Benny Gustafsson Posted December 1, 2022 Author Posted December 1, 2022 28 minuter sedan, PeÅ sade: det är ju det som kan bli problemet därav frågan, tycker plasten hugger fast i färgen när de är billack när man gjuter.... PeÅ Ok jag förstår, ja det är ju något som absolut inte får hända! jag är ganska noga med att vaxa och sen lägga på släpp medel brukar inte vara några som helst problem. 2 Quote
Benny Gustafsson Posted December 1, 2022 Author Posted December 1, 2022 Vaxat släppmedel och första lagret gelcoat. 2 Quote
Benny Gustafsson Posted December 1, 2022 Author Posted December 1, 2022 Då var formen plastad, bara förstyvningarna kvar att plasta fast, 3 Quote
MikaelG Posted December 3, 2022 Posted December 3, 2022 Bra tempo i bygget, ser jäkligt bra ut! 1 Quote
Benny Gustafsson Posted December 4, 2022 Author Posted December 4, 2022 Bara att vänta på att de ska härda nu. 3 Quote
Benny Gustafsson Posted December 4, 2022 Author Posted December 4, 2022 Då är det dags för första måssvingedörren att gjutas imorgon. 7 Quote
Benny Gustafsson Posted December 6, 2022 Author Posted December 6, 2022 Måsvinge-dörr nummer ett färdigt, ser ut att bli bra, Över förväntningarna. gångjärn och allt annat som ska på får vänta, nu är det bara att göra samma sak fast spegelvänt på förarsidan, trist att inte en pinal går att återanvända, men men bara att köra på. 9 Quote
Benny Gustafsson Posted December 7, 2022 Author Posted December 7, 2022 Då är det förarsidan på tur då. 1 Quote
Klubbsson Posted December 7, 2022 Posted December 7, 2022 Snyggt, vad är det förvindrutetorkare du kör med? Quote
Benny Gustafsson Posted December 7, 2022 Author Posted December 7, 2022 2 minuter sedan, Klubbsson sade: Snyggt, vad är det förvindrutetorkare du kör med? Tack😃 det är en väldigt blandning, Torkarmotor från Volvo S 70 torkar armarna och axlarna är ifrån masta pickup, torkarbladshållarna är ifrån Passat som sagt det är kapat och kortat typ överallt för att det ska funka. Quote
Klubbsson Posted December 11, 2022 Posted December 11, 2022 Ja, det var en väldans blandning 😁 Hur funkar det men styrningen då det finns krav på olika hastigheter och intervall? Min installation kommer bli ganska lik din så jag är nyfiken på hur du har löst det. Quote
Benny Gustafsson Posted December 12, 2022 Author Posted December 12, 2022 14 timmar sedan, Klubbsson sade: Ja, det var en väldans blandning 😁 Hur funkar det men styrningen då det finns krav på olika hastigheter och intervall? Min installation kommer bli ganska lik din så jag är nyfiken på hur du har löst det. Hallå, det är ganska enkelt, bara att sätta armen i rätt läge på motorn för att den ska stanna i återgångs läget, förutsätter att du har byggt torkargeometrin så att den stannar på rätt ställe. en kabel på motorn är ju återgångs läget och en kabel är ju hastighet ett och en kabel är ju hastighet två, alla torkar motorer är ju lite olika kopplade men som regel är det så. Quote
Benny Gustafsson Posted December 24, 2022 Author Posted December 24, 2022 En riktigt god jul till alla bilbyggare och alla som följer detta forum!! 4 Quote
Kjelland28 Posted December 26, 2022 Posted December 26, 2022 Halloj och god fortsättning ! Såg ut som att du har huvudbromscylinder och bromsbehållaren i en nivå som ligger under oken ? Det funkar inte enligt min besiktningsman behållaren måst befinna sig ovanför oken annars så trycker den ur sig bromsvätska. jag flyttade upp min originalbehållare med slangar men det har inte blivit helt tätt där än. 😞 är mina borrmaskinssvarvade mässings anslutningar som inte har riktigt rätt form än. Quote
