Jump to content

Byggtråd Rockan 7


Recommended Posts

28 minuter sedan, PeÅ sade:

det är ju det som kan bli problemet därav frågan, tycker plasten hugger fast i färgen när de är billack när man gjuter....

PeÅ

Ok jag förstår, ja det är ju något som absolut inte får hända!

jag är ganska noga med att vaxa och sen lägga på släpp medel brukar inte vara några som helst problem.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Måsvinge-dörr nummer ett färdigt,

ser ut att bli bra, Över förväntningarna.

gångjärn och allt annat som ska på får vänta, nu är det bara att göra samma sak fast spegelvänt på förarsidan,

trist att inte en pinal går att återanvända, men men bara att köra på.

92A7AD18-ED90-4A01-B42A-33808E29DEC7.jpeg

72390485-E3A6-4A80-9C89-17ABEC5E3B88.jpeg

A24C5B4C-BF8F-46FF-BE14-25F4542F3E1E.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Klubbsson sade:

Snyggt, vad är det förvindrutetorkare du kör med?

Tack😃

det är en väldigt blandning,

Torkarmotor från Volvo S 70

torkar armarna och axlarna är ifrån masta pickup,

torkarbladshållarna är ifrån Passat

som sagt det är kapat och kortat typ överallt för att det ska funka.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var en väldans blandning 😁 Hur funkar det men styrningen då det finns krav på olika hastigheter och intervall? Min installation kommer bli ganska lik din så jag är nyfiken på hur du har löst det.

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Klubbsson sade:

Ja, det var en väldans blandning 😁 Hur funkar det men styrningen då det finns krav på olika hastigheter och intervall? Min installation kommer bli ganska lik din så jag är nyfiken på hur du har löst det.

Hallå, det är ganska enkelt, bara att sätta armen i rätt läge på motorn för att den ska stanna i återgångs läget,

förutsätter att du har byggt torkargeometrin så att den stannar på rätt ställe.

en kabel på motorn är ju återgångs läget och en kabel är ju hastighet ett och en kabel är ju hastighet två,

alla torkar motorer är ju lite olika kopplade men som regel är det så.

Link to comment
Share on other sites

Halloj och god fortsättning ! 

Såg ut som att du har huvudbromscylinder och bromsbehållaren i en nivå som ligger under oken ? Det funkar inte enligt min besiktningsman behållaren  måst befinna sig ovanför oken annars så trycker den ur sig bromsvätska. jag flyttade upp min originalbehållare med slangar men det har inte blivit helt tätt där än. 😞 är mina borrmaskinssvarvade mässings anslutningar som inte har riktigt rätt form än.

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Halloj och god fortsättning ! 

Såg ut som att du har huvudbromscylinder och bromsbehållaren i en nivå som ligger under oken ? Det funkar inte enligt min besiktningsman behållaren  måst befinna sig ovanför oken annars så trycker den ur sig bromsvätska. jag flyttade upp min originalbehållare med slangar men det har inte blivit helt tätt där än. 😞 är mina borrmaskinssvarvade mässings anslutningar som inte har riktigt rätt form än.

Tack för din iakttagelse,

var det vid reggaebesiktning eller Sfro besiktning som de anmärkte på det,

sfro 1 klar, Han sa inget om det och jag har åkt typ tio mil på småvägar och provkört utan några som helst problem,

men jag förstår så klart att det vore bättre att den sitter över bromsok nivån.

mvh Benny

lycka till att få den tät!

Link to comment
Share on other sites

Det var min SFRO gubbe som påpekade det, i mitt huvud verkade det logiskt eftersom när du släpper pedalen ska vätskan ha fri väg tillbaka till behällaren och sitter den då lägre än oken så kan vätskan rinna tillbaka och flöda över behållaren enligt honom. Kollade i bygghandboken 1.2 nu, den näst senaste, och där står det inget om det så ...

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Det var min SFRO gubbe som påpekade det, i mitt huvud verkade det logiskt eftersom när du släpper pedalen ska vätskan ha fri väg tillbaka till behällaren och sitter den då lägre än oken så kan vätskan rinna tillbaka och flöda över behållaren enligt honom. Kollade i bygghandboken 1.2 nu, den näst senaste, och där står det inget om det så ...

