Jump to content

Byggtråd - Locost 7/CopyPaste


PA_Li

Recommended Posts

Hej 

Ny medlem här på forumet, Har varit inne och tittat på alla fina bilbyggen under en längre tid och har nu börjat byggt lite på en egen Super Seven kopia.

Har endas punktsvetsat ihop en ramen och hjulupphängning så det kvarstår mycket.

Ramen är en kombo av Caterham och Ron Champions klassiska bok ram

Motor är ej fastställd ännu, har lite idéer men inget spikat ännu.

Framhjulsnav från Ford Sierra och Ford Escort 2.2 Heavy Duty styrväxel från rallydesign

Bakhjulsnav och diff med tillhörande drivaxlar från Ford Sierra

3-länk De Dion-axel och GAZ coilovers kit.

20231010_183431.jpg

20231010_182856.jpg

20231010_182841.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Tomas m sade:

Välkommen. 
Vet inte om du redan har koll att du ev får ändra vinkeln på främre dämpare/fjädrar. 
Så dom blir mer stående.

Jag röstar på Volvo t5 motor👍
 

Tack 🙂 Ja, jo jag har läst att man ska sikta på 30° lutning av coilovers (Vid utfjädrat läge?). Jag har nu ca 45° lutning vid ca 50% infjädring av dämparen.

Så detta kommer bli något jag måste se över. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är go sång i T-5 men den är fan inte lätt. suzuki swift motorer är löjligt lätta och parat med en suzuki samuraj / jimny låda så blir det ett väldigt lätt drivpaket.  Alt Ford Duratec / Mazda nånting som är samma motor.  beror lite på vilka mål du har. vet inte vikten på VW motorerna men deras 1.8 T finns det kopplingskåpa för fords T-9 låda bl annat. som sagt vad har du för mål ?

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Det är go sång i T-5 men den fan inte lätt. suzuki swift motorer är löjligt lätta och parat med en suzuki samuraj / jimny låda så blir det ett väldigt lätt drivpaket.  Alt Ford Duratec / Mazda nånting som är samma motor.  beror lite på vilka mål du har. vet inte vikten på VW motorerna men deras 1.8 T finns det kopplingskåpa för fords T-9 låda bl annat. som sagt vad har du för mål ?

Särskilt inte om man kopplar en M90 låda till femman som jag gjort då är det en vikt på 210-220 kg ca men ljudet var viktigare än vikten för min del. 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Det är go sång i T-5 men den är fan inte lätt. suzuki swift motorer är löjligt lätta och parat med en suzuki samuraj / jimny låda så blir det ett väldigt lätt drivpaket.  Alt Ford Duratec / Mazda nånting som är samma motor.  beror lite på vilka mål du har. vet inte vikten på VW motorerna men deras 1.8 T finns det kopplingskåpa för fords T-9 låda bl annat. som sagt vad har du för mål ?

Många motor alternativ har snurrat i huvudet, Jag var först lite inne på att bygga en väldigt lätt sjua med en mc-motor. Efter det var det lite planer på att bygga lätt fas med mer klassisk stil med old school ford motor med weberförgasare. Nu lutar det åt att bli någon modernare drivlina då det blir både billigare (locost) och förhoppningsvis med driftsäkert. Kollat lite på Saab T5 (B204E) mycket prestanda för pengarna och gott om motorer. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man först ska bestämma sig vilken karaktär man vill ha på bilen. Ska man ha en glidare för fina dagar eller en rejsbil för konbana och bana. Sen väljer man motor utefter det. Jag ahr kör tmed mc-motor på 130hk och det var inte min grej men roligt absolut. Varvade så man tror motorn ska ta förtidspension. Sen har jag kört med 318is på 143 hk vilket har en trevlig varvvillig karaktär som jag tycker passar biltypen. En motor som ber om att dras till rödmarkeringen. Tyvärr inte hög effekt eller bra vrid samt även svårt att hitta bra trim billigt till. Sista motorn jag provat är opel 16v c20xe. Inte lika rolig karalktär som 318is då opelmotorn är mer platt i karaktären. Finns dock en massa trim och är enkla att nå ca 200 sughästar med. Alla tycker sen olika men jag tycler sugmotor som vill varva passar biltypen. Skulle därför inte åka med saab turbo.

Så fundera vad du ska ha bilen till och vilken karaktär du gillar. Sen väljer du motor

Vad för lådor som finns till är också en aspekt men det mesta kan ju lösas där. Både opel och saab har lika lådor där r25 är vanligast. Tyvärr inte den starkaste eller roligaste lådan. 