Benny Gustafsson Posted December 26, 2022 Author Posted December 26, 2022 13 timmar sedan, Kjelland28 sade: Halloj och god fortsättning ! Såg ut som att du har huvudbromscylinder och bromsbehållaren i en nivå som ligger under oken ? Det funkar inte enligt min besiktningsman behållaren måst befinna sig ovanför oken annars så trycker den ur sig bromsvätska. jag flyttade upp min originalbehållare med slangar men det har inte blivit helt tätt där än. 😞 är mina borrmaskinssvarvade mässings anslutningar som inte har riktigt rätt form än. Tack för din iakttagelse, var det vid reggaebesiktning eller Sfro besiktning som de anmärkte på det, sfro 1 klar, Han sa inget om det och jag har åkt typ tio mil på småvägar och provkört utan några som helst problem, men jag förstår så klart att det vore bättre att den sitter över bromsok nivån. mvh Benny lycka till att få den tät! Quote
Kjelland28 Posted December 27, 2022 Posted December 27, 2022 (edited) Det var min SFRO gubbe som påpekade det, i mitt huvud verkade det logiskt eftersom när du släpper pedalen ska vätskan ha fri väg tillbaka till behällaren och sitter den då lägre än oken så kan vätskan rinna tillbaka och flöda över behållaren enligt honom. Kollade i bygghandboken 1.2 nu, den näst senaste, och där står det inget om det så ... Edited December 27, 2022 by Kjelland28 Quote
Benny Gustafsson Posted December 27, 2022 Author Posted December 27, 2022 12 timmar sedan, Kjelland28 sade: Det var min SFRO gubbe som påpekade det, i mitt huvud verkade det logiskt eftersom när du släpper pedalen ska vätskan ha fri väg tillbaka till behällaren och sitter den då lägre än oken så kan vätskan rinna tillbaka och flöda över behållaren enligt honom. Kollade i bygghandboken 1.2 nu, den näst senaste, och där står det inget om det så ... Jag håller med dig det låter logiskt, jag har ju fått detta godkänt så jag kommer att köra på det, att bygga bil är många moment som tar lång tid att göra så det får bli lite senare projekt, när bilen är färdig och man kan börja rätta till småfel, ja kör på och ska försöka få den godkänd typ mitten på kommande sommar, det är alla fall målet. Quote
therealpinto Posted December 28, 2022 Posted December 28, 2022 Detta är typiskt en sådan sak som "ibland funkar det, ibland inte". Olika cylindrar och ok har olika risk att råka ut för fenomenet. Det är bra att påpeka risken vid en byggbesiktning men funkar det så funkar det. Man kan också använda residualtrycksventiler i bromssystemet för att minska risken. Det första man märker brukar vara att pedalen tar långt ned vid första trampet efter att man kört ett tag - det är ett tecken på att kolvarna går tillbaka från skivorna mer än de ska. Gustaf Quote
Benny Gustafsson Posted December 28, 2022 Author Posted December 28, 2022 36 minuter sedan, therealpinto sade: Detta är typiskt en sådan sak som "ibland funkar det, ibland inte". Olika cylindrar och ok har olika risk att råka ut för fenomenet. Det är bra att påpeka risken vid en byggbesiktning men funkar det så funkar det. Man kan också använda residualtrycksventiler i bromssystemet för att minska risken. Det första man märker brukar vara att pedalen tar långt ned vid första trampet efter att man kört ett tag - det är ett tecken på att kolvarna går tillbaka från skivorna mer än de ska. Gustaf Ok tack för info!😃 jag har kört en hel del cirka tio mil på småvägar och jag har aldrig haft någon tendens till att det känns som att det tar långt nere, bromsarna tar väldigt högt upp och är tokstumma så det känns väldigt bra, jag förstår också att i teorin så skulle det kunna bli så. Tacksam för ditt svar Gustaf👍🏼😃 Quote
Mats Karlsson Posted December 28, 2022 Posted December 28, 2022 Wow har du kört så långt redan, skönt att få lite utsorteringsmil innan slutbesiktning. Skulle gärna göra det själv men bor inte så det är direkt görbart. Quote
