Jump to content

Mercedes W154 Look a like.


Recommended Posts

Hej alla!

Fick tips om att lägga upp en byggtråd här även om detta projekt inte riktigt är igång ännu. Så då gör jag ju det😊

Jag kan nog behöva en hel massa tips och hjälp från alla er duktiga bilbyggare. 
 

Detta ska alltså bli något som liknar en gammal Mercedes W154 från 1939, en bil med en helt underbar form tycker jag.

Det hela började med att jag köpte en digital 3d model av den, mejlade en ”kompis” i Polen och frågade om han kunde fräsa ut den i ”form”, och visst kunde han det! Han ville kolla med mig vilken hjulbas originalet har så skalan blev rätt och då frågad jag om han kunde bredda den så totalbredden stämmer med mina axlar, och det kunde han. 
Jag skickar med ett par renderingar med original vs breddad. 
 

Fortsättning följer. 
 

Med vänlig hälsning, 

Anders

IMG_4500.png

3.jpeg

2.jpeg

1.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack snälla för det positiva mottagandet😊

Vi fortsätter väll…

Efter ett par månader dök det upp ett paket här hemma! Visst är det något visst med stora paket?

Av med plasten! Och sedan är det bara till att börja spackla 😝

Det är ju inte jätte kul att spackla/slipa, men en fördel så här långt är att jag kan jobba med vanligt väggspackel. Men det är ett tidsödande jobb, helst då det är väldigt många ”gälar” dom ska fixas till, men jag vet ju att ju noggrannare jag med formen, ju mindre spackel på den färdiga karossen😊👍

IMG_5275.jpeg

IMG_5277.jpeg

IMG_5278.jpeg

IMG_5287.jpeg

IMG_5288.jpeg

IMG_5290.jpeg

IMG_5385.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stora hjul ja!

dom ska ju sitta fast i något också, i mitt fall tänkte jag använda Corvette C5 upphängningar. Jag handlade ett par adaptrar från Dobbertin Preformance

https://rick486.wixsite.com/dobbertinperformance

Dom bultas i corvettens alu (hjulupphängnings) ram och sedan bultar man övre bärarmarna i adaptern. Hela det paket skruvas i 50 x 100 rör. Kanske inte den lättaste konstruktionen, men jag tycker det är en smidig lösning 😊

IMG_4124.jpeg

IMG_4126.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Coolt bygge. Ska du fortfarande göra den ensitsig med centrerad ratt? Eller ska du flytta ratten åt sidan och göra den tvåsitsig? nu när du har mycket bredd att jobba med.

Frän kombo med moderna huäl på. Du kan ju också göra som Thornad och ha dubbla uppsättningar hjul att skifta mellan, beroende på vilken look och funktion du vill ha för dagen. En uppsättning breda och rejsiga hjul och en uppsättning smala när du vill ha vintage-stuket:

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, stuff sade:

Coolt bygge. Ska du fortfarande göra den ensitsig med centrerad ratt? Eller ska du flytta ratten åt sidan och göra den tvåsitsig? nu när du har mycket bredd att jobba med.

Frän kombo med moderna huäl på. Du kan ju också göra som Thornad och ha dubbla uppsättningar hjul att skifta mellan, beroende på vilken look och funktion du vill ha för dagen. En uppsättning breda och rejsiga hjul och en uppsättning smala när du vill ha vintage-stuket:

 

 

Kul att den gillas☺️

Min tanke är att försöka få den tvåsitsig. 
Det är ju ett allternativ, att ha dubbla uppsättningar hjul. Den tar jag med mig👍

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju en motor också😎

Jag hade en Chevrolet LS1 liggande (som skulle suttit i ett projekt som inte blev av), en jätte trevlig motor, men när lyssnade på en Corvette C5 så blundade jag och försökte visualisera Merca ”cigarren” framför mig…. Och nej! Det funkar ju inte med Jänke bludder i denna😇

LS1an såldes och jakt på ny maskin startade! Och jag viste ju vad jag va ute efter, och efter lite googlande så hittade ja en ny kandidat. Och det blev  en Mercedes M120! Precis som originalet en V12a med 48 ventiler och dubbla kammar❤️ Men originalmotorn är på 3 liter och levererar 480hk och min är dubbelt så stor, 6 liter och jag får nöja mig med ca 400hk.

Är det någon som går igång på fränt motorljud så tycker jag man ska lyssna på denna😍

https://youtube.com/shorts/j6I7DVwLflk?si=3j6KVsubYXLT7owJ

Då är den första frågan, Ska jag ha automat eller manuell låda ?

 

IMG_5418.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Väldigt kul projekt att följa. 
’Efter att själv kör lite mer än 2000 mil på gata mellan glasskiosker och en gång på Kinnekulle så om jag hade möjligheten att välja skulle jag välja automatlåda och farthållare. Ljudet ur V12an påverkas inte av automatlåda men du kanske ska drifta med bilen 😜

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Väldigt kul projekt att följa. 
’Efter att själv kör lite mer än 2000 mil på gata mellan glasskiosker och en gång på Kinnekulle så om jag hade möjligheten att välja skulle jag välja automatlåda och farthållare. Ljudet ur V12an påverkas inte av automatlåda men du kanske ska drifta med bilen 😜

Jag lutar också åt det hållet, det finns ju en original automat, den är elektroniskt styrd, men jag vet ett företag som säljer en eftermarknads box som styr den. Och då kan jag få paddlar också☺️

Drifting är jag för gammal för, det får ungdomarna syssla med🤣

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu kommer vi till en sak jag skulle behöva er samlade kunskap om 😊

Bakaxel/diffklump!

