Jump to content

Hjulinställning och framförallt camber


Jocke4U

Recommended Posts

Tjenare,

Nu gäller inte detta amatörbyggt fordon men det är ganska generisk fråga.

Hade min Camaro -18 på 4-hjulsinställning idag på en firma då jag har monterat sänkningsfjädrar.
Bakvagnen klarade dom nog av bra med framvagnen och camber så ...
"detta är ett helt projekt"
"oj va jobbigt"
och dom tänkte låta det vara så.....men det var 1 grads skillnad mellan vänster o höger och med bara ögat såg jag att det var fel.

....etc etc

fick en ny tid om 12 dagar!!

Så jag...

  1. Letar nån som har tid och kompetens att göra det?
  2. Ska jag göra det själv (ju gjort det med sjuan)?

Med 2)

är denna variant värt nåt

image.png.0bb30269d2c76583be8f91ab13b852c7.png

eller är det typ denna

image.thumb.png.b8d4df129aeb50d9c2724deeae9f6a41.png

 

Givetvis med båda så måste bilen (eller i alla fall framvagnen) vara i våg

 

Link to comment
Share on other sites

Klart du fixar det själv om du tar dig tiden. Verkar som du måste lyfta bilen och ta av hjulet för att ställa cambern, så det kan behövas ett eller ett par försök innan du har det rätt. Efter det får du kolla och förmodligen ställa toe.

Vilken cambermätare du använder spelar mindre roll. Den med magneten kräver att du har plana skivor och att du har tillräcklig frigång i fälgen. Jag har använt en sådan till sjuan i alla år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som Morty skriver så fixar du det själv med lite tålamod. Jag hade en hemmasnickrad variant av alternativ två och det funkade galant. Den bestod av en digital vinkelmätare med magnet och ett fyrkantsrör i lagom längd så att det låg an mot fälgkanterna.

Digital vinkelmätare           +0102432A_1.jpg 

För toe-justering använde jag metoden med spända fiskelinor. Sök på Tuben så hittar du bra tutorials på hur det går till.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

För camber använda jag samma metod som ovan med stålrör och vinkelmätare. 

2023-03-31.thumb.jpg.03218077fa8c03cbd9fc61dc65de6130.jpg

För Toe gjorde jag så här, två aluprofiler som förses med ett par rörbitar så att dom passar i pallbockarna för att hålla mätrektangeln på ett smidigt sätt och sen kör jag med murarsnöre som jag mäter till. Omvandling från mm toe till grader toe görs sedan mattematiskt eller som jag så ritade jag upp det i CAD och fick vinklarna på det sättet. 

 

Link to comment
Share on other sites

På Mustangen satte jag min sån där lilla fyrkantiga vinkelrätare direkt på bromsskivan då hålen i fälgarna var stora nog.
La en planka mellan stötdämpartornen och nollade mätaren på den sen var det bara att gå fram o tillbaka.

Glöm inte att plocka bort vinkelmätaren innan provkörning min första dog på den missen.

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare på sjuan använt fiskelina som var fäst på bilen i en rigg så samma "nollning" när man håller på att hissa upp/ner bilen. Att körsa pallbockar har jag också gjort men jäkla merarbete.

Att hissa upp en sjua upp/ner är betydligt enklare än en Camaro. Sen är jag nog lite för bekväm, nog för att hjulinställning handlar om enbart 2 grejer

  1. Vara noggrann
  2. Räkna på geometri (vinklar)

Så det är inte svårt men tar tid.

Så idag har de nya hjulen monterats (glömde center caps), besiktning på torsdag och återbesök på hjulinställningen v17
Sen ska CAI (Cold Air Intake) och muffler-delete göras 😄

image.thumb.png.46c7c74da9e8b5b35c9fc1360e3b8c64.png

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fyller på lite som en del redan har sett....för det går f*n troll i min hjulinställning (roligt eller nåt 😉 😄 )
Mest för nöjets skull hur en del idioter kan vara 😉

Hjulinställning på bil - hur svårt ska det behöva vara?

Hjulinställning i sig är inte så svårt; man mäter och justerar lite vinklar men det underlättar om man har mätutrustning än att göra det med fiskelinor och vattenpass. Jag har tidigare på sjuan gjort det med fiskelina/vattenpass, funkar kalasbra.
Med Camaron är det lite jobbigare och underlättar med en lyft t.ex.

Så vänder mig till proffsen; verkstaden (trodde jag)...lite "timelapse" nedan så bäst i sekvens 😉
Storyn är idag inte klar...men hoppas en sorglig historia bli bättre.... 😉

 

Försök 1 (företag 1): Började bra, sen när dom gjorde framvagnen så såg jag att dom "konfererade" och framvagnen gick väldigt snabbt. Jag hade ju haft isär framvagnen och kan en del om bilar så visste typ vad dom måste göra och därför förvånad när dom var klara så snabbt. Frågade om dom var klara och om det gick bra, ja dom var klara och sen skruvade han på sig och jag ville se värdena. T.ex. camber höger fram var helt fel.
Frågade varför dom inte hade ställt in, undanflykter med att det var ett stort projekt.
Det värsta var att dom tänkte skicka hem mig med detta. Förklarade för dom hur det ska göras, t.om. "VD'n" var med...men oj detta var jobbigt så fick en ny tid drygt 2 veckor senare.