Jag håller med dig det låter logiskt,

jag har ju fått detta godkänt så jag kommer att köra på det, att bygga bil är många moment som tar lång tid att göra så det får bli lite senare projekt, när bilen är färdig och man kan börja rätta till småfel, ja kör på och ska försöka få den godkänd typ mitten på kommande sommar, det är alla fall målet.

Link to comment
Share on other sites

Detta är typiskt en sådan sak som "ibland funkar det, ibland inte". Olika cylindrar och ok har olika risk att råka ut för fenomenet.

Det är bra att påpeka risken vid en byggbesiktning men funkar det så funkar det. Man kan också använda residualtrycksventiler i bromssystemet för att minska risken.

Det första man märker brukar vara att pedalen tar långt ned vid första trampet efter att man kört ett tag - det är ett tecken på att kolvarna går tillbaka från skivorna mer än de ska.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, therealpinto sade:

Detta är typiskt en sådan sak som "ibland funkar det, ibland inte". Olika cylindrar och ok har olika risk att råka ut för fenomenet.

Det är bra att påpeka risken vid en byggbesiktning men funkar det så funkar det. Man kan också använda residualtrycksventiler i bromssystemet för att minska risken.

Det första man märker brukar vara att pedalen tar långt ned vid första trampet efter att man kört ett tag - det är ett tecken på att kolvarna går tillbaka från skivorna mer än de ska.

Gustaf

Ok tack för info!😃

jag har kört en hel del cirka tio mil på småvägar och jag har aldrig haft någon tendens till att det känns som att det tar långt nere,

bromsarna tar väldigt högt upp och är tokstumma så det känns väldigt bra,

jag förstår också att i teorin så skulle det kunna bli så.

Tacksam för ditt svar Gustaf👍🏼😃

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Wow har du kört så långt redan, skönt att få lite utsorteringsmil innan slutbesiktning. Skulle gärna göra det själv men bor inte så det är direkt görbart.

Ja verkligen! Mycket för att testa bromsarna så att bromsfördelningen blir bra, jag har ju Volvo V70 bromsar i fram och Volvo 940 i bak, utan bromsreducering i huvudtaget, hur jag än bromsar så låser dom alltid i fram först, blöt som torr asfalt, och jag tänker även prova på is och snö så jag verkligen säker på att bilen beteer sig bra när man bromsar, Man BORDE!! behöva bromsreducering men så som jag har testat och testat och testat så verkar det inte som att det behövs, bilen blir ju relativt tung i bak ändå och om man tänker sig bilens konstruktion.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite uppdatering, mycket annat att göra men nu är dom på plats i alla fall.

nu är det bara att försöka sy ihop säcken och inte glömma några festen eller dyligt innan allt ska isär,

Ytterbackspeglar står på agendan,

Sen är det bara dessa nedrans blinkers fram som inte är lätt att hitta,

Och dessa ska ju vara E-märkta ju och vara märkta med 1 eller 1a eller 1b

någon som har något tips?

AEDCB835-F135-4019-98B3-B872223C4938.jpeg

26FA059F-0CB5-41D2-8BA3-45F067770D22.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Jag kommer köra Kellermann Bullet 1000 Extreme som framblinkers på mitt bygge. Dock är dom dyra med 1000 kr / st men dom är lätta att få tag på och har korrekt märkning. 

Ok tack för tipset, jag hittade dessa på Amazon.se

ja de är dyra men små smidiga snygga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Då var registreringsbesiktningen avklarad, bara en liten incident med belysning, Man får inte kunna ha kombinationen fram strålkastare tända men inga bak lysen,,, hade ju satt två knappar en till position och parkering, och en till huvudstrålkastarna,

summa blev att man kunde ha halvljusen tända men inga bak ljus,,, så fick man inte ha, men det var ju lätt ordnat.

så nu är det bara att vänta på skyltarna och ut och köra!!!

Tack för alla idéer och stöd I detta forum!

IMG_7514.jpeg

IMG_7509.jpeg

IMG_7510.jpeg

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...