Jag har alltså Corvette c5 hjulupphängningar med tillhörande drivaxlar. Dessa drivaxlar är försedda med ”rör” med invändig splines mot bakaxelklumpen, och lösa diffklumpar (tex BMW, Mercedes) brukar ju ha medbringare till drivaxel utgången. 
 

Då uppstår ett par olika vägar att gå…

1. välja någon lämplig bakaxelklump och låta bygga om / tillverka nya drivaxlar. Vem gör sådant. 
2. välja en Corvette diffklump och låta tillverka en adapter till ingången (den diffen sitter ju i vanliga fall direkt på lådan i C5an)  Det har funnits en sådan adapter i Usa, men det verkar dåligt med det nu… (se bild) Och vem gör sådant?

3. (och denna är variant är nog besvärligast) Jag har en Porsche Boxter S 6växlad låda liggande. Hänga upp en koppling på motorn, axel till lådan (med lagring) och sedan ha lådan där bak. + att göra om drivaxlarna så dom passar medbringarna på Porsche lådan. Pust! Ja den varianten är säkert svår, men lite coolt att få bak lite vikt till drivhjulen, och mer plats för fötterna bakom motorn☺️

Så vad göra? Hjälp!

IMG_0424.webp

IMG_0425.webp

Link to comment
Share on other sites

Kom på en sak till😊

Jag har faktiskt ett par adaptrar till corvettens drivaxlar! Tänkte inte på dom. 
Dom  va tänkta till att användas med Boxter lådan + Corvettens bakre hjulupphängningar till ett mittmotorprojekt. 
En lämplig bakaxelklump och dessa och original drivaxlar (ev. kortade) kunde kanske vara en hyfsad enkel väg framåt?

IMG_2341.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Inget ont om ditt motorval 🙂 men med rätt avgasrör så behöver det inte bli nåt bludder i en V8 heller. Hörde en shelby 350 varva upp med crossheaders eller vad dom kallar det när dom korskopplar 4:an och 8:ans rör har jag för mig. Vilket ljud. 🙂 Ska bli intressant att följa ditt bygge

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det här är ju alldeles, alldeles underbart!

Tänk vad eldsjälarna har ställt till med som en gång i tiden fixade så vi faktiskt får hålla på med sådana här galenskaper. Jag tänker på begynnelsen till SFRO och alla som idag ställer upp för oss. Fantastiskt!

Stort lycka till med projektet, kommer att följas!

Edit: Jag har såndäringa cross over (180°) system på min V8-pulka, vet fortfarande inte hur den låter då jag alltid sitter inne i bilen när den åker🙄

Edited by Arto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Arto sade:

Det här är ju alldeles, alldeles underbart!

Tänk vad eldsjälarna har ställt till med som en gång i tiden fixade så vi faktiskt får hålla på med sådana här galenskaper. Jag tänker på begynnelsen till SFRO och alla som idag ställer upp för oss. Fantastiskt!

Stort lycka till med projektet, kommer att följas!

Edit: Jag har såndäringa cross over (180°) system på min V8-pulka, vet fortfarande inte hur den låter då jag alltid sitter inne i bilen när den åker🙄

Åk igenom en tunnel eller under en bro då, finns ju gott om sånt i staden du bor i 🙂
Eller sätt en mick på gallret i bakänden o spela in en liten körning vetja 😎

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

Just nu står det tyvärr still. 
Jag mår inte så bra efter sviterna av första covid infektionen (post covid) från april 2020…. Så jag går lite på halvfart just nu, men jag har inte gett upp och era glada, positiva kommentarer här gör att jag känner mig sugen att börja spackla formarna igen☺️

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej på er!

Tänkte mig en liten uppdatering😊

Då jag inte har haft ork att mysa i garaget så får man ju försöka hålla gnistan vid liv genom att leta delar (som jag inte behöver just nu🤣) på nätet. 
Jag har ju haft lite olika funderingar ang resterande drivlina, från Mercedes M120 V12an och vidare bakåt. Men nu hittade jag en adapterplatta från PMC Motorsport i Polen som funkar mellan M120 motorn och Zf8Hp70 automaten från bla BMW 5serien. Och sedan visade det sig att Maxx ECU håller på att ta fram en styrning från deras ”motor” box till just den lådan! 
 

8Hp70 lådan är väll ingen liten pjäs, men den lär ju hålla för min motor, och jag slipper kopplingspedalen👍 och det räcker med en box till både motor och låda. Och köper jag kardan, diffklump och drivaxlar från samma BMW så känns det som det finns chans att få hop det också😊👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minuter sedan, rollexe sade:

Vart har du köpt/ fått tag i adaptrarna till corvettens drivaxlar mot boxerlådan?

Det va en kille i Finland som höll på med ett Lambobygge som använde samma drivaxlar, så han lät tillverka dessa åt mig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...