Försök 2 (företag 1 IGEN): Innan besöket så mailade jag instruktioner och åtdragningsmoment då det ska dras åt med 150 Nm + 90 grader....det är inte småskit. VD'n åjjade sig att det var jobbigt för att man måste ta av hjulen några gånger. Blev förbannad och åkte inte till dom

Försök 3 (företag 2): Hade ledigt en fredag nyligen och perfekt att fixa detta. Hittade en tid i Göteborg. Dagen innan ringde dom och sa att jag som gör detta jobbar inte 😮

Försök 4 (företag 3): Lyckades hitta en tid i Borås samma fredag. Solen sken och åka Camaro är ju inte fel. Hjulinställning då? Nä, bilen har en frontspoiler så den var för låg. Bara åka hem.

Försök 5 (företag 4): Tillbaka till Alingsås denna lediga och soliga dag. Åkte till en däckfirma som har varit bra tidigare. Bad dom gå ut och kolla på bilen om det går. Svaret var att dom måste köra över en lyft för att komma till rätt ställe och det kommer inte funka. Bra då vet jag detta.

Försök 6 (företag 5): Samma lediga fredag åkte jag till Euromaster i Alingsås med Camaron. Ställde samma frågor till dom:
"Kan ni göra hjulinställning på Camaron?" - "jajjemen, vi ställer alla vinklar"
"Vill ni kolla på bilen för den är ganska låg och andra har haft problem?" - "nä, det behövs inte för vi kan gå jämns med marken om det behövs".
Vi bokar lite extra tid för denna, dvs 90 min.
Kanon då har jag en firma som kan fixa detta och fick tid 2 veckor senare.

Försök 7 (företag 5 IGEN): Åkte dit och tänkte "äntligen ska det bli klart". Dom tog in bilen snabbt. Stod och gasade, behövs det för hjulinställning - nej, men den låter skönt så svårt att låta bli 😉 Tjötade lite med två killar som började med att stämma av däcktrycken....sen VILL jag kunna lita på proffsen som jobbar med detta dagligen (precis som jag vill att mina kunder ska känna sig) så gick därifrån och tog en kaffe.
Skönt väder så stätter mig utomhus....efter ca 40 min startar Camaron (den hörs) och kör ut. Den åker en kort sväng och sen parkerar på kundparkeringen! Klar ?!?! 
Går fram och kan med ögat se att det är nåt galet med camber fram!! (fan)
Konfronterar killen och "nä det går inte" (min temperatur stiger kraftigt); "vaddå inte går, klart det går".
"Nä det går inte".....förklarar hur han ska göra och t.o.m visar instruktioner för dom så kallade proffsen....och det piper fram nåt i stil med "jaha, det blir ju en del jobb"!!
No fuck Scherlock, varför tror du jag anlitar er, gör jobbet ni har antagit.
Sen kommer klagomål att den var för låg!! Men för he**ete, jag bad er att titta på bilen.
Euromaster i Alingsås är absolut inget att rekommendera mer än till möjligen att pumpa ett däck (tips åk hellre till vilken mack som helst).

...next?

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog bäst om du tar fram snören och vattpass. Det låter fint med hjulinställningsfirma men det stora flertalet klarar nog inte av det. Håller tummarna att det löser sig på något sätt

Link to comment
Share on other sites

Tack för att du delar detta. Har haft många funderingar på ämnet när jag själv stått med stålskala (bra med liten bil 🙂), vattenpass och digital vinkelmätare och känt mig som en total amatör.  

Nu kan jag lägga pengarna på något vettigare 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Ställ cambern själv vilket är det lätta för dig och svåra för verkstaden (kanske inte svårt men tar tid för en verkstad..), sen kan de ställa toe vilket är det svåra för dig.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ush vad jobbigt, känner med dig.

Det känns som att de stora firmorna har väldigt höga produktionskrav på sina mekar, att det inte finns tid för att gå utanför det normala och lägga lite kärlek och entusiasm. 

Hoppas nästa firma löser sig.

När jag ställde in Mustangen körde jag upp den på 65 mm tjocka ställningsplank, sen var det lätt att få in domkraften till subframen mitt under motorn och lyfta båda hjulen samtidigt.
IOM att bakhjulen  stod kvar i marken behövde jag inte justera snörboxen någe mycket.

En IKEA ziplock under varje hjul så glider de fint och hamnar rätt nog.

När jag väl bestämt mig så var det nog bara en lång kvälls mekande på garageuppfarten. Fast jag ställde bara fram då bak är stel utan justering.

/T

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Morty sade:

Ställ cambern själv vilket är det lätta för dig och svåra för verkstaden (kanske inte svårt men tar tid för en verkstad..), sen kan de ställa toe vilket är det svåra för dig.

Det var ett bra tips 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...