Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
On 2025-02-04 at 09:46, Niclas Börjeson sade:

.... stim-pengar för diverse lösningar......

:banana: Hurraaa, pensionen är räddad!😄

Det är bara att kopiera på, jag har snott en hel del i min tur. Just huvlås-lösningen kommer från SGT-Mick.

F.ö. imponerar engagemanget och takten på realiserandet. Det ser väldigt bra ut, kämpa på!

Edited by Arto
  • Like 1
  • Haha 1
Posted
On 2025-02-05 at 14:12, Arto sade:

:banana: Hurraaa, pensionen är räddad!😄

Det är bara att kopiera på, jag har snott en hel del i min tur. Just huvlås-lösningen kommer från SGT-Mick.

F.ö. imponerar engagemanget och takten på realiserandet. Det ser väldigt bra ut, kämpa på!

Tack Arto! 🙂

  • Like 1
Posted

Till avdelningen saker-som-tog-lång-tid så kvalar nog dessa rören in i övre halvan, men nu är dom på plats och provtryckt med ungarnas heliumballonger. (Det kommer jag nog hamna i helvetet för.. 😁) Nu är det "bara" slangarna kvar att kapa till och pressa.

Skall försöka göra en tunnel att klä in allt med, skall ner med gasvajer, eldragningar och växelreglagen.

 

vx3.thumb.jpg.671af6e562c7d1e8cfd5887aa4959542.jpg

vx4.thumb.jpg.2dbb02f6349b63d6c3687d23e8187a24.jpgvx5.thumb.jpg.4349c07f48a72403e3f7aa57614b8fe0.jpg

 

När dessa väl är på plats kunde jag ge mig i kast med nästa del, växelspaken. Köpte en variant ifrån gamla GTD gänget i England, men... Det fick min gamla joystick från ett 80tals arkadspel att framstå som ett precisionsinstrument.

vx7.thumb.jpg.2eed6515a41dc1bdc0bffd5500e48a30.jpg

Så av bara farten hittade jag ett MR2 Turbo reglage på Ebay, så nu har jag två varianter.

vx.thumb.jpg.8c47aff92721ad996090e4e0a0de9f21.jpg 

 

Har fått till ett fäste till MR2 varianten och börjat prova ut, innan jag kapar ner allt i småbitar...

vx2.thumb.jpg.7dbe74d14f4b6ae0adfc15d0ed7c1855.jpgvx6.thumb.jpg.345fbc5079ca8b772d33a18f894d0cb2.jpg

  • Like 4
Posted

Tillslut, nu har jag tagit mig runt hela bilen med alla täckplåtar. Enbart två motorrumsplåtar kvar, som jag inte kommer åt i nuläget. Styrväxeln är flyttad bakåt och uppåt, så det krävdes ytterligare en täckplåt-till-täckplåten.

image.thumb.jpeg.aa01bd601de2c6fdd1518c024a1f7f53.jpeg

  • Like 5
Posted

Även dom små sakerna tar tid 😅 Håller på och lurar ut en hållare till oljefiltret och by-pass till oljekylaren. En attapp, svagt överdesignad, för att testa platser och utformning. Kommer hamna vid motorfästet efter lite grubblande…. Plus att den är bakåfram.. 😑 tillbaka till ritbordet och stålversion nästa gång.

by-pass har termostat.

IMG_2932.thumb.jpeg.c73dc8b1e546c6f408d978e4895b8e3f.jpeg3C1E9904-E018-4C23-BDE3-63C907F612F9.thumb.jpeg.1dfb871172680b47339af778a3dd9205.jpeg
IMG_2938.thumb.jpeg.c6420e290e2da470870d0bdc729c2c25.jpeg

  • Like 4
Posted

Var kommer de fina bockningsbackarna ifrån?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted
22 timmar sedan, fege sade:

Undrar om inte de små sakerna tar längst tid och j€&@%las mest... 😁

Precis! 😅

Min låda med ”offergåvor till GT40 gudarna” är snart utbytt till en hel 10kbm container ifrån Stena Metall 😄

  • Haha 1
Posted
11 timmar sedan, vedde sade:

Var kommer de fina bockningsbackarna ifrån?

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Dom kommer ifrån Verktygsboden, riktigt smidiga. Har även ett fäste att köra dom i verkstadspressen, men mindre saker går fint i skruvstädet.

https://verktygsboden.se/maskin-teknik/plat-rorbearbetning/bockningsmaskiner/bockverktyg-150mm-med-magnet?gad_source=1&gbraid=0AAAAADlxRKFGlj3zXAfZUDknSOxh8M97x&gclid=CjwKCAiA8Lu9BhA8EiwAag16b_baEOBCksEBTuYoIOTw8-i9UpC_Hk0PwTWQe7WJIaiT4Yc8jdvRFBoCFq0QAvD_BwE

Posted (edited)

Planen var enkel: kapa lite, svetsa lite, klart! Nu sitter jag här med en växelspak i pusselbitar och funderar på om jag ska börja med origami istället… (igen)

Jag hör FEGE hela vägen ifrån Lindome att jag skulle använda stag istället 😁

Men! MR2ans växelspak har fått en bantningskur och är redo för beach 2025, det tillsammans med noll glapp så har jag en vinnare. Om ni undrar varför den är bultad i sidled är det för att man måste skruva ihop mekanismen underifrån samt att jag har en plan B med den engelska GTD spaken, om jag lyckas modifiera den.

Fästen till karossen:

v1.thumb.jpg.22e1b38188c035efec6e1594b3245bc2.jpgv2.thumb.jpg.46bd78dbe7bc78348a37404dcdb58ad9.jpg

 

Fästet till tunneln och mekanismen 

v3.thumb.jpg.d238bc871c84c1b3c5e5a21b6bada467.jpg

Injustering fästena

v5.thumb.jpg.36d5a05ae81a3bc35756f9ecd9c0c637.jpg

Montering

v7.thumb.jpg.a4468cdc30b7603f44ed91c324c1d1ad.jpgv8.thumb.jpg.1e9bcd92347fd488a7faad2f7bf404f3.jpg

 

(Svar ja, man måste fingrar som en trädgårdstomte för att dra i handbromsen. Skall justera ut den)

 

 

vä6.jpg

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 1
Posted

Du kommer förmodligen höra ända till Alingsås att jag skulle använt kablar istället när jag väl börjar försöka få ihop mitt länkage... 🤣🤣

Det blir säkert finemang när du får donat klart! 👍

  • Haha 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...