att funka perfekt. 3 Quote
Rockhound Posted August 12 Author Posted August 12 Hej igen. Nya frågor, nya utmaningar. Denna gång oljekylare. Tror tanken med mitt projekt var att flytta på oljefiltret, se bild. Men, tror ni att det räcker att dra slangar mellan de utstickande ”pinnarna”/rören från oljefilterhuset? Nästa fråga, hur/vart hittar jag en packning mellan oljefilterhuset/adaptern och motorblocket? Letat överallt på nätet utan att hitta. Quote
Rockhound Posted August 12 Author Posted August 12 13 minuter sedan, LUPUS sade: Speedparts och maptun är bra Saab dels ställen . Japp. Kollat på båda sidorna. Men frågan är om jag söker på fel ”namn/ord”. Quote
LUPUS Posted August 12 Posted August 12 EPC. Saab och WIS Är bra ställen att leta på https://saab.catalogs-parts.com/#{client:1;page:group;lang:en;family:saab+9000;model:51094-1997} Quote
Rockhound Posted August 16 Author Posted August 16 Nu har jag försökt starta motorn. Men den får ingen bensin. Ska bensinpumpen låta något?? Satte den direkt på batteriet, men den varken lät eller ”skakade” när jag kände på den. El heller något tryck i bensinslangen när pumpen var inkopplad. Ska motorn, Saab b204, starta om man bara ”häller” i bensin, eller måste man pumpa in bensin. Vi försökte hälla i bensin via en kanna med slang till ”bensininloppet”/spridarbryggan. Tyvärr utan framgång. Quote
Göran Nilsson Posted August 16 Posted August 16 Bensinpumpen ska absolut låta något om den är okej. Om direkt kopplad på batteriet. Trycket in i spridarna måste vara runt 3bar för att spridarna ska ge något flöde. Om du bara vill kolla att motorn tänder är det lättaste att spruta in några puffar med startas i insuget 1 Quote
Rockhound Posted August 17 Author Posted August 17 Tack! Då ska jag åka och köpa en ny bränslepump. Japp, har testat med startas och då tänder den. Quote
DomiSeven Posted August 17 Posted August 17 Jag har en pump från Biltema och den hör jag från förarplatsen innan jag startar motorn. Den surrar några sekunder till den har byggt upp tillräckligt tryck, eller nåt sånt. Den låter i alla fall inte hela tiden. Quote
Christer J Posted August 18 Posted August 18 (edited) On 2024-08-17 at 09:05, Rockhound sade: Edited August 18 by Christer J Feltänk 1 Quote
Rockhound Posted August 18 Author Posted August 18 Jag plockade bort pumpen och blåste och knackade på den med en hård plastklubba. Sen kopplade jag den direkt på batteriet. Då hoppade den igång. Har tyvärr ett läckage så jag måste plocka bort den igen och försöka täta det. Även oljekylaren och oljefilterförflyttaren på plats. Snart dags för uppstart på riktigt. Ska även boka in SFRO 1. 1 Quote
Göran Nilsson Posted August 18 Posted August 18 Du tänker väl inte montera den gamla bränslepumpen?! den kommer garanterat strejka snart igen. Quote
Rockhound Posted August 18 Author Posted August 18 Jo. För att testa att allt funkar. Sen kanske jag köper en ny innan det är dags för riktig besiktning. Men tänker att om den motioneras borde den funka? Quote
Göran Nilsson Posted August 18 Posted August 18 1 timme sedan, Rockhound sade: Men tänker att om den motioneras borde den funka? Jag brukar tänka - har grejerna stannat en gång kommer den snart stannat igen. Om man däremot har hittat orsaken till stoppet och eliminerat problemet är det annorlunda, då skulle jag lita på grejerna igen. 2 Quote
Rockhound Posted August 18 Author Posted August 18 Låter ju iofs klokt. 🙂 Kanske blir till att investera i en ny framöver. Finns dock lite annat att lägga pengarna på just nu. 🙂 1 Quote
Rockhound Posted August 27 Author Posted August 27 Eftersom detta lika mycket är en tråd för mig själv (dagbok) försöker jag fylla på med lite nytt. Tyvärr står ju inte bilen hemma. Så tiden till att meka är högst begränsad. Men Sfro 1 är bokad. Likaså burbygge hos finess. Eskilstuna och Västerås ligger ju hyfsat nära där jag har bilen, så jag passar på att köra båda samma dag. Håll tummarna. Har även inhandlat en Dash 2. Så nu ska jag fördjupa mig i alla kopplingar från Saab härva till Dashen. Någon som har ett kopplingsschema eller annat matnyttigt? Jag har lite böcker för Saab och Trionic 5. Men underlättar om någon har tips jag har inga stolar ännu. Måste det finnas när man måttar buren? Eller finns det ”standard mått” att gå efter? Tex golv till bur.. 1 Quote