 

Mitt val blev slutligen opel c20xe med sugtrim till runt 200hk och en omsvetsad bmw-diesellåda. Bra utväxling och hållbar låda där man relativt enkelt kan få en bra lösning med kopplingen också 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Jonas Jonsson sade:

Jag tycker man först ska bestämma sig vilken karaktär man vill ha på bilen. Ska man ha en glidare för fina dagar eller en rejsbil för konbana och bana. Sen väljer man motor utefter det. Jag ahr kör tmed mc-motor på 130hk och det var inte min grej men roligt absolut. Varvade så man tror motorn ska ta förtidspension. Sen har jag kört med 318is på 143 hk vilket har en trevlig varvvillig karaktär som jag tycker passar biltypen. En motor som ber om att dras till rödmarkeringen. Tyvärr inte hög effekt eller bra vrid samt även svårt att hitta bra trim billigt till. Sista motorn jag provat är opel 16v c20xe. Inte lika rolig karalktär som 318is då opelmotorn är mer platt i karaktären. Finns dock en massa trim och är enkla att nå ca 200 sughästar med. Alla tycker sen olika men jag tycler sugmotor som vill varva passar biltypen. Skulle därför inte åka med saab turbo.

Så fundera vad du ska ha bilen till och vilken karaktär du gillar. Sen väljer du motor

Vad för lådor som finns till är också en aspekt men det mesta kan ju lösas där. Både opel och saab har lika lådor där r25 är vanligast. Tyvärr inte den starkaste eller roligaste lådan. 

 

Mitt val blev slutligen opel c20xe med sugtrim till runt 200hk och en omsvetsad bmw-diesellåda. Bra utväxling och hållbar låda där man relativt enkelt kan få en bra lösning med kopplingen också 

Kommer bli lite kompromisser angående karaktärs valet på bilen. Kommer att användas till att glida lite på fina dagar men också byggas för att kunna prestera någorlunda  bra på konbana. Så det är mycket att klura på innan man bestämmer sig, men snart måste ett beslut tas för att komma vidare med bygget. Har vägt både en Volvo B230fk motor och en Saab B204E motor och försökt hitta lite vikter av olika motorer här på forumet, hittade att en C20xe ska väga 136kg men vet inte hur komplett eller om det är med vätskor (Källa https://mymotorlist.com/engines/opel/c20xe/ ) Vikten på Volvo B230fk komplett med M90 låda blev 219kg och utan växellåda 175kg så M90 lådan vägen 44kg lika nästan som en Ford T-9 låda 44,5kg och en Opel R25/R28 vägde 34,5kg. Saab B204E vägde 125kg sprippad (komplett botten och med topp) och 160,5kg komplett (insug, grenrör turbo svänghjul tryckplatta lamell och motorfästen) och med en R25/R28 blev vikten 195kg. Har hört att folk byggen med Saab´s B206 block för att spara ca 10kg vet inte hur det stämmer. Om det stämmer att C20xe motorn vägen 136kg komplett med svänghjul och koppling så blir det ca 170kg med R25 växellåda. Så vikten drar snabbt iväg. 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Saab motorn parat med en Opel låda brukar vara en vanlig kombination men kanske inte det lättaste.

Du har rätt, vikter drar iväg ganska snabbt, Saab b204e komplett med r25/r28 växellåda så stannade vågen på 195kg och mitt rullande chassi väger 214kg som den ser ut på första bilden (ram med coilovers, hjulupphängning, hjul, diff och drivaxlar) 

Edited by PA_Li
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här kommer en liten uppdatering.

Tyvärr inte hänt så mycket som önskats i garaget, men har i alla fall provat en motor i chassit och fixat fästplattor i ramen för framtida motorfästen. Har också bräddat växellådstunnel lite på vänstersida så att en R25/R28 låda går fritt. Sen blev det att skruva bort allt från ramen för att kunna svetsa färdigt den, och montera i golv och stolsfästen. 

image.thumb.jpeg.816d6f954e5417813d4edf280c7e1ac1.jpegimage.thumb.jpeg.93e10313a389dfd1efb94c0b0e8e0e5e.jpegimage.thumb.jpeg.de55b94858228c562bf83884e18d51ca.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt här går det fort framåt!
(för mig som ser utifrån händer det mycket men kan förstå din känsla att det inte går så fort som du vill)

Ha du funderat på några extra diagonaler för att styva upp lite till?

IMG_0187.jpeg.9d65fff7200f5cb5baf3b76e5802ab6b.jpeg

I rött i fram en diagonal för att knyta övre bärarmsinfästningen till nedre. Hjälper när du har sidokrafter på bilen. Tänker du efter lite blir det väldigt lite extra utmaningar i plats.

I gult på tunneln, för att göra den vridstyvare och koppla framvagn bättre till bakvagn. Ställer dock till det med handbroms och kardan.