Benny Gustafsson Posted December 28, 2022 Author Posted December 28, 2022 2 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Wow har du kört så långt redan, skönt att få lite utsorteringsmil innan slutbesiktning. Skulle gärna göra det själv men bor inte så det är direkt görbart. Ja verkligen! Mycket för att testa bromsarna så att bromsfördelningen blir bra, jag har ju Volvo V70 bromsar i fram och Volvo 940 i bak, utan bromsreducering i huvudtaget, hur jag än bromsar så låser dom alltid i fram först, blöt som torr asfalt, och jag tänker även prova på is och snö så jag verkligen säker på att bilen beteer sig bra när man bromsar, Man BORDE!! behöva bromsreducering men så som jag har testat och testat och testat så verkar det inte som att det behövs, bilen blir ju relativt tung i bak ändå och om man tänker sig bilens konstruktion. 2 Quote
Benny Gustafsson Posted February 19, 2023 Author Posted February 19, 2023 Lite uppdatering, mycket annat att göra men nu är dom på plats i alla fall. nu är det bara att försöka sy ihop säcken och inte glömma några festen eller dyligt innan allt ska isär, Ytterbackspeglar står på agendan, Sen är det bara dessa nedrans blinkers fram som inte är lätt att hitta, Och dessa ska ju vara E-märkta ju och vara märkta med 1 eller 1a eller 1b någon som har något tips? 6 Quote
Mats Karlsson Posted February 20, 2023 Posted February 20, 2023 Jag kommer köra Kellermann Bullet 1000 Extreme som framblinkers på mitt bygge. Dock är dom dyra med 1000 kr / st men dom är lätta att få tag på och har korrekt märkning. 2 1 Quote
Benny Gustafsson Posted February 20, 2023 Author Posted February 20, 2023 1 timme sedan, Mats Karlsson sade: Jag kommer köra Kellermann Bullet 1000 Extreme som framblinkers på mitt bygge. Dock är dom dyra med 1000 kr / st men dom är lätta att få tag på och har korrekt märkning. Ok tack för tipset, jag hittade dessa på Amazon.se ja de är dyra men små smidiga snygga. 1 Quote
MikaelG Posted February 26, 2023 Posted February 26, 2023 Bra tips angående Bullet 1000 Extreme. Quote
Benny Gustafsson Posted April 19, 2023 Author Posted April 19, 2023 Då var allting isär rivet och blästrat och nu är grunden på-sprutad. så idag blir det att fortsätta med lacksprutan på bär-armar och fälgar 8 Quote
Benny Gustafsson Posted April 21, 2023 Author Posted April 21, 2023 On 2023-04-20 at 13:10, PeÅ sade: Hejsan vart blästrar du nånstans ? PeÅ Hemma på gården, det gick åt 16 sandsäckar från jula. 1 Quote
Mats Karlsson Posted April 22, 2023 Posted April 22, 2023 Hagmans senapsgul är alltid ett skönt stadie i projektet. 👍 Quote
Benny Gustafsson Posted April 22, 2023 Author Posted April 22, 2023 3 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Hagmans senapsgul är alltid ett skönt stadie i projektet. 👍 Japp😃 Quote
Benny Gustafsson Posted July 6, 2023 Author Posted July 6, 2023 Målet närmar sig, inte jättelångt kvar till besiktning (sfro2) bara dörrar flipp front framskärmar och bakparti kvar att lacka.... 7 Quote
Tomas m Posted July 21, 2023 Posted July 21, 2023 10 timmar sedan, Benny Gustafsson sade: Härligt stuk😀 2 1 Quote
Benny Gustafsson Posted August 8, 2023 Author Posted August 8, 2023 Då var det dags för registreringsbesiktning i morgon. nervöst kan man säga😟 4 Quote
Benny Gustafsson Posted August 9, 2023 Author Posted August 9, 2023 24 minuter sedan, sorin sade: lycka till idag Tack😃😃😃 Quote
Benny Gustafsson Posted August 9, 2023 Author Posted August 9, 2023 14 timmar sedan, sorin sade: lycka till idag Tack😃😃😃 Quote
Benny Gustafsson Posted August 9, 2023 Author Posted August 9, 2023 Då var registreringsbesiktningen avklarad, bara en liten incident med belysning, Man får inte kunna ha kombinationen fram strålkastare tända men inga bak lysen,,, hade ju satt två knappar en till position och parkering, och en till huvudstrålkastarna, summa blev att man kunde ha halvljusen tända men inga bak ljus,,, så fick man inte ha, men det var ju lätt ordnat. så nu är det bara att vänta på skyltarna och ut och köra!!! Tack för alla idéer och stöd I detta forum! IMG_7513.mov 13 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.