Rockhound Posted September 5 Author Posted September 5 Idag blev en bra dag. Upp och iväg till Finess vid 07. Supertrevliga killar som gav bra tips inför burbygget. Efter lite bollande började de kapa och bocka buren. Blev en hel del rallysnack och lite drömmande i butiken. Kan varmt rekommenderas. Sedan bar det av mot Västerås för SFRO 1 besiktning. Även här en supertrevlig ”gubbe” som gav bra tips och endast en liten anmärkning på rattstången som är lätt åtgärdat. Passade även på att ta hem bilen. Så nu hoppas jag kunna greja lite på kvällarna och helgerna så jag får igång motorn iaf. 2 Quote
Rockhound Posted September 6 Author Posted September 6 Hej experter. Jag funderar på att sänka min motor, annars måste jag plasta om huven. Jag har idag 15cm frigång under tråget. Tråget ligger ”flush” med golvet idag. Tänker att jag sänker motorn 4cm, då får jag fortf 11cm frigång och mer plats runt motorn. Tänker sätta dit en hasplåt isf. Vad tycker ni?? Inga problem att sänka både motor och växellåda. Finns utrymme. Ev måste jag dra om rattstången lite, men det kan jag nog lösa. Quote
tpau Posted September 6 Posted September 6 Jag har 8 cm under tråget och 12 cm till chassiet. Förut hade jag 7 cm då kunde den släpa i ibland på smal spårig småväg. Jag har väldigt mjuka dämpare och fjädrar så bilen rör sig mycket. Du verkar ha väldigt hög markfrigång, står hjulupphängningarna i rätt läge vid den höjden? Undre bärarmen ska normalt vara horisontell och övre peka uppåt, då får du cambergain på rätt sätt. /T Quote
DomiSeven Posted September 6 Posted September 6 Såhär ser Westfields lösning ut med Zetec, Raceline-tråget sticker ner en bit. Ignorera bilden i övrigt, bärarmarna står inte sådär idag 🙂 Jag tror att jag också har 8 cm under tråget, jag kan köra utan att vara orolig för att det tar i. Quote
Rockhound Posted September 6 Author Posted September 6 5 timmar sedan, tpau sade: Jag har 8 cm under tråget och 12 cm till chassiet. Förut hade jag 7 cm då kunde den släpa i ibland på smal spårig småväg. Jag har väldigt mjuka dämpare och fjädrar så bilen rör sig mycket. Du verkar ha väldigt hög markfrigång, står hjulupphängningarna i rätt läge vid den höjden? Undre bärarmen ska normalt vara horisontell och övre peka uppåt, då får du cambergain på rätt sätt. /T Nja. Inte riktigt i rätt läge, men inte långt ifrån. Har lite lutande golv och mätte höjd på yttre/inre. Skiljde ca 8mm. Så den ska bli lite lite lägre. Men tror ändå det finns gott om utrymme att sänka. Även besiktningsmannen tyckte jag skulle sänka något, även om det inte var något krav utan mer för det estetiska och kanske få ner tyngdpunkten något. 1 Quote
Rockhound Posted September 6 Author Posted September 6 Var svårt att ta bilder, men lägger in ett par på bärarmarna. Svårt även att mäta på övre bärarmen, den har en vinkel längst ut. Är det vanligt? Enda nackdelen om jag sänker är att turbon tar i rattstången, så det måste jag lösa isf. Vet dock inte hur ännu. Quote
Rockhound Posted September 6 Author Posted September 6 Nu har jag även börjat leta lampor. Vill ha led både fram och bak. Gärna några ”kombilampor” likt länken. Är dessa godkända? Eller tips på andra? Tyckte dessa verkade smidiga, speciellt med en liten indikator bakåt, så man ser om man glömt blinkersen. https://www.mobiled.nu/en/m-led-set-headlights-e-mark.html Quote
Rockhound Posted September 8 Author Posted September 8 Jaha. Dags att starta motorn. Köpt ny bränslepump, men den vägrar starta. Hör att pumpen går, jag kör pumpen direkt på batteriet. Men den får ingen soppa ändå. Den startar med startgas. Jag har ju inte gjort kabelhärvan själv, utan den var så när jag köpte den. Kan man ha glömt något? Eller hade den inte ens startat med startgas om något var glömt? Det står uppmärkt +15, +30, +54. Se bilder. Har sökt och läst om vad som måste finnas, har böcker om trionic 5, mm men blir inte klok på detta. 🙂 finns det något enkelt schema man kan följa, typ, grå kabel pin 55 ska till plus..?:) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.