I grönt vid förarplats för att stärka det yttre hörnet och ge en lite bättra styrka för påkörning från sidan och göra en bättre fästpunkt för en framtida bur. Påverkar dock plats för knäna så kolla att du får plats och överväg rundrör.

/T

Edited by tpau
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, tpau sade:

Snyggt här går det fort framåt!
(för mig som ser utifrån händer det mycket men kan förstå din känsla att det inte går så fort som du vill)

Ha du funderat på några extra diagonaler för att styva upp lite till?

IMG_0187.jpeg.9d65fff7200f5cb5baf3b76e5802ab6b.jpeg

I rött i fram en diagonal för att knyta övre bärarmsinfästningen till nedre. Hjälper när du har sidokrafter på bilen. Tänker du efter lite blir det väldigt lite extra utmaningar i plats.

I gult på tunneln, för att göra den vridstyvare och koppla framvagn bättre till bakvagn. Ställer dock till det med handbroms och kardan.

I grönt vid förarplats för att stärka det yttre hörnet och ge en lite bättra styrka för påkörning från sidan och göra en bättre fästpunkt för en framtida bur. Påverkar dock plats för knäna så kolla att du får plats och överväg rundrör.

/T

Du har helt rätt i att det fins förbättringspotential när det gäller förstärkningar. Ditt förslag i rött kommer jag att fixa efter att jag gjort fästen för styrväxeln, men kommer även kolla över lite övriga punkter. Har bland annat lite planer och funderingar även på ditt gröna förslag, jag funderar också på att använda plåt som är lite mönstrad/korrugerad för att få ett lite styvare golv.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nu var det på tiden med lite uppdatering, även om det inte har hänt så mycket i garaget. 

Har haft lite svårt med val av motor, tänkte bygga vidare med SAAB motorn tills vidare men tyckte att växellådan tog lite väl mycket platts i mitt chassi och att vikten rusade. 

Så då gick tankarna mot Zetec. Kanske inte det lättaste med tanke på gjutjärns block, men blev ändå förvånad när jag vägde en och det är ett ganska vanligt alternativ i dessa bilar.

Ett annat alternativ var Sigma motorn som är av hel aluminium och verkar vare väldigt lätt (Även kallad Zetec SE) och det verkar finnas mycket eftermarknadsdelar till dessa.

Kollade lite på http://westfield-world.com/enginespecs_car.html och tyckte att Zetec motorn var intressant eftersom den är ganska lågbyggd och jag önska köra utan scoop och ganska låg utan att tulla på markfrigången, SAAB motorn var betydligt högre.

Vikten på motorn blev 101,2 kg utan svänghjul, startmotor och generator

Vikten på MT-75 var 34,3 kg 

Och tillsammans blev det 135,6 kg, räknar med en vikt på ca 150 kg komplett, alltså nästan 50 kg lättare än mitt tidigare motor val.

IMG_0182.jpeg

IMG_0183.jpeg

IMG_0179.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Kjelland28 sade:

tror jag ligger på runt 200 kg för motor och låda  Volvo b18D och M40 

Gjutjärn drar snabbt iväg på vikten. Skulle vilja bygga med någon aluminium motor men det finns så mycket annat som man iså fall också skulle jaga vikt på. Men det kommer jag nog inte göra, så kanske tjänar mer på att bygga med detaljer som många gjort tidigare och som det finns mycket erfarenhet av här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Sen en tanke jag haft när ju byggde om min se7en och bytte motor, växellåda, diffklump, etc

 

Köra med relativt vanliga prylar där tillgången är bra, om det nu mot förmodan skulle gå sönder nånting 

och man måste köpa delar.... för det händer förr eller senare.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-23 at 15:21, super7 sade:

Sen en tanke jag haft när ju byggde om min se7en och bytte motor, växellåda, diffklump, etc

 

Köra med relativt vanliga prylar där tillgången är bra, om det nu mot förmodan skulle gå sönder nånting 

och man måste köpa delar.... för det händer förr eller senare.

 

//Nisse

Vad valde du för motor växellåda och diff? Nyfiken fråga kör du hydraulisk koppling? Och vad rekommenderas? 

Link to comment
Share on other sites

För att göra historian rätt så kort, när jag köpte se7en så satt det en DOHC motor och Mt75 växellåda,

diffen var en 7" med alldeles för låg slutväxel, om den skulle ha orkat varva ut så borde toppfarten

var nära 270km/h.....

 

Har en kompis som jobbar på en bilaffär som mekare där, så jag ha fått ett gäng Zetec motorer

därifrån som bytts ut av olika anledningar med diverse olika fel, så det har ju plockats delar

från olika och byggts ihop en med dom bästa delarna.

 

Har kompisar som tävlar i rally, rallycross så till slut så dök det upp en typ9 växellåda rakskuret med synkring 

till rätt pris.

Till slut så hittade jag en fin lamelldiff som varit reserv till en rallycross bil som blivit bortglömd....liggandes i 

typ 20år, dock så var slutväxeln trasig, dök upp en lämplig på annons nått år senare, så till slut 

var det bara att skruva ihop 7,5" diffen

Kör med vajer, men det finns många som kör med Saab hydraulisk tryckplatta.

 

//Nisse

 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, super7 sade:

För att göra historian rätt så kort, när jag köpte se7en så satt det en DOHC motor och Mt75 växellåda,

diffen var en 7" med alldeles för låg slutväxel, om den skulle ha orkat varva ut så borde toppfarten

var nära 270km/h.....

 

Har en kompis som jobbar på en bilaffär som mekare där, så jag ha fått ett gäng Zetec motorer

därifrån som bytts ut av olika anledningar med diverse olika fel, så det har ju plockats delar

från olika och byggts ihop en med dom bästa delarna.

 

Har kompisar som tävlar i rally, rallycross så till slut så dök det upp en typ9 växellåda rakskuret med synkring 

till rätt pris.

Till slut så hittade jag en fin lamelldiff som varit reserv till en rallycross bil som blivit bortglömd....liggandes i 

typ 20år, dock så var slutväxeln trasig, dök upp en lämplig på annons nått år senare, så till slut 

var det bara att skruva ihop 7,5" diffen

Kör med vajer, men det finns många som kör med Saab hydraulisk tryckplatta.

 

//Nisse

 

Intressant, jag har funderat mycket kring val av motor och växellåda.

Letade efter en typ 9 låda ett tag men dom börjar bli ganska ovanliga, MT75 fins det gott om, och är väldigt billiga.

Det negativa med MT-75 är väll att det inte fins så mycket eftermarknadsprylar drevsatser utväxlingar mm. Det enda positiva är väll att den väger mindre och att tillgängligheten är större och att det är ganska lätt att bygga växellänkage. Det gå att få ner vikten på en en Type-9 låda också med aluhus och kopplingskåpan i aluminium. 

Min nyfikna fråga angående kopplingen beror på att jag kan flytta bak motorn ca 50mm mer om jag väljer att bygga om till hydraulisk och kan slippa kopplings armen. Men vet inte hur mycket andra fördelar det skulle generera. Motorn hamnar ändå bakom noskonen.

IMG_0206.jpeg

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, super7 sade:

Så här långt bak är min motor monterad

Frigång sprängkåpa.jpg

Vilket chassi/ram är den byggd på? Jag skulle nog få det väldigt trångt om fötterna med motorn så långt bak. Har du någon länk till din byggtråd så man kan följa hela bygget?

jag har ram efter denna ritning.

IMG_0154.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag har 4 cm tillgodo innan T9-lådans svep tar i ramen. Sen har jag fått kapa av det övre liggande ramröret, för att få plats för Zetec motorns termostathus och tändspole. Avkapningen gjorde att jag fick styva upp vid avkapningen mot andra ramrör.
/bengt

Link to comment
Share on other sites

Sjuor blir lätt baktunga, både MK och Tiger har motorn nästan inne i noskonen, på min Zero har jag 10 cm mellan noskon och motorn startar, då med pinto.

Min bil har 40 kg skillnad mellan fram o bak utan förare och IOM att jag nästan sitter på bakhjulet är den nog baktung redan nu. Hade jag haft en duratec som väger 40 kg mindre än Pinto. hade det varit 50/50 utan förare.

Min slutsats, jag hade inte oroat mig så mycket för att trycka motorn bakåt.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

47 minuter sedan, tpau sade:

Sjuor blir lätt baktunga, både MK och Tiger har motorn nästan inne i noskonen, på min Zero har jag 10 cm mellan noskon och motorn startar, då med pinto.

Min bil har 40 kg skillnad mellan fram o bak utan förare och IOM att jag nästan sitter på bakhjulet är den nog baktung redan nu. Hade jag haft en duratec som väger 40 kg mindre än Pinto. hade det varit 50/50 utan förare.

Min slutsats, jag hade inte oroat mig så mycket för att trycka motorn bakåt.

/T

Intressant observation 🙂 En snabb bildgoogling på Caterham+Zetec så ser man många placera motorn ganska långt fram, kanske är detta för att balansera.

IMG_0210.jpeg

IMG_0212.jpeg

IMG_0214.jpeg

IMG_0211.jpeg

IMG_0